REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można refakturować koszty mediów związanych z wynajmem lokali użytkowych?

Kiedy można refakturować koszty mediów związanych z wynajmem lokali użytkowych? /fot. Fotolia
Kiedy można refakturować koszty mediów związanych z wynajmem lokali użytkowych? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy świadczący usługi najmu nieruchomości z reguły decydują się na przenoszenie kosztów mediów na najemcę w formie refakturowania. Prawo odrębnego rozliczania mediów, niezależnie od usługi głównej, czyli usługi najmu lokalu, nie zawsze jest jednak oczywiste. Przyjęcie właściwej formy rozliczeń wpływa natomiast istotnie na prawidłowe opodatkowanie realizowanych czynności.

Zawarcie umowy najmu nieruchomości wiąże się, co do zasady, z ustaleniem formy rozliczeń kosztów dodatkowych towarzyszących realizowanemu świadczeniu. W przypadku lokali użytkowych będą to najczęściej koszty dostawy mediów, takich jak: energia elektryczna, energia cieplna, gaz ziemny, woda i odprowadzenie ścieków, czy też wywóz nieczystości. Strony umowy mogą oczywiście ustalić zgodnie, że to najemca zawrze odrębne umowy bezpośrednio z podmiotami świadczącymi przedmiotowe usługi. Czynności te będą wówczas realizowane niezależnie od zawartej umowy najmu przez faktycznych usługodawców. Takie rozwiązanie w praktyce jest stosowane jednak sporadycznie. Z reguły koszty świadczeń dodatkowych towarzyszących umowie najmu są przenoszone przez wynajmującego na najemcę w formie tzw. refakturowania, na zasadach ustalonych w łączącej strony umowie.

REKLAMA

Kiedy można refakturować koszty mediów

REKLAMA

Termin „refakturowanie” nie został zdefiniowany w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. W praktyce przez to pojęcie rozumie się przeniesienie kosztów usługi na podmiot, który faktycznie korzysta z tej usługi, bez doliczania jakiejkolwiek marży. Podatnik działa tutaj we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej. Występuje wówczas sytuacja wskazana w art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. W takim przypadku przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że dla usług dodatkowych związanych z usługą najmu, które są refakturowane na najemcę, wynajmujący będzie zarówno usługobiorcą, jak i usługodawcą.

Sposób rozliczenia tych usług budził od początku wątpliwości, które w części rozstrzygnął TSUE w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14. Interpretując dyrektywę VAT, Trybunał stwierdził, że:

REKLAMA

(...) w ramach najmu nieruchomości dostawy energii elektrycznej, energii cieplnej i wody oraz wywóz nieczystości, zapewniane przez podmioty trzecie na rzecz najemcy bezpośrednio zużywającego te towary i usługi, należy uważać za dokonywane przez wynajmującego w sytuacji, gdy stroną umów o te świadczenia jest wynajmujący przenoszący jedynie koszty świadczeń na najemcę. (…) Najem nieruchomości i związane z nim: dostawa wody, energii elektrycznej, energii cieplnej oraz wywóz nieczystości co do zasady należy uważać za kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które winno się oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT, chyba że elementy transakcji, także te wskazujące względy ekonomiczne zawarcia umowy, są ze sobą tak ściśle związane, iż tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Tezy zawarte w cytowanym wyroku nie rozstrzygają jednoznacznie problemu refakturowania kosztów usług towarzyszących usłudze najmu, zawierają jednak wskazówki, które powinny być brane pod uwagę przy rozstrzyganiu tej kwestii. Analizując łączący strony stosunek najmu, należy zatem badać treść zawartej umowy, jak również okoliczności faktyczne towarzyszące realizowanym czynnościom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z tego wyroku, argumentami przemawiającymi za możliwością uznania usługi najmu i związanych z nią dostaw mediów za świadczenia odrębne będą w szczególności:

  • możliwość wyboru dostawcy mediów, niezależnie od tego, czy najemca zamierza korzystać z prawa wyboru,
  • swoboda wyboru zużycia mediów w takiej ilości, w jakiej jest to najemcy potrzebne,
  • rozliczanie zużycia mediów przez najemcę na podstawie odczytów liczników indywidualnych,
  • umowne wskazanie możliwości odrębnego rozliczania czynszu najmu oraz usług dostawy mediów,
  • fakturowanie dostawy mediów według ich faktycznego zużycia, wynikającego ze wskazań liczników indywidualnych,
  • zamieszczanie należności z tytułu czynszu najmu oraz refakturowanych usług dostawy mediów w odrębnych pozycjach faktury.

Wypełnienie wskazanych warunków będzie pozwalało na odrębne rozliczanie czynszu najmu lokalu i usług dostawy mediów, które odnoszą się do tego lokalu. W szczególności umożliwi to zastosowanie obniżonej stawki 8% przy usługach związanych z dostawą wody i odprowadzeniem ścieków. Usługi te jako wymienione w poz. 140–142 załącznika nr 3 do ustawy korzystają ze stawki preferencyjnej 8%.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Kiedy można refakturować koszty mediów związanych z wynajmem lokali użytkowych

W artykule omówiono również jak rozliczać zużycie mediów, gdy nie ma liczników oraz rozliczanie dodatkowych opłat za media.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA