REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Tak dobrego rozpoczęcia roku w branży HoReCa nie było od wybuchu pandemii. Co piąty hotelarz i restaurator spodziewa się w 2024 roku większej liczby gości i wyższych obrotów ze swojego biznesu, a połowa z nich w związku z tym będzie w bieżącym roku inwestować, co też dobrze rokuje dla tego sektora rynku usług na dalszą przyszłość.
Wysoka kapitalizacja i znana marka przyciąga wielu inwestorów do akcji Disneya. Ta firma wyszła już bowiem dawno temu poza produkcję filmów animowanych i jako rozrywkowy konglomerat oferuje także wiele innych produktów, takich jak usługi streamingowe HULU i Disney+, parki rozrywki, hotele i wiele innych. Disney jest także częścią indeksu S&P100, na który składają się największe firmy z giełdy w Nowym Jorku, dlatego w ofercie akcje tej spółki ma każdy liczący się broker online. Minione lata nie były jednak zbyt korzystne dla Disneya. Spółka znajdowała się pod słusznym ostrzałem inwestorów i była obwiniana za niekorzystne decyzje w zarządzaniu firmą.
Sztuczna inteligencja była tematem numer 1 w 2023 roku. Na pewno i w 2024 warto będzie w nią inwestować. Gdzie jeszcze jest szansa na zyski? Na jakie inwestycje warto zwrócić uwagę?
Badane pod względem oczekiwanej koniunktury małe firmy spodziewają się w 2024 roku zwiększenia sprzedaży i planują inwestycje jakich nie projektowały od dawna. To efekt optymizmu co do szybkiego spadku inflacji oraz powrotu gospodarki na szybką ścieżkę rozwoju – ze wzrostem produktu krajowego brutto na poziomie powyżej 4 proc. rocznie.
REKLAMA
Stopy procentowe są jednym z wielu czynników, które decydują o zachowaniu inwestorów i zainteresowaniu giełdą. Jakie są obecnie nastroje inwestorów? Co będzie najbardziej korzystne w najbliższym czasie? Jak postrzegana jest Polska na mapie inwestycji?
Ulgi inwestycyjne w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PIS) są popularne między innymi w Małopolsce. Przyniosły w regionie 15 mld zł inwestycji w ciągu pięciu lat.
Kupujemy coraz więcej sezonowego asortymentu. Chociaż Halloween nie jest w Polsce bardzo popularne, to i tak napędza koniunkturę. Produkty dostępne są na wyciągniecie ręki czy kliknięcie myszą. Dużą rolę w sprzedaży odgrywają media społecznościowe.
Handel internetowy kwitnie, ale sytuacja gospodarcza skłania konsumentów do szukania oszczędności. Samo posiadanie sklepu internetowego to już dziś za mało. Jak firmy mogą powalczyć o klientów?
REKLAMA
Black Friday, prawdziwe zakupowe święto, mocno zakorzeniło się w naszym kraju. Szaleństwo wyprzedaży dotyczy u nas zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. I choć wielu konsumentów przygotowuje się do przedświątecznych wyprzedaży, śledząc nadchodzące okazje, to z Black Friday mogą skorzystać również inwestorzy. Zakupowe święto może być bowiem impulsem do wzrostów dla spółek w wielu sektorach, a szczególnie e-commerce.
Sprzedawcy detaliczni są gotowi na technologiczne zmiany. Az 60 proc. badanych firm planuje się w przyszłym roku inwestycje w sztuczną inteligencję. A czego oczekują klienci?
Firmy polskie, które chcą wejść na rynek amerykański, mogą skorzystać z różnych programów i wsparcia. Jeśli ktoś rozważa inwestycje w USA, musi przeanalizować dużą liczbę lokalnych systemów prawnych - powiedział prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Janusz Władyczak.
77 proc. firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej deklaruje inwestycje w rozwój przedsiębiorstw - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W tym regionie na innowacje najwięcej przeznaczają firmy z Polski.
Ile kosztowały zakupy w pierwszym półroczu 2023 r.? Codzienne zakupy rdr. podrożały średnio o ponad 20%, a same art. spożywcze i napoje – o równe 20%. Tak wynika z analizy przeszło 460 tys. cen sklepowych. Na 17 kategorii zanotowano aż 16 dwucyfrowych wzrostów.
Co najbardziej drenowało portfele Polaków?
Polacy coraz chętniej korzystają z narzędzi, które pomagają dokonywać zakupów w bardziej świadomy i oszczędny sposób. Nasze zakupy w sieci coraz mocniej wpisują się w trend smart shoppingu. Czym on jest i co warto o nim wiedzieć?
Masz wolne środki finansowe lub jesteś w stanie regularnie odkładać część swoich dochodów? Zastanawiasz się, jak pomnożyć pieniądze? Możliwości jest wiele. Podpowiadamy, jak wybrać najlepszą inwestycję o adekwatnym stosunku zysku do ryzyka.
Prezes Urzędu Ochrony i Konsumentów wyjaśnił jak obliczać i prezentować obniżki cen. Z kontroli przeprowadzonych przez urząd wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.
Spółka wodorowa Hydro Sanok Sp. z o.o. wybrała inwestora i rozpoczyna swoje działania na rzecz transformacji systemu energetycznego miasta Sanok z udziałem OZE i odnawialnego wodoru.
Rozporządzenie European Chips Act ma umożliwić uniezależnienie się od produkcji na drugim końcu świata kluczowego dla współczesnej gospodarki komponentu - mikroczipów.
Polska Strefa Inwestycji (PSI) to instrument, dzięki któremu podatnik może uzyskać ulgę podatkową z tytułu realizacji nowej inwestycji. Polega to na zwolnieniu z podatku dochodowego, tj. dochodu osiągniętego z prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z realizacją nowej inwestycji. PSI zastąpiła specjalne strefy ekonomiczne (SSE), powodując, że inwestycja może być zrealizowana na terenie całej Polski. Jednak lokalizacja oraz wielkość firmy wpływają na dopuszczalną intensywność pomocy, tj. zwolnienie z podatku.
Inwestowanie to najlepszy sposób na ochronę zgromadzonych środków finansowych i w dalszej perspektywie – pomnażanie kapitału. Niestety na dzisiejszym, niepewnym rynku znalezienie stosunkowo bezpiecznej inwestycji, która zapewni wysoką stopę zwrotu, jest niezwykle trudne. Popularne niegdyś lokaty bankowe są mało rentowne, a granie na giełdzie wiąże się z wysokim ryzykiem strat. W co zatem inwestować, żeby nie tracić, a zyskiwać?
Podczas kryzysu, gdy gospodarki na całym świecie zaczynają chwiać się na swoich fundamentach, inwestorzy szukają sposobów na zabezpieczenie kapitału. Zwracają się więc ku takim produktom, które uchodzą za bezpieczne i odporne na wahania rynkowe. Jednym z nich jest ziemia. Dlaczego warto w nią inwestować?
Święta Wielkanocne będą droższe dla Polaków. Za nasze pensje możemy kupić mniej niż w zeszłym roku, dlatego uważniej przyglądamy się temu, co wkładamy do koszyka. Rezygnujemy z zakupu rzeczy, które nie są dla nas niezbędne. Nadal jednak na świątecznym stole chcemy postawić tradycyjne potrawy: żurek, jajka faszerowane czy sałatkę jarzynową. Nie zrezygnujemy więc z konkretnych produktów potrzebnych do ich przygotowania. W takim razie będziemy musieli przygotować się na większe wydatki. Ile będzie kosztować nas Wielkanoc w 2023 roku?
Gdzie Polacy kupują mięso? Jak wynika z najnowszego raportu branżowego, 3 na 4 osoby kupują mięso w dyskontach. Natomiast blisko co trzeci respondent wybiera małe niezależne sklepy, np. osiedlowe. Nieznacznie mniej wskazań mają placówki wielkopowierzchniowe, w tym hipermarkety. Z kolei do rezygnacji z zakupu skłania ankietowanych głównie zły wygląd. On może sugerować, że produkt jest przeterminowany lub przechowywany w nieodpowiedni sposób. Ponadto zniechęca też cena. Według sondażu, Polacy zwracają również uwagę na to, w jakim opakowaniu kupują mięso.
Pomimo słabych perspektyw ekonomicznych, branża retail i e-commerce gwałtownie inwestuje w narzędzia Customer Experience (CX), aby zapewnić bardziej interaktywną oraz ujednoliconą obsługę klientów i dzięki temu zwiększyć przychody wynikające z posiadania lojalnych klientów. Ta strategia ma zapewnić firmom handlowym przewagę na konkurencją w coraz bardziej wymagających czasach.
Ostatnie informacje GUS-u nt. sprzedaży detalicznej potwierdzają pogłębienie recesji konsumenckiej. Odnotowano kolejne spadki zarówno rok do roku (5%), jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca (3,6%). Szczególnie więc teraz – gdy zmagamy się z rosnącym kosztem utrzymania biznesu i spadkiem popytu na niektóre towary i usługi – marki potrzebują przemyślanych rozwiązań, które pomogą przyciągnąć konsumenta. Czego natomiast on oczekuje od firm i z jakim typem klienta mamy obecnie do czynienia?
W 2022 roku w TOP 3 inwestycji Polaków znalazły się lokaty (41%), które zostawiają w tyle swoich konkurentów z podium. Niższe zainteresowanie budziły akcje na giełdzie (16%) oraz fundusze inwestycje (16%).
Ostatnie lata to czas bezprecedensowych zawirowań dla obiektów handlowych: pandemia, wojna, inflacja czy rosnące znaczenie zakupów internetowych na długo zmieniły zachowania polskiego konsumenta.
Wzrost wynagrodzenia a inflacja. Choć zarobki w Polsce rosną: łączna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. wyniesie 19,6% rdr, a średnie wynagrodzenie w styczniu wzrosło nieco ponad 13,5% rdr, to jednak ze względu na rosnące ceny i koszty życia realnie zarabiamy mniej. Wzrost inflacji w styczniu 2023 r. w wysokości 17,2% rdr oznacza, że zarobki na poziomie średniego wynagrodzenia, to dla pracownika wypłata realnie niższa o 223,27 zł brutto miesięcznie niż przed rokiem, pomimo że na konto wpłynie większa kwota.
Wyniki badania pracowni KANTAR Polska pokazują, jak w ostatnim roku zmieniła się struktura konsumencka. Wciąż największy udział mają rozważni i pragmatyczni shopperzy, którzy starają się jak najtaniej kupować markowe produkty. Ale ta grupa zmalała. Za to przybyło klientów z przymusu i cenoholików. I tylko te dwa segmenty, skupione na szybkim procesie zakupowym oraz cenie, zanotowały wzrosty. Oba mają ex aequo drugie miejsce w rankingu. Dalej są kolejno entuzjaści i ekocentryczni konsumenci. Zarówno klienci kupujący dla zabawy, jak i szukający ekologicznych towarów stracili na znaczeniu. Ubyło też świadomych koneserów, dla których cena nie gra roli. Zajęli przedostatnią pozycję w zestawieniu. Za nimi są domatorzy.
Jak wynika z raportu “Najbardziej pożądany pracodawca” polscy pracownicy chcą podnosić własne kompetencje poprzez udział w szkoleniach, a aż 98% firm daje im możliwość korzystania z benefitów pozapłacowych.
Co drożeje w sklepach? W styczniu br. zdecydowana większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów zdrożała rok do roku dwucyfrowo. Największy wzrost sięgnął blisko 60% i dotyczył ręczników papierowych. O prawie 50% poszły w górę ceny margaryny do pieczenia i papieru toaletowego. Do tego o ponad 45% podrożały banany, a o przeszło 40% – jaja. Niewiele poniżej tego poziomu wyniosły podwyżki cen proszku do prania i mydła w kostce. Pierwszą dziesiątkę drożyzny zamykają tak popularne art. spożywcze, jak kasza jęczmienna, majonez i płatki kukurydziane, z ponad 30-procentowymi podwyżkami.
Cena odgrywa dużą rolę w procesie zakupowym, jednak nie zapewnia przywiązania do marki. Czas kryzysu jest wyjątkowo istotny w budowaniu lojalności względem swojej marki. Najbliższe miesiące będą więc prawdziwym sprawdzianem tego, czy markom uda się zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Jak tego dokonać?
Wysoki poziom obsługi klienta jest równie ważny jak atrakcyjne ceny. Negatywne internetowe recenzje firm sprzedaży detalicznej w USA przekładają się na ponad 200 miliardów dolarów rocznie utraconych zysków.
W czasach, gdy dla konsumentów głównie liczy się cena, wybieramy marki własne sieci handlowych. Po takie produkty aktualnie sięga praktycznie każdy z nas. Udział „private labels” w całościowym koszyku zakupowym systematycznie rośnie. To już ponad 20% sprzedaży.
Customer Experience to doświadczenie jakie konsumenci mają z marką oraz trwałe wrażenie, jakie wywiera się na nich w trakcie całej podróży kupującego - od poznania marki do dokonania zakupu. To zapewnienie pozytywnych wrażeń klientom w każdym punkcie styczności z brandem.
Rok 2023 rozpoczął się w niekorzystnym otoczeniu gospodarczym. Polska weszła w niego z najwyższą od 26 lat inflacją, wysokimi stopami procentowymi i znacznym spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego.
Większy ruch, mniej klientów. Analiza zachowań ponad 1,2 mln konsumentów wykazała, że w ub.r. ruch w największych formatach handlowych na rynku zwiększył się łącznie o 11,2% w porównaniu z 2021 rokiem. Liderem są dyskonty ze wzrostem rdr. o 14,9%. Na drugim miejscu są hipermarkety – 10%, a na trzecim – supermarkety – 6,4%. Jednak cały rynek rdr. stracił 8,3% kupujących.
Popularność pojęcia ESG wzrasta wraz ze zwiększeniem się rozpoznawalności wśród uczestników polskiego rynku medialnego.
Wartość inwestycji venture capital w Polsce w 2022 roku wyniosła 3,6 mld zł - poinformowano w komunikacie.
Przedsiębiorcy, samorządy, twórcy startupów z Polski Wschodniej mogą otrzymać 1,39 mld euro wsparcia ze środków unijnych - poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Skala polskich inwestycji bezpośrednich w Ukrainie może wzrosnąć do 30 mld dol. w najbliższych 5 latach; to prawie 30-krotny wzrost - ocenił Polski Instytut Ekonomiczny. Według ekspertów zaangażowanie naszych firm będzie widoczne m.in. w sektorze energetycznym, budownictwie, usługach finansowych.
Złoto od początku roku zanotowało wyraźny wzrost, bo aż o około 4,5% patrząc na wyceny w PLN oraz ponad 5,5% w USD. Łatwo więc przeliczyć, że Ci, którzy kupili uncję złota na początku stycznia br., są na plusie ponad 350 zł.
Młodzi Polacy (18-24 lata) po raz kolejny pozostają liderami oszczędzania. W ubiegłym roku środki finansowe udało się odłożyć aż 82% z nich. Równie wysoko pozostaje nieco starsza grupa (25-34 lata), wśród której na finansowym plusie było aż 75% respondentów. Czy młodzi inwestują swoje oszczędności równie chętnie, jak w 2021 roku? Jakie rozwiązania wybierają najczęściej?
"Inwestycje związane z zieloną gospodarką są i będą kontynuowane niezależnie od szoków, które nas dotykają" - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.
REKLAMA