REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować lojalność konsumentów w czasach kryzysu? Nie tylko niska cena

lojalność konsumentów
lojalność konsumentów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Cena odgrywa dużą rolę w procesie zakupowym, jednak nie zapewnia przywiązania do marki. Czas kryzysu jest wyjątkowo istotny w budowaniu lojalności względem swojej marki. Najbliższe miesiące będą więc prawdziwym sprawdzianem tego, czy markom uda się zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Jak tego dokonać?

Klient lojalny – jak go utrzymać?

REKLAMA

Zdecydowana większość marketerów zdaje sobie sprawę, że utrzymanie klienta jest znacznie tańsze od pozyskania nowego. Dodatkowo lojalni klienci mają tendencję do częstszych i większych zakupów. Co zrobić, aby utrzymać stałych nabywców naszych produktów zwłaszcza w tak trudnych finansowo czasach? Jakie działania lojalnościowe warto obecnie obejmować? 

REKLAMA

Odpowiednio dopasowany do grupy docelowej program lojalnościowy, bazujący na analizie dostępnych danych może okazać się fantastycznym rozwiązaniem. Ponad 93% firm mierzących ROI działań lojalnościowych ma dodatni zwrot z inwestycji, a 71,6% firm biorących udział w badaniu Antavo „Global Costumer Loyality Report 2022” deklaruje chęć wdrożenia lub reorganizacji istniejącego programu lojalnościowego w ciągu najbliższych 3 lat.

Rozpoznać profil konsumenta

Jednak nasze działania warto dostosować do aktualnych potrzeb konsumentów. Obecnie 43% Polaków wskazuje, że najważniejszym kryterium wyboru produktu jest cena – podają badania GFK z listopada 2022 roku. W tym aspekcie akcjami lojalnościowymi, które mają szansę zwrócić uwagę klientów są programy dające konsumentom możliwość oszczędności np. zakup produkty w niżej cenie, odbiór rabatu na kolejne zakupy czy otrzymanie gratisu. Najbardziej atrakcyjnymi obniżkami okazują się te w przedziale 20-30%, wskazuje badanie UCE RESEARCH i Grupy BLIX. 

Dla producentów programy lojalnościowe to nie tylko punkty w aplikacji, czy korzystna oferta cenowa. Jest to ogromna baza wartościowych danych, która umożliwia dokładne określenie buyer persony, dopasowanie do niej odpowiedniej ścieżki zakupowej bądź tailorowanych promocji. 

Nie tylko cena – co decyduje o wyborach konsumentów?

Według najnowszego (2022) badania Clarus Commerce najczęściej wskazywanymi przez respondentów powodami lojalności wobec marek, były m.in. wysoka jakość produktu (27%), silne poczucie przynależności do społeczności (22%), czy konkurencyjne ceny (17%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza klasycznymi programami lojalnościowymi w ostatnim czasie dużym zainteresowaniem cieszą się akcje polegające na personalizacji produktów i komunikacji. 

REKLAMA

Istotną rolę w 2023 roku odegra zdecydowanie umiejętność słuchania konsumentów. To dzięki niej marki mogą precyzyjnie dopasować swoją ofertę do oczekiwań odbiorców. Zjawisko to określamy mianem social listeningu – mówi Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. W bieżącym roku komunikaty czysto marketingowe odchodzić będą na dalszy plan. Obecnie firmy powinny się skupić na zapewnieniu swoich konsumentów o tym, że rozumieją sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie dając im gwarancję, że – wybierając konkretny produkt – dokonują odpowiednich wyborów – dodaje.

Zaangażowanie i poczucie przynależności do społeczności konsumentów danej marki jest jednym z najlepszych narzędzi do utrzymania stałego i lojalnego klienta. Ogrom marek skupia się na budowaniu społeczności dookoła swoich produktów. Stara się ich zaangażować w story marki oraz nierzadko staje się prawdziwym ambasadorem. Istotne jest zrozumienie potrzeb konsumentów, co można zrobić dzięki bieżącej weryfikacji opinii klientów, jakie pojawiają się np. w mediach społecznościowych, forach dotyczących danej firmy bądź oferty. Niezwykłą rolę odgrywają również badania z użytkownikami m.in. badania fokusowe. 

Nowe kierunki w lojalizacji 

Analitycy UBS estymują, że rynek zamówień abonamentowych w USA rośnie średnio o 18% rok do roku i z poziomu wartości 650 miliardów dolarów w 2020 roku osiągnie 1,5 biliona dolarów do 2025 roku. 

Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z powtarzalnymi zamówieniami nie tylko usług, ale również produktów: od subskrypcji artykułów higienicznych, przez bieliznę, ubrania czy rośliny. Dla marki, taki model biznesu pozwala nie tylko na lojalizację klienta i budowanie relacji, ale także na przewidywalność zarobków i optymalizację produkcji.

Jest to sektor, który coraz prężniej rozwija się w naszym kraju. Subskrypcja, podobnie jak tradycyjny program lojalnościowy, zwiększa przywiązanie klientów i ich wydatki – 59% osób mających wykupioną subskrypcję na daną kategorię produktów, zaczęło wydawać na nią więcej – jak wynika z badań Deloitte przeprowadzonych w 2022 roku. Dla konsumentów istotnym aspektem przemawiającym za dołączeniem do modelu subskrypcyjnego na pierwszym miejscu jest cena – jest ona często atrakcyjniejsza niż w przypadku jednorazowych zakupów.

Zwłaszcza w okresie znaczących wzrostów cen produktów zmieniają się zachowania konsumenckie przez co szukamy dodatkowych możliwości oszczędzania. Tuż za ceną dla shopperów liczy się wygoda np. brak konieczności pamiętania o realizacji zamówienia i jego opłacie. Jest to przestrzeń do wykorzystania przez marki – dodaje Beata Grosicka. Firmy muszą dostosować się do nowej hierarchii, wsłuchać w potrzeby i opinie odbiorców, a nawet dać im wolną rękę do tworzenia produktów czy wyręczyć ich w pamiętaniu o zamówieniach i ich opłaceniu – podsumowuje.

Źródło: GlobalSM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA