REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować lojalność konsumentów w czasach kryzysu? Nie tylko niska cena

lojalność konsumentów
lojalność konsumentów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Cena odgrywa dużą rolę w procesie zakupowym, jednak nie zapewnia przywiązania do marki. Czas kryzysu jest wyjątkowo istotny w budowaniu lojalności względem swojej marki. Najbliższe miesiące będą więc prawdziwym sprawdzianem tego, czy markom uda się zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Jak tego dokonać?

Klient lojalny – jak go utrzymać?

REKLAMA

Zdecydowana większość marketerów zdaje sobie sprawę, że utrzymanie klienta jest znacznie tańsze od pozyskania nowego. Dodatkowo lojalni klienci mają tendencję do częstszych i większych zakupów. Co zrobić, aby utrzymać stałych nabywców naszych produktów zwłaszcza w tak trudnych finansowo czasach? Jakie działania lojalnościowe warto obecnie obejmować? 

REKLAMA

Odpowiednio dopasowany do grupy docelowej program lojalnościowy, bazujący na analizie dostępnych danych może okazać się fantastycznym rozwiązaniem. Ponad 93% firm mierzących ROI działań lojalnościowych ma dodatni zwrot z inwestycji, a 71,6% firm biorących udział w badaniu Antavo „Global Costumer Loyality Report 2022” deklaruje chęć wdrożenia lub reorganizacji istniejącego programu lojalnościowego w ciągu najbliższych 3 lat.

Rozpoznać profil konsumenta

Jednak nasze działania warto dostosować do aktualnych potrzeb konsumentów. Obecnie 43% Polaków wskazuje, że najważniejszym kryterium wyboru produktu jest cena – podają badania GFK z listopada 2022 roku. W tym aspekcie akcjami lojalnościowymi, które mają szansę zwrócić uwagę klientów są programy dające konsumentom możliwość oszczędności np. zakup produkty w niżej cenie, odbiór rabatu na kolejne zakupy czy otrzymanie gratisu. Najbardziej atrakcyjnymi obniżkami okazują się te w przedziale 20-30%, wskazuje badanie UCE RESEARCH i Grupy BLIX. 

Dla producentów programy lojalnościowe to nie tylko punkty w aplikacji, czy korzystna oferta cenowa. Jest to ogromna baza wartościowych danych, która umożliwia dokładne określenie buyer persony, dopasowanie do niej odpowiedniej ścieżki zakupowej bądź tailorowanych promocji. 

Nie tylko cena – co decyduje o wyborach konsumentów?

Według najnowszego (2022) badania Clarus Commerce najczęściej wskazywanymi przez respondentów powodami lojalności wobec marek, były m.in. wysoka jakość produktu (27%), silne poczucie przynależności do społeczności (22%), czy konkurencyjne ceny (17%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza klasycznymi programami lojalnościowymi w ostatnim czasie dużym zainteresowaniem cieszą się akcje polegające na personalizacji produktów i komunikacji. 

REKLAMA

Istotną rolę w 2023 roku odegra zdecydowanie umiejętność słuchania konsumentów. To dzięki niej marki mogą precyzyjnie dopasować swoją ofertę do oczekiwań odbiorców. Zjawisko to określamy mianem social listeningu – mówi Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. W bieżącym roku komunikaty czysto marketingowe odchodzić będą na dalszy plan. Obecnie firmy powinny się skupić na zapewnieniu swoich konsumentów o tym, że rozumieją sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie dając im gwarancję, że – wybierając konkretny produkt – dokonują odpowiednich wyborów – dodaje.

Zaangażowanie i poczucie przynależności do społeczności konsumentów danej marki jest jednym z najlepszych narzędzi do utrzymania stałego i lojalnego klienta. Ogrom marek skupia się na budowaniu społeczności dookoła swoich produktów. Stara się ich zaangażować w story marki oraz nierzadko staje się prawdziwym ambasadorem. Istotne jest zrozumienie potrzeb konsumentów, co można zrobić dzięki bieżącej weryfikacji opinii klientów, jakie pojawiają się np. w mediach społecznościowych, forach dotyczących danej firmy bądź oferty. Niezwykłą rolę odgrywają również badania z użytkownikami m.in. badania fokusowe. 

Nowe kierunki w lojalizacji 

Analitycy UBS estymują, że rynek zamówień abonamentowych w USA rośnie średnio o 18% rok do roku i z poziomu wartości 650 miliardów dolarów w 2020 roku osiągnie 1,5 biliona dolarów do 2025 roku. 

Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z powtarzalnymi zamówieniami nie tylko usług, ale również produktów: od subskrypcji artykułów higienicznych, przez bieliznę, ubrania czy rośliny. Dla marki, taki model biznesu pozwala nie tylko na lojalizację klienta i budowanie relacji, ale także na przewidywalność zarobków i optymalizację produkcji.

Jest to sektor, który coraz prężniej rozwija się w naszym kraju. Subskrypcja, podobnie jak tradycyjny program lojalnościowy, zwiększa przywiązanie klientów i ich wydatki – 59% osób mających wykupioną subskrypcję na daną kategorię produktów, zaczęło wydawać na nią więcej – jak wynika z badań Deloitte przeprowadzonych w 2022 roku. Dla konsumentów istotnym aspektem przemawiającym za dołączeniem do modelu subskrypcyjnego na pierwszym miejscu jest cena – jest ona często atrakcyjniejsza niż w przypadku jednorazowych zakupów.

Zwłaszcza w okresie znaczących wzrostów cen produktów zmieniają się zachowania konsumenckie przez co szukamy dodatkowych możliwości oszczędzania. Tuż za ceną dla shopperów liczy się wygoda np. brak konieczności pamiętania o realizacji zamówienia i jego opłacie. Jest to przestrzeń do wykorzystania przez marki – dodaje Beata Grosicka. Firmy muszą dostosować się do nowej hierarchii, wsłuchać w potrzeby i opinie odbiorców, a nawet dać im wolną rękę do tworzenia produktów czy wyręczyć ich w pamiętaniu o zamówieniach i ich opłaceniu – podsumowuje.

Źródło: GlobalSM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA