REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W co inwestują Polacy? Rośnie popyt na złoto

złoto inwestycja
złoto inwestycja
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi Polacy (18-24 lata) po raz kolejny pozostają liderami oszczędzania. W ubiegłym roku środki finansowe udało się odłożyć aż 82% z nich. Równie wysoko pozostaje nieco starsza grupa (25-34 lata), wśród której na finansowym plusie było aż 75% respondentów. Czy młodzi inwestują swoje oszczędności równie chętnie, jak w 2021 roku? Jakie rozwiązania wybierają najczęściej? 

Młodzi nadal liderami oszczędzania

Ubiegły rok po raz kolejny nie należał do najłatwiejszych pod względem gospodarczym. Jednak pomimo wyzwań ponad połowie Polaków (63%) udało się odłożyć środki finansowe. Warto przy tym podkreślić, że jest to spadek o zaledwie 5 p.p. względem roku 2021.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach osób, którym udało się odłożyć środki finansowe, ponownie liderami są najmłodsi Polacy. Aż 82% respondentów w wieku 18-24 lata deklaruje odłożenie oszczędności w 2022 roku. W grupie starszej (25-34 lata) procent ten również utrzymuje się wysoko względem ogółu społeczeństwa, bo na poziomie 75%. 

Efektem częstszego oszczędzania wśród młodych może być fakt, że osoby te nie mają jeszcze tylu zobowiązań finansowych, a przede wszystkim kredytów mieszkaniowych, które po podwyżkach stóp procentowych, które miały miejsce przez prawie cały 2022 rok, znacząco mogły uszczuplić budżety domowe osób, które je posiadają – wskazuje Aleksandra Olbryś, analityk ds. rynku metali szlachetnych Tavex. Co również istotne, młodzi rzadziej od pozostałych grup wiekowych utrzymują własne rodziny przez co łatwiej im jest odłożyć zarobione środki finansowe w otoczeniu rosnących cen – dodaje. 

Najnowszy raport Biura Informacji Kredytowej wskazuje, że osoby do 25 roku życia stanowią tylko 5,2% wśród wszystkich kredytobiorców w roku 2022 (według liczby udzielonych kredytów mieszkaniowych). Jest to spadek w stosunku do I połowy ubiegłego roku, kiedy to najmłodsi stanowili prawie 8% wszystkich osób zobowiązanych kredytem mieszkaniowym – źródło BIK S.A.

Mądry Polak po szkodzie na przykładzie krachu kryptowalut

REKLAMA

Pomimo tego, że ponad ¾ młodych Polaków oszczędziło w zeszłym roku, jedynie 40% osób z grupy wiekowej 18-24 lata postanowiło zainwestować odłożone środki finansowe. Wynik ten stanowi spadek względem roku 2021, kiedy to na pomnożenie swoich oszczędności zdecydowała się ponad połowa najmłodszych respondentów (53%). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyną spadku liczby inwestujących w grupie najmłodszych Polaków mogą być m.in. zmiany w notowaniach oraz dostępności wybieranych przez nich rozwiązań. Przykładem mogą być popularne wśród młodych kryptowaluty. Jeszcze w I półroczu ubr. figurowały one na szczycie listy najczęściej wybieranych aktywów wśród respondentów w wieku 18-24 lata (41%). W drugiej części 2022 roku tych wskazań było o 15 p.p. mniej – jedynie 26%. 

Boom na kryptowaluty w 2021 roku, siła social mediów i moda wpłynęły na to, że młodzi wybierali inwestycje w cyfrowe waluty chętniej i liczniej niż inne aktywa. Rok 2022 był czasem dużych spadków na notowaniach, w tym najbardziej znanej kryptowaluty, czyli Bitcoina. W listopadzie 2021 roku wyceniany był on na ponad 261 tys. zł. W ciągu roku spadł do niespełna 76 tys. zł. Takie wahania kursów oraz dodatkowe wyzwania, z którymi musiała się mierzyć giełda wirtualnych walut, mogły spowodować, że wielu inwestorów wycofało się z tego rynku w kierunku bezpiecznych rozwiązań. 

W co inwestowali młodzi w 2022 roku?

Wśród młodych inwestorów widoczny jest jednak wciąż trend wyboru rozwiązań o wyższym ryzyku inwestycyjnym. Pomimo odstraszenia w II półroczu 2022 roku sporej części osób (w wieku 18-24 lata) wirtualne waluty w skali całego ubiegłego roku nadal są bardzo popularne i zajmują drugie miejsce z wynikiem 38%. Na pierwszym miejscu – w analizowanej grupie – znalazły się akcje na giełdzie (43%). Osoby w wieku 25-34 lata częściej stawiały na bezpieczniejsze rozwiązania, mianowicie lokaty (39%) i złoto inwestycyjne (26%).

Co ciekawe, zakup nieruchomości ¬– jako forma inwestycji – był wskazywany przez respondentów rzadko, zarówno w grupie młodszej 18-24 lata (3%), jak i w grupie 25-34 lata (11%) – czyli wśród osób o większej zdolności finansowej i kredytowej. Jest to znaczący spadek w stosunku do roku 2021, w którym na zakup nieruchomości pod inwestycję wskazało kolejno 9% i 24% respondentów.

Złoto zyskuje na popularności jako inwestycja

W ramach badania  osoby oszczędzające w 2022 roku zostały zapytane również o to, w co ich zdaniem warto inwestować obecnie. Najmłodsi respondenci wskazywali najczęściej: złoto inwestycyjne (36% w grupie 18-24 lata i aż 41% w grupie 25-34 lata) i nieruchomości (kolejno 35% i 33%). 

"Marzeniem" młodych Polaków w zakresie inwestycji wciąż pozostają nieruchomości i złoto. Nic dziwnego – oba aktywa są powszechnie utożsamiane z najlepszą formą zabezpieczenia kapitału w perspektywie długoterminowej. Warto jednak zwrócić uwagę na zasadniczą różnicę, która je dzieli. Chodzi tutaj o tzw. próg wejścia na rynek, czyli ilość kapitału niezbędnego do nabycia wybranej inwestycji. Złoto jawi się jako bardziej przystępna forma lokowania oszczędności, ponieważ wymaga zdecydowanie mniejszych nakładów – podsumowuje Aleksander Pawlak. 

Jednak wiele młodych inwestorów mogło o tym nie wiedzieć i w związku z tym na złoto zdecydowało się znacznie mniej osób, niż deklarowało, że jest to aktywo, w które warto obecnie inwestować. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa oraz wsparcie tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na tym rynku – dodaje. 

Złoto notuje ciągły wzrost zainteresowania. Wzrost popularności tego kruszcu potwierdza również Światowa Rada Złota, która podaje, że w III kwartale 2022 roku globalny popyt na złoto (bez uwzględnienia rynku pozagiełdowego OTC) był o 28% wyższy wobec analogicznego okresu poprzedniego roku i wyniósł 1.181,5 ton. Rok 2022 zakończył się najwyższą sprzedażą złota od roku 1967 roku.

Źródło: Tavex 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA