Firmy polskie na rynku amerykańskim. Z jakich programów i wsparcia mogą korzystać?
REKLAMA
REKLAMA
- Specyfika rynku amerykańskiego
- Trendy inwestycyjne polskich firm
- Zachęty do inwestowania w USA
- Wsparcie dla polskich inwestorów
Specyfika rynku amerykańskiego
„Rynek amerykański jest odmienny od tego, co mamy w Europie. Przede wszystkim jest 51 stanów, z których każdy stanowi niejako odrębne państwo z różnymi przepisami, które trzeba poznać. Jeśli więc ktoś rozważa inwestycje w USA, musi przeanalizować dużą liczbę lokalnych systemów prawnych” – powiedział prezes Władyczak.
REKLAMA
Trendy inwestycyjne polskich firm
REKLAMA
Jednocześnie przyznał, że polskie firmy włączają się do widocznego na świecie trendu przenoszenia produkcji bliżej rynków końcowych, a więc bliżej Europy – co oznacza także Afrykę Północną i Turcję, bliżej USA oraz bliżej odbiorców w Azji.
„Firmy, które najpierw weszły do USA poprzez sprzedaż na tamtejszy rynek swoich produktów i które odnotowały zadowalający wzrost wolumenu sprzedaży, często decydują się na kolejny krok, czyli na zainwestowanie w magazyn w USA. Kolejnym krokiem jest tutaj założenie zakładu” – powiedział prezes KUKE.
Zachęty do inwestowania w USA
Wskazał, że firmy obecnie są mocno zachęcane do inwestowania w USA i że te zachęty są na wielu poziomach, a więc i federalne, i stanowe, i lokalne.
„W efekcie na tamtejszy rynek wchodzą firmy, które już u nas osiągnęły sukces i chcą się rozwijać dalej. Chodzi o producentów mebli czy okien, ale także firmy zajmujące się recyklingiem, jako że USA pod względem recyklingu są zdecydowanie za Europą. Poza tym widzimy, że na rynek amerykański wchodzą producenci podzespołów z branży Automotive” – powiedział Władyczak.
Wsparcie dla polskich inwestorów
Przypomniał, że firmy polskie, które chcą wejść na rynek amerykański, mogą skorzystać z różnych programów i wsparcia. Programy są skierowane dla małych i średnich firm.
„W PARP można pozyskać środki na analizę rynku i na to, aby pojechać na targi, zobaczyć, jak ten rynek wygląda. Jest PAIH i jego biura, które są rozsiane na świecie, także są w USA, a które są w stanie przeprowadzić przez zawiłości rynku, pokazać, gdzie są ryzyka i gdzie jest marżowość. A jak już się ktoś zdecyduje na inwestycje, to ma od nas ubezpieczenie i możliwość znalezienia finansowania” – powiedział prezes KUKE.
autor: Marek Siudaj
REKLAMA
REKLAMA