REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrzymać klienta w czasach recesji?

Subskrybuj nas na Youtube
Lojalność konsumencka w recesji
Lojalność konsumencka w recesji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie informacje GUS-u nt. sprzedaży detalicznej potwierdzają pogłębienie recesji konsumenckiej. Odnotowano kolejne spadki zarówno rok do roku (5%), jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca (3,6%). Szczególnie więc teraz – gdy zmagamy się z rosnącym kosztem utrzymania biznesu i spadkiem popytu na niektóre towary i usługi – marki potrzebują przemyślanych rozwiązań, które pomogą przyciągnąć konsumenta. Czego natomiast on oczekuje od firm i z jakim typem klienta mamy obecnie do czynienia?

Czego pragną konsumenci? Profile konsumentów 

Zmienność nastrojów konsumenckich oraz nowe trendy zakupowe znacząco wpływają na marki, które muszą być responsywne na dynamiczne otoczenie. Tym bardziej, że według najnowszego badania prawie 65% gospodarstw domowych spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Jakich zatem konsumentów obecnie mamy na polskim rynku? Według raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar” pierwsze miejsce zajmują rozważni i pragmatyczni klienci – 22%. Na zakupach bardziej interesuje ich marka, niż to, w jaki sposób produkt powstał. Co ciekawe, często szukają również różnych promocji. Na drugim miejscu mamy cenoholików (18%). 

Osoby, dla których ważna jest cena, doceniają programy lojalnościowe, które oferują specjalne rabaty oraz promocje wybranych produktów – wskazuje Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że programy lojalnościowe nie przyciągają konsumentów jedynie „zniżkami”. Odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, bazujące na analizie dostępnych danych mogą okazać się fantastycznym rozwiązaniem. Wymaga to jednak na bieżąco słuchania potrzeb naszych odbiorców i śledzenia trendów – dodaje. 

Na drugim miejscu – ex aequo – znaleźli się shopperzy z przymusu (18%), którzy nie lubią zakupów i jak sama nazwa wskazuje – robią je z przymusu. Kolejno wyróżniamy zakupowych entuzjastów (16%) – to oni podążają za wszystkimi trendami, nowościami i są podatni na reklamy online oraz opinie inflencerów. Co ciekawe, osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne są poza podium (12%) – wynika z raportu raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar”.

Niełatwe zadanie marek 

W celu wpisania się w bieżące potrzeby konsumentów firmy projektują coraz to nowsze rozwiązania mające na celu ich przyciągnięcie i zatrzymanie. Do najpopularniejszych taktyk, wpisujących się w obecne czasy należą m.in. odroczone płatności, które podczas pandemii zyskały na popularności. Według informacji PayPo – aż 89% Polaków (81% konsumentów na świecie) słyszało o tym rozwiązaniu, a 68% chociaż raz skorzystało z niego przy większych lub niespodziewanych wydatkach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto konsumenci chcą mieć wybór formy płatności podczas zakupów online, dlatego sprzedawcy chcący zatrzymać swoich odbiorców powinni wychodzić im naprzeciw.

Zaobserwować możemy również coraz popularniejszy trend re-commerce, czyli sprzedaż przedmiotów używanych/ z drugiej ręki. Jest to trend ściśle związany z chęcią poszukiwania oszczędności, jak i kwestiami związanymi z troską o środowisko – podkreśla Beata Grosicka. Dane zjawisko jest zauważalne najmocniej w kategorii fashion, ale nie tylko – coraz częściej możemy napotkać na podobne działania w branży meblarskiej – podsumowuje. 

Reklama pod konkretnego konsumenta 

Kolejną taktyką firm polegającą na przyciągnięciu konsumentów jest tzw. hiperpersonalizacja, która wykorzystuje najnowocześniejsze narzędzia do tworzenia reklam jak najlepiej dopasowanych do odbiorcy. Dostosowana personalizacja jest możliwa dzięki programom lojalnościowym, które są ogromną bazą wiedzy dotyczącej nawyków zakupowych naszych konsumentów, ale nie tylko. Do jej tworzenia coraz częściej wykorzystywana jest również sztuczna inteligencja. 

Znaczenie marek własnych  

REKLAMA

Nie zapominajmy również o markach własnych. Aktualnie design tych produktów nie odbiega od kreacji marek producenckich, dzięki czemu część z nich traktowana jest na równi z droższymi odpowiednikami. Dodatkowo produkty private label są z nami od lat i wyrobiły sobie już renomę i zaufanie wśród konsumentów, którzy doskonale wiedzą, że niższa cena nie oznacza gorszej jakości. W Polsce udział marek własnych w zakupach stanowi już 34% (Nielsen IQ: 2023 Consumer Outlook)

Jak widać marki chcąc dostosować się do bieżących potrzeb klientów, tworzą coraz to nowsze działania. Pytanie, gdzie leży granica i czym jeszcze nas zaskoczą. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że kluczowym obszarem walki o klienta w handlu będzie i od dawna jest – doświadczenie zakupowe. Dbałość o budowanie pozytywnych interakcji na linii sprzedawca-konsument jest szczególnie istotne. Wystarczy większe potknięcie i żadna taktyka nie pomoże nam w odzyskaniu utraconego odbiorcy. Jednym z elementów budowania odpowiedniego doświadczenia zakupowego jest spójność marki na każdym etapie działalności. To ona sprawia, że firma postrzegana jest jako wiarygodna, a klienci mogą się z nią identyfikować i jej zaufać – podsumowuje Anna Olipra. Co więcej, należy być czujnym i śledzić najnowsze trendy i badania. Według raportu NielsenIQ, aż 46% respondentów przykłada większą uwagę na: zdrowie psychiczne (mental health and psyhical wellness), można więc podejrzewać, że coraz więcej marek będzie to brało pod uwagę podczas projektowania swoich działań – dodaje.

Źródło: GlobalSM

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

REKLAMA

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Kontrole podatkowe. 2025 rok przyniósł ważną zmianę, ale to dopiero początek ułatwień

Urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole podatkowe od kiedy tylko istnieją podatki. Zmienia się jedynie charakter służb kotrolnych oraz zasady przeprowadzania samych kontroli. Kluczowe zmiany w kontroli podatkowej nastąpiły z początkiem 2025 roku, choć nie wszyscy o nich pamiętają.

Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

REKLAMA

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

REKLAMA