REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrzymać klienta w czasach recesji?

Subskrybuj nas na Youtube
Lojalność konsumencka w recesji
Lojalność konsumencka w recesji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie informacje GUS-u nt. sprzedaży detalicznej potwierdzają pogłębienie recesji konsumenckiej. Odnotowano kolejne spadki zarówno rok do roku (5%), jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca (3,6%). Szczególnie więc teraz – gdy zmagamy się z rosnącym kosztem utrzymania biznesu i spadkiem popytu na niektóre towary i usługi – marki potrzebują przemyślanych rozwiązań, które pomogą przyciągnąć konsumenta. Czego natomiast on oczekuje od firm i z jakim typem klienta mamy obecnie do czynienia?

Czego pragną konsumenci? Profile konsumentów 

Zmienność nastrojów konsumenckich oraz nowe trendy zakupowe znacząco wpływają na marki, które muszą być responsywne na dynamiczne otoczenie. Tym bardziej, że według najnowszego badania prawie 65% gospodarstw domowych spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Jakich zatem konsumentów obecnie mamy na polskim rynku? Według raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar” pierwsze miejsce zajmują rozważni i pragmatyczni klienci – 22%. Na zakupach bardziej interesuje ich marka, niż to, w jaki sposób produkt powstał. Co ciekawe, często szukają również różnych promocji. Na drugim miejscu mamy cenoholików (18%). 

Osoby, dla których ważna jest cena, doceniają programy lojalnościowe, które oferują specjalne rabaty oraz promocje wybranych produktów – wskazuje Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że programy lojalnościowe nie przyciągają konsumentów jedynie „zniżkami”. Odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, bazujące na analizie dostępnych danych mogą okazać się fantastycznym rozwiązaniem. Wymaga to jednak na bieżąco słuchania potrzeb naszych odbiorców i śledzenia trendów – dodaje. 

Na drugim miejscu – ex aequo – znaleźli się shopperzy z przymusu (18%), którzy nie lubią zakupów i jak sama nazwa wskazuje – robią je z przymusu. Kolejno wyróżniamy zakupowych entuzjastów (16%) – to oni podążają za wszystkimi trendami, nowościami i są podatni na reklamy online oraz opinie inflencerów. Co ciekawe, osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne są poza podium (12%) – wynika z raportu raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar”.

Niełatwe zadanie marek 

W celu wpisania się w bieżące potrzeby konsumentów firmy projektują coraz to nowsze rozwiązania mające na celu ich przyciągnięcie i zatrzymanie. Do najpopularniejszych taktyk, wpisujących się w obecne czasy należą m.in. odroczone płatności, które podczas pandemii zyskały na popularności. Według informacji PayPo – aż 89% Polaków (81% konsumentów na świecie) słyszało o tym rozwiązaniu, a 68% chociaż raz skorzystało z niego przy większych lub niespodziewanych wydatkach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto konsumenci chcą mieć wybór formy płatności podczas zakupów online, dlatego sprzedawcy chcący zatrzymać swoich odbiorców powinni wychodzić im naprzeciw.

Zaobserwować możemy również coraz popularniejszy trend re-commerce, czyli sprzedaż przedmiotów używanych/ z drugiej ręki. Jest to trend ściśle związany z chęcią poszukiwania oszczędności, jak i kwestiami związanymi z troską o środowisko – podkreśla Beata Grosicka. Dane zjawisko jest zauważalne najmocniej w kategorii fashion, ale nie tylko – coraz częściej możemy napotkać na podobne działania w branży meblarskiej – podsumowuje. 

Reklama pod konkretnego konsumenta 

Kolejną taktyką firm polegającą na przyciągnięciu konsumentów jest tzw. hiperpersonalizacja, która wykorzystuje najnowocześniejsze narzędzia do tworzenia reklam jak najlepiej dopasowanych do odbiorcy. Dostosowana personalizacja jest możliwa dzięki programom lojalnościowym, które są ogromną bazą wiedzy dotyczącej nawyków zakupowych naszych konsumentów, ale nie tylko. Do jej tworzenia coraz częściej wykorzystywana jest również sztuczna inteligencja. 

Znaczenie marek własnych  

REKLAMA

Nie zapominajmy również o markach własnych. Aktualnie design tych produktów nie odbiega od kreacji marek producenckich, dzięki czemu część z nich traktowana jest na równi z droższymi odpowiednikami. Dodatkowo produkty private label są z nami od lat i wyrobiły sobie już renomę i zaufanie wśród konsumentów, którzy doskonale wiedzą, że niższa cena nie oznacza gorszej jakości. W Polsce udział marek własnych w zakupach stanowi już 34% (Nielsen IQ: 2023 Consumer Outlook)

Jak widać marki chcąc dostosować się do bieżących potrzeb klientów, tworzą coraz to nowsze działania. Pytanie, gdzie leży granica i czym jeszcze nas zaskoczą. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że kluczowym obszarem walki o klienta w handlu będzie i od dawna jest – doświadczenie zakupowe. Dbałość o budowanie pozytywnych interakcji na linii sprzedawca-konsument jest szczególnie istotne. Wystarczy większe potknięcie i żadna taktyka nie pomoże nam w odzyskaniu utraconego odbiorcy. Jednym z elementów budowania odpowiedniego doświadczenia zakupowego jest spójność marki na każdym etapie działalności. To ona sprawia, że firma postrzegana jest jako wiarygodna, a klienci mogą się z nią identyfikować i jej zaufać – podsumowuje Anna Olipra. Co więcej, należy być czujnym i śledzić najnowsze trendy i badania. Według raportu NielsenIQ, aż 46% respondentów przykłada większą uwagę na: zdrowie psychiczne (mental health and psyhical wellness), można więc podejrzewać, że coraz więcej marek będzie to brało pod uwagę podczas projektowania swoich działań – dodaje.

Źródło: GlobalSM

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA