REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrzymać klienta w czasach recesji?

Subskrybuj nas na Youtube
Lojalność konsumencka w recesji
Lojalność konsumencka w recesji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie informacje GUS-u nt. sprzedaży detalicznej potwierdzają pogłębienie recesji konsumenckiej. Odnotowano kolejne spadki zarówno rok do roku (5%), jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca (3,6%). Szczególnie więc teraz – gdy zmagamy się z rosnącym kosztem utrzymania biznesu i spadkiem popytu na niektóre towary i usługi – marki potrzebują przemyślanych rozwiązań, które pomogą przyciągnąć konsumenta. Czego natomiast on oczekuje od firm i z jakim typem klienta mamy obecnie do czynienia?

Czego pragną konsumenci? Profile konsumentów 

Zmienność nastrojów konsumenckich oraz nowe trendy zakupowe znacząco wpływają na marki, które muszą być responsywne na dynamiczne otoczenie. Tym bardziej, że według najnowszego badania prawie 65% gospodarstw domowych spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Jakich zatem konsumentów obecnie mamy na polskim rynku? Według raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar” pierwsze miejsce zajmują rozważni i pragmatyczni klienci – 22%. Na zakupach bardziej interesuje ich marka, niż to, w jaki sposób produkt powstał. Co ciekawe, często szukają również różnych promocji. Na drugim miejscu mamy cenoholików (18%). 

Osoby, dla których ważna jest cena, doceniają programy lojalnościowe, które oferują specjalne rabaty oraz promocje wybranych produktów – wskazuje Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że programy lojalnościowe nie przyciągają konsumentów jedynie „zniżkami”. Odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, bazujące na analizie dostępnych danych mogą okazać się fantastycznym rozwiązaniem. Wymaga to jednak na bieżąco słuchania potrzeb naszych odbiorców i śledzenia trendów – dodaje. 

Na drugim miejscu – ex aequo – znaleźli się shopperzy z przymusu (18%), którzy nie lubią zakupów i jak sama nazwa wskazuje – robią je z przymusu. Kolejno wyróżniamy zakupowych entuzjastów (16%) – to oni podążają za wszystkimi trendami, nowościami i są podatni na reklamy online oraz opinie inflencerów. Co ciekawe, osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne są poza podium (12%) – wynika z raportu raportu „Retail We Shop by Blix & Kantar”.

REKLAMA

Niełatwe zadanie marek 

W celu wpisania się w bieżące potrzeby konsumentów firmy projektują coraz to nowsze rozwiązania mające na celu ich przyciągnięcie i zatrzymanie. Do najpopularniejszych taktyk, wpisujących się w obecne czasy należą m.in. odroczone płatności, które podczas pandemii zyskały na popularności. Według informacji PayPo – aż 89% Polaków (81% konsumentów na świecie) słyszało o tym rozwiązaniu, a 68% chociaż raz skorzystało z niego przy większych lub niespodziewanych wydatkach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto konsumenci chcą mieć wybór formy płatności podczas zakupów online, dlatego sprzedawcy chcący zatrzymać swoich odbiorców powinni wychodzić im naprzeciw.

Zaobserwować możemy również coraz popularniejszy trend re-commerce, czyli sprzedaż przedmiotów używanych/ z drugiej ręki. Jest to trend ściśle związany z chęcią poszukiwania oszczędności, jak i kwestiami związanymi z troską o środowisko – podkreśla Beata Grosicka. Dane zjawisko jest zauważalne najmocniej w kategorii fashion, ale nie tylko – coraz częściej możemy napotkać na podobne działania w branży meblarskiej – podsumowuje. 

Reklama pod konkretnego konsumenta 

Kolejną taktyką firm polegającą na przyciągnięciu konsumentów jest tzw. hiperpersonalizacja, która wykorzystuje najnowocześniejsze narzędzia do tworzenia reklam jak najlepiej dopasowanych do odbiorcy. Dostosowana personalizacja jest możliwa dzięki programom lojalnościowym, które są ogromną bazą wiedzy dotyczącej nawyków zakupowych naszych konsumentów, ale nie tylko. Do jej tworzenia coraz częściej wykorzystywana jest również sztuczna inteligencja. 

Znaczenie marek własnych  

Nie zapominajmy również o markach własnych. Aktualnie design tych produktów nie odbiega od kreacji marek producenckich, dzięki czemu część z nich traktowana jest na równi z droższymi odpowiednikami. Dodatkowo produkty private label są z nami od lat i wyrobiły sobie już renomę i zaufanie wśród konsumentów, którzy doskonale wiedzą, że niższa cena nie oznacza gorszej jakości. W Polsce udział marek własnych w zakupach stanowi już 34% (Nielsen IQ: 2023 Consumer Outlook)

Jak widać marki chcąc dostosować się do bieżących potrzeb klientów, tworzą coraz to nowsze działania. Pytanie, gdzie leży granica i czym jeszcze nas zaskoczą. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że kluczowym obszarem walki o klienta w handlu będzie i od dawna jest – doświadczenie zakupowe. Dbałość o budowanie pozytywnych interakcji na linii sprzedawca-konsument jest szczególnie istotne. Wystarczy większe potknięcie i żadna taktyka nie pomoże nam w odzyskaniu utraconego odbiorcy. Jednym z elementów budowania odpowiedniego doświadczenia zakupowego jest spójność marki na każdym etapie działalności. To ona sprawia, że firma postrzegana jest jako wiarygodna, a klienci mogą się z nią identyfikować i jej zaufać – podsumowuje Anna Olipra. Co więcej, należy być czujnym i śledzić najnowsze trendy i badania. Według raportu NielsenIQ, aż 46% respondentów przykłada większą uwagę na: zdrowie psychiczne (mental health and psyhical wellness), można więc podejrzewać, że coraz więcej marek będzie to brało pod uwagę podczas projektowania swoich działań – dodaje.

Źródło: GlobalSM

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA