REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Coraz więcej firm, zwłaszcza średniej wielkości ma w planach wydatki inwestycyjne
Coraz więcej firm, zwłaszcza średniej wielkości ma w planach wydatki inwestycyjne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru.

REKLAMA

Firmy mają w planach inwestycje, ale nie wszystkie

Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku optymizm inwestycyjny. W II kwartale ponad 12% firm planuje więcej inwestować. W szczególności dotyczy to średnich firm, wśród których ten odsetek wyniósł 34%.

– Odczyt Barometru na II kwartał uspokaja i daje nadzieję. Od kilku lat trudno nam było przewidywać, jaki wynik będziemy mieć w kolejnym kwartale. Odczyt najczęściej nas zaskakiwał, i to negatywnie. Tym razem widać pewną stabilizację nastrojów przedsiębiorców, bo od kilku kwartałów notujemy niewielkie, ale konsekwentne wzrosty – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Ekspert uważa, iż zapewne związane jest to z uspokojeniem w sferze społeczno-gospodarczej w kraju, które mocno rzutuje na opinie respondentów.

– Patrząc historycznie na indeks, w kolejnym pomiarze, który będzie badać nastroje na sezon wakacyjny, także spodziewamy się wzrostu. A dalej, zgodnie z trendem sprzed pandemii, wskaźnik powinien lekko wyhamować. Takiego normalnego cyklu koniunkturalnego nie mieliśmy od czasu wybuchu pandemii – dodaje Radosław Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej optymizmu w sprawie sprzedaży i finansowania zewnętrznego

REKLAMA

Właściwie na każdy obszar, który składa się na wartość głównego indeksu „Barometru EFL”, przedsiębiorcy MŚP patrzą inaczej. W przypadku inwestycji i finansowania zewnętrznego widać lekką poprawę w ujęciu kwartalnym, w przypadku sprzedaży i płynności finansowej lekki spadek. 

Analizując dane z ostatnich pomiarów, zauważalny jest nieznaczny, ale regularny wzrost grupy przedsiębiorców planujących więcej inwestować. W II kwartale tego roku taki plan ma ponad 12% (12,18%), podczas gdy kwartał wcześniej niecałe 12% (11,75%). Pod koniec 2023 roku było to 8%, w III kwartale 5%, a w II kwartale 2%.

Wcześniej wartości oscylowały wokół 1%. Za inwestycjami idzie często większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Na jej wzrost wskazuje obecnie ponad 24% przedsiębiorców, kwartał wcześniej było to niecałe 23%.

Niewielki spadek liczby respondentów widać wśród przedsiębiorców liczących na większą sprzedaż produktów i usług. Niecałe 19% firm przewiduje wzrost przychodów od kwietnia do czerwca tego roku. Kwartał wcześniej było to 21%. Za słabszą sprzedażą idzie słabsza płynność finansowa – jej poprawy spodziewa się 16% firm. W I kwartale było to 18%.

Większe firmy radzą sobie lepiej

REKLAMA

Biorąc pod uwagę wielkość firm w najlepszych nastrojach – podobnie jak kwartał wcześniej – są najwięksi gracze sektora MŚP.
Widać jednak znaczącą różnicę pomiędzy wartościami subindeksów średnich firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz mikro, gdzie pracuje do 9 pracowników. Odczyt dla średnich firm wyniósł 59,3 pkt., a dla mikro był niemal o 10 pkt. niższy i wyniósł mniej niż próg OR – 49,7 pkt. W przypadku małych wynik wyniósł 51,8 pkt.

Na zdecydowanie wyższy odczyt dla średnich firm wpłynęły opinie dotyczące inwestycji. Co trzecie przedsiębiorstwo planuje więcej inwestować (34%), a przypadku małych i mikro ten wynik wyniósł odpowiednio 8% i 5%. Podobny rozdźwięk widać w obszarze sprzedaży. Aż 42% średnich firm liczy na większe obroty, podczas gdy tylko 17% małych i 7,5% mikro.

Wzrost optymizmu u przedsiębiorców już czwarty kwartał z rzędu

Główny odczyt Barometru EFL na II kwartał 2024 roku wynosi 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy niż poprzedni pomiar. To czwarty wzrost wskaźnika z rzędu i trzeci z kolei wynik powyżej poziomu ograniczonego rozwoju (OR).
Próg OR to poziom ograniczonego rozwoju firm z sektora MŚP, który w Barometrze EFL wynosi co najmniej 50 pkt. Stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców dotyczących czterech sfer: poziomu sprzedaży, planowanych inwestycji w środki trwałe, płynności finansowej i zapotrzebowania na zewnętrzne finansowanie. Przyjmuje wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne.

Wartość wskaźnika na poziomie 52,6 pkt. oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach. 

Wynik na II kwartał jest również zdecydowanie wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, o 4,9 pkt. Co więcej, jest to najwyższy odczyt od trzech lat, kiedy w II kwartale 2021 roku wyniósł 52,8 pkt.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA