REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Coraz więcej firm, zwłaszcza średniej wielkości ma w planach wydatki inwestycyjne
Coraz więcej firm, zwłaszcza średniej wielkości ma w planach wydatki inwestycyjne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru.

REKLAMA

Firmy mają w planach inwestycje, ale nie wszystkie

Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku optymizm inwestycyjny. W II kwartale ponad 12% firm planuje więcej inwestować. W szczególności dotyczy to średnich firm, wśród których ten odsetek wyniósł 34%.

– Odczyt Barometru na II kwartał uspokaja i daje nadzieję. Od kilku lat trudno nam było przewidywać, jaki wynik będziemy mieć w kolejnym kwartale. Odczyt najczęściej nas zaskakiwał, i to negatywnie. Tym razem widać pewną stabilizację nastrojów przedsiębiorców, bo od kilku kwartałów notujemy niewielkie, ale konsekwentne wzrosty – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Ekspert uważa, iż zapewne związane jest to z uspokojeniem w sferze społeczno-gospodarczej w kraju, które mocno rzutuje na opinie respondentów.

– Patrząc historycznie na indeks, w kolejnym pomiarze, który będzie badać nastroje na sezon wakacyjny, także spodziewamy się wzrostu. A dalej, zgodnie z trendem sprzed pandemii, wskaźnik powinien lekko wyhamować. Takiego normalnego cyklu koniunkturalnego nie mieliśmy od czasu wybuchu pandemii – dodaje Radosław Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej optymizmu w sprawie sprzedaży i finansowania zewnętrznego

REKLAMA

Właściwie na każdy obszar, który składa się na wartość głównego indeksu „Barometru EFL”, przedsiębiorcy MŚP patrzą inaczej. W przypadku inwestycji i finansowania zewnętrznego widać lekką poprawę w ujęciu kwartalnym, w przypadku sprzedaży i płynności finansowej lekki spadek. 

Analizując dane z ostatnich pomiarów, zauważalny jest nieznaczny, ale regularny wzrost grupy przedsiębiorców planujących więcej inwestować. W II kwartale tego roku taki plan ma ponad 12% (12,18%), podczas gdy kwartał wcześniej niecałe 12% (11,75%). Pod koniec 2023 roku było to 8%, w III kwartale 5%, a w II kwartale 2%.

Wcześniej wartości oscylowały wokół 1%. Za inwestycjami idzie często większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Na jej wzrost wskazuje obecnie ponad 24% przedsiębiorców, kwartał wcześniej było to niecałe 23%.

Niewielki spadek liczby respondentów widać wśród przedsiębiorców liczących na większą sprzedaż produktów i usług. Niecałe 19% firm przewiduje wzrost przychodów od kwietnia do czerwca tego roku. Kwartał wcześniej było to 21%. Za słabszą sprzedażą idzie słabsza płynność finansowa – jej poprawy spodziewa się 16% firm. W I kwartale było to 18%.

Większe firmy radzą sobie lepiej

REKLAMA

Biorąc pod uwagę wielkość firm w najlepszych nastrojach – podobnie jak kwartał wcześniej – są najwięksi gracze sektora MŚP.
Widać jednak znaczącą różnicę pomiędzy wartościami subindeksów średnich firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz mikro, gdzie pracuje do 9 pracowników. Odczyt dla średnich firm wyniósł 59,3 pkt., a dla mikro był niemal o 10 pkt. niższy i wyniósł mniej niż próg OR – 49,7 pkt. W przypadku małych wynik wyniósł 51,8 pkt.

Na zdecydowanie wyższy odczyt dla średnich firm wpłynęły opinie dotyczące inwestycji. Co trzecie przedsiębiorstwo planuje więcej inwestować (34%), a przypadku małych i mikro ten wynik wyniósł odpowiednio 8% i 5%. Podobny rozdźwięk widać w obszarze sprzedaży. Aż 42% średnich firm liczy na większe obroty, podczas gdy tylko 17% małych i 7,5% mikro.

Wzrost optymizmu u przedsiębiorców już czwarty kwartał z rzędu

Główny odczyt Barometru EFL na II kwartał 2024 roku wynosi 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy niż poprzedni pomiar. To czwarty wzrost wskaźnika z rzędu i trzeci z kolei wynik powyżej poziomu ograniczonego rozwoju (OR).
Próg OR to poziom ograniczonego rozwoju firm z sektora MŚP, który w Barometrze EFL wynosi co najmniej 50 pkt. Stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców dotyczących czterech sfer: poziomu sprzedaży, planowanych inwestycji w środki trwałe, płynności finansowej i zapotrzebowania na zewnętrzne finansowanie. Przyjmuje wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne.

Wartość wskaźnika na poziomie 52,6 pkt. oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach. 

Wynik na II kwartał jest również zdecydowanie wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, o 4,9 pkt. Co więcej, jest to najwyższy odczyt od trzech lat, kiedy w II kwartale 2021 roku wyniósł 52,8 pkt.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA