REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielkanocny koszyk zakupowy – jak szukamy oszczędności?

downsizing
downsizing

REKLAMA

REKLAMA

Święta Wielkanocne będą droższe dla Polaków. Za nasze pensje możemy kupić mniej niż w zeszłym roku, dlatego uważniej przyglądamy się temu, co wkładamy do koszyka. Rezygnujemy z zakupu rzeczy, które nie są dla nas niezbędne. Nadal jednak na świątecznym stole chcemy postawić tradycyjne potrawy: żurek, jajka faszerowane czy sałatkę jarzynową. Nie zrezygnujemy więc z konkretnych produktów potrzebnych do ich przygotowania. W takim razie będziemy musieli przygotować się na większe wydatki. Ile będzie kosztować nas Wielkanoc w 2023 roku?

Na święta planujemy wydać więcej

W tym roku na świąteczne zakupy deklarujemy wydać więcej niż rok temu. Zakupy, nie wliczając kosztów prezentów, do kwoty 200 zł na jednego domownika planuje 29% respondentów – rok temu tę odpowiedź wskazywało 37% osób. Od 200 do 300 zł zakupy chce zrobić 26,4% względem 25,8% w 2022 roku. Kwotę od 300 do 400 zł deklaruje za to 16,5% badanych, co jest wynikiem wyższym od roku poprzedniego (13,2%) – wynika z badania „Świąteczne wydatki Polaków na żywność. Edycja Wielkanoc 2023” UCE Resarch i grupy BLIX.

REKLAMA

Powyższe dane potwierdzają, że Polacy są świadomi konieczności przeznaczenia większej kwoty niż w ubiegłym roku, na zakupy niezbędne do przygotowania tradycyjnych świątecznych potraw. Jednak, nawet jeśli dokonamy wyboru tych samych produktów, co w zeszłym roku, może okazać się, że finalnie w naszym koszyku wagowo lub ilościowo będzie ich mniej. 

Mniejsza waga produktu za tą samą cenę? 

REKLAMA

Jeżeli uda nam się dokonać zakupów takich samych produktów w zbliżonej kwocie w stosunku do ubiegłego roku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kupimy rzeczy o mniejszej gramaturze. Zjawisko tego typu nazywane jest downsizingiem produktowym – wyjaśnia Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director firmy GlobalSM. Producenci szukają kompromisu między rosnącymi kosztami produkcji a oczekiwaniami konsumenckimi, niestety nie zawsze są one prokonsumenckie. Jako świadomi shopperzy powinniśmy weryfikować nie tylko cenę, ale np. również gramaturę produktów. Zmniejszanie wagi, czy ilości jednostkowej, ma na celu zachowanie dotychczasowej ceny i często stworzenie wrażenia, iż produkt nie został objęty dodatkowymi kosztami, co jest nieprawdą – dodaje.

Pomimo tego, że inflacja w marcu 2023 roku wyhamowała do 16,2 procent rok do roku, należy mieć na uwadze, że ceny żywności i napojów bezalkoholowych nie spadły względem lutego i stanowią nadal 24% r/r (dane GUS za luty i marzec 2023). W tej sytuacji, chcąc ograniczyć koszty, Polacy będą szukać rozwiązań, które pozwolą im kupić taniej.

Sałatka jarzynowa być musi

REKLAMA

Już niedługo w wielu domach rozpoczną się przygotowania do Wielkanocy. Mazurki, babki czy żurek są obowiązkowymi pozycjami podczas świątecznego posiłku. Produktem, z którym kojarzymy zbliżające się święta, są przede wszystkim również jajka. Niestety nie należą one do pozycji “tanich”. Dane GUS (luty 2023) wskazują wzrost ich ceny o 35,6% względem zeszłego roku. Idąc dalej, musimy się również pogodzić ze wzrostem innych produktów. Konieczna do wypieków mąka droższa jest o 32,8%, mleko o 37,8%, cukier o 85,2%. Różnica jest też widoczna w przypadku mięs i wędlin. Za drób wydamy więcej o 25,9%, wieprzowinę 33,5% a wędliny o 23,6%. Jak więc w tej sytuacji Polacy będą szukali oszczędności w trakcie przedświątecznych zakupów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązaniem na drogie święta może stać się coraz popularniejszy sektor marek własnych. Według danych NielsenIQ ponad 20% Polaków kupuje i chce kupować ich więcej. Produkty private label wyrobiły sobie już renomę i zaufanie wśród konsumentów, którzy doskonale wiedzą, że niższa cena nie oznacza gorszej jakości – mówi Anna Olipra. Marki producenckie w tej sytuacji powinny zapewnić klientom alternatywę, która zachęci do ich wyboru. Biorąc pod uwagę, że obecnie bardziej niż skład i zrównoważona produkcja liczy się dla nas cena, promocja czy rabat może okazać się dobrą zachętą. Pamiętajmy jednak, że jest to działanie chwilowe, w ten sposób nie zbudujemy lojalności konsumenckiej – dodaje.

Źródło: GlobalSM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA