REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego restrukturyzacja Disneya już teraz przynosi wyniki na Wall Street? [ANALIZA]

Dlaczego restrukturyzacja Disneya już teraz przynosi wyniki na Wall Street?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka kapitalizacja i znana marka przyciąga wielu inwestorów do akcji Disneya. Ta firma wyszła już bowiem dawno temu poza produkcję filmów animowanych i jako rozrywkowy konglomerat oferuje także wiele innych produktów, takich jak usługi streamingowe HULU i Disney+, parki rozrywki, hotele i wiele innych. Disney jest także częścią indeksu S&P100, na który składają się największe firmy z giełdy w Nowym Jorku, dlatego w ofercie akcje tej spółki ma każdy liczący się broker online. Minione lata nie były jednak zbyt korzystne dla Disneya. Spółka znajdowała się pod słusznym ostrzałem inwestorów i była obwiniana za niekorzystne decyzje w zarządzaniu firmą. 

REKLAMA

Rezultatem były znaczne spadki cen akcji, które są obecnie dalekie od szczytu z początku 2021 roku, kiedy odnotowano ponad $200 za akcję, w porównaniu z obecnym poziomem $90, co oznacza spadek o ponad połowę wobec maksimum. Wynikiem tego niezadowolenia była zmiana zarządu i restrukturyzacja spółki. Z pozycji CEO usunięty został dotychczasowy długoterminowy dyrektor Bob Chapek, którego obwiniano za słabe wyniki finansowe. Na koniec 2022 roku zastąpił go popularny Bob Iger, który od razu wprowadził trudne, ale niezbędne porządki, między innymi redukując zatrudnienie o 7000 pracowników, co pozwoliło zaoszczędzić 5,5 miliardów dolarów w kosztach. Iger zmienił także strategię i zreorganizował główne działy firmy, co zostało pozytywnie przyjęte przez inwestorów.

REKLAMA

W listopadzie 2023 roku Disney przełamał falę spadków i wszedł w kolejną fazę rozwoju, oferując ciekawe możliwości inwestorom wierzącym w nowe przywództwo i potencjał całej branży rozrywkowej.

Potencjał Disneya na rynku kapitałowym

Aktualną sytuację Disneya podsumowuje Maxim Manturov, Dyrektor ds. Badań Inwestycyjnych we Freedom Finance Europe. Według Manturova: “Oceniając akcje Disneya, należy brać pod uwagę kilka niuansów:

  • Obecne wyzwania: Disney mierzył się z wyzwaniami związanymi z kilkoma premierami filmowymi, które nie spełniły oczekiwań, co przyczyniło się do trzyletniego spadku cen akcji. Ostatnie premiery, takie jak "Marvels," zadebiutowały z rozczarowującymi wynikami, przynosząc obawy o zyski z tych przedsięwzięć.
  • Wyniki w Sektorze Streamingowym: Disney+, jako usługa streamingowa, zademonstrował możliwości rozwoju na rynkach międzynarodowym, choć na rynku amerykańskim wykazuje jedynie marginalny rozwój. Pomimo tych wyzwań, nacisk na ciągłe inwestycje i zwiększanie możliwości w segmencie streamingowym sugeruje pozytywną dynamikę długoterminową.
  • Parki Rozrywki: Odwiedziny w parkach rozrywki Disneya zmniejszają się, co częściowo jest związane z rosnącymi cenami. Wyższe ceny przyczyniły się jednak do wzrostu przychodów o 5%, a także o większy o 9% zysk operacyjny w segmencie parków rozrywki.”

REKLAMA

To podejście podziela także wielu innych analityków, zwracających uwagę na możliwe wybicie cenowe akcji tej spółki. Niezbędne będzie jednak dalsze ograniczanie kosztów działalności i koncentracja na najbardziej zyskownych działaniach. Disney nie może bowiem liczyć już na tak duże wpływy z kin jak dawniej, wraz ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów. Preferujemy bowiem dziś bardziej rozrywkę w domu, na czym mogą zyskać serwisy streamingowe. 

Pod tym względem Disney stara się nie pozostawać z tyłu, oferując dość bogatą ofertę programową w ramach swojego flagowego Disney+, który w minionym roku trafił także do Polski. Jednocześnie firma przejęła Hulu, znacznie zwiększając swój udział w tym rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto już nie chce kablówki?

Jak jednak można wywnioskować z powyższego wykresu, choć w 2023 roku Disney+ zajmował trzecią pozycję wśród platform streamingowych, to brakuje mu wiele do Netflixa, a co więcej, wzrosty ilości nowych użytkowników nie są duże. A wobec kurczących się dochodów z emisji filmów w kinach, rynek filmów VOD może mieć kluczowe znaczenie dla przychodów tej spółki w długim terminie. Celem Disneya było osiągnięcie w 2024 roku 260 milionów subskrybentów usługi Disney+. Ale już teraz wiadomo, że tego celu nie uda się zrealizować, ze względu na to, że w ubiegłym roku miał ich zaledwie 150 milionów.

Disney ma też udziały w sieciach kablowych, ale streaming filmów online jest dziś dużo bardziej przyszłościową branżą. W Stanach Zjednoczonych kablówka znajduje się już w zaledwie połowie gospodarstw domowych, a trend rezygnacji z telewizji kablowej trwa. W tej perspektywie, równie duże znaczenie będzie mieć ograniczanie kosztów działalności. To bardzo duża część wydatków firmy, a do tego uważnie obserwowana przez inwestorów giełdowych. W 2024 roku Disney ma wydać 25 miliardów dolarów na treści filmowe i telewizyjne. Aż 11 miliardów dolarów pochłoną z tego transmisje sportowe w sieci ESPN, a 4 miliardy zostaną wydane na zakup i produkcję na Hulu. Co ciekawe, będący liderem oglądalności Netflix wydaje na treści filmowe 17 miliardów dolarów, a więc znacznie mniej od Disneya. Może to świadczyć, że zarząd firmy będzie musiał nadal restrukturyzować i ciąć koszty, jeśli chce utrzymać finanse pod kontrolą. 

Co ciekawe, jak już wspomniano w wypowiedzi powyżej, zwiększyły się nieco przychody z parków rozrywki. Jeżeli firma będzie potrafiła utrzymać to tempo wzrostu, można oczekiwać dalszych korzyści z tego segmentu. Kontynuacja wzrostów Disneya na Wall Street będzie więc zależała od zdecydowanych działań nowego CEO, a inwestorzy będą uważnie patrzyli zarówno na słupki oglądalności produkcji fimowych i serwisów streamingowych, jak i na skuteczne zarządzanie kosztami działalności.

Autor: Dmytro Spilka

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA