REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Wierzytelność

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opóźnienie w zapłacie faktury - dodatkowa kara

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, przedsiębiorcy mogą żądać równowartości 40 euro za opóźnienie w płatności choćby o jeden dzień. Kara jest niezależna od odsetek za zwłokę i innych sankcji. Jednak w praktyce firmy niezwykle rzadko po nią sięgają. Jak zauważa dr Marcin Radwan-Röhrenschef, wierzyciele walczą w ten sposób tylko z istotnymi opóźnieniami w zapłacie, w incydentalnej wymianie towarowej, a także w relatywnie drobnym obrocie. Zwykle nie chcą narażać się na pogorszenie relacji biznesowych czy nawet posądzenie o nadużycie prawa w przypadku drobnych kwot.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

40 euro kary za opóźnienie w zapłacie faktury

Za opóźnienie w płatności faktury choćby o 1 dzień możemy otrzymać 40 euro kary. Kara ta jest naliczana niezależnie od odsetek za zwłokę.

REKLAMA

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Wzór faktury elektronicznej w zamówieniach publicznych w 2017 r.

Wystawianie elektronicznych faktur w zamówieniach publicznych będzie obowiązkowe dla przedsiębiorcy od 2020 roku. Natomiast wzór e-faktury zostanie przedstawiony w maju 2017 r. Kogo jeszcze obejmie obowiązek elektronicznego fakturowania?

Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

Błędy w fakturowaniu zdarzają się każdemu. Trudno uchronić się przed nimi nawet bardzo doświadczonej osobie. Dlatego jeżeli taki błąd już wystąpi, ważne jest, aby sprawnie go wyeliminować, najlepiej w sposób niepowodujący żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych.

Jak wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty?

Otrzymałem zapłatę na podstawie faktury pro forma. Jak powinienem wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty? Co powinienem wpisać w miejscu, w którym na fakturze podaje się sposób zapłaty, skoro zapłatę już otrzymałem?

REKLAMA

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

Zasady obliczania odsetek od opóźnionej zapłaty

Od 1 stycznia 2016 r. zmieniają się zasady naliczania odsetek zarówno w obrocie między przedsiębiorcami, jak i w obrocie nieprofesjonalnym. Wprowadzone zmiany oznaczają, że odsetki za opóźnienie w zapłacie należności będą wyższe. Podwyższenie wysokości odsetek ma zdyscyplinować dłużników. Zmiany zostały wprowadzone w przepisach ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy – Kodeks cywilny.

Upadłość firm w lipcu 2015 r.

W lipcu br. zbankrutowało 69 firm, w czerwcu było ich 61. Główną przyczyną upadłości firm były niezapłacone faktury.

Egzekucja roszczeń z ugody sądowej przy spłacie w ratach - jak przeprowadzić

Po zawarciu ugody sądowej z Zawezwanym w systemie ratalnym, Wnioskodawca oczekuje spełnienia świadczenia zgodnie z treścią zawartej ugody, w konkretnie wskazanych terminach. Jednak bardzo często zdarzają się sytuacje, kiedy Zawezwany zawiera ugodę przed Sądem, a następnie ignoruje ją, nie wypełniając jej postanowień. Co w takiej sytuacji ma zrobić Wnioskodawca? Przede wszystkim zacząć działać, nie czekając na dobrą wolę Dłużnika.

Sejm zajmie się ochroną klientów parabanków

Projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, zakłada zwiększenie ochrony klientów korzystających z firm pożyczkowych, które nie podlegają specyficznym dla banków regulacjom prawnym oraz nadzorowi finansowemu, poprzez wprowadzenie istotnych ograniczeń w zasadach funkcjonowania tych firm. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.

Posłowie za likwidacją BTE. Kiedy zmiany?

Posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się za likwidacją bankowego tytułu egzekucyjnego (BTE). Zmiany podyktowane są wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że umożliwienie bankom wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych jest niezgodne z zasadą równego traktowania. Termin wejścia w życie nowych przepisów jest nadal przedmiotem rozmów.

Likwidacja BTE od 1 sierpnia 2016 r.

Projekt nowelizacji Prawa bankowego zakłada likwidację bankowego tytułu egzekucyjnego od 1 sierpnia 20016 r. Posłowie PO chcą również objąć analogicznymi przepisami SKOK-i.

Zwolnienie z długu a zgoda dłużnika

Do zwolnienia z długu konieczne jest zawarcie umowy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem, bowiem samo oświadczenie woli wierzyciela, który zrzeka się przysługującej mu wierzytelności jest niewystarczające. Oznacza to, że nie jest możliwe zwolnienie z długu bez zgody dłużnika.

Powództwo przeciwegzekucyjne - czym jest i gdzie je wnosimy?

Instytucja jaką jest powództwo przeciwegzekucyjne opozycyjne służy pozbawieniu tytułu wykonawczego wykonalności w całości bądź części. Niewątpliwie takie uprawnienie przyznane dłużnikowi służy obronie merytorycznej jego interesów podczas toczącego się postępowania egzekucyjnego. Polega przede wszystkim na wykazaniu bezzasadności postępowania klauzulowego bądź zwalczaniu dopuszczalności egzekucji.

Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Nowe koszty związane z dochodzeniem wierzytelności nakłada na dłużników ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z art. 10 to dłużnik musi zapłacić dług powiększony o odsetki i ewentualne koszty postępowania sądowego lub komorniczego oraz koszty działania firmy windykacyjnej.

Egzekucja z wierzytelności – aspekty praktyczne

Dochodząc zapłaty roszczenia pieniężnego od swoich dłużników, przedsiębiorcy często decydują się na prowadzenie przeciwko nim postępowania egzekucyjnego. W toku takiego postępowania komornik sądowy, na wniosek wierzyciela, dokonuje szeregu czynności, w tym przede wszystkim zawiadamia dłużnika o wszczęciu przeciwko niemu egzekucji z wierzytelności oraz ustala i dokonuje zajęcia majątku dłużnika, z którego możliwe będzie prowadzenie dalszego postępowania.

Windykacja międzynarodowa a różnice kulturowe

Odzyskując długi z zagranicy należy uwzględnić obowiązujące w danym kraju przepisy prawne oraz panującą tam sytuację socjoekonomiczną. Z analizy firmy Intrum Justitia wynika, że w najbliższych latach tego typu różnice międzynarodowe mogą być szczególne istotne w odzyskiwaniu swoich należności z takich państw jak Finlandia, Czechy czy Portugalia.

Cesja wierzytelności

Cesja wierzytelności, zwana również przelewem polega na przeniesieniu uprawnień, które przysługiwały wierzycielowi (cedentowi) na nabywcę ( cesjonariusza). Od chwili zawarcia umowa przelewu wiąże strony i przenosi wierzytelności na cesjonariusza.

Solidarna odpowiedzialność wspólników spółki jawnej za długi

Wspólnicy spółki jawnej ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za długi całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami i spółką. Oznacza to, że wierzyciel może dochodzić swoich roszczeń w pełnym wymiarze od każdego ze wspólników bez względu na wysokość udziałów w spółce.

Potrącenie wierzytelności z tytułu kary umownej

Zgodnie z artykułem 483 Kodeksu cywilnego strony mogą w umowie zastrzec, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna). Skuteczność złożenia oświadczenia o potrąceniu wierzytelności zależy od spełnienia warunków wskazanych w art.498 § 1 k.c.

Przybywa młodych dłużników, jak walczyć z długami?

Wedle najnowszych danych, przybywa dłużników w grupie wiekowej 18-35 lat. Takie osoby traktują kredyty oraz pożyczki w większości jako przywilej, a nie ostateczność, popadając w coraz większe zadłużenie. Jak walczyć z długami? Jak poradzić sobie z kłopotami finansowymi?

Outsourcing zarządzania wierzytelnościami - czy może być korzystny?

Decyzja o outsourcingu działań z zakresu zarządzania wierzytelnościami powinna być poprzedzona analizą potrzeb biznesowych przedsiębiorcy. Jeśli oczekuje on wsparcia zarówno w obszarze działań prewencyjnych, windykacyjnych, jak i prawnych, powinien rozważyć współpracę z grupą skupiającą podmioty świadczące te usługi w ramach jednej struktury. Rozwiązanie to pozwoli przedsiębiorcy zaoszczędzić czas i pieniądze, ale przede wszystkim zapewni kompleksową obsługę procesu zarządzania wierzytelnościami.

Faktura za sprzedaż na zagranicznej aukcji internetowej

Sprzedaż wysyłkowa na terenie Unii Europejskiej związana z przeprowadzeniem aukcji internetowej musi być potwierdzona fakturą i wykazana w rozliczeniu z urzędem skarbowym. Jeżeli sprzedaż nie przekroczy ustalonego w kraju limitu, wysyłka będzie dalej traktowana jako sprzedaż na terytorium kraju.

Wstąpienie wierzyciela w prawa dłużnika w toku postępowania egzekucyjnego

Postępowanie egzekucyjne prowadzi do zaspokojenia wierzytelności wierzyciela. W trakcie tego procesu dłużnik ma prawo posługiwać się przysługującymi mu instrumentami prawnymi, jednak często jego działania utrudniają windykację. Przepisy prawa przewidują jednak możliwość wstąpienia wierzyciela w prawa dłużnika. Na czym polega ta zamiana?

Zajęcie rachunku bankowego w drodze egzekucji

W drodze egzekucji administracyjnej i sądowej odpowiedni organ dokonuje zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego. W pierwszej kolejności ustanawia blokadę na wszystkich kontach dłużnika do wysokości egzekwowanej kwoty.

Jak bronić się przed niewypłacalnością dłużnika?

W przypadku niewypłacalności dłużnika, wierzycielowi przysługuje wniesienie do sądu tzw. skargi pauliańskiej, która ma na celu ochronę przez wyzbyciem się przez dłużnika majątku. Skargę wnosi się według miejsca zamieszkania pozwanego. Jakie konieczne elementy powinna zawierać?

Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

W razie niewypłacalności i niemożności spłaty długów, firmy podejmują decyzję o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Upadłość oznacza niemożność wykonania swoich zobowiązań pieniężnych. Kiedy przedsiębiorcy zobowiązani są „ogłosić upadłość”?

Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

Moment, kiedy należy złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, należy w porę zauważyć, gdyż w takiej sytuacji dłużnik ma dwa tygodnie na zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości.

Uznanie długu jako okoliczność przerywająca bieg terminu przedawnienia

Co do zasady, wszelkie roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. Znaczy to tyle, iż - pomimo upływu terminu przedawnienia - roszczenia te nadal pozostają wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem, jednakże po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, podnosząc właśnie zarzut przedawnienia.

Ustanowienie hipoteki a podatek od czynności cywilnoprawnych

Ustanowienie hipoteki umownej zabezpieczającej wierzytelności istniejące objęte jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,1 proc. kwoty zabezpieczonej lub zabezpieczonych wierzytelności.

Czym jest limit faktoringowy?

Właściwie dobrany limit faktoringowy decyduje o tym, czy finansowanie przyniesie przedsiębiorcy maksymalne korzyści. W niniejszym tekście postaram się odpowiedzieć na pytania: czym jest limit faktoringowy i na jakich zasadach się go dobiera.

Rozliczenie faktury za leasing samochodu

Z uwagi na znaczące korzyści podatkowe związane z leasingiem, jest to obecnie jedna z najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców form nabycia środków trwałych. Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje leasingu – bardziej popularny leasing operacyjny oraz rzadziej wybierany leasing finansowy. Rodzaj leasingu warunkuje sposób rozliczenia faktury, otrzymanej od leasingodawcy.

Sprzedaż wierzytelności z niezapłaconych faktur

Pieniądze z nieopłaconych faktur można próbować odzyskać samodzielnie lub za pośrednictwem firmy windykacyjnej. Można również pozbyć się kłopotu szybciej, sprzedając wierzytelności. Czy sprzedaż wierzytelności to dobry pomysł?

Jak ustanowić zastaw rejestrowy?

Zastaw jest ograniczonym prawem rzeczowym ustanawianym na rzeczach ruchomych lub zbywalnych prawach majątkowych w celu zabezpieczenia wierzytelności. Zabezpieczenie takie jest dla wierzyciela o tyle korzystne, że może on domagać się zaspokojenia z przedmiotu zastawu bez względu na to, kto jest jego właścicielem.

Jak ustanowić hipotekę na nieruchomości?

Hipoteka jest wygodnym zabezpieczeniem wierzytelności, ponieważ pozwala właścicielowi korzystać z obciążonej nieruchomości. Wierzyciel natomiast, w przypadku zwłoki lub niewypłacalności dłużnika, może nawet domagać się licytacji nieruchomości i zaspokojenia z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży. Jakie przesłanki muszą zostać spełnione, by ustanowienie hipoteki było skuteczne?

Jakie są skutki podpisania weksla?

Weksel stanowi formę zabezpieczenia wierzytelności i jest najczęściej stosowany wśród przedsiębiorców. Sporządzany jest w formie pisemnej, a do jego ważności konieczny jest podpis. Jakie będą skutki podpisania weksla?

Umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie wierzytelności

Umowa przewłaszczenia stanowi rodzaj zabezpieczenia spłaty wierzytelności i nie jest ona uregulowana bezpośrednio w przepisach prawa, stąd jej forma jest co do zasady dowolna. Przewłaszczenia można dokonać na rzeczach ruchomych oraz papierach wartościowych, ale czy może dotyczyć również nieruchomości?

Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?

Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi maja kłopot jaki adres powinien pojawić się na wystawianych przez nich fakturach. Modyfikacja przepisów o zawartości faktury miała na celu nie tylko zmianę niektórych zasad, ale też kosmetyczne poprawki, które miały poprawić zrozumienie przepisów oraz je doprecyzować. Czy rzeczywiście się to udało?

Nie faktura a czynność faktyczna determinuje obowiązek podatkowy

Od 1 stycznia 2014 roku to faktyczna czynność, czyli dostarczenie produktu lub wykonanie usługi, determinuje obowiązek podatkowy. Od nowego roku weszło w życie wiele zmian w przepisach podatkowych. Jedną z istotniejszych modyfikacji dokonano w obszarze wystawiania faktur. Na co w związku z tym powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy?

Wydatki na pustej fakturze nie będą kosztem

Przedsiębiorca, który otrzymał od dostawcy fakturę wskazującą na nieistniejącą transakcję, nie będzie mógł zaliczyć poniesionych wydatków w koszty. Bez znaczenia będzie fakt, czy przedsiębiorca wiedział o oszustwie – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 1006/12.

Przedsiębiorco, adres na fakturze wykaż taki, jak w VAT-R

Przedsiębiorcy, wystawiający faktury za usługi powinni wpisywać adres taki, jaki znajduje się w zgłoszeniu VAT-R. Oznacza to, że powinni wpisywać w dokumentach księgowych odpowiedni adres – zamieszkania bądź siedziby firmy.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.

Wypracowanie procedur weryfikacji wiarygodności, to często proces na lata. Co więcej, to proces ciągły. To znaczy, że jak już dopracujemy się właściwego systemu, to i tak należy na bieżąco sprawdzać i weryfikować jego przydatność w danym czasie. Procedurą najprostszą i chyba najbardziej rozpowszechnioną (kto wie czy nie słusznie, pomimo jej licznych wad) jest zapewne warunek kilku zakupów gotówkowych i przejście na odroczone terminy płatności. Jeżeli się ta procedura sprawdza, to nie ma powodu jej negowania. Często jednak się nie sprawdza i trzeba sięgać po narzędzia bardziej złożone.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Czym jest kredyt handlowy? Każdy, kto kupuje lub sprzedaje towary/usługi, może być takim pytaniem zaskoczony, uznając je za trywialne. Wiadomo przecież, że w związku z tym pojęciem: "dzisiaj dostarczam/wydaję towar, a za jakiś czas (wcześniej ustalony) otrzymuję zapłatę". To prawda. To istota pojęcia "kredyt handlowy", często określany tez mianem "kredytu kupieckiego". Ale jeśli nie zgłębimy nieco tego pojęcia, jeśli nie będziemy dobrze czuli, co to tak naprawdę oznacza, to może to być przyczyną naszych kłopotów z wyegzekwowaniem należnych nam kwot.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Nowelizacje przepisów podatkowych przyniosły wiele zmian wraz z początkiem 2014 r. Jedną z najistotniejszych jest ta dotycząca dokumentowania przychodów przez podatników zwolnionych z podatku od towarów i usług – od 1 stycznia 2014 r. powinni oni wykorzystywać w tym celu faktury zamiast rachunków. Faktura podatnika zwolnionego od faktury czynnego podatnika VAT różnić się powinna m.in. zamieszczeniem na niej informacji o podstawie zwolnienia. Nie każdy jednak wie, że od tej – wydawałoby się, fundamentalnej zasady – istnieją pewne wyjątki.

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzi zapisy dokładnie określające, jakie elementy faktura zawierać musi, co może, a czego nie powinna. Wiedza ta jest niezwykle istotna, ponieważ dokument, na którym zabraknie obligatoryjnych danych, nie będzie uznawany za fakturę. Jakie obowiązkowe elementy muszą znaleźć się na fakturze w 2014 roku?

Legalna egzekucja wierzytelności, uprawnienia firm windykacyjnych

W dobie coraz powszechniejszej działalności i faktu pojawiania się kolejnych firm „windykacyjnych” zasadnym jest pytanie, jakie kompetencje przysługują firmom windykacyjnym i ich pracownikom, a także kto może dokonać zgodnie z prawem egzekucji z majątku dłużnika.

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Wraz z początkiem 2014 roku obowiązywać zaczną znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany dotyczyć będą podstawowych kwestii, jak moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawiania faktur. Dlatego też już teraz warto zapoznać się z regulacjami, które wejdą w życie za kilka tygodni i szczególnie dokładnie przyjrzeć się kilku z nich.

REKLAMA