Kategorie

Działalność gospodarcza, Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy otrzymujemy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, powinniśmy zacząć od dokładnego zapoznania się z jego treścią, a następnie przystąpić do analizy rozliczeń i dokumentacji podatkowej. Następny krok to usunięcie uchybień, które mogły by być obiektem zainteresowania organów kontroli podatkowej.
Wraz z rosnącą liczbą samochodów na polskich drogach rośnie liczba osób dostrzegających w prowadzeniu stacji kontroli pojazdów żyłę złota. Jednak wymagania dotyczące założenia takiej stacji są wysokie. Jak założyć i prowadzić taką działalność?
Wszczęcie postępowania podatkowego jest poprzedzone wizytą fiskusa w firmie w celu skontrolowania, czy i w jaki sposób podatnik wywiązuje się ze swoich obowiązków podatkowych. Wizyta taka kończy się wręczeniem podatnikowi protokołu. Oprócz skorygowania wykrytych błędów, warto zachować ostrożność nawet po pół roku po kontroli – urząd skarbowy może jeszcze wszcząć postępowanie podatkowe.
Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.
Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, chyba że przepisy szczególne przewidują możliwość podjęcia kontroli już po okazaniu legitymacji.