Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budka z lodami to firma? Co warto wiedzieć o działalności sezonowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Budka z lodami, działalność sezonowa
Czy budka z lodami to firma? Co trzeba wiedzieć o działalności sezonowej?
ShutterStock

Działalność sezonowa to specyficzna forma działalności gospodarczej, która prowadzona jest przez ograniczony czas w roku, np. przez wakacje. Sezonowi przedsiębiorcy dostosowują się do preferencji i zachowań klientów, wykorzystując tym samym okazję na dodatkowy zarobek. Ekspertka tłumaczy, z jakimi konsekwencjami podatkowymi wiąże się działalność sezonowa oraz wyjaśnia, czy prowadząc ją, trzeba otwierać działalność gospodarczą.

Działalność sezonowa w ramach działalności nierejestrowanej

Dobrym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą działalność sezonową lub chciałyby wykorzystać okazję na rozwinięcie swojego przyszłego biznesu, może okazać się praca w ramach działalności nierejestrowanej. Jest to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy. To rozwiązanie przeznaczone jest dla osób, które w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziły działalności gospodarczej oraz które w ramach tej działalności nie przekroczą miesięcznego limitu maksymalnych przychodów ze sprzedaży towarów lub usług, wynoszącego od lipca 2023 roku 2,7 tys zł. 

 – Jeśli w czasie wakacji chcemy otworzyć budkę z lodami czy goframi, to nie musimy rejestrować takiej działalności. Jeśli jednak zarabiamy ponad 2,7 tys. zł miesięcznie to musimy wpisać budkę do rejestru CEIDG. Mamy na to 7 dni od momentu przekroczenia progu dochodu  – tłumaczy Patrycja Gwizdek, specjalistka ds. podatkowych w firmie inFakt.

Oprócz wpisu do CEIDG, po przekroczeniu limitu nowy przedsiębiorca musi także dopilnować dodatkowych formalności, tj. zgłoszenia działalności  do ZUS-u lub ewentualnie rejestrację jako czynny podatnik VAT. Wciąż może jednak skorzystać z dodatkowych przywilejów finansowych np. preferencyjnych składek ZUS.

Działalność nierejestrowana a obowiązki księgowe

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu, co na etapie rozwijania biznesu może być dużym ułatwieniem finansowym, bo nie trzeba odprowadzać składek.

Natomiast pomimo braku konieczności rejestrowania firmy działalność nierejestrowana wiąże się z kilkoma obowiązkami i formalnościami. Są to m.in. prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, przestrzeganie praw konsumentów, wystawianie faktury lub rachunku na życzenie kupującego oraz rozliczanie przychodów w zeznaniu rocznym PIT-36. Warto wspomnieć, że w rozliczeniu rocznym w ramach działalności nierejestrowanej przedsiębiorca ma możliwość pomniejszyć uzyskany przychód o koszty poniesione w związku z zarobionymi środkami.

Jakie składki płaci przedsiębiorca sezonowy?

Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej może skorzystać z ulgi na start, która polega na płaceniu przez 6 miesięcy jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przywilej dotyczy osób, które nie prowadziły działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy oraz takich, które nie wykonują pracy dla swojego byłego pracodawcy w bieżącym lub poprzednim roku.

Po 6 miesiącach ulgi na start, przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z preferencyjnych składek ZUS, czyli tzw. Małego ZUS, z którego może korzystać przez kolejne 24 miesiące. Od lipca 2023 roku Mały ZUS wynosi 341,72 zł. Dla porównania duży ZUS w 2023 roku wynosi 1418,48 zł.

 – Osoby, którym skończył się preferencyjny okres opłacania składek społecznych, mogą skorzystać z tzw. Małego ZUS Plus. Jest to możliwość opłacania obniżonych składek na ubezpieczenia społeczne. Rozwiązanie przeznaczone jest dla przedsiębiorców o przychodach, które nie przekraczają 120 tys. zł za poprzedni rok – wskazuje ekspertka inFakt.

Koniec działalności sezonowej po wakacjach

W ramach działalności sezonowej firma prowadzona jest jedynie przez kilka miesięcy.  – Na pozostałą część roku, która nie przynosi zysków, przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą, aktualizując swój wniosek w CEIDG. Działalność gospodarczą można zawiesić na dowolny czas, jednak nie krótszy niż 30 dni. Zawieszenie biznesu wiąże się ze zwolnieniem z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia  – podkreśla Patrycja Gwizdek. 

Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że z dniem zawieszenia działalności traci się prawo do ubezpieczenia zdrowotnego. Ponadto, podczas zawieszenia działalności okres przysługującej ulgi w ZUS nadal upływa. W związku z tym do czasu korzystania z ulg wlicza się czas zawieszenia działalności.

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Zobacz także: Praca sezonowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.