Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budka z lodami to firma? Co warto wiedzieć o działalności sezonowej?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Budka z lodami, działalność sezonowa
Czy budka z lodami to firma? Co trzeba wiedzieć o działalności sezonowej?
ShutterStock
Działalność sezonowa to specyficzna forma działalności gospodarczej, która prowadzona jest przez ograniczony czas w roku, np. przez wakacje. Sezonowi przedsiębiorcy dostosowują się do preferencji i zachowań klientów, wykorzystując tym samym okazję na dodatkowy zarobek. Ekspertka tłumaczy, z jakimi konsekwencjami podatkowymi wiąże się działalność sezonowa oraz wyjaśnia, czy prowadząc ją, trzeba otwierać działalność gospodarczą.

Działalność sezonowa w ramach działalności nierejestrowanej

Dobrym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą działalność sezonową lub chciałyby wykorzystać okazję na rozwinięcie swojego przyszłego biznesu, może okazać się praca w ramach działalności nierejestrowanej. Jest to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy. To rozwiązanie przeznaczone jest dla osób, które w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziły działalności gospodarczej oraz które w ramach tej działalności nie przekroczą miesięcznego limitu maksymalnych przychodów ze sprzedaży towarów lub usług, wynoszącego od lipca 2023 roku 2,7 tys zł. 

 – Jeśli w czasie wakacji chcemy otworzyć budkę z lodami czy goframi, to nie musimy rejestrować takiej działalności. Jeśli jednak zarabiamy ponad 2,7 tys. zł miesięcznie to musimy wpisać budkę do rejestru CEIDG. Mamy na to 7 dni od momentu przekroczenia progu dochodu  – tłumaczy Patrycja Gwizdek, specjalistka ds. podatkowych w firmie inFakt.

Oprócz wpisu do CEIDG, po przekroczeniu limitu nowy przedsiębiorca musi także dopilnować dodatkowych formalności, tj. zgłoszenia działalności  do ZUS-u lub ewentualnie rejestrację jako czynny podatnik VAT. Wciąż może jednak skorzystać z dodatkowych przywilejów finansowych np. preferencyjnych składek ZUS.

Działalność nierejestrowana a obowiązki księgowe

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu, co na etapie rozwijania biznesu może być dużym ułatwieniem finansowym, bo nie trzeba odprowadzać składek.

Natomiast pomimo braku konieczności rejestrowania firmy działalność nierejestrowana wiąże się z kilkoma obowiązkami i formalnościami. Są to m.in. prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, przestrzeganie praw konsumentów, wystawianie faktury lub rachunku na życzenie kupującego oraz rozliczanie przychodów w zeznaniu rocznym PIT-36. Warto wspomnieć, że w rozliczeniu rocznym w ramach działalności nierejestrowanej przedsiębiorca ma możliwość pomniejszyć uzyskany przychód o koszty poniesione w związku z zarobionymi środkami.

Jakie składki płaci przedsiębiorca sezonowy?

Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej może skorzystać z ulgi na start, która polega na płaceniu przez 6 miesięcy jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przywilej dotyczy osób, które nie prowadziły działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy oraz takich, które nie wykonują pracy dla swojego byłego pracodawcy w bieżącym lub poprzednim roku.

Po 6 miesiącach ulgi na start, przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z preferencyjnych składek ZUS, czyli tzw. Małego ZUS, z którego może korzystać przez kolejne 24 miesiące. Od lipca 2023 roku Mały ZUS wynosi 341,72 zł. Dla porównania duży ZUS w 2023 roku wynosi 1418,48 zł.

 – Osoby, którym skończył się preferencyjny okres opłacania składek społecznych, mogą skorzystać z tzw. Małego ZUS Plus. Jest to możliwość opłacania obniżonych składek na ubezpieczenia społeczne. Rozwiązanie przeznaczone jest dla przedsiębiorców o przychodach, które nie przekraczają 120 tys. zł za poprzedni rok – wskazuje ekspertka inFakt.

Koniec działalności sezonowej po wakacjach

W ramach działalności sezonowej firma prowadzona jest jedynie przez kilka miesięcy.  – Na pozostałą część roku, która nie przynosi zysków, przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą, aktualizując swój wniosek w CEIDG. Działalność gospodarczą można zawiesić na dowolny czas, jednak nie krótszy niż 30 dni. Zawieszenie biznesu wiąże się ze zwolnieniem z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia  – podkreśla Patrycja Gwizdek. 

Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że z dniem zawieszenia działalności traci się prawo do ubezpieczenia zdrowotnego. Ponadto, podczas zawieszenia działalności okres przysługującej ulgi w ZUS nadal upływa. W związku z tym do czasu korzystania z ulg wlicza się czas zawieszenia działalności.

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Zobacz także: Praca sezonowa

Autopromocja
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).