REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy chcą otwierać własne biznesy, ale... tego nie robią. Dlaczego?

Polacy chcą otwierać własne biznesy, ale... tego nie robią. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy Polacy są gotowi na otworzenie własnej działalności? Jakie są ich motywacje i największe obawy? Jakie biznesy wybierają najczęściej? Przedstawiamy wyniki pierwszej edycji ogólnopolskiego badania w zakresie gotowości Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché. 

Polacy chcą mieć własne biznesy

REKLAMA

Polacy deklarują chęć otwierania własnego biznesu. Pierwszy Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché wyniósł 15 i oznacza stosunek liczby Polaków w wieku 25-55 lat chcących uruchomić swoje przedsiębiorstwo w przeciągu najbliższych 6 miesięcy, w konkretnej branży, na podstawie już opracowanego planu biznesowego i gotowych zainwestować co najmniej 10 tys. zł do liczby wszystkich osób deklarujących chęć założenia biznesu. To oznacza, że 2,7% ankietowanych jest w pełni przygotowanych do założenia własnej firmy w krótkiej perspektywie czasowej. Biorąc pod uwagę fakt, że niemal co piąty ankietowany chciałby zostać przedsiębiorcą, można zaobserwować istotną rozbieżność między deklaracjami a praktyką. 

REKLAMA

W ramach „Indeksu Przedsiębiorczości” Intermarché i Bricomarché przyjrzeliśmy się bliżej między innymi: czynnikom motywującym Polaków do zakładania biznesów, barierom hamującym ich przed zdecydowaniem się na wybór tej ścieżki rozwoju, a także najchętniej wskazywanym branżom i modelom biznesowym potencjalnej działalności – powiedział Marek Sawa, Członek Komitetu Wykonawczego Grupy Muszkieterów, która odpowiada za rozwój marek Intermarché i Bricomarché w Polsce.

Motywacje do otwarcia własnej firmy

Co najczęściej motywuje Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej? To możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, dająca duże poczucie niezależności. Wskazuje ją 29,5% ankietowanych w grupie osób albo prowadzących już własny biznes, albo się do tego przymierzających. Na drugim miejscu znajduje się możliwość uzyskania większych dochodów, którą docenia niemal tak samo liczna grupa osób, 29,1% spośród wszystkich ankietowanych posiadających własną działalność lub planujących ją otworzyć. Podium zamyka chęć realizacji marzenia z wynikiem 24,8%. Dużą grupę obecnych i potencjalnych przedsiębiorców przekonuje do zakładania biznesu perspektywa posiadania większego wpływu na to, ile i kiedy będą pracować (24,0%), połączenia życia zawodowego z pasją czy zainteresowaniami (22,9%) lub większego rozwinięcia umiejętności i kompetencji (22,9%).

 

Najczęściej wybierane biznesy

REKLAMA

W jakich branżach najchętniej widzą się Polacy? Osoby planujące założenie własnej działalności zdecydowanie najczęściej rozważają wejście w handel – interesuje on niemal 40% ankietowanych w tej grupie. Wśród nich największa część przyszłych przedsiębiorców chciałaby sprzedawać ubrania (9%), artykuły do domu lub ogrodu (8%) lub kosmetyki i biżuterię (7%). Nieco mniejsza bierze też pod uwagę handel artykułami dziecięcymi (6%), spożywczymi (4%) lub gospodarstwa domowego i RTV (4%). Sporym zainteresowaniem wśród potencjalnych przedsiębiorców cieszą się też technologie informatyczne – aż 9% respondentów deklarujących chęć otworzenia własnego biznesu widzi je jako docelowy obszar swojej działalności. Trzecie miejsce na liście najczęściej wskazywanych sektorów potencjalnej działalności pośród przyszłych przedsiębiorców zajmuje produkcja z wynikiem 8%. Co ciekawe, wyprzedza między innymi branżę nieruchomości, ubezpieczeń czy gastronomię.

Polacy deklarujący chęć otworzenia własnej firmy doskonale zdają sobie sprawę z potrzeby posiadania odpowiedniego kapitału na start. Z przeprowadzonego badania wynika, że niemal połowa z nich (47%) jest w stanie przeznaczyć na ten cel kwotę powyżej 10 tys. złotych i nie wyższą niż 50 tys. złotych. Prawie 1/3 (32%) ma nieco mniejszy budżet w wysokości do 10 tys. złotych. Pozostała część respondentów jest w stanie zainwestować kwotę od 50 do 100 tys. złotych (aż 17% ankietowanych w tej grupie) lub więcej, tj. powyżej 100 tys. złotych (4% respondentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego Polacy porzucają myśl o otwarciu własnej działalności

Chęci to jedno, a co z zamianą słowa w czyn? Jak wskazują wyniki pierwszej edycji „Indeksu Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché”, zdecydowana większość Polaków zastanawiających się nad otworzeniem własnego biznesu ostatecznie się na to nie decyduje. Najczęściej wymienianą barierą przed założeniem działalności gospodarczej przez respondentów, którzy albo rozważali ten kierunek rozwoju w przeszłości i się na niego nie zdecydowali, albo nigdy nie myśleli poważnie o własnym biznesie jest przede wszystkim brak znajomości przepisów obowiązujących przedsiębiorców oraz strach przed tzw. „biurokracją”, czyli formalnościami związanymi z prowadzeniem działalności. Wskazuje na nie aż 33% ankietowanych w tej grupie. Drugie miejsce na liście najczęściej wymienianych barier zajmuje ryzyko związane z zarządzaniem własnym biznesem, w tym finansowe (32%), trzecie – brak wystarczającego kapitału na start (31%).

Spora grupa Polaków nie decyduje się też na otworzenie własnej działalności ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia czy wiedzy na temat prowadzenia biznesu (30%), część nie ma sprecyzowanego pomysłu na działalność (27%) lub brakuje im motywacji do działania (17%). Sytuacji nie ułatwia też obecna inflacja i drastyczny wzrost kosztów prowadzenia własnej działalności – odczuwalny zarówno przez mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. 

Franczyza jednym z pomysłów na własną działalność

Jak rodacy widzą własną działąlnosć? Polacy zainteresowani otworzeniem własnego biznesu najchętniej rozważają tradycyjny model działalności, rozumiany jako w pełni samodzielne stworzenie firmy i zarządzanie nią. Do tej grupy należy ponad 2/3 (67%) ankietowanych deklarujących chęć wystartowania z własną działalnością w przyszłości. Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszy się, jako model, współpraca biznesowa, inaczej partnerstwo czy współwłaścicielstwo. Jak wskazują wyniki badania Intermarché i Bricomarché, postawiłoby na nią mniej niż ¼ (23%) respondentów chcących otworzyć własny biznes. Trzecim najchętniej wskazywanym rozwiązaniem okazuje się franczyza – jest nią jednak zainteresowany zaledwie co ósmy ankietowany Polak chcący zostać przedsiębiorcą (12,5%). Co ciekawe, wyprzedza o kilka punktów procentowych model biznesowy jakim jest start-up.

Co sprawia, że Polacy interesują się franczyzą? Respondenci, którzy deklarują chęć zostania franczyzobiorcami wskazują przede wszystkim na możliwość korzystania z rozpoznawalnej marki (57%), a także wsparcie i szkolenia ze strony firmy udzielającej franczyzy (48%), sprawdzony model biznesowy (48%) i możliwość łączenia niezależności ze współpracą ze sprawdzoną marką i wsparciem franczyzodawcy (48%).

Badanie pokazało, że franczyza, jako model biznesowy, nie jest pierwszym wskazaniem wśród ankietowanych, którzy planują otworzyć własną firmę. Na pewno jest tutaj przestrzeń, aby dotrzeć do nich z przekazem na temat korzyści, jakie można uzyskać dzięki współpracy ze sprawdzoną marką, która cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku  – mówi Bartłomiej Tarłowski, Menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché. Jako Grupa Muszkieterów oferujemy przyszłym przedsiębiorcom dostęp do wypracowanego i stale udoskonalanego know-how obejmującego każdą dziedzinę istotną w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa. Dojście do takiego stanu wiedzy w pojedynkę to długotrwały i kosztowny proces. Wejście we franczyzę pozwala korzystać z doświadczenia innych – dodaje.

Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. 

Zobacz także: PIE: Mniej niż połowa firm spodziewa się korzystnej sytuacji finansowej w 2024 r.
Padł rekord liczby upadłości polskich firm. Dlaczego przedsiębiorstwa nie dają rady? [BADANIE]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA