REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy chcą otwierać własne biznesy, ale... tego nie robią. Dlaczego?

Polacy chcą otwierać własne biznesy, ale... tego nie robią. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy Polacy są gotowi na otworzenie własnej działalności? Jakie są ich motywacje i największe obawy? Jakie biznesy wybierają najczęściej? Przedstawiamy wyniki pierwszej edycji ogólnopolskiego badania w zakresie gotowości Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché. 

Polacy chcą mieć własne biznesy

REKLAMA

Polacy deklarują chęć otwierania własnego biznesu. Pierwszy Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché wyniósł 15 i oznacza stosunek liczby Polaków w wieku 25-55 lat chcących uruchomić swoje przedsiębiorstwo w przeciągu najbliższych 6 miesięcy, w konkretnej branży, na podstawie już opracowanego planu biznesowego i gotowych zainwestować co najmniej 10 tys. zł do liczby wszystkich osób deklarujących chęć założenia biznesu. To oznacza, że 2,7% ankietowanych jest w pełni przygotowanych do założenia własnej firmy w krótkiej perspektywie czasowej. Biorąc pod uwagę fakt, że niemal co piąty ankietowany chciałby zostać przedsiębiorcą, można zaobserwować istotną rozbieżność między deklaracjami a praktyką. 

REKLAMA

W ramach „Indeksu Przedsiębiorczości” Intermarché i Bricomarché przyjrzeliśmy się bliżej między innymi: czynnikom motywującym Polaków do zakładania biznesów, barierom hamującym ich przed zdecydowaniem się na wybór tej ścieżki rozwoju, a także najchętniej wskazywanym branżom i modelom biznesowym potencjalnej działalności – powiedział Marek Sawa, Członek Komitetu Wykonawczego Grupy Muszkieterów, która odpowiada za rozwój marek Intermarché i Bricomarché w Polsce.

Motywacje do otwarcia własnej firmy

Co najczęściej motywuje Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej? To możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, dająca duże poczucie niezależności. Wskazuje ją 29,5% ankietowanych w grupie osób albo prowadzących już własny biznes, albo się do tego przymierzających. Na drugim miejscu znajduje się możliwość uzyskania większych dochodów, którą docenia niemal tak samo liczna grupa osób, 29,1% spośród wszystkich ankietowanych posiadających własną działalność lub planujących ją otworzyć. Podium zamyka chęć realizacji marzenia z wynikiem 24,8%. Dużą grupę obecnych i potencjalnych przedsiębiorców przekonuje do zakładania biznesu perspektywa posiadania większego wpływu na to, ile i kiedy będą pracować (24,0%), połączenia życia zawodowego z pasją czy zainteresowaniami (22,9%) lub większego rozwinięcia umiejętności i kompetencji (22,9%).

 

Najczęściej wybierane biznesy

REKLAMA

W jakich branżach najchętniej widzą się Polacy? Osoby planujące założenie własnej działalności zdecydowanie najczęściej rozważają wejście w handel – interesuje on niemal 40% ankietowanych w tej grupie. Wśród nich największa część przyszłych przedsiębiorców chciałaby sprzedawać ubrania (9%), artykuły do domu lub ogrodu (8%) lub kosmetyki i biżuterię (7%). Nieco mniejsza bierze też pod uwagę handel artykułami dziecięcymi (6%), spożywczymi (4%) lub gospodarstwa domowego i RTV (4%). Sporym zainteresowaniem wśród potencjalnych przedsiębiorców cieszą się też technologie informatyczne – aż 9% respondentów deklarujących chęć otworzenia własnego biznesu widzi je jako docelowy obszar swojej działalności. Trzecie miejsce na liście najczęściej wskazywanych sektorów potencjalnej działalności pośród przyszłych przedsiębiorców zajmuje produkcja z wynikiem 8%. Co ciekawe, wyprzedza między innymi branżę nieruchomości, ubezpieczeń czy gastronomię.

Polacy deklarujący chęć otworzenia własnej firmy doskonale zdają sobie sprawę z potrzeby posiadania odpowiedniego kapitału na start. Z przeprowadzonego badania wynika, że niemal połowa z nich (47%) jest w stanie przeznaczyć na ten cel kwotę powyżej 10 tys. złotych i nie wyższą niż 50 tys. złotych. Prawie 1/3 (32%) ma nieco mniejszy budżet w wysokości do 10 tys. złotych. Pozostała część respondentów jest w stanie zainwestować kwotę od 50 do 100 tys. złotych (aż 17% ankietowanych w tej grupie) lub więcej, tj. powyżej 100 tys. złotych (4% respondentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego Polacy porzucają myśl o otwarciu własnej działalności

Chęci to jedno, a co z zamianą słowa w czyn? Jak wskazują wyniki pierwszej edycji „Indeksu Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché”, zdecydowana większość Polaków zastanawiających się nad otworzeniem własnego biznesu ostatecznie się na to nie decyduje. Najczęściej wymienianą barierą przed założeniem działalności gospodarczej przez respondentów, którzy albo rozważali ten kierunek rozwoju w przeszłości i się na niego nie zdecydowali, albo nigdy nie myśleli poważnie o własnym biznesie jest przede wszystkim brak znajomości przepisów obowiązujących przedsiębiorców oraz strach przed tzw. „biurokracją”, czyli formalnościami związanymi z prowadzeniem działalności. Wskazuje na nie aż 33% ankietowanych w tej grupie. Drugie miejsce na liście najczęściej wymienianych barier zajmuje ryzyko związane z zarządzaniem własnym biznesem, w tym finansowe (32%), trzecie – brak wystarczającego kapitału na start (31%).

Spora grupa Polaków nie decyduje się też na otworzenie własnej działalności ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia czy wiedzy na temat prowadzenia biznesu (30%), część nie ma sprecyzowanego pomysłu na działalność (27%) lub brakuje im motywacji do działania (17%). Sytuacji nie ułatwia też obecna inflacja i drastyczny wzrost kosztów prowadzenia własnej działalności – odczuwalny zarówno przez mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. 

Franczyza jednym z pomysłów na własną działalność

Jak rodacy widzą własną działąlnosć? Polacy zainteresowani otworzeniem własnego biznesu najchętniej rozważają tradycyjny model działalności, rozumiany jako w pełni samodzielne stworzenie firmy i zarządzanie nią. Do tej grupy należy ponad 2/3 (67%) ankietowanych deklarujących chęć wystartowania z własną działalnością w przyszłości. Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszy się, jako model, współpraca biznesowa, inaczej partnerstwo czy współwłaścicielstwo. Jak wskazują wyniki badania Intermarché i Bricomarché, postawiłoby na nią mniej niż ¼ (23%) respondentów chcących otworzyć własny biznes. Trzecim najchętniej wskazywanym rozwiązaniem okazuje się franczyza – jest nią jednak zainteresowany zaledwie co ósmy ankietowany Polak chcący zostać przedsiębiorcą (12,5%). Co ciekawe, wyprzedza o kilka punktów procentowych model biznesowy jakim jest start-up.

Co sprawia, że Polacy interesują się franczyzą? Respondenci, którzy deklarują chęć zostania franczyzobiorcami wskazują przede wszystkim na możliwość korzystania z rozpoznawalnej marki (57%), a także wsparcie i szkolenia ze strony firmy udzielającej franczyzy (48%), sprawdzony model biznesowy (48%) i możliwość łączenia niezależności ze współpracą ze sprawdzoną marką i wsparciem franczyzodawcy (48%).

Badanie pokazało, że franczyza, jako model biznesowy, nie jest pierwszym wskazaniem wśród ankietowanych, którzy planują otworzyć własną firmę. Na pewno jest tutaj przestrzeń, aby dotrzeć do nich z przekazem na temat korzyści, jakie można uzyskać dzięki współpracy ze sprawdzoną marką, która cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku  – mówi Bartłomiej Tarłowski, Menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché. Jako Grupa Muszkieterów oferujemy przyszłym przedsiębiorcom dostęp do wypracowanego i stale udoskonalanego know-how obejmującego każdą dziedzinę istotną w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa. Dojście do takiego stanu wiedzy w pojedynkę to długotrwały i kosztowny proces. Wejście we franczyzę pozwala korzystać z doświadczenia innych – dodaje.

Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. 

Zobacz także: PIE: Mniej niż połowa firm spodziewa się korzystnej sytuacji finansowej w 2024 r.
Padł rekord liczby upadłości polskich firm. Dlaczego przedsiębiorstwa nie dają rady? [BADANIE]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA