REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie
Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

Drugi odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki

Drugi odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (w skrócie: IDPG) wskazuje na duży wzrost presji ze strony otoczenia biznesowego na wdrażanie rozwiązań mających przyspieszyć dekarbonizację i ochronę środowiska (51 proc. ankietowanych przedsiębiorstw udzieliło odpowiedzi, że ta presja “wzrosła”, a 14 proc., że “znacząco wzrosła”; wyniki poprzedniego odczytu wynosiły odpowiednio: 37 proc. dla odpowiedzi “wzrosła‘ i 24 proc. dla odpowiedzi “znacząco wzrosła”). Jednak zewnętrzna presja, nawet jeżeli odczuwalna przez firmy, nie zawsze przekłada się na podejmowanie przez nie działań w zakresie dekarbonizacji i ochrony środowiska. 
Wciąż rośnie jednak deklarowane zaangażowanie firm w dekarbonizację i ochronę środowiska - u 40 proc. ankietowanych to zaangażowane “wzrosło” (wcześniej 35 proc.), a u 20 proc. “znacząco wzrosło” (wcześniej 29 proc.).W objętym badaniem pierwszym półroczu 2024 r. wzrost tego zaangażowania postępował nawet bardziej intensywnie na poziomie nakładów osobowych niż strategicznych czy inwestycyjnych w porównaniu do całego 2023 roku. Polski biznes dostrzega również wzrost wsparcia ze strony instytucji publicznych (np. rządu, urzędów, samorządów) w działaniach na rzecz dekarbonizacji i ochrony środowiska (dla 26 proc. przedsiębiorstw to wsparcie “wzrosło”, a dla 5 proc. nawet “znacząco wzrosło”).

- To już drugi odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki i pierwsza okazja, by zobaczyć, jak zmienia się sentyment polskiego biznesu wobec redukcji emisji CO2. Dowiadujemy się z niego, że co prawda ogólnie znaczenie czynników środowiskowych w działalności biznesowej wzrasta, ale krajowi przedsiębiorcy napotykają liczne wyzwania związane z wdrożeniem u siebie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nasz odczyt jest także wskazówką, że dotychczasowe sygnały o konieczności dekarbonizacji ze strony rynku i ustawodawcy, zwłaszcza unijnego, docierają do polskich firm, ale wymagają wzmocnienia - podkreśla Michał Hetmański, Prezes Zarządu Fundacji Instrat.

W stosunku do pierwszego odczytu niezmienny pozostaje profil przedsiębiorstw zaangażowanych w dekarbonizację - w takich działaniach wciąż najaktywniejsze pozostają średnie i duże firmy

- Z satysfakcją obserwuję rosnące zaangażowanie polskiego biznesu w kwestie dekarbonizacji, co potwierdza drugi odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. W drugim odczycie wzięło udział ponad dwa razy więcej podmiotów, niż w pierwszym. Wierzymy, że dyskusja na temat perspektyw dekarbonizacji oraz transformacji energetycznej w Polsce będzie tylko nabierać tempa. Dalej będziemy podejmować wysiłek dla budowy dobrego klimatu dla dekarbonizacji - mówi Kamil Sobolewski, główny ekonomista Pracodawców RP.

REKLAMA

Jak liczyć ślad węglowy w firmie?

Wiele polskich przedsiębiorstw firm wciąż nie oblicza swojego śladu węglowego. Spośród tych, które liczą, większość robi to w sposób niekompletny, a niektóre nawet zmniejszyły zakres obliczania swoich emisji gazów cieplarnianych. Ankietowane podmioty wskazały również, że spada ich gotowość do wdrażania rozwiązań przyczyniających się do redukcji śladu węglowego. Wśród innych wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem firmy wciąż dostrzegają wzrost problemu greenwashingu (rozumianego jako pozorowanie działań na rzecz klimatu) w najbliższym otoczeniu biznesowym (dla 32 proc. -  “wzrósł”, a dla 15 proc. - “znacząco wzrósł” ).

Potrzebne wsparcie w procesie dekarbonizacji

- Wyniki drugiego odczytu Indeksu pokazują, że mimo wyzwań związanych z nakładami inwestycyjnymi i potrzebą dostosowania regulacji, polskie przedsiębiorstwa coraz aktywniej włączają się w globalny trend redukcji emisji CO2. Jednak już teraz widać, że polskie firmy potrzebują wsparcia ze strony decydentów, dwojakiej formy: zarówno w finansowaniu, jak i regulacjach chroniących europejski przemysł na czas transformacji energetycznej. Jestem przekonany, że wspólne działania i wymiana doświadczeń, czemu służy między innymi Indeks Dekarbonizacji, przyspieszą transformację energetyczną polskiej gospodarki i wzmocnią jej konkurencyjność na arenie międzynarodowej - mówi Piotr Szlagowski-Budacz, Dyrektor Strategii w Qemetice.

Jak powstaje Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki 

Za merytoryczne przygotowanie Indeksu Dekarbonizacji i późniejsze opracowywanie wyników badania odpowiada Fundacja Instrat (Starszy Analityk Kamil Laskowski). Ankieta zbierająca dane do Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki została przeprowadzona w dniach od 3 września do 4 października 2024 roku, a jej adresatami były przedsiębiorstwa członkowskie Pracodawców RP. Ankieta została również udostępniona firmom uczestniczącym w Forum Ekonomicznym w Karpaczu oraz Energy Days w Katowicach, a także tym zrzeszonym w Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego oraz przedsiębiorstwom działającym w ramach Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ankietę wypełniło 128 przedsiębiorstw, jednak wyniki odczytu uwzględniają 111 odpowiedzi firm (17 ankiet zostało wypełnionych przez mikroprzedsiębiorstwa obojętne na zjawisko dekarbonizacji).  Struktura badanych firm co do wielkości i branży jest zróżnicowana.

Ze szczegółami dotyczącymi treści ankiety Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki oraz metodami obliczania Indeksu można zapoznać się na stronie Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedsiębiorstwa, które chcą dołączyć do cyklicznego badania, proszone są o kontakt z Departamentem Relacji Pracodawców RP: departament.relacji@pracodawcyrp.pl.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA