REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Reich
Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Prowadzenie firmy w Polsce – warunki i wyzwania

REKLAMA

Pracowała Pani w Szwajcarii i Niemczech, ale zdecydowała się Pani na powrót do Polski i prowadzenie swojej firmy w naszym kraju. Jakie kwestie prawne i podatkowe postrzega Pani pozytywnie jako kobieta samodzielnie prowadząca firmę? Czy Polska jest przyjaznym krajem dla prowadzenia własnego biznesu?

Dominika Reich: Prowadzenie własnego biznesu w Polsce nie należy, jak wiemy, do najłatwiejszych, przed czym z resztą lojalnie mnie ostrzegano po powrocie do kraju. Ale mimo wszystko postanowiłam spróbować własnych sił jako niezależna przedsiębiorczyni. W Polsce mamy stale zmieniające się i często niejasne przepisy, co znacznie utrudnia ich interpretację i często zmusza przedsiębiorców do zasięgania porad lub zlecania usług firmom zewnętrznym. Szczególnie w kwestiach podatkowych, w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości lepiej polegać na profesjonalistach. Polityka Państwa w stosunku do przedsiębiorców oraz obecna sytuacja geopolityczna także wpływają bardzo negatywnie na kondycję polskich firm.

REKLAMA

Jakie największe wyzwania napotkała Pani przy zakładaniu i rozwijaniu własnego biznesu w Polsce?

Dominika Reich: Największym wyzwaniem była zdecydowanie pandemia, która zmusiła mnie do zrewidowania swoich planów i otworzenia czegoś, co nie zostanie całkowicie zamknięte ze względu na sytuację epidemiologiczną. Tak więc zrezygnowałam ze swojego marzenia o posiadaniu restauracji na rzecz delikatesów z żywnością, serami i winami. Jednak w rzeczywistości popandemicznej mamy w Polsce w różnych branżach problemy z łańcuchem dostaw. W kwestii produktów spożywczych segmentu premium są one bardzo widoczne, ponieważ Polska nie jest ich głównym rynkiem zbytu. Rozwój mojego biznesu prowadzonego w Białymstoku został znacznie ograniczony wybuchem wojny na Ukrainie, który na terenach wschodnich pociągnął i nadal pociąga za sobą wielkie straty w ogólnej gospodarce tych rejonów Polski, co odbija się na kondycji przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych.

Parytety, jawność wynagrodzeń, składki ZUS. Co trzeba zmienić w polskim prawie?

Czy przepisy o parytetach i jawności wynagrodzeń mogą wpłynąć na zwiększenie liczby kobiet zakładających własne firmy jako alternatywę dla korporacyjnej ścieżki kariery? Czy wręcz na odwrót – kobiety odpłyną na etat?

Dominika Reich: Wraz z nadchodzącym wdrożeniem tych obu dyrektyw kobiety dostaną narzędzie, które da im podstawę do pełnoprawnego upominania się o równe traktowanie na rynku pracy, a co za tym idzie, większe szanse na ścieżce awansu. Regulacje te w sposób naturalny przyczynią się do zwiększenia obecności kobiet na stanowiskach wysokiego i średniego szczebla w hierarchii korporacyjnej. Regulacje te będą argumentem ,,za” podejmowaniem pracy i pozostawania na etacie. Zwiastują one nie tylko wzrost zarobków i lepszą perspektywę awansu, ale także tak cenione przez kobiety bezpieczeństwo i stabilność finansową - czego prowadząc własną działalność świadomie się wyrzekamy. Niemniej jednak zwiększający się odsetek firm zakładanych przez kobiety odzwierciedla stałą potrzebę wzrostu ich przedsiębiorczości. W końcu to Polska jest po Grecji drugim krajem z najwyższym odsetkiem kobiet prowadzących własny biznes w Unii Europejskiej.

Jakie Pani zdaniem przepisy mogłyby zatem wpłynąć na decyzję kobiet o prowadzeniu własnego biznesu? Jakie zmiany powinny być wdrożone?

Dominika Reich: Przede wszystkim kwestia składek ZUS, tak wyczekiwana przez środowisko przedsiębiorców, będąca obecnie wielkim obciążeniem dla prowadzonych biznes bez względu na płeć. Wzrost składki nie pociągnął za sobą oczywiście nawet ułamkowego wzrostu jakości świadczeń. W większych firmach standardem jest już prywatne ubezpieczenie medyczne dla pracowników i ich rodzin, które jest nieocenionym benefitem. Oprócz ulgi dla samotnie wychowujących dzieci nie ma też żadnych dodatkowych korzyści podatkowych dla kobiet, w tym wypadku kobiety i mężczyźni są traktowani jednakowo, choć aż 23% kobiet w wieku produkcyjnym w Polsce nie pracuje, poświęcając się macierzyństwu. Mimo nowelizacji kodeksu pracy wymuszonej dyrektywą unijną, dającej możliwość wzięcia urlopu rodzicielskiego przez drugiego rodzica, to w dalszym ciągu aż 68% kobiet jest odpowiedzialnych za opiekę nad dziećmi. Te dane pokazują wyraźnie skalę wycofania się kobiet z życia zawodowego. W tym przypadku regulacje nie zadziałały i tutaj upatrywałabym się zmian w podejściu systemowym.

Jak ocenia Pani skuteczność odgórnych regulacji prawnych w porównaniu z oddolnymi inicjatywami branżowymi w zwiększaniu reprezentacji kobiet na stanowiskach kierowniczych?

Dominika Reich: Rozwiązania odgórne są narzucone przez UE i będą musiały być wdrożone, jednak wszyscy jesteśmy tego świadomi, iż działania dobrowolne przynoszą dużo lepsze efekty. Z radością obserwuję wdrażanie opracowanych z myślą o równości płci kodeksów dobrych praktyk w firmach oraz koncernach, które regulują wewnętrzną politykę równego traktowania i działania prokobiece. W dobie globalizacji rynku pracy to właśnie ci pracodawcy przekonują do siebie dobrze wykształcone i doświadczone kobiety dając im od początku zatrudnienia poczucie bezpieczeństwa.

Czy nowe przepisy zmniejszą lukę płacową?

Nowe przepisy o jawności wynagrodzeń mają wejść w życie do 2026 roku. Czy to narzędzie może faktycznie zmniejszyć lukę płacową, czy potrzebne są także inne rozwiązania?

Dominika Reich: Okazuje się też, że kobiety w UE zarabiają średnio 12 proc. mniej niż mężczyźni, ale przepisy o jawności płac mogą jeszcze bardziej obnażyć ten problem. Moim zdaniem zmiany będą widoczne, ponieważ kobiety dostają narzędzie, które da im podstawę do uzasadnionego upominania się o równe zarobki, a także, co za tym idzie, szansę na wyrównanie emerytur, które są wyższe w przypadku mężczyzn aż o 33%.
Dyrektywa reguluje tylko to, co w XXI wieku powinno być normą i należy już często do standardowych regulacji wewnętrznych światowych koncernów i dużych firm w polityce równego traktowania pracowników. Pamiętajmy także, iż luka płacowa jest obliczona i uśredniona dla całej Polski. Sądzę, iż jej rozbieżności będą odwrotnie proporcjonalne do wielkości miejscowości. Rolą urzędów i instytucji będzie odpowiednie kontrolowanie wdrożenia tych regulacji nie tylko w dużych miastach, ale przede wszystkim poza nimi.

W jaki sposób podlaskie organizacje kobiece przygotowują się do wspierania przedsiębiorczyń w dostosowaniu do nowych regulacji?

Dominika Reich: W szeregach wielu organizacji czy stowarzyszeń wspierających kobiety są kompetentne osoby takie jak prawniczki, księgowe, trenerki biznesu, a przede wszystkim doświadczone bizneswoman, które nieodpłatnie wspierają inne kobiety swoją wiedzą i doświadczeniem. Można się do nich zwrócić w kwestiach formalnych i organizacyjnych, a w razie potrzeby skierują do odpowiednich urzędów bądź instytucji. Powstają także programy aktywujące kobiecą przedsiębiorczość oraz liczne inicjatywy mentoringowe. Jest to przede wszystkim doradztwo, pomoc prawna i merytoryczna, ale także często okazanie kobiecej solidarności, wsparcia i dodanie otuchy. Ja osobiście także biorę udział w międzynarodowym programie z facylitacji, rozwoju i wspierania kobiecej przedsiębiorczości i służę swoim doświadczeniem w kwestiach biznesowych koleżankom, które dopiero zaczynają, bądź mają w planach stawiać swoje pierwsze kroki w biznesie.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Jaka przyszłość czeka kobiety w biznesie?

Jak Pani zdaniem będzie wyglądać sytuacja kobiet w biznesie w Polsce za 5-10 lat, po pełnym wdrożeniu nowych przepisów?

Dominika Reich: Mam nadzieję, że tak zdecydowane regulacje zaowocują umocnieniem się pozycji kobiet na polskiej scenie biznesowej, szczególnie w segmencie spółek giełdowych i dużych przedsiębiorstw, których stricte dotyczą. Zmiany te będą musiały być skrupulatnie weryfikowane, a co najważniejsze szerzej komunikowane. Myślę, że te przymusowe de facto praktyki będą impulsem do zmian ogólnopolskich. Działając na rzecz kobiecej przedsiębiorczości w moim mieście widzę cały czas chęć do działania, potencjał oraz szereg ciekawych inicjatyw czekających na realizację. Chcę wierzyć, iż zmiany prawne będą katalizatorem aktywizacji samodzielnych kobiet w biznesie.

Które branże w Polsce są obecnie najbardziej otwarte na kobiety na stanowiskach kierowniczych, a które wciąż pozostają największym wyzwaniem?

Dominika Reich: Branżą z najwyższym odsetkiem kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce jest zdecydowanie handel, następnie administracja publiczna i przemysł. Porównując liczbę zatrudnionych kobiet do liczby stanowisk kierowniczych na nie przypadających, to branża finansowa wypada najsłabiej. Miejmy zatem nadzieję, iż nowe regulacje dadzą szansę na równy rozwój karier, niezależnie od płci we wszystkich sektorach.

Źródło zewnętrzne

Dominika Reich – absolwentka prestiżowego certyfikatu Wine & Spirit Education Trust, sommelierka i degustatorka z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w Weingut Fünfschilling (Niemcy) oraz Schuler St. Jakobskellerei (Szwajcaria). Od 2021 roku prowadzi delikatesy The House of Cheese w Białymstoku. Pełni funkcję wiceprezesa Podlaskiego Stowarzyszenia Właścicielek Firm Klubu Kobiet Biznesu, jest członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich. Specjalizuje się w doradztwie dla gastronomii, komponowaniu kart win oraz szkoleniach personelu z zakresu serwowania win. Swoją wiedzę pogłębiała podczas licznych warsztatów i szkoleń w całej Europie, w tym we włoskiej destylarni Marzadro oraz francuskiej Fromagerie Antony.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA