REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak w 2025 roku szybko przejść na samozatrudnienie i rozpocząć działalność gospodarczą
Jak w 2025 roku szybko przejść na samozatrudnienie i rozpocząć działalność gospodarczą
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Ale także dla wysokiej klasy specjalistów, dla których niezależność w miejsce związania z jednym pracodawcą też może mieć wielką cenę i być niepodważalnym atutem dla przyspieszenia awansu finansowego czy rozwoju zawodowego.

REKLAMA

Własna firma zamiast etatu: JDG – jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka

REKLAMA

– Jak obserwujemy, wraz z nowym rokiem wiele osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnego biznesu. Dziś, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i cyfryzacji, założenie działalności gospodarczej i jej prowadzenie to znacznie prostszy proces niż w przeszłości. Trzeba jednak znać wszystkie wymagania i procedury – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl.

– Nowoczesne narzędzia oraz uproszczone procedury rejestracyjne pozwalają szybko i sprawnie zrealizować formalności, otwierając nowe możliwości dla przyszłych przedsiębiorców – podkreśla ekspertka Systim.pl. – Mogą oni teraz skorzystać z elektronicznej rejestracji, zaawansowanych systemów księgowych oraz zintegrowanych platform do zarządzania finansami stworzonych szczególnie dla małych firm – dodaje.

Pierwszym krokiem jest decyzja o formie prawnej działalności.

W Polsce najpopularniejsze formy to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG)
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o. o.)
  • Spółka cywilna
  • Spółka akcyjna i inne.

Każda z tych form ma swoje zalety i wady, zależne od rodzaju działalności, skali operacji i potrzeb właściciela.

– Warto już na tym etapie zasięgnąć porady księgowej i jak najlepiej dopasować formę prawną do typu planowanej działalności – zaznacza Beata Tęgowska.

Drugim krokiem jest rejestracja działalności gospodarczej.

Rejestracja działalności gospodarczej odbywa się elektronicznie poprzez:

  • CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – dla jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych.
  • KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) – dla spółek z o.o., spółek akcyjnych i innych spółek handlowych.

Proces rejestracji wymaga:

  • Wypełnienia formularza online.
  • Podania podstawowych informacji, takich jak nazwa firmy, adres, PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), dane kontaktowe.
  • Podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego do uwierzytelnienia wniosku.
  • Po rejestracji w CEIDG lub KRS, przedsiębiorca automatycznie otrzymuje numer:
  • REGON – służący do identyfikacji podmiotów gospodarczych w Głównym Urzędzie Statystycznym.
  • NIP – identyfikacyjny numer podatkowy.

Kolejny krok – Rejestracja w ZUS.

– Każdy przedsiębiorca, bez względu na wielkość firmy i jej działalność, musi zgłosić siebie oraz ewentualnych pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Zgłoszenie obejmuje deklarację do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego – zaznacza Beata Tęgowska.

– Można to zrobić w pełni elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) – dodaje.

Krok następny – Wybór formy opodatkowania

– Przedsiębiorca musi wybrać formę opodatkowania swojej działalności. Do wyboru ma: podatek liniowy, skalę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Każda z form ma swoje plusy i minusy, należy ją dobrać w zależności od wysokości dochodów i charakteru działalności – podkreśla ekspertka Systim.

Następne działanie – Konto bankowe.

– Firmowe konto bankowe, oddzielone od prywatnych finansów przedsiębiorcy, ułatwi zarządzanie finansami i spełnianie obowiązków podatkowych – ocenia ekspertka.

Własna firma w 2025 roku: jak prowadzić rozliczenia z ZUS-em i fiskusem

REKLAMA

Ważne wybory dotyczą też księgowości przyszłej firmy.
– Przedsiębiorca musi też zdecydować, jak będzie prowadzić księgowość: samodzielnie, przy użyciu e-księgowości, programów do zarządzania firmą, czy z pomocą księgowej, lub biura rachunkowego – wskazuje Beata Tęgowska.

Nowoczesne narzędzia e-księgowe umożliwiają automatyzację wielu procesów księgowych i są dostępne online, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla mniejszych firm.
– Często mali przedsiębiorcy obawiają się m.in. fakturowania za swoje usługi – zauważa ekspertka ds. księgowości i płac.

– W systemie e-księgowości przedsiębiorcy mają możliwość łatwego i samodzielnego wystawiania różnych rodzajów dokumentów sprzedażowych, takich jak: faktura VAT, faktura Pro Forma, paragonów zwykłych, fiskalnych i innych. Dodatkowo można wystawiać inne dokumenty, takie jak: oferta, list przewozowy, dowód wewnętrzny oraz wszelkie dokumenty zakupowe. Na dokumentach sprzedażowych lub magazynowych można w łatwy sposób dokonywać korekt. Do faktur zakupowych istnieje możliwość wystawienia noty korygującej. Wystawione dokumenty sprzedaży można edytować oraz w każdym momencie wydrukować, pobrać do wersji PDF lub do wersji edytowalnej – mówi Beata Tęgowska.

Własna firma 2025: trzeba pamiętać o wymaganiach branżowych

Przy uruchamianiu własnej działalności gospodarczej trzeba też pamiętać, że może ona podlegać zgłoszeniu do Sanepidu lub innych organów kontrolnych.
– W zależności od rodzaju działalności, konieczne może być zgłoszenie naszej działalności do Sanepidu, Inspekcji Pracy, czy innych odpowiednich instytucji. Dotyczy to głównie branż takich jak gastronomia, usługi kosmetyczne, czy handel – podkreśla ekspertka.

– Niektóre branże wymagają dodatkowych licencji, koncesji, czy zezwoleń. Warto wcześniej zapoznać się z wymaganiami prawnymi dotyczącymi konkretnej działalności – przypomina. Beata Tęgowska.

– Po dopełnieniu wszystkich formalności można rozpocząć działalność gospodarczą. Warto jednak pamiętać o regularnym monitorowaniu zmian w przepisach, prowadzeniu rzetelnej księgowości i zgłaszaniu wszelkich zmian w CEIDG lub KRS – podsumowuje Beata Tęgowska ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA