REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć e-sklep? - wybór platformy sklepu

Zastanawiając się nad platformą sklepową trzeba sobie uzmysłowić, że tak naprawdę nie ma idealnego przepisu gwarantującego dokonanie optymalnego wyboru. Wszystko zależy od rodzaju branży, w której zamierzamy handlować. W jednym sklepie wymaga się pewnych funkcjonalności, które w innym są całkowicie zbędne. W związki z tym, chcąc zapewnić sobie najlepsze rozwiązanie powinniśmy wynająć firmę, która stworzy nasz sklep od podstaw. Jest to jednak bardzo kosztowne rozwiązanie. W takim razie chcąc działać szybko i tanio powinniśmy się zdecydować na jedno z gotowych i o wiele tańszych rozwiązań. Co zatem wybrać?

Jak założyć e-sklep? - klient

Klient , nasz pan – te słowa od zawsze towarzyszyły każdemu szanującemu się przedsiębiorcy. I nieważne, czy dotyczy to małego straganu z warzywami, czy dużej firmy klient stanowił i będzie stanowić największą wartość, gdyż to on warunkuje popyt na sprzedawane przez nas dobro. Nietrudno się więc dziwić, że wymyślono szereg metod, działań mających głównie na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odwiedzających nasz sklep.

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

REKLAMA

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak kontroluje NIK?

NIK przeprowadza kilka tysięcy kontroli jednostkowych rocznie. Kontrolerzy pojawiają się w instytucjach, urzędach, które Izba ma prawo kontrolować z mocy prawa. Jeżeli kontroler zapuka do drzwi instytucji, w której Państwo pracują – można się do tego spotkania przygotować. Z poniższego tekstu dowiedzą się Państwo, czego kontroler NIK może zażądać, jak przebiega przykładowa kontrola oraz jakie dokumenty powstają podczas postępowania kontrolnego.

REKLAMA

Jakie są podstawy prawne działania NIK?

Konstytucja RP Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej. Działa w oparciu o Konstytucję RP, Ustawę o NIK, Statut i Zarządzenia Prezesa Izby. Regulacje zawarte w przepisach prawa określają m.in. pozycję ustrojową Izby, jej zadania, tryb i zakres działania oraz wewnętrzną organizację.

Protokół z kontroli NIK - porada

Wyniki przeprowadzonej kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli. Protokół zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku postępowania, w tym wykrytych nieprawidłowości, ich przyczyny, zakres, skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Zamówienia publiczne powinny przebiegać zgodnie ze szczegółowo określoną w ustawie procedurą. Jednocześnie istnieje kilka fundamentalnych zasad, które służą ochronie wykonawców. Dzięki nim może zostać zapewniony prawidłowy tok postępowań. Jakie to zasady? Przeczytaj

Dowody kontroli NIK - porada

Kierownicy jednostek kontrolowanych mają obowiązek udostępnić na żądanie NIK wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia kontroli z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej. Uchylanie się od kontroli lub jej utrudnianie zwłaszcza nieprzedstawianie potrzebnych dokumentów grozi aresztem, ograniczeniem wolności bądź grzywną.

Kim będzie dzienny opiekun?

Dzienny opiekun to nowa forma sprawowania opieki nad najmłodszymi dziećmi wprowadzona przez ustawę o opiece nad dziećmi do lat trzech, którą uroczyście podpisał prezydent Bronisław Komorowski w dniu 23 lutego br. Kim tak naprawdę będzie dzienny opiekun?

Kiedy nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych?

Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Znajomość tych regulacji gwarantuje pewność co do własnych praw i obowiązków w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zapewnia ona także przedsiębiorcom wiedzę na temat okoliczności, w których mogą oferować swoje usługi instytucjom publicznym w sposób o wiele prostszy niż ten przewidziany w Prawie zamówień publicznych.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Na jakim formularzu złożyć wniosek o wpis do działalności gospodarczej? Do jakiego urzędu się udać? W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne, aby poprawnie przygotować EDG-1.

W jakiej formie należy przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS?

Dokumenty ubezpieczeniowe powinny być przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w odpowiedniej formie. W jakiej? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jakie są obowiązki rozliczeniowe i płatnicze przedsiębiorcy wobec ZUS?

Po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w gminie i zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS siebie i innych osób, należy pamiętać o obowiązku rozliczania i opłacania składek i/lub rozliczania wypłaconych świadczeń. Składki należy rozliczyć i opłacić za każdy miesiąc, w terminie do 15 dnia następnego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Jakie są zasady opłacania składek ZUS?

Należności z tytułu składek płatnik będący osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązany jest opłacać w formie bezgotówkowej, w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika składek. Według jakich zasad? Przeczytaj.

Jakie są obowiązki zgłoszeniowe przedsiębiorcy w stosunku do ZUS?

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia siebie jako płatnika składek w formie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, składanym w organie ewidencyjnym (gminie).

Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Szczegóły związane z jego obowiązkami poznasz czytając poniższy tekst.

Jak korygować dokumenty ubezpieczeniowe?

W przypadku zmiany danych wykazanych w złożonych w ZUS dokumentach ubezpieczeniowych, bądź stwierdzenia we własnym zakresie albo przez Zakład błędów w tych dokumentach, należy przekazać do ZUS odpowiednie zgłoszenie zmiany lub korekty danych. Jak  tego dokonać? Przeczytaj.

Jak płacić składki ZUS w przypadku urlopu wychowawczego?

Jakie składki i jakie stawki składek ZUS powinna zapłacić za miesiąc sierpień 2010 r. osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarcza (rozpoczętą od 1 sierpnia 2010 r.), a będąca jednocześnie na urlopie wychowawczym (praca na etacie u innego pracodawcy)?

Czy wybór KPiR jako formy opodatkowania należy zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

Czy w przypadku wyboru formy opodatkowania jako "zasady ogólne" - księga przychodów i rozchodów, po zaznaczeniu tego wyboru w EDG-1, należy zgłaszać te dane dodatkowo do Urzędu Skarbowego?

Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Czy jakieś przepisy nakładają obowiązek zgłoszenia wykonywania pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej do pracodawcy, jeżeli równolegle pracuje się na etacie?

Co należy wpisywać w rubryce 11 druku EDG-1?

Co należy wpisywać w rubryce 11 druku EDG-1 w przypadku, gdy przedsiębiorca posługuje się kilkoma nazwami, co wynika np. z tego, że prowadzi działalność indywidualną oraz jest wspólnikiem kilku spółek cywilnych i każda z tych spółek ma swoją nazwę?

Zmiana konta bankowego - w Urzędzie Gminy czy w Urzędzie Skarbowym?

Ostatnio zmieniły się przepisy odnoszące się do urzędów skarbowych a dokładnie chodzi o druk NIP-1. Urzędy Skarbowe nie chcą przyjmować informacji dotyczących tylko zmiany konta bankowego. Dane nie podlegają wpisowi w EDG, więc nie powinno się ich przyjmować w urzędach gmin. Czy przyjmować je i przesyłać postanowieniem do urzędu skarbowego?

Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Przedsiębiorcy zgłosili w organie ewidencyjnym informację o zawieszeniu wykonywania działalności na druku EDG-1. Po pewnym czasie miejscowy oddział ZUS przysłał informację, że osoby te pomimo oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników, zatrudniają pracowników, z których jeden jest na urlopie wychowawczym, a drugi na urlopie zdrowotnym. Czy należy wzywać przedsiębiorców do złożenia wyjaśnień?

Jakie są zasady odprowadzania przez przedsiębiorcę składek do ZUS?

Przedsiębiorca jest co do zasady zobowiązany do odprowadzania składek do ZUS. W jaki sposób powinien to robić?

Jak oszczędzić na podatku? - nieodpłatna pożyczka


Jeżeli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą i nie masz wystarczających środków na zakup niezbędnych sprzętów i urządzeń postaraj się o nieodpłatną pożyczkę. Jeśli udzieliłaby Ci jej osoba z rodziny, jest szansa, że od takiego przychodu nie zapłacisz podatku. Poniesione wydatki będziesz mógł natomiast potraktować jako koszty.

Co z przerwą między zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności np. do 2010.01.31 i zapomniał o tym terminie. Przyszedł po czasie np. 2010.03.10 i chciał wznowić działalność, bądź zawiesić dalej. Jak traktować takie wnioski? Co z przerwą od 2010.01.31 do 2010.03.10? Czy ZUS może stwarzać problemy takim osobom? Czy należy przyjąć od przedsiębiorcy oświadczenie że w ww. okresie nie prowadził działalności i wysłać go do właściwych urzędów wraz z kopią wniosku EDG-1. Jak prawidłowo powinno się działać w takiej sytuacji?

Gdzie należy złożyć wniosek EDG-1?

Gdzie należy złożyć wniosek o Wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej? Czy ma być to Urząd Gminy/Miasta odpowiedni dla miejsca zamieszkania czy zameldowania? Jak wygląda ta sprawa z Urzędem Skarbowym, ZUS itp.?

Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy przedsiębiorca jest uprawniony do tego, aby odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Jak wypełnić pola numer 10, 11 i 29 w EDG-1?

Czy w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w pozycji oznaczenie przedsiębiorcy EDG-1 poz. 10 można wpisać następujące sformułowanie: "Jan Kowalski - wspólnik spółki cywilnej "ETON" lub czy u dołu zaświadczenia można wprowadzić zdanie że ww. przedsiębiorca działa w formie spółki cywilnej wraz z jej nazwą?

Co z atestami dla zabawek importowanych z krajów azjatyckich?

Jakie warunki muszę spełnić, aby wprowadzić do obrotu w Polsce zabawki importowane z krajów azjatyckich? Czy muszę uzyskać atesty tych produktów, czy jedynym wymogiem pozostaje przetłumaczenie instrukcji obsługi i ostrzeżeń wiekowych?

Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Czy mąż może przejąć prowadzenie działalności gospodarczej po żonie? Jeżeli nie ma takiej możliwości, czy mąż może jednocześnie prowadzić wyżej wymienioną działalność gospodarczą pod adresem zakładu żony (usługi introligatorskie i ksero)? Do kogo będzie należało wyposażenie, na które zaciągnęła kredyt żona? Czy mogę zarejestrować drugą identyczną działalność gospodarczą w tym samym miejscu przez drugiego z małżonków?

Jakie dokumenty czeska firma powinna doręczyć, aby wziąć udział w przetargu?

Jestem przedstawicielem na terenie Polski czeskiej firmy która zajmuje się systemami ochrony i kontroli radiacyjnej. Posiada wszystkie niezbędne dokumenty do prowadzenia swojej działalności na terenie Czech. Prowadzi również swoja działalność na terenie całej Unii Europejskiej. Zgodnie z norma EU 2006123/EC chciałaby wziąć udział w przetargu na demontaż komory radiacyjnej.

Jak przygotować sklep do porównywania cen za pośrednictwem telefonu?

Coraz powszechniejsze smartfony w rękach klientów mogą zaszkodzić sklepom stacjonarnym, które narzucają proporcjonalnie duże marże. Mobilne fotoporównywarki, po wcześniejszym zrobieniu zdjęcia kodu kreskowego lub numeru ISBN, w kilka sekund zestawiają dostępność i ceny danego produktu w różnych sklepach. Również internetowych.

Jak zawrzeć umowę w trybie oferty? - oferta złożona w postaci elektronicznej

Każdą umowę uznaje się za zawartą, gdy dwie lub więcej stron złożą zgodne oświadczenia woli, których celem jest wywołanie określonych skutków prawnych. Najbardziej powszechnymi trybami zawarcia umów są: oferta, negocjacje, aukcja oraz przetarg.

Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?

Zamawiający powinien w odpowiedni sposób zarządzać zamówieniem oraz monitorować zgodność jego wykonania z zamierzeniami projektowymi. W jaki sposób? Przeczytaj.

Jak zamawiający mogą zarządzać łańcuchem dostaw?

Przez odpowiednie formułowanie klauzul dotyczących wykonania zamówienia publicznego zamawiający mają możliwość wpływania na łańcuch dostaw. Na co w szczególności zwracają uwagę?

Jakie powinny być kryteria udzielania zamówień publicznych?

Kryteria wykorzystywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie tylko podlegają obowiązkowi publikacji, ale także powinny być zgodne z regułami krajowymi i unijnymi. Jakie jeszcze założenia powinny spełniać? Przeczytaj.

Jakie kwestie uwzględnić w klauzulach dotyczących wykonania zamówienia?

Formułowanie klauzul dotyczących wykonania zamówienia to element postępowania, który umożliwia uwzględnienie zróżnicowanych kwestii dotyczących zatrudnienia pracowników biorących udział w wykonaniu zamówienia. Odnosi się to również do zagadnień społecznych. Jakie postanowienia zawierać w klauzulach? Przeczytaj.

Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych wyraźnie dopuszczają umieszczanie kwestii społecznych w kryteriach udzielania zamówień. Przepisy te są oparte na orzecznictwie TSUE. Podstawowa zasada dotycząca społecznych kryteriów udzielania zamówień wynika z orzeczeń w sprawach C-513/99 (Concordia Bus) i C-448/01 (Wienstrom) oraz z dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, które odwołują się konkretnie do tych orzeczeń w ich pierwszym motywie.

Czy instytucje zamawiające mogą chronić pracownika w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?

Obniżanie poziomu ochrony pracownika w celu zaproponowania korzystniejszej oferty to problem z jakim często spotykają się instytucje zamawiające. Jak można sobie z nim poradzić? Przeczytaj.

Czy przedsiębiorca może zmienić datę rozpoczęcia działalności gospodarczej?

Czy przedsiębiorca może zmienić datę rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. pierwszą datę podał np 15-11-2010, nie podjął tej działalności i w dniu dzisiejszym chce zmienić na datę 01-04-2010r.?

Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy ma obowiązek zgłoszenia jego śmierci w Urzędzie Gminy lub Miasta w celu wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy? Jaka jest procedura wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy po jego śmierci przez małżonka, tzn. czy żona składa wniosek EGD-1, czy też wykreślenie następuje z urzędu, a jeżeli żona, to jakie dane ma wpisać?

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

Jak rozpocząć czasowe transgraniczne świadczenie usług?

Możliwość czasowego świadczenia usług w Polsce dotyczy podmiotów z państw objętych swobodą świadczenia usług, tj. państw Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii, Liechtensteinu oraz Szwajcarii. Obowiązek wpisu w Ewidencji Działalności Gospodarczej może dotyczyć zatem jedynie usługodawcy – obywatela jednego z w/w państw, który nie wykonuje działalności gospodarczej w żadnym z tych państw.

Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej ani osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jaka stawka VAT w zakresie usług ciągłych?

Przepisy tzw. ustawy okołobudżetowej wprowadziły nowe zasady dotyczące stosowania właściwej stawki w przypadku, gdy inne przepisy prowadzą do zmiany ich wysokości (np. z 22% na 23%). Pierwsza zmiana nastąpiła 1 stycznia 2011 r., następne zaś w najbliższych latach. Ogólna zasada brzmi, iż moment wykonania decyduje o zastosowaniu właściwej stawki, bez względu na moment powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA