REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ryczałtowe rozliczenie w umowie o roboty budowlane

Postanowienia regulujące wynagrodzenie to bardzo ważne elementy umowy łączącej strony transakcji. Odpowiedni dobór zasad rozliczania daje poczucie bezpieczeństwa zarówno wykonawcy, jak i inwestorowi, który nie chce być zaskakiwany dodatkowymi kosztami. Ogólnie w robotach budowlanych przyjmuje się dwa modele wynagrodzenia – kosztorysowe albo ryczałtowe. Wynagrodzenie ryczałtowe jest szczególnie pożądane i atrakcyjne z perspektywy inwestora, który w ten sposób może z góry przewidzieć koszty inwestycji. Nie zawsze jednak ryczałt chroni inwestora przed nieplanowanymi wydatkami.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w chmurze?

Ilekroć jest mowa o przechowywaniu danych przy użyciu technologii informatycznych, tylekroć pojawia się kwestia ich właściwego zabezpieczenia. Chociaż chmury obliczeniowe gwarantują o wiele wyższy stopień bezpieczeństwa niż tradycyjne „fizyczne” nośniki takie jak twarde dyski czy płyty CD, nie osiąga on niestety poziomu 100%. Na szczęście istnieją metody, które pozwalają użytkownikom chmur we własnym zakresie dbać o swoje zamieszczone w chmurach pliki.

Instalacja, sprawdzanie i naprawa tachografów

Ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach poz. 1480 została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 3 sierpnia 2018 r. i wejdzie w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia, tj. 3 września 2018 r., z wyjątkiem przepisów wchodzących w życie w innych terminach.

Warsztaty tachografów będą działać na podstawie dotychczasowych przepisów jeszcze 2 lata

Kancelaria Prezydenta poinformowała o podpisaniu w ubiegłym tygodniu przez Głowę Państwa ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach. Zakładanym celem regulacji jest zwiększenie skuteczności i sprawności systemu tachografów oraz zapewnienie lepszego egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Prezes Głównego Urzędu Miar będzie mógł przedłużyć dotychczasowe zezwolenie na prowadzenie warsztatów tachografów na okres nieprzekraczający 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy.

REKLAMA

Nowa ustawa o tachografach opublikowana

W Dzienniku Ustaw poz. 1480 opublikowana została ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach. Ma ona zwiększyć sprawność kontroli systemu i egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym.

Zimne napoje i krótszy czas pracy podczas upału

Państwowa Inspekcja Pracy podaje, że do końca lipca otrzymała ponad 300 skarg od pracowników w związku z upałami. Co powinien zrobić pracodawca, aby wywiązać się ze swoich obowiązków?

RODO 2018: Termin na zawiadamianie o wyznaczeniu IOD

31 lipca 2018 r. upłynął pierwszy z określonych w ustawie o ochronie danych osobowych przejściowych terminów zgłaszania inspektorów ochrony danych (IOD). Dotyczył on tych podmiotów, w których nie był powołany ABI, a zgodnie z RODO musi być IOD.

DATA CENTER TRENDS- Nadchodzące wyzwania centrów danych!

Konferencja Data Center Trends zgromadzi czołowych ekspertów i praktyków, którzy podzielą się swoją rozległą wiedzą oraz omówią nadchodzące wyzwania i problemy związane z funkcjonowaniem centrów danych. Liderzy technologii będą rozmawiać o najnowszych trendach w zakresie udoskonalania technologii gwarantujących bezpieczną infrastrukturę Data Center. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

REKLAMA

Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

Co zrobić, gdy jako wspólnik spółki z o.o. chcemy z niej wystąpić, ale nie jesteśmy w stanie znaleźć nabywcy naszych udziałów albo spółka nie wyraża nam zgody na takie zbycie, ponieważ jej wspólnicy nie chcą dopuścić nowego wspólnika, a sami nie są zainteresowani kupnem udziałów? Z sytuacji takiej jest wyjście.

Wzrost zainteresowania zakładaniem własnego biznesu

W Polsce każdego dnia rejestruje się ponad 900 nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli o ponad 100 więcej niż dwa czy trzy lata temu. Ogólna liczba samozatrudnionych osiągnęła 3,043 mln. Duże zainteresowanie pracą na własny rachunek to efekt zmian i nowych trendów na rynku pracy, takich jak gospodarka fuch, czyli gig economy.

O czym należy pamiętać przy podejmowaniu decyzji o założeniu firmy

Chcesz założyć własną firmę, ale zastanawiasz się, jak to zrobić? Postaramy się Ci w tym pomóc i pokazać niezbędne kroki. O czym należy pamiętać?

Pieniądze na rozwój firmy - gdzie je znaleźć

Chcesz założyć firmę, ale zastanawiasz się skąd wziąć pieniądze? Podpowiadamy gdzie znaleźć pieniądze na rozwój działalności gospodarczej.

Prywatny akademik - czy to dobra inwestycja

Miejsce w akademiku lub wynajem pokoju – do tej pory osoby studiujące poza miejscem zamieszkania miały do wyboru głównie te dwie możliwości. W ostatnich latach w miastach akademickich pojawia się jednak coraz więcej prywatnych domów studenckich, oferujących pokoje w dobrym standardzie i miejsca wspólne sprzyjające integracji między studentami. Eksperci szacują, że zainteresowanie młodych ludzi takimi pokojami będzie rosło, więc segment ten przyciąga coraz więcej inwestorów. Kluczowa dla powodzenia inwestycji jest dobra lokalizacja – blisko szkół wyższych i dobre skomunikowanie z centrum.

Czy zostanie utworzony centralny rejestr domen zakazanych

Ministerstwo Cyfryzacji wycofało się z pomysłu stworzenia centralnego rejestru domen zakazanych, w którym miałyby się znaleźć strony internetowe naruszające prawo. W założeniach rejestr miał ułatwić operatorom blokowanie witryn, których działalność nie była zgodna z prawem. Obecnie taki rejestr prowadzony jest wyłącznie dla witryn podlegających pod ustawę hazardową. Jak podkreśla minister cyfryzacji, powrót do pomysłu stworzenia centralnego narzędzia ułatwiającego blokowanie innych witryn jest w przyszłości możliwy.

Zawody, które wkrótce zostaną zastąpione przez roboty

Chirurg, marketing menedżer, analityk systemów komputerowych - oni mogą spać spokojnie. Natomiast tych, którzy zarabiają na życie jako ekonomiści, księgowi czy taksówkarze, algorytm skreśli z listy płac. Ocenia się, że prawie połowa obecnie istniejących zawodów może zostać zautomatyzowana i wkrótce ma zniknąć.

Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej - zmiany w przepisach

Będą zmiany w przepisach o nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. O interwencję UOKIK będzie mógł poprosić nawet najmniejszy dostawca czy rolnik.

Dotacje dla przedsiębiorców: Do końca sierpnia 2018 ruszy 29 nowych naborów wniosków

Mamy dobre informacje dla przedsiębiorców. W sierpniu 2018 r. wystartuje aż 29 nowych konkursów na środki z Funduszy Europejskich.

Sukcesja firm - wyniki kontroli NIK

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę dotyczącą działania organów państwa wobec problematyki sukcesji przedsiębiorstw. NIK oceniła m.in. działania Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zmierzające do uregulowania sukcesji firm.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych umorzenie pożyczki byłemu pracownikowi

Zamierzamy umorzyć udzieloną z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pożyczkę mieszkaniową byłemu pracownikowi. Jak rozliczyć w księgach rachunkowych takie umorzenie? Czy trzeba pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od kwoty umorzonej pożyczki?

Kiedy można odliczyć VAT od zakupów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia

Spółka (podatnik VAT czynny) w ramach prowadzonej działalności dokonuje m.in. zakupu towarów w kraju objętych mechanizmem odwróconego obciążenia (tj. transakcji, w stosunku do których podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT jest nabywca). Nabywane w mechanizmie odwróconego obciążenia towary są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spółce przysługuje zatem pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu tych zakupów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia.

Ułatwienia dla nowych firm

Powstaje coraz więcej nowych firm. Ulga na start i preferencyjne składki pozwalają dużo zaoszczędzić początkującym przedsiębiorcom.

Obowiązki pracodawców podczas upału

Główny Inspektor Pracy apeluje do pracodawców o ochronę zdrowia pracowników podczas fali upałów. Zobacz jakie obowiązki spoczywają na pracodawcach.

Kiedy rozliczyć VAT z faktur korygujących na plus, gdy faktury pierwotne zostały wystawione szacunkowo

Spółka świadczy usługi z obszaru technologii informatycznych (IT). W przypadku niektórych umów o świadczenie usług należne Spółce wynagrodzenie kalkulowane jest na podstawie rzeczywistych kosztów oraz ustalonego narzutu na koszty. W momencie wystawienia faktury nie posiada pełnej informacji o wszystkich ponoszonych przez nią kosztach i wystawia faktury, kalkulując wynagrodzenie ryczałtowo. Po zakończeniu kwartału, oblicza należne jej wynagrodzenie oraz wystawia zbiorcze faktury korygujące wartość przychodów z tytułu usług świadczonych w danym kwartale. Czy Spółka jest uprawniona do ujmowania kwot wynikających z faktur korygujących, zwiększających podstawę opodatkowania oraz wartość podatku VAT należnego w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiły zdarzenia powodujące konieczność wystawienia korekt?

Zmiany w prawie prasowym dotyczące prawa do udzielania informacji

Senat zagłosował za nowelizacją prawa prasowego mającą m.in. poszerzyć prawo do udzielania informacji prasie na osoby przebywające w Polsce, a niebędące obywatelami polskimi. Ma to dostosować ustawę do zapisów Konstytucji.

2 tys. zł za interpretację podatkową uderzy w przedsiębiorców

W nowej Ordynacji podatkowej proponowana jest opłata 2 tys. zł. za interpretacje podatkową w skomplikowanej sprawie. Zdaniem Konfederacji Lewiatan utrudni to firmom dostęp do interpretacji przepisów.

RODO 2018: uwaga na fałszywych kontrolerów

Prezes UODO ostrzega przed fałszywymi kontrolerami. Przedsiębiorcy powinni zachować ostrożność.

Konkursy z Funduszy Europejskich dla przedsiębiorców w sierpniu 2018 r.

W sierpniu 2018 r. otwiera się wiele nowych konkursów. Przedsiębiorcy będą mogli pozyskać fundusze unijne m.in. na badania i rozwój. Sprawdź aktualne nabory.

Największa konferencja zakupowa w Polsce obchodzi 5. Jubileusz – PROCON/POLZAK 2018

Największa konferencja zakupowa w Polsce PROCON/POLZAK odbędzie się w Warszawie w dniach 22-23 października 2018 w Hotelu Marriott. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Sukcesja w firmie jednoosobowej - zmiany już w 2018 r.

Nowe przepisy wychodzą naprzeciw potrzebom tzw. firm jednoosobowych, które stanowią ogromną większość polskich przedsiębiorstw. Dzięki tym rozwiązaniom, w przypadku śmierci przedsiębiorcy, jego firma będzie mogła zachować operacyjną ciągłość działania. Ustawa została już podpisana przez Prezydenta.

Konferencja "Ubezpieczenia – nowoczesne kanały komunikacji i ich efektywność w sprzedaży"

Różnorodność produktów ubezpieczeniowych dostępnych na rynku sprawia, że firmy muszą konkurować zarówno na płaszczyźnie pozyskania nowego klienta, jak i utrzymania dotychczasowych kontrahentów zapewniając im kompleksowy i wysoki standard usług. Dobra oferta musi być wielokanałowa. Ponadto, komunikacja we wszystkich kanałach powinna być treściowo spójna, inaczej momentalnie straci wiarygodność. Musi charakteryzować się ciągłością, czyli procesy zapoczątkowane w jednym kanale powinny być płynnie kontynuowane we wszystkich innych, gdziekolwiek podejmie je klient

Jak udokumentować rekompensatę z tytułu wzrostu cen materiałów

Zawarliśmy z naszym długoletnim odbiorcą umowę, że będziemy dostarczać mu nadal nasze wyroby. Ustaliliśmy ceny tych wyrobów, które miały obowiązywać przez cały rok. Okazało się jednak, że materiały, które kupujemy do wytworzenia wyrobów, dość mocno zdrożały, co zmieniło istotnie przygotowane przez nas wcześniej kalkulacje. Zaczęliśmy negocjować z naszym odbiorcą, by w jakiś sposób zrekompensował nam straty. W wyniku negocjacji nasz odbiorca udzielił nam ,,rekompensaty mającej na celu złagodzenie wzrostu cen materiałów za kilka miesięcy, tzw. malus letter w wysokości określonej kwoty (i tu tę kwotę podał)". Na tę okoliczność mamy wystawić dokument. Czy w tej sytuacji należało wystawić fakturę korygującą z VAT (może zbiorczą)?

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały? Według jakiej wartości wprowadzić go do ewidencji?

Czy pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim ma obowiązek uczestniczyć w postępowaniu powypadkowym

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy. W związku z doznanym urazem otrzymał zwolnienie lekarskie na okres 1 miesiąca. Pracodawca chce go zobowiązać do czynnego uczestnictwa w postępowaniu powypadkowym na terenie zakładu pracy - składania wyjaśnień, uczestniczenia w oględzinach miejsca zdarzenia, zapoznania się z protokołem oraz jego podpisania. Czy pracodawca ma prawo wymagać od pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim udziału w czynnościach powypadkowych?

Czy nowy płatnik jest uprawniony do wypłaty zasiłku macierzyńskiego za część urlopu rodzicielskiego

Zatrudniliśmy pracownicę, która nie wykorzystała pełnego wymiaru zasiłku za czas urlopu rodzicielskiego u poprzedniego płatnika będącego zleceniodawcą. Osoba ta samotnie wychowuje dziecko urodzone w 2017 r. i nie skorzystała z 2 tygodni tego zasiłku. Pracownica złożyła nam, z zachowaniem 21-dniowego terminu, wniosek o udzielenie 2 tygodni urlopu rodzicielskiego i wypłatę zasiłku za tę część urlopu. Czy mamy obowiązek przychylić się do jej wniosku? W jakiej wysokości przysługuje jej zasiłek macierzyński za okres tego urlopu?

Zakaz konkurencji w spółce z.o.o.

Zakaz konkurencji chroni interesy spółki, a także interesy pozostałych wspólników. W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością ma ograniczony zakres.

Nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r.

JPK_VDEK to nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego, którą przedsiębiorcy złożą w przyszłym roku fiskusowi.

Malta i Cypr. Kierunki rozwoju dla polskich przedsiębiorców - szkolenie

Temat biznesu za granicą jest ostatnio bardzo popularny. Jednak w jakich krajach warto inwestować i jakie niesie to za sobą korzyści dla polskich przedsiębiorców? W dniu 3 października 2018 r. w Hotelu Golden Tulip w Warszawie odbędzie się szkolenie, którego tematem będzie Malta i Cypr: inwestycje, spółki, rezydencja podatkowa oraz nieruchomości. Całość zostanie przeprowadzona przez polskich oraz zagranicznych ekspertów. Patronat nad wydarzeniem objął portal infor.pl.

Senat za Małym ZUSem dla małych firm od 2019 r.

Senat zagłosował za ustawą o Małym ZUS dla małych firm. Ma ona wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. Teraz trafi do podpisu Prezydenta.

Wady rzeczy leasingowanej

Leasing jest dość popularnym wśród przedsiębiorców sposobem finansowania licznych rzeczy wykorzystywanych w prowadzeniu działalności gospodarczej. Często dotyczy on np. samochodów. Co w sytuacji gdy leasingowana rzecz ma wady?

Obowiązki korzystającego w umowie leasingu

W leasingu rzecz posiada i używa nie właściciel a inna osoba nazwana w Kodeksie cywilnym korzystającym. Jakie są obowiązki korzystającego?

Konferencja VIII LAW SUMMIT - 12 września 2018 r. w Warszawie

Zapraszamy do dyskusji z ekspertami na temat marketingu i sprzedaży usług prawniczych oraz nowych technologii usprawniających funkcjonowanie kancelarii prawniczej. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jak budować relacje biznesowe? Ważna jest otwartość i zadawanie pytań

Niektórym wydaje się, że skuteczność w kontaktach biznesowych jest uzależniona głównie od tego, jak dobrze opanowało się techniki perswazji, a czasem i manipulacji. Tymczasem w perspektywie długofalowej nie do przecenienia jest umiejętność stworzenia dobrej atmosfery w rozmowie. W jaki sposób zadbać o budowanie relacji z klientami i partnerami biznesowymi?

Jak działa split payment?

Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.

Sprzedający nieruchomość sam zadecyduje o zwolnieniu transakcji z podatku VAT

Istotnym zagadnieniem związanym z transakcjami zbycia nieruchomości jest kwestia prawidłowego zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Dotyczy to również sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianą w leasingu

Ministerstwo Finansów w wywiadach prasowych swoich przedstawicieli i poprzez wydany 13 czerwca 2018 r. komunikat „3xP w praktyce – kolejne uproszczenia podatkowe” zapowiedziało rozpoczęcie prac nad modyfikacją przepisów podatkowych szczególnie uciążliwych dla przedsiębiorców. Niemniej, nie wszystkie spośród proponowanych przez fiskusa pomysłów zmian w przepisach podatkowych wydają się korzystne dla podatników. W szczególności, Ministerstwo Finansów ma zamiar znowelizować przepisy ustaw o podatkach dochodowych odnośnie kosztów wykorzystania samochodów osobowych.

200 mln euro dla małych i średnich innowacyjnych firm

Niebawem pierwsze umowy finansowania dłużnego z gwarancją EFI. Umowa, zawarta w końcówce maja między EFI i CVI Dom Maklerski, zapewnia 200 mln euro na takie finansowanie polskich małych i średnich firm.

Z jaką datą zgłosić do ubezpieczeń zleceniobiorcę - tegorocznego absolwenta

W naszej spółce zatrudniamy zleceniobiorcę będącego tegorocznym maturzystą oraz studenta, który na początek lipca 2018 r. ma wyznaczony termin obrony pracy licencjackiej. Planujemy kontynuowanie zatrudnienia cywilnoprawnego w odniesieniu do tych osób. Od kiedy należy zgłosić zleceniobiorców do ZUS z tytułu umowy zlecenia?

Kiedy należy złożyć formularz ZUS KOA

W celu uporządkowania danych jednego z naszych ubezpieczonych, będącego zleceniobiorcą, zostaliśmy zobowiązani przez ZUS do złożenia formularza ZUS KOA. Prosimy o wyjaśnienie, do jakich celów jest niezbędny ten dokument i jak prawidłowo go wypełnić.

Mały ZUS już od stycznia 2019 roku - na czym polega oraz do kogo jest adresowany?

Mały ZUS to bardzo ważny temat dla małych przedsiębiorców, którzy chcą założyć firmę albo już ją prowadzą. Od 1 stycznia 2019 roku mają bowiem wejść w życie zmiany dotyczące m.in. zmniejszenia składki ZUS. Co zyskają przedsiębiorcy?

Jak dokumentować i wykazywać w JPK_VAT zakupy owoców od rolników ryczałtowych

Jak dokumentować i wykazywać w JPK_VAT zakup owoców na giełdzie warzywno-owocowej od niezarejestrowanych rolników przez przedsiębiorstwo przetwórcze?

REKLAMA