REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019 /fot. shutterstock
Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem lipca 2019 r. weszły znaczące zmiany w emisji obligacji korporacyjnych. Nowe przepisy mają na celu w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów. Choć zostały uchwalone by przeciwdziałać publicznym aferom pokroju GetBack, mogą w konsekwencji znacząco zmniejszyć rynek obligacji prywatnych.

Po zmianach emisja obligacji korporacyjnych będzie trudniejsza i droższa, zmiany mogą także wpłynąć na wydłużenie procesu rejestracji. Do tej pory emisje obligacji mogły być przeprowadzane w parę dni, często bez profesjonalnej pomocy prawnej. Po wejściu w życie nowych przepisów proces emisji będzie dłuższy oraz bardziej skomplikowany. Wiąże się to
z faktem obligatoryjnego zaangażowania zewnętrznego podmiotu tzw. agenta emisji, który jest całkowicie nową instytucją. Znacząco wzrosną też koszty emisji, które zostaną powiększone o wynagrodzenie agenta emisji oraz opłaty za rejestrację w KDPW.

REKLAMA

REKLAMA

Emitenci będą mieli obowiązek rejestracji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych (KDPW) wszystkich obligacji korporacyjnych i dłużnych papierów wartościowych, a także korzystania z pośrednictwa z agenta emisji (np. banku czy domu maklerskiego). Według Urzędu Komisji Nadzory Finansowego nie ma możliwości łączenia roli agenta emisji ze statusem emitenta lub sprzedającego (oferującego). Agentem nie będzie mogło być też biuro maklerskie banku będące jego wyodrębnioną jednostką. Agent będzie odpowiedzialny za weryfikację czy emitent spełniania wszystkie wymogi wynikające z przepisów prawa, a papiery wartościowe - warunki rejestracji. W przypadku pozytywnej opinii agenta, obligacje zostaną zarejestrowane w KDPW. Nadzór nad obligacjami prywatnymi będzie też dodatkowo sprawowany przez KNF jako podmiot mający dostęp do rejestru KDPW. Zmiany przewidują, także kary dla agentów emisji za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków, co w praktyce może brak zainteresowania do pełnienia tej funkcji przez firmy inwestycyjne. Zachęcającym aspektem może być fakt, że większe ryzyko może zostać odzwierciedlone w wynagrodzeniach takich agentów.

Polecamy: RODO w marketingu

Ponadto zdaniem KPF wydłuży się czas rejestracji, który obecnie trwa on od tygodnia do kilku tygodni w przypadku bardziej skomplikowanych emisji. Wydłużenie procesu rejestracji może nieść za sobą poważne konsekwencje dla inwestorów. Jeżeli bowiem od momentu emisji obligacji, do momentu rejestracji w KDPW, emitent ogłosiłby upadłość, inwestorom nie będą przysługiwały prawa z obligacji. Nie będą oni traktowani jako obligatariusze, tylko jako posiadacze nieuregulowanej wierzytelności pieniężnej wobec emitenta. W praktyce więc zmiany, które miały wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów, mogą okazać się także dla nich krzywdzące.

REKLAMA

Trudno oszacować czy nowe zmiany wpłyną na poprawę czy też zmniejszenie rynku obligacji prywatnych. Powyższe zasady znajdą zastosowanie do emisji obligacji, które zostaną przeprowadzone od 1 lipca 2019 r. W przypadku wcześniejszych, nieumorzonych do tej daty emisji papierów zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe, jednak ustawa nakłada na emitentów dodatkowy obowiązek informacyjny. Do 31 marca 2020 r. są zobowiązani przekazać do KDPW dane o przeprowadzonych do tej pory emisjach obligacji (m.in. liczbę papierów wartościowych czy ich oprocentowanie) według stanu na 31 grudnia 2019 r. Brak przekazania danych będzie skutkował sankcją pieniężną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Daria Kwiatkowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA