REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019

 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019 /fot. shutterstock
Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem lipca 2019 r. weszły znaczące zmiany w emisji obligacji korporacyjnych. Nowe przepisy mają na celu w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów. Choć zostały uchwalone by przeciwdziałać publicznym aferom pokroju GetBack, mogą w konsekwencji znacząco zmniejszyć rynek obligacji prywatnych.

Po zmianach emisja obligacji korporacyjnych będzie trudniejsza i droższa, zmiany mogą także wpłynąć na wydłużenie procesu rejestracji. Do tej pory emisje obligacji mogły być przeprowadzane w parę dni, często bez profesjonalnej pomocy prawnej. Po wejściu w życie nowych przepisów proces emisji będzie dłuższy oraz bardziej skomplikowany. Wiąże się to
z faktem obligatoryjnego zaangażowania zewnętrznego podmiotu tzw. agenta emisji, który jest całkowicie nową instytucją. Znacząco wzrosną też koszty emisji, które zostaną powiększone o wynagrodzenie agenta emisji oraz opłaty za rejestrację w KDPW.

REKLAMA

Emitenci będą mieli obowiązek rejestracji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych (KDPW) wszystkich obligacji korporacyjnych i dłużnych papierów wartościowych, a także korzystania z pośrednictwa z agenta emisji (np. banku czy domu maklerskiego). Według Urzędu Komisji Nadzory Finansowego nie ma możliwości łączenia roli agenta emisji ze statusem emitenta lub sprzedającego (oferującego). Agentem nie będzie mogło być też biuro maklerskie banku będące jego wyodrębnioną jednostką. Agent będzie odpowiedzialny za weryfikację czy emitent spełniania wszystkie wymogi wynikające z przepisów prawa, a papiery wartościowe - warunki rejestracji. W przypadku pozytywnej opinii agenta, obligacje zostaną zarejestrowane w KDPW. Nadzór nad obligacjami prywatnymi będzie też dodatkowo sprawowany przez KNF jako podmiot mający dostęp do rejestru KDPW. Zmiany przewidują, także kary dla agentów emisji za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków, co w praktyce może brak zainteresowania do pełnienia tej funkcji przez firmy inwestycyjne. Zachęcającym aspektem może być fakt, że większe ryzyko może zostać odzwierciedlone w wynagrodzeniach takich agentów.

Polecamy: RODO w marketingu

REKLAMA

Ponadto zdaniem KPF wydłuży się czas rejestracji, który obecnie trwa on od tygodnia do kilku tygodni w przypadku bardziej skomplikowanych emisji. Wydłużenie procesu rejestracji może nieść za sobą poważne konsekwencje dla inwestorów. Jeżeli bowiem od momentu emisji obligacji, do momentu rejestracji w KDPW, emitent ogłosiłby upadłość, inwestorom nie będą przysługiwały prawa z obligacji. Nie będą oni traktowani jako obligatariusze, tylko jako posiadacze nieuregulowanej wierzytelności pieniężnej wobec emitenta. W praktyce więc zmiany, które miały wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów, mogą okazać się także dla nich krzywdzące.

Trudno oszacować czy nowe zmiany wpłyną na poprawę czy też zmniejszenie rynku obligacji prywatnych. Powyższe zasady znajdą zastosowanie do emisji obligacji, które zostaną przeprowadzone od 1 lipca 2019 r. W przypadku wcześniejszych, nieumorzonych do tej daty emisji papierów zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe, jednak ustawa nakłada na emitentów dodatkowy obowiązek informacyjny. Do 31 marca 2020 r. są zobowiązani przekazać do KDPW dane o przeprowadzonych do tej pory emisjach obligacji (m.in. liczbę papierów wartościowych czy ich oprocentowanie) według stanu na 31 grudnia 2019 r. Brak przekazania danych będzie skutkował sankcją pieniężną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Daria Kwiatkowska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA