REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uchronić się przed wysokimi rachunkami za prąd w 2019 r.?

Jak uchronić się przed wysokimi rachunkami za prąd w 2019 r.?
Jak uchronić się przed wysokimi rachunkami za prąd w 2019 r.?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rachunki za prąd mogą wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent. Jak uchronić się przed płaceniem tak wysokich rachunków za energię elektryczną w 2019 r.?

Mikro i mali przedsiębiorcy

Jeśli jesteś: 

REKLAMA

  • mikroprzedsiębiorcą, czyli w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych:
    • zatrudniałeś średniorocznie mniej niż 10 pracowników i 
    • osiągnąłeś roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro, 
  • małym przedsiębiorcą, czyli w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych:
    • zatrudniałeś średniorocznie mniej niż 50 pracowników i 
    • osiągnąłeś roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro,
    • i nie jesteś mikroprzedsiębiorcą,

możesz uniknąć podwyżek cen energii i utrzymać - do końca 2019 r. - stawki obowiązujące na dzień 30 czerwca 2018 r. Aby tego dokonać musisz u swojego sprzedawcy energii elektrycznej (np. PGE, Tauron, Energa, Enea) złożyć tzw. oświadczenie odbiorcy końcowego energii elektrycznej. Termin na jego złożenie został wydłużony z 27 lipca 2019 r. do 13 sierpnia 2019 r.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Webinarium Piotra Wojciechowskiego: Nowe zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy - zmiany w obowiązkach pracodawców – Termin: 30 sierpnia

Złożenie oświadczenia jest jedyną czynnością, jakiej musisz dokonać. Sprzedawca nie poinformuje cię też osobnym pismem o utrzymaniu niższych cen energii elektrycznej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj! 13 sierpnia 2019 r. jest datą ostateczną na złożenie oświadczenia. Po tym terminie stracisz możliwość ubiegania się o niższe ceny prądu, a twoje rachunki mogą wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent.

Średni i duzi przedsiębiorcy

Jeśli jesteś średnim lub dużym przedsiębiorcą, czyli w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  • zatrudniałeś średniorocznie co najmniej 50 pracowników i
  • osiągnąłeś roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych przekraczający równowartość w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły równowartość w złotych 10 milionów euro,
  • i nie jesteś mikro i małym przedsiębiorcą, 

REKLAMA

możesz otrzymać dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za okres od 1 lipca 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. (z możliwości ubieganie się o dofinansowanie wyłączone zostały firmy zajmujące się m.in., produkcją wyrobów z aluminium, odzieży skórzanej, czy nawozów. Pełną listę wyłączeń znajdziesz w art. 1 lit. pkt 4, lit. e ustawy

Aby ubiegać się o takie dofinansowanie musisz zwrócić się do spółki Zarządca Rozliczeń S.A. z odpowiednim wnioskiem. Wniosek składa się za okres kwartału kalendarzowego, przy użyciu formularza udostępnionego na platformie elektronicznej utworzonej w tym celu przez spółkę Zarządca Rozliczeń. Wniosek należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Wniosek musi zawierać m.in. 

  • oznaczenie firmy, jej siedzibę i adres poczty elektroniczne, 
  • numer KRS i NIP, 
  • wolumen zakupionej energii elektrycznej, określony na podstawie rzeczywistych odczytów urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, za którą w okresie objętym wnioskiem przysługuje temu odbiorcy dofinansowanie
  • wnioskowaną wysokość dofinansowania obliczoną zgodnie z ustawą, 
  • oznaczenie okresu, którego wniosek dotyczy, 
  • numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana wypłata dofinansowania. 

Ponadto do wniosku dołącza się oświadczenie, które stanowi załącznik nr 2 do ustawy. Całość dokumentów musisz złożyć do 30 czerwca 2020 r. 

REKLAMA

Dofinansowanie opiera się o mechanizm tzw. pomocy de minimis. Jest to określona w przepisach unijnych pomoc, jakiej może udzielić państwo przedsiębiorcom, aby nie naruszyć konkurencji lub nie wywierać wpływu na handel między państwami członkowskimi. Wysokość pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorstwa jest ograniczona i wynosi 200 tys. euro w okresie 3 lat. 

Po złożeniu wniosku Zarządca Rozliczeń w terminie 7 dni zwróci się do twojego sprzedawcy energii o potwierdzenie danych dotyczących wolumenu sprzedanej energii elektrycznej wskazanego we wniosku. Jeśli sprzedawca potwierdzi dane (ma na to 14 dni), Zarządca Rozliczeń weryfikuje wniosek pod względem poprawności, kompletności i prawidłowości złożonego oświadczenia. W przypadku pozytywnej weryfikacji, Zarządca zatwierdza wniosek i w terminie 40 dni od jego otrzymania wypłaca  dofinansowanie. Zatwierdzenie nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień zatwierdzenia wniosku przez Zarządcę Rozliczeń. Zarządca w dniu udzielenia pomocy publicznej wydaje i doręcza odbiorcy końcowemu, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.

Podstawa prawna:

Art. 1, pkt 1, pkt 4, lit. e,  pkt 5 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

 Art. 7, pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis

Art. 67 ustawy z 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (przekazana do podpisu Prezydenta RP)

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA