REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi?

Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi? /shutterstock.com
Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing to sposób ujawniania informacji o złym postępowaniu oraz nadużyciach. Jako początek wistelblowingu wskazuje się wczesne lata 70. XX wieku, kiedy to aktywista Ralph Nader apelował o sygnalizowanie możliwych zagrożeń w odniesieniu do korporacyjnych skandali jakie wówczas nękały Stany Zjednoczone.

Whistelblowing (sygnalizowanie) to nie donosicielstwo, a informowanie w dobrej wierze przez obecnych lub byłych pracowników o nielegalnych, niewłaściwych, niebezpiecznych czy nieetycznych praktykach przedsiębiorstwa. Zdecydowanie whistelblowing ma odgrywać pozytywną rolę i chronić przedsiębiorstwo przed stratami i nieprawidłowościami, które wcześnie wykryte są możliwe do szybkiego wyeliminowania.

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku firma doradcza PwC po raz ósmy przeprowadziła badanie przestępczości gospodarczej w Polsce. Badanie obejmowało firmy z ponad 20 branż i sektorów. Płynące z badania wnioski nie są optymistyczne dla polskich przedsiębiorstw – ponad połowa polskich przedsiębiorców przyznaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat (2016-2018) doświadczyła nadużyć w swojej organizacji (w roku 2016 skalę nadużyć szacowano na 36%). Jako główne obszary wyłudzeń w Polsce wskazywano przestępstwa podatkowe, nieetyczne prowadzenie biznesu oraz kradzież majątku przedsiębiorstwa. Niestety około 55% nadużyć dopuszczają się głównie pracownicy firmy i co bardzo niepokojące są to głównie przedstawiciele kadry kierowniczej. Oprócz policzalnych (finansowych) strat, za którymi stoją wysokie kwoty, w firmach gdzie dochodzi do oszust, obniża się morale pracowników i pogarszają się relacje biznesowe, a to negatywnie wpływa na wizerunek firmy. W Polsce w 2018 roku głównym źródłem ujawniania przestępstw gospodarczych obok kontroli wewnętrznych był whistelblowing czyli sygnaliści. Co warte uwagi udział sygnalistów wzrósł z 9% w 2016 roku do 45% w 2018 roku. Z badania wynika, że „przeciętny” sygnalista to mężczyzna, zajmujący specjalistyczne stanowisko z krótkim stażem pracy (3-5 lat). Obecnie rola sygnalistów w wykrywaniu przestępstw gospodarczych może jeszcze wzrosnąć za sprawą przyjętej 16 kwietnia 2019 roku przez Parlament Europejski Dyrektywy o ochronie osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii. Przepisy Dyrektywy zapewnią prawną ochronę sygnalistom i stworzą przyjazne środowisko dla whistelblowingu w firmach.

Proponowane przepisy Dyrektywy stworzą prawne warunki do przygotowania skutecznego systemu sygnalizowania nieprawidłowości w miejscu pracy. Przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 50 pracowników będą zobowiązane do stworzenia odpowiednio chronionych kanałów służących do dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów. Ponadto na tych firmach będzie ciążył obowiązek wdrożenia procedur wewnętrznych regulujących odbieranie takich zgłoszeń oraz podejmowanie działań po ich otrzymaniu.

Sygnalizowanie nadużyć w firmach będzie tematem praktycznych warsztatów Whistleblowing jako jeden z kluczowych elementów systemu zarządzania zgodnością w firmie, które odbędą się 25 października 2019 roku w Warszawie. W trakcie warsztatów wyjaśnimy m.in. jakie czynniki wpływają na skuteczność wewnątrzfirmowych kanałów do zgłaszania nadużyć, wskażemy jak powinien wyglądać modelowy przebieg wewnętrznego postępowania wyjaśniającego i kogo w taki proces należy zaangażować. Przedstawimy przykłady światowych rozwiązań oraz najlepszych praktyk dotyczących informowania o nadużyciach, opowiemy jak chronić informatorów, a także doradzimy w jaki sposób budować zaufanie do systemu whistleblowing w organizacji.

REKLAMA

Szczegółowy program warsztatów: http://ideoria.pl/szkolenia/whistleblowing/

Dalszy ciąg materiału pod wideo

przyg. A.Bartnicka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA