REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi?

Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi? /shutterstock.com
Whistelblowing w praktyce. Czy jesteśmy już na to gotowi? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing to sposób ujawniania informacji o złym postępowaniu oraz nadużyciach. Jako początek wistelblowingu wskazuje się wczesne lata 70. XX wieku, kiedy to aktywista Ralph Nader apelował o sygnalizowanie możliwych zagrożeń w odniesieniu do korporacyjnych skandali jakie wówczas nękały Stany Zjednoczone.

REKLAMA

Whistelblowing (sygnalizowanie) to nie donosicielstwo, a informowanie w dobrej wierze przez obecnych lub byłych pracowników o nielegalnych, niewłaściwych, niebezpiecznych czy nieetycznych praktykach przedsiębiorstwa. Zdecydowanie whistelblowing ma odgrywać pozytywną rolę i chronić przedsiębiorstwo przed stratami i nieprawidłowościami, które wcześnie wykryte są możliwe do szybkiego wyeliminowania.

REKLAMA

W 2018 roku firma doradcza PwC po raz ósmy przeprowadziła badanie przestępczości gospodarczej w Polsce. Badanie obejmowało firmy z ponad 20 branż i sektorów. Płynące z badania wnioski nie są optymistyczne dla polskich przedsiębiorstw – ponad połowa polskich przedsiębiorców przyznaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat (2016-2018) doświadczyła nadużyć w swojej organizacji (w roku 2016 skalę nadużyć szacowano na 36%). Jako główne obszary wyłudzeń w Polsce wskazywano przestępstwa podatkowe, nieetyczne prowadzenie biznesu oraz kradzież majątku przedsiębiorstwa. Niestety około 55% nadużyć dopuszczają się głównie pracownicy firmy i co bardzo niepokojące są to głównie przedstawiciele kadry kierowniczej. Oprócz policzalnych (finansowych) strat, za którymi stoją wysokie kwoty, w firmach gdzie dochodzi do oszust, obniża się morale pracowników i pogarszają się relacje biznesowe, a to negatywnie wpływa na wizerunek firmy. W Polsce w 2018 roku głównym źródłem ujawniania przestępstw gospodarczych obok kontroli wewnętrznych był whistelblowing czyli sygnaliści. Co warte uwagi udział sygnalistów wzrósł z 9% w 2016 roku do 45% w 2018 roku. Z badania wynika, że „przeciętny” sygnalista to mężczyzna, zajmujący specjalistyczne stanowisko z krótkim stażem pracy (3-5 lat). Obecnie rola sygnalistów w wykrywaniu przestępstw gospodarczych może jeszcze wzrosnąć za sprawą przyjętej 16 kwietnia 2019 roku przez Parlament Europejski Dyrektywy o ochronie osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii. Przepisy Dyrektywy zapewnią prawną ochronę sygnalistom i stworzą przyjazne środowisko dla whistelblowingu w firmach.

REKLAMA

Proponowane przepisy Dyrektywy stworzą prawne warunki do przygotowania skutecznego systemu sygnalizowania nieprawidłowości w miejscu pracy. Przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 50 pracowników będą zobowiązane do stworzenia odpowiednio chronionych kanałów służących do dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów. Ponadto na tych firmach będzie ciążył obowiązek wdrożenia procedur wewnętrznych regulujących odbieranie takich zgłoszeń oraz podejmowanie działań po ich otrzymaniu.

Sygnalizowanie nadużyć w firmach będzie tematem praktycznych warsztatów Whistleblowing jako jeden z kluczowych elementów systemu zarządzania zgodnością w firmie, które odbędą się 25 października 2019 roku w Warszawie. W trakcie warsztatów wyjaśnimy m.in. jakie czynniki wpływają na skuteczność wewnątrzfirmowych kanałów do zgłaszania nadużyć, wskażemy jak powinien wyglądać modelowy przebieg wewnętrznego postępowania wyjaśniającego i kogo w taki proces należy zaangażować. Przedstawimy przykłady światowych rozwiązań oraz najlepszych praktyk dotyczących informowania o nadużyciach, opowiemy jak chronić informatorów, a także doradzimy w jaki sposób budować zaufanie do systemu whistleblowing w organizacji.

Szczegółowy program warsztatów: http://ideoria.pl/szkolenia/whistleblowing/

Dalszy ciąg materiału pod wideo

przyg. A.Bartnicka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA