REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienie dla biznesu - Prawo do popełnienia błędu od 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowodworski Estates
Biuro Nieruchomości
Ułatwienie dla biznesu - Prawo do popełnienia błędu od 2020 r. /Fot. Fotolia
Ułatwienie dla biznesu - Prawo do popełnienia błędu od 2020 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach Pakietu Przyjazne Prawo, Rząd przyjął kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu. Projekt zmian w ponad 60 ustawach został przekazany do Sejmu. Wśród nich znalazła się nowa instytucja dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców “prawa dla popełnienia błędu”. Czego będzie dotyczyć prawo dla popełnienia błędu? Kto będzie mógł z niego skorzystać? Jak długo będzie można korzystać z nowej instytucji prawa?

Czego będzie dotyczyć prawo dla popełnienia błędu?

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, w przygotowanym projekcie zmian do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, zaproponowało nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców, czyli Prawo do popełnienia błędu. W zamyśle, każdy przedsiębiorca, zarejestrowany w CEIDG, nie będzie obciążony karą za popełniane błędy o małej skali nie zagrażających interesom innych podmiotów prawa. Również popełniane błędy nie będą godzić w kwestie bezpieczeństwa publicznego lub porządku prawnego. Wprowadzenie tych przepisów znajduje uzasadnienie w tym, że nowo zarejestrowani przedsiębiorcy popełniają błędy nie z ich złej woli, lecz błędy te mają charakter nie intencjonalnych omyłek. Popełniane błędy często wynikają z niejasnych przepisów prawa oraz niespójnej interpretacji. Tym samym, ustawodawca uznał, że początkujący przedsiębiorcy, w określonych przypadkach, nie powinni ponosić negatywnych konsekwencji popełnionych naruszeń. Warunek jest taki, że naruszenie musi zostać usunięte w wyznaczonym przez organ terminie i nie będzie występować ponownie.

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Kto będzie mógł z niego skorzystać?

Nowa instytucja prawa będzie dotyczyć wyłącznie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, czyli zarejestrowanych w CEIDG, z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Ustawodawca uważa, że działalność prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jest mniej podatna na nadużycia związane z tym prawem. Chodzi o sytuację, w której inne podmioty obrotu gospodarczego takie jak np. sp. z o. o., po okresie możliwości korzystania z tego prawa, rejestrowały by ponownie działalność pod inną nazwą, lecz o takim samym profilu i z takim samym składem osobowym. Wtedy mogłaby ponownie korzystać z tego prawa do popełnienia błędu, a nie taki jest zamysł ustawodawcy.

Jak długo będzie można korzystać z nowej instytucji prawa?

Z prawa do popełnienia błędu będzie można korzystać jedynie przez okres 12 miesięcy od daty rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy przedsiębiorca ponownie rozpocznie działalność, po upływie 36 miesięcy od daty ostatniego zawieszenia lub całkowitego zamknięcia, będzie mógł skorzystać z prawa do popełnienia błędu. Założenie takie wynika z faktu, że prawo ma być ograniczone czasowo i dotyczyć tylko początkowego okresu działalności przedsiębiorstwa, w trakcie którego przedsiębiorca nabywa doświadczenie i wiedzę związaną z prowadzeniem firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii szacuje, że z nowej instytucji prawa będzie mogło skorzystać około 300 tysięcy przedsiębiorców. Podobne rozwiązania dla biznesu funkcjonują już na Litwie oraz we Francji. Nowe przepisy Pakietu Przyjaznego Prawa mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

Z prawa do popełnienia błędu skorzystają nowi, początkujący przedsiębiorcy, wykonujący głównie wolne zawody takie jak np. artyści, freelancerzy lub agenci nieruchomości. Jak twierdzi Radosław Góral, Starszy Specjalista ds. Nieruchomości Nowodworski Estates - nowi agenci w naszym biurze nieruchomości współpracują na zasadach działalności gospodarczej. Wchodząc w świat przedsiębiorczości wiele spraw jest nowych, których początkujący przedsiębiorca musi się nauczyć. Wiedząc, że przy popełnieniu błędu o małej skali nie zostaną obciążeni karą, mogą sprawniej i pewniej wykonywać swoją pracę.

Autor: Elżbieta Jachymczak, https://www.nowodworskiestates.pl/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA