REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać danymi w chmurze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Veeam Software
Veeam to globalny lider w zakresie inteligentnego zarządzania danymi.
Jak zarządzać danymi w chmurze /fot. Shutterstock
Jak zarządzać danymi w chmurze /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 r. przetwarzanie w chmurze po raz pierwszy w swojej historii wkroczyło w fazę początku stabilizacji oczekiwań (ang. „Slope of Enlightenment”) na słynnym wykresie Gartner Hype Cycle, który przedstawia kolejne etapy dojrzewania technologii. To punkt zwrotny — chmura przestała być technologią, o której dyrektorzy oraz menedżerowie działów IT rozmawiają, ale niekoniecznie wdrażają, i stała się podstawowym „wyposażeniem” każdego przedsiębiorstwa cyfrowego.

Jednocześnie na wykresie Gartner Hype Cycle dla zarządzania danymi można znaleźć mnóstwo technologii o różnych stopniach zrozumienia, istotności i wagi. Na początkowym etapie, reprezentującym pojawienie się innowacyjnej technologii (ang. „Innovation Trigger”), znajdują się metodyka DataOps i zarządzanie danymi w oparciu o uczenie maszynowe. Integracja danych i archiwizacja informacji zbliżają się natomiast do etapu osiągnięcia pełnej dojrzałości rynkowej (ang. „Plateau of Productivity”). Chmura szybko staje się więc uznanym standardem branżowym dla nowoczesnych infrastruktur informatycznych, a zarządzanie danymi błyskawicznie nabiera znaczenia dla firm.

REKLAMA

Przedsiębiorstwa zaczynają również znacznie lepiej rozumieć swoje dane. Możliwość uzyskania dostępu do właściwych danych we właściwym czasie i odzyskania ich w przypadku utraty lub uszkodzenia może decydować o sukcesie firmy.

Polecamy: RODO w marketingu

Wprowadzenie zarządzania danymi w chmurze

REKLAMA

Dzięki zarządzaniu danymi w chmurze, które jest integralną częścią inteligentnego zarządzania danymi, dane są dostępne w całej firmie, zarządzane i kontrolowane centralnie oraz zlokalizowane tam, gdzie dostarczą największą wartość dla organizacji. We współczesnej, opartej na danych gospodarce cyfrowej przedsiębiorstwa każdego typu i każdej wielkości muszą być w stanie zarządzać danymi w środowiskach wielochmurowych i zadbać o ochronę danych niezależnie od ich lokalizacji. Utrzymanie nieprzerwanej dostępności danych jest kluczem do umożliwienia pracownikom natychmiastowego reagowania w odpowiedni sposób na ważne zdarzenia w dowolnym miejscu infrastruktury korporacyjnej.

Raport „Veeam Cloud Data Management Report” na rok 2019, przygotowany na podstawie badania, w ramach którego ankietowano ponad 1500 liderów firm IT z całego świata, wykazał, że prawie połowa (44 proc.) z nich uważa zarządzanie danymi za istotny element sukcesu ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych dwóch lat. Firmy, które wykorzystują zarządzanie danymi w najbardziej inteligentny sposób, mają cztery cechy wspólne biznesu: chmurę, zaufanie, kompetencje oraz kulturę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skalowalność w oparciu o chmurę

REKLAMA

Statystyki Komisji Europejskiej dowodzą, że ponad połowa przedsiębiorstw w UE korzysta już z zaawansowanych usług chmurowych w obszarze aplikacji finansowych i księgowych, narzędzi do zarządzania kontaktami z klientem (CRM) lub aplikacji biznesowych. Odsetek ten może tylko wzrastać, ponieważ dostawcy rozwiązań chmurowych działający na olbrzymią skalę (tzw. hyperscalers) wciąż wzbogacają swoje oferty o usługi o wartości dodanej, co pozwala klientom wykorzystać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, analizy wielkich zbiorów danych oraz wyszukiwanie głosem i obrazem do wydobywania z posiadanych danych większej wartości biznesowej.

Potwierdzeniem tego spostrzeżenia są oczekiwania prawie trzech czwartych (72 proc.) przedsiębiorstw liczących na to, że zarządzanie danymi w chmurze umożliwi im inteligentniejsze wykorzystanie danych w całej firmie. Szefowie przedsiębiorstw oczekują, że zarządzanie danymi przyniesie im takie korzyści, jak wzrost produktywności, utrzymanie stabilności firmy oraz poprawa zdolności prognozowania i podejmowania lepszych decyzji w oparciu o większą ilość informacji. Większość stwierdziła, że korzysta z oprogramowania jako usługi, SaaS (77 proc), a jako trzy najważniejsze przyczyny wyboru tego modelu wymieniano niezawodność, elastyczność i bezpieczeństwo danych.

Inwestowanie z poczuciem pewności

Z uwagi na nacisk, jaki przedsiębiorstwa cyfrowe kładą na swoją infrastrukturę informatyczną, dyrektorzy ds. IT muszą mieć pewność, że są w stanie pomóc firmie w utrzymaniu zdolności reagowania, dostępności i przewagi. Incydenty takie jak przerwy w pracy systemów mogą obniżyć poczucie pewności, zahamować przyszłe innowacje i zmniejszyć zaufanie ze strony klientów. Prawie trzy czwarte (73 proc.) przedsiębiorstw nie jest w stanie zaspokoić potrzeb użytkowników w zakresie nieprzerwanego dostępu do aplikacji i danych. Może to częściowo wyjaśniać, dlaczego tylko 25 proc. szefów przedsiębiorstw stwierdziło, że są w pełni przekonani co do swoich możliwości sprostania wyzwaniom cyfrowym stojącym na ich drodze.

Oprócz inwestowania w solidne, skalowalne i elastyczne rozwiązania do realizacji zadań o znaczeniu krytycznym, takich jak tworzenie kopii zapasowych, usuwanie skutków awarii i ochrona danych, przedsiębiorstwa potrzebują odpowiednich umiejętności i kwalifikacji w obszarze zarządzania swoimi zasobami danych. Właśnie dlatego szefowie przedsiębiorstw stwierdzili, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy wydadzą średnio 41 mln USD na wdrażanie technologii ukierunkowanych na rozwój funkcji inteligentnych w firmie.

Połączenie możliwości technologii i człowieka

Oczekiwania co do korzyści płynących dla przedsiębiorstw z zarządzania danymi są bez wątpienia duże, a apetyt na zwrot z inwestycji w tę technologię — nienasycony. Po wdrożeniu nowych technologii szefowie firm spodziewają się korzyści finansowych w ciągu dziewięciu, a korzyści operacyjnych — w ciągu siedmiu miesięcy.

Aby uzyskać wyniki w krótkim czasie, przedsiębiorstwa muszą dysponować niezbędnymi umiejętnościami, pozwalającymi im wdrożyć personel do pracy z nowymi systemami. Większość (91 proc.) przedsiębiorstw uważa podnoszenie kwalifikacji cyfrowych swojego personelu za element kluczowy dla odniesienia sukcesu. Czasem wymaga to pewnych zmian kulturowych, zwłaszcza gdy przedsiębiorstwo dąży do wypracowania procesów decyzyjnych opartych w większym stopniu na danych.

Stworzenie kultury opartej na danych

Chmura znakomicie wyrównuje możliwości przedsiębiorstw i niweluje różnice w posiadanych zasobach technologicznych. Większość firm generuje dziś dane z zawrotną szybkością, dlatego coraz ważniejszy jest sposób zarządzania nimi, analizowania i używania w celu szybszego udostępniania informacji i umożliwienia efektywniejszego podejmowania decyzji. Przedsiębiorstwo może generować olbrzymie ilości danych, lecz jeśli nie wdroży kultury opartej na danych na poziomie wyższej kadry kierowniczej, będą one raczej ciężarem niż źródłem przewagi.

Ponad dwie trzecie (69 proc.) szefów firm przyznaje, że wraz z postępem transformacji cyfrowej ich kultura korporacyjna musi stać się bardziej otwarta, a 93 proc. sądzi, że zmiany będą wymagać także stylu zarządzania. Zarządzanie danymi w chmurze to szansa dla każdej firmy, przy czym musi ono zostać zaimplementowane na najwyższym poziomie zarządzania przedsiębiorstwem i egzekwowane na wszystkich szczeblach hierarchii.

Podsumowując, warto podkreślić, że stworzenie solidnych fundamentów cyfrowych, skoncentrowanych na dostępności danych, będzie kluczowe dla przyszłości każdego przedsiębiorstwa. W tym kontekście technologia nigdy dotychczas nie była tak ważna dla sukcesu biznesowego jak obecnie. Przedsiębiorstwa na całym świecie korzystają z niezliczonych platform cyfrowych do wszystkich zadań — od utrzymania funkcjonowania na podstawowym poziomie po tworzenie nowych, przełomowych ofert dla klientów. W połączeniu z wprowadzeniem kultury opartej na danych, która maksymalizuje wartość danych dostępnych dla przedsiębiorstwa, pozwoli to następnemu pokoleniu innowacyjnych firm bezpiecznie zwiększać skalę działalności.

Autor: Andrzej Niziołek, dyrektor regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA