REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapewnić bezpieczeństwo poczty e-mail?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Malak
Jolanta Malak
Regionalna dyrektor Fortinet w Polsce
Jak zapewnić bezpieczeństwo poczty e-mail? /Fot. Fotolia
Jak zapewnić bezpieczeństwo poczty e-mail? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naruszenie bezpieczeństwa poczty elektronicznej i wykorzystanie zainfekowanej wiadomości do ataku często jest dla cyberprzestępców najłatwiejszą metodą na włamanie do firmowej sieci. Według raportu firmy Verizon „Data Breach Investigation” aż 94% udanych cyberataków rozpoczęło się właśnie w ten sposób.

Firmy ponoszą z tego tytułu bardzo duże straty – tylko w USA ponad 3 miliardy dolarów w ciągu ostatnich dwóch lat (według FBI). Jeden z przestępców miał w ten sposób ukraść ponad 100 milionów dolarów.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęstszym sposobem naruszenia bezpieczeństwa informatycznego za pomocą poczty e-mail jest phishing, a więc wysyłanie wiadomości ze złośliwym załącznikiem (najczęściej są to pliki ZIP lub EXE, skrypty Java, a także pliki aplikacji Word lub Excel żądające włączenia makr) lub linkiem prowadzącym do strony ze złośliwą zawartością. Po otwarciu pliku bądź kliknięciu w link urządzenie może zostać zainfekowane np. oprogramowaniem typu ransomware, które szyfruje pliki i żąda okupu w zamian za ich odzyskanie.

Cyberprzestępcy sięgają także po bardziej wyrafinowane metody, jak spear phishing, co można opisać jako „spersonalizowany phishing”. Podszywają się wówczas pod kadrę zarządzającą przedsiębiorstwa, współpracowników, zaufanych klientów lub publiczne instytucje. W wiadomości wysyłanej wówczas do pracownika, obranego za cel po wcześniejszym rekonesansie, przekazują np. instrukcję przelewu środków na konto, żądają przesłania ważnych dokumentów lub firmowych danych, np. haseł do służbowych aplikacji.

Polecamy: RODO w marketingu

REKLAMA

Tego typu socjotechniczne zabiegi będą stosowane tak długo, jak będą trafiały na podatny grunt. Dziś już coraz więcej osób jest świadomych przekrętu na „nigeryjskiego księcia”, stąd też cyberprzestępcy sięgają po nowe metody i historie stojące za wymuszanymi działaniami. Dlatego bardzo ważna jest edukacja pracowników, uczulanie ich na to, aby nie klikać w podejrzane linki i nie otwierać budzących wątpliwości załączników. Zweryfikowanie z domniemanym nadawcą wiadomości, czy to na pewno on jest jej autorem, może kosztować najwyżej kilkanaście minut i kilka telefonów – to znacznie mniejszy wysiłek niż wartość możliwych szkód wyrządzonych przez przestępcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza edukacją pracowników warto zadbać w firmie o odpowiednie rozwiązania ochronne, które pozwolą na kompleksowe zabezpieczenie poczty elektronicznej. Warto, aby miały odpowiednie filtry (antyspamowe, antywirusowe czy antyphishingowe), system DLP (ang. Data Leak Prevention zapobieganie utracie danych), czy środowisko testowe typu sandbox, umożliwiające neutralizację podejrzanych wiadomości.

Tego typu zintegrowane podejście, które zakłada edukację personelu i wdrożenie rozwiązań ochronnych, pozwala na najlepsze zabezpieczenie przed złośliwymi wiadomościami e-mail.

Autor: Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA