REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rzecznik Praw Podatnika 2019 - czy jest potrzebny?

Niedawno powołano Rzecznika Praw Przedsiębiorców, Czy Rzecznik Praw Podatnika będzie zatem potrzebny?

Bezpłatna konferencja BIG DATA SUMMIT już 24 października w Warszawie!

Udział w Big Data Summit będzie dla słuchaczy wyjątkową okazją, aby dowiedzieć się jak skutecznie zarządzać, chronić i wykorzystywać rosnące ilości danych w przedsiębiorstwie. Patronat nad wydarzeniem objął portal Infor.pl. Zapraszamy!

Zakupy w Internecie - wszystko co zechcesz za jednym kliknięciem?

Zakupy w Internecie robi już prawie każdy Polak, który ma dostęp do sieci. Ponad 93% badanych deklaruje, że kupiło coś online chociaż raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jedynie ok. 7% badanych mówi, że nigdy nie zamówiło w e-sklepie.

Leasing - nowoczesna windykacja może obniżyć koszt ryzyka

Jak obniżyć rosnące rezerwy i wysoki koszt ryzyka w leasingu a tym samym zwiększyć sprzedaż i przedstawić atrakcyjniejszą ofertę dla klientów? Coraz większa konkurencja na rynku leasingu sprawia, że firmy starają się przyciągnąć klientów.

REKLAMA

Polecamy książkę „Jeden na jeden – odważne rozmowy z pracownikami”

Mamy przyjemność zaprezentować książkę „Jeden na jeden – odważne rozmowy z pracownikami”, która ukazała się pod patronatem medialnym Infor. Autorkami są Inga Bielińska i Zofia Jakubczyńska. Książka zawiera praktyczne narzędzia niezbędne w pracy menedżera, które pozwolą przekuć codzienne, trudne rozmowy z pracownikami w rozwój.

Jakie są konsekwencje podatkowe umorzenia pożyczki udzielonej pracownikowi z zfśs

W 2017 r. przyznaliśmy pracownikowi pożyczkę z zfśs w wysokości 2500 zł. Powodem jej przyznania była trudna sytuacja materialna pracownika. Na początku czerwca 2018 r. umorzyliśmy tej osobie część pożyczki. Pod koniec tego miesiąca pracownik zmarł, dlatego podjęliśmy decyzję o umorzeniu pozostałej kwoty pożyczki. Jakie będą podatkowe konsekwencje tego umorzenia?

Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych

Wraz z upływem roku obrotowego, na dzień kończący ten rok, jednostki mają obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia na ich podstawie sprawozdania finansowego, stosując zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego określone w ustawie o rachunkowości (dalej: uor).

Ewidencja i rozliczanie środków pieniężnych w walucie obcej

Jednostki gospodarcze gromadzą środki pieniężne na rachunkach bankowych prowadzonych w walucie krajowej oraz w walucie obcej na rachunkach walutowych. Wpływy na rachunki bankowe jednostki mogą pochodzić z zapłaty należności, zaciągniętych kredytów lub pożyczek oraz zakupów walut w banku bądź kantorze.

REKLAMA

Związki zawodowe dla zleceniobiorców i samozatrudnionych

Od 1 stycznia 2019 r. zleceniobiorcy, zarobkujący na umowie o dzieło, samozatrudnieni oraz wolontariusze uzyskają większy wpływ na warunki zatrudnienia. Wszystkie osoby zarobkujące, a nie tylko zatrudnieni na umowach o pracę, będą mogły zrzeszać się w związkach zawodowych.

Zawiadamianie pracownika o kontroli lekarza orzecznika ZUS - zmiany 2019

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wyjaśnia zapisy zawarte w Pakiecie MŚP dotyczące nowych zasad zawiadamiania pracownika o kontroli lekarza orzecznika ZUS. Mają one na celu ograniczenie nadużywania zwolnień lekarskich.

Kary za niepłacenie abonamentu RTV 2019

Większość z nas ma w domu odbiornik radiowy lub telewizyjny. Wiele osób go jednak nie rejestruje, choć zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych istnieje taki obowiązek. Jaka kara grozi za niepłacenie abonamentu RTV?

Abonament RTV – wysokość opłat w 2019 r.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podała wysokość opłat za abonament RTV w 2019 r. Czy abonament radiowo-telewizyjny w następnym roku podrożeje?

Wsparcie B+R dla przedsiębiorców

Choć firmy często tworzą nowe produkty, to bardzo rzadko sięgają po podatkową ulgę B+R. W 2017 r. zaledwie 565 firm odliczyło 543 mln zł – wynika z raportu firmy Grant Thornton.

Czy sądy mogą zawieszać sprawy frankowiczów?

Spory frankowiczów z bankami trwają już ponad 4 lata – jednak wciąż niewiele jest prawomocnych orzeczeń, choć liczba wyroków sądów I instancji na korzyść frankowiczów stale rośnie. W natłoku nowych spraw i braku wykrystalizowanej linii orzeczniczej sądy chętnie uciekają od wydawania wyroków zawieszając postępowania sądowe z uwagi na toczące się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE postępowanie dotyczące pytania prejudycjalnego zadanego przez Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie frankowej. Zdaniem sądów rozstrzygnięcie TSUE może mieć charakter prejudycjalny wobec zawieszonego postępowania. Z tą praktyką nie zgadza się Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Czy to ostatni moment na przeniesienie swojej firmy za granicę?

Na początku 2019 roku wprowadzony ma zostać tzw. „exit tax”, czyli podatek od przeniesienia firmy z Polski za granicę. Polegać ma to na opodatkowaniu niezrealizowanych zysków kapitałowych. Podstawą do tej zmiany jest unijna dyrektywa ATAD (2016/1164) dotycząca przeciwdziałania unikania opodatkowania.

Polacy zakładają coraz więcej firm

Na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej decyduje się coraz więcej osób. Okazuje się, że tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce zarejestrowano niemal ćwierć miliona nowych jednoosobowych firm, a ich łączną ilość na rynku przekroczyła 3 miliony. Czy w związku z tym możemy mówić o boomie przedsiębiorczości?

Kontrowersje wokół zmian w leasingu od 2019 r.

Trwają prace nad nowymi przepisami dotyczącymi leasingów. Projekt nowego prawa, które ma obowiązywać już od 2019 roku, wzbudza kontrowersje. Odmienne opinie o zmianach przedstawiają eksperci i Ministerstwo Finansów.

Budżet na 2019 r.

Rząd przyjął projekt budżetu na 2019 rok, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem polityki budżetowej prowadzonej przez Radę Ministrów jest utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej.

Jak zlikwidować spółkę z o. o. w organizacji?

Z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z o.o. w organizacji. Spółka w organizacji jest kolejną fazą tworzenia spółki – następczą po czynnościach prawnych związanych z przygotowaniem zawarcia samej umowy spółki a poprzedzającą rejestrację spółki. Spółka w tej fazie organizacyjnej może prowadzić działalność w pełnym zakresie, zgodnie z przedmiotem działalności spółki, nie tylko w zakresie mającym na celu zorganizowanie spółki.

Związek Banków Polskich wypowiedział się o prostej spółce akcyjnej

Nowy rodzaj podmiotu będzie miał niską wiarygodność i nie pozyska finansowania na odpowiednim poziomie. Tak o kluczowym projekcie resortu przedsiębiorczości wypowiada się Związek Banków Polskich.

Exit tax i opodatkowanie walut wirtualnych od 1 stycznia 2019

Rząd przyjął nowelizacje ustaw o PIT, CIT oraz Ordynacji podatkowej. Wprowadza ona tzw. exit tax, opodatkowanie walut wirtualnych, a także preferencyjne opodatkowanie dochodów wynikających z prawa własności intelektualnej.

Rząd przyjął pakiet MŚP - uproszczenia dla przedsiębiorców od 2019 r.

Pakiet MŚP to prawie 50 uproszczeń w prawie podatkowym i gospodarczym, dzięki którym w kieszeniach przedsiębiorców zostanie przez 10 lat blisko 4 mld zł. To kolejna – po pakiecie 100 zmian dla firm oraz Konstytucji Biznesu – propozycja, która ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom.

RODO 2018: IOD – gdzie go znaleźć?

RODO powołało nowe stanowisko - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Zastępuje on dotychczasowego ABI, ale ma znacznie większą niż on rolę.

Czy z zakończonej umowy o pracę i trwającego zlecenia przysługuje zasiłek chorobowy

Jeden z naszych zleceniobiorców do końca sierpnia 2018 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy w innym podmiocie, z wynagrodzeniem w wysokości 2000 zł miesięcznie. Od 31 sierpnia br. osoba ta przebywa na zwolnieniu lekarskim (przedstawiła je u obu płatników). Czy przysługuje jej zasiłek chorobowy po ustaniu pracowniczego zatrudnienia oraz z trwającej umowy zlecenia?

Ile składek zdrowotnych opłaca osoba prowadząca różne rodzaje działalności pozarolniczej - najtrudniejsze problemy z praktyki

Osoba prowadząca działalność pozarolniczą jest zobowiązana opłacać, oprócz składek na ubezpieczenia społeczne, także składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Jest ona należna od każdego rodzaju działalności, z którego ubezpieczony uzyskuje przychody. Rozstrzygnięcie obowiązku opłacania składki zdrowotnej przy zbiegu tytułów przysparza sporych trudności, ponieważ stanowisko ZUS i poglądy sądów w niektórych sytuacjach znacząco się od siebie różnią.

Jak w JPK_VAT wykazać ulgę na złe długi

Gdy od ustalonego w umowie lub na fakturze terminu płatności minie 150 dni, a nabywca nie opłaci faktury, sprzedawca może skorygować VAT, czyli skorzystać z ulgi na złe długi. Kupujący ma natomiast obowiązek skorygować odliczony VAT z nieopłaconej faktury. Korektę tę należy wykazać zarówno w deklaracji, jak i w JPK_VAT. W ewidencji należy wprowadzić poszczególne faktury z danymi kontrahenta i kwotami „na minus”. Zdaniem MF nie można ich wprowadzać zbiorczo.

Jak rozliczyć eksport towarów, gdy błędnie naliczono VAT

Jak rozliczyć eksport towarów, gdy dostawa została opodatkowania według podstawowej stawki VAT mimo posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających wywóz towarów? Czy wymagane jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej w eksporcie towarów? Kiedy należy rozliczyć korektę?

Pożyczka na rozwój dla małych firm - wnioski do 5 listopada 2018

Do 5 listopada trwa nabór wniosków o przyznanie "Pożyczki na rozwój". To niskooprocentowany kapitał na inwestycje od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Ograniczanie zatorów płatniczych od 1 czerwca 2019 r.

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Ruszają konsultacje publiczne projektu. Jakie są planowane zmiany?

E- fakturowanie w zamówieniach publicznych od kwietnia 2019 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Zmiany mają na celu rozwijanie tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania „papieru”, a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Zmiany wynikają z przepisów Unii Europejskiej i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Termin zawieszenia działalności gospodarczej w 2018 r.

Konstytucja Biznesu wprowadziła zmiany w zawieszaniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może teraz starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie, nawet po wcześniejszym zaprzestaniu działalności. Jednak dopóki posiada aktywny status w ewidencji, wciąż powinien odprowadzać składki. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii ostrzega, że ZUS może zainteresować się przedsiębiorstwem, gdy ma poważne wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście jego działanie zostało przerwane w zadeklarowanym terminie.

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać

RODO wprowadziło konieczność powołania w wielu firmach nowego stanowiska - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Kiedy zgodnie z RODO istnieje konieczność powołania IOD?

Ochrona danych osobowych 2018 - zmiany w projekcie ustawy

Po wielu przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wynikających z nich zmianach w samym projekcie, ostatecznie ustalony kształt ustawy odbiega znacząco od tego proponowanego początkowo. Powodem jest uwzględnienie przez Ministerstwo Cyfryzacji, mnogości postulatów zgłaszanych przez aktywnych uczestników prac nad ustawą, reprezentujących różnorodne branże i gałęzie gospodarki. Wobec powyższego w niniejszym podsumowaniu zdecydowano się omówić najważniejsze zmiany, aby podczas zapoznawania się z przepisami ustawy wiedza na temat aktualnego stanu prawnego była całościowa.

Zawieszenie działalności gospodarczej po zmianach w 2018 r.

Pomysł na własny biznes to marzenie wielu z nas, niemniej rzeczywistość prowadzenia firmy w Polsce często odbiega od naszych planów. Na szczęście polski ustawodawca pomyślał o tych przedsiębiorcach, którym się nie powiodło i zdecydował się skrócić oraz ułatwić drogę zmierzającą do zawieszenia działalności. Przedsiębiorcy zawieszają swoje działalności z różnych powodów: niektórzy chcą odpocząć, inni rozkręcić nowy biznes lub po prostu popracować „u kogoś”.

Rewitalizacja - problemy inwestorów

Działania rewitalizacyjne prowadzone są przez niektóre polskie gminy od dawna w ramach przyznanego radom gminy w ustawie o samorządzie gminnym uprawnienia do uchwalania tzw. „programów gospodarczych”. Ustawą z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (tj. z 29 czerwca 2018 r., Dz.U. z 2018 r. poz. 1398) („Ustawa”) gminom przyznano szersze narzędzia prowadzenia tego procesu i coraz więcej gmin z nich korzysta. O ile korzystna dla mieszkańców, dla inwestorów rewitalizacja może wiązać się z pewnymi trudnościami. Najważniejsze z nich zostały przedstawione poniżej.

Urząd Rzecznika MŚP niedługo zacznie działać

Adam Abramowicz, Rzecznik małych i średnich przedsiębiorstw poinformował Polską Agencję Prasową, że jego urząd zacznie działać niebawem ("- Jesteśmy już na mecie uruchomienia siedziby w Warszawie"). Wkrótce mają też zostać otwarte oddziały w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku i Białymstoku.

Rejestr kategorii przetwarzania danych osobowych - co powinien zawierać?

Rejestr kategorii przetwarzania jest narzędziem, które pomaga zapewnić skuteczny nadzór nad zgodnością przetwarzania danych osobowych z RODO. Jakie informacje powinien zawierać?

Jaki cel, taki miernik, czyli o wskaźnikach w służbie menedżera

Coraz więcej managerów zdaje sobie sprawę, że nie da się zarządzać skutecznie przedsiębiorstwem nie mając precyzyjnej informacji nt. efektywności poszczególnych procesów, jak i całościowych wyników firmy. Współczesny manager musi być sprawnym mechanikiem i diagnostą, mającym świadomość, że duża prędkość nie jest wcale gwarancją dotarcia pierwszym na metę czy nawet przejechania trasy w całości. Wszystkie części, podzespoły i załoga muszą perfekcyjnie ze sobą współgrać.

Wrześniowa wpłata odpisu na ZFŚS a przeciętne zatrudnienie

Do końca września zobowiązani jesteśmy do przekazania drugiej raty środków na ZFŚS. Czy dokonujemy przeliczeń, jeżeli w minionych miesiącach występowała w zatrudnieniu rotacja, pracownicy korzystali z urlopów bezpłatnych, wychowawczych, macierzyńskich. Jak dokonujemy tych przeliczeń?

Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment

Umowa faktoringu jest w obrocie gospodarczym bardzo popularną umową, której rozliczenie w VAT dla podatników nie stanowiło już problemu. Zmieniło to wprowadzenie od 1 lipca 2018 r. split payment, a tym samym odpowiedzialności faktora za zobowiązania sprzedawcy. W związku z tym powstaje wiele pytań, jak i kiedy można się uwolnić od tej odpowiedzialności.

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca pomyłkowo wystawi fakturę na rzecz niewłaściwego nabywcy. Tryb postępowania z tak sporządzoną fakturą zależy przede wszystkim od ustalenia, czy została wprowadzona do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego wymaga bowiem wystawienia odpowiedniej faktury korygującej. Sposób wystawienia korekty będzie z kolei warunkowy tym, komu przekazano błędnie sporządzoną fakturę. Czy została przekazana nabywcy, a pomyłka dotyczy wyłącznie jego danych zamieszczonych na fakturze, czy też fakturę przekazano podmiotowi niebędącemu faktycznym nabywcą towaru bądź usługi.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Zakres znaczeniowy pojęcia dostawy o charakterze ciągłym

Pod pojęciem dostawy świadczonej w sposób ciągły należy rozumieć dostawę, która realizowana jest w sposób ciągły, w drodze świadczeń częściowych, dla której ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Samo powtarzanie się pewnego rodzaju świadczeń nie świadczy o tym, że mamy do czynienia z dostawą ciągłą.

Blockchain - technologia przyszłości

Szybki rozwój technologii teleinformatycznych umożliwia przenoszenie coraz większej ilości dziedzin życia do świata wirtualnego. Ma to miejsce w przypadku m.in. operacji finansowych, których coraz więcej realizowanych jest za pośrednictwem internetu. Zupełnie nowym narzędziem, stworzonym właśnie w celu realizacji transakcji internetowych, jest technologia blockchain.

Roszczenie regresowe wobec generalnego wykonawcy

Inwestor może zgłosić się z roszczeniem regresowym wobec generalnego wykonawcy. Czy zasada ta obowiązuje również w zamówieniach publicznych?

Polska Strefa Inwestycji

5 września 2018 r. weszły w życie akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają możliwość ubiegania się o wsparcie na realizację inwestycji na nowych zasadach.

Wygaśnięcie stosunku pracy z powodu śmierci pracodawcy - jak stosować nowe przepisy

Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.

Konferencja "Ubezpieczenia – nowoczesne kanały komunikacji i ich efektywność w sprzedaży" już 19 września 2018 r.

Zapraszamy do debaty z ekspertami podczas konferencji "Ubezpieczenia – nowoczesne kanały komunikacji i ich efektywność w sprzedaży". Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców w zakresie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa

Już wkrótce zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która wprowadza nową, bardziej rygorystyczną definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Dlatego w aktach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie pracy lub zarządzeniach, pracodawca powinien dla rozwiania wątpliwości sprecyzować, jakie informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i jakie są reguły zachowania tej tajemnicy.

Jak rozliczać przychody z prowadzenia szkoły niepublicznej

Klient mojego biura rachunkowego otwiera od września 2018 r. niepubliczne liceum o uprawnieniach szkoły publicznej. W ramach prowadzonej szkoły zamierza przyjmować na zajęcia również wolnych słuchaczy, czyli osoby, które będą w nich uczestniczyć, nie będąc uczniami szkoły. Za uczestnictwo takich osób w zajęciach będzie pobierać opłaty. Mój klient zamierza również wypłacać uczniom stypendia, które będą finansowane ze środków własnych, a nie z dotacji oświatowych. Czy prowadzenie przez osobę fizyczna szkoły niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej jest działalnością gospodarczą w PIT?

REKLAMA