REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS /fot. shutterstock
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak uzyskać zaświadczenie o braku zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP oraz FEP? Przedstawiamy krok po kroku.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

REKLAMA

REKLAMA

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie

ZAŁATW ONLINE

Zrealizuj usługę online. Wniosek podpiszesz Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Ważne! Jeśli jeszcze nie masz Profilu Zaufanego możesz go szybko uzyskać, wystarczy, że korzystasz z bankowości elektronicznej.

REKLAMA

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek otrzymasz tylko jeśli twoja firma jest zgłoszona do ZUS jako płatnik, a więc figuruje jako płatnik w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS tzw. KSI ZUS. W przeciwnym razie zamiast zaświadczenia o niezaleganiu, otrzymasz zaświadczenie stwierdzające, że twoja firma nie jest wpisana do rejestru płatników składek KSI ZUS.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę możesz zrealizować przez internet, klikając przycisk Załatw online.

Możesz też złożyć wniosek papierowy w dowolnej placówce ZUS.

Skorzystaj z wyszukiwarki, aby znaleźć najbliższą placówkę ZUS.

Co zrobić krok po kroku

1. Złóż wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS

Jeśli chcesz złożyć wniosek papierowy w placówce ZUS, możesz skorzystać z formularza Wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS. We wniosku możesz określić sposób odbioru zaświadczenia. Przykładowo, nawet jeśli wyślesz wniosek pocztą do wybranej placówki ZUS, zaświadczenie możesz odebrać w formie elektronicznej, na swoim koncie na platformie PUE ZUS.

Jeśli składasz wniosek z czyjegoś upoważnienia albo chcesz upoważnić kogoś do odbioru zaświadczenia - dołącz do wniosku pełnomocnictwo. Możesz skorzystać z przygotowanego przez ZUS formularza PEL.

Dokumenty

1.Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS

2.Pełnomocnictwo ZUS PEL

2. Urząd wyda ci zaświadczenie

Urząd sprawdzi stan rozliczeń na podstawie dokumentów rozliczeniowych i wpłat składek zapisanych na twoim koncie płatnika składek. Jeśli na koncie nie będzie zadłużenia – otrzymasz zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na:

  • ubezpieczenia społeczne
  • ubezpieczenie zdrowotne
  • Fundusz Pracy
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • Fundusz Emerytur Pomostowych

Urząd przygotuje zaświadczenie do odbioru w formie wskazanej przez ciebie we wniosku i przekaże je zgodnie z wnioskiem - tobie lub twojemu pełnomocnikowi: osobiście w wybranej placówce ZUS, pocztą albo elektronicznie. Jeśli wybierzesz zaświadczenie elektroniczne, będzie ono miało postać dokumentu elektronicznego, z możliwością wydruku i zapisania na dysku, w formacie xml. Będzie potwierdzone podpisem kwalifikowanym osoby uprawnionej do jego wydania.

Dokumenty

1.Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS

Ile zapłacisz

Zaświadczenie otrzymasz bezpłatnie.

Ile będziesz czekać

Zaświadczenie otrzymasz nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W sprawie, która nie budzi wątpliwości urzędu, zaświadczenie otrzymasz od razu.

Jak możesz się odwołać

Jeżeli urząd odmówi ci wydania zaświadczenia o niezaleganiu, otrzymasz decyzję. Od decyzji możesz odwołać się do sądu okręgowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania – zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji.

Warto wiedzieć

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek potwierdza, że nie zalegasz z opłacaniem składek na dzień wydania zaświadczenia. Nawet drobne zaległości mogą być powodem odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu.

Poświadczanie wydanych zaświadczeń o niezaleganiu

Jeśli twój kontrahent ma wątpliwość co do autentyczności przedłożonego mu zaświadczenia, może w prosty sposób je zweryfikować. Wystarczy skorzystać z elektronicznej weryfikacji zaświadczeń o niezaleganiu na stronie ZUS.

Podstawa prawna

Źródło: biznes.gov

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA