Kategorie

Działalność gospodarcza na Ukrainie - forma, planowane zmiany

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Osoba prawna na terytorium Ukrainy może prowadzić komercyjną działalność gospodarczą w formie spółek handlowych lub spółdzielni produkcyjnych./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na Ukrainie, warto rozważyć, która z form jej prowadzenia będzie najbezpieczniejsza. Planowane zmiany w prawie ukraińskim mają ułatwić rejestrację zagranicznych podmiotów gospodarczych.

Biznes na Ukrainie – poradnik dla polskiego przedsiębiorcy

Ukraina jest krajem politycznie i ekonomicznie niestabilnym. Dla wielu przedsiębiorców wciąż jednak jest bardzo atrakcyjna pod względem inwestycji i rozwoju eksportu. Myśląc o internacjonalizacji biznesu należy przede wszystkim zabezpieczyć prawo własności oraz możliwość wycofania aktywów z Ukrainy w przypadku zagrożenia.

Osoba prawna na terytorium Ukrainy może prowadzić komercyjną działalność gospodarczą w formie spółek handlowych lub spółdzielni produkcyjnych. Podmioty zagraniczne nie mają w tej kwestii ograniczeń i są traktowane na tych samych zasadach co firmy ukraińskie. Mogą to czynić poprzez założenie od podstaw nowego podmiotu, nabycie całości lub części udziałów w już istniejącym podmiocie gospodarczym lub też poprzez utworzenie swojego przedstawicielstwa na Ukrainie.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Przedstawicielstwo

Reklama

Zgodnie z Kodeksem Podatkowym Ukrainy stałym przedstawicielstwem jest stałe miejsce działalności, przez które nierezydent prowadzi swoją działalność na Ukrainie w całości lub w części (miejsce zarządzania, oddział, biuro, fabryka, warsztat, kopalnia, magazyn lub lokale wykorzystywane do dostawy towarów, inne).

Jeśli natomiast nierezydent nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, mówimy o przedstawicielstwie niekomercyjnym. I choć ustawodawstwo Ukrainy nie definiuje pojęcia niekomercyjnego przedstawicielstwa to w praktyce dotyczy ono wykorzystania siedziby przedstawicielstwa wyłącznie w celu przeprowadzenia działań o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.

Kateryna Suslova, prawnik prawa ukraińskiego Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Reklama

Zgodnie z Instrukcją o procedurze rejestracji przedstawicielstw zagranicznych podmiotów działalności gospodarczej na Ukrainie proces rejestracji trwa 60 dni od złożenia wniosku do Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu Ukrainy. Opłata rejestracyjna wynosi 2,5 tys. USD. Przedstawicielstwo nie jest osobą prawną, a działalność prowadzi w imieniu spółki, którą reprezentuje. Ponad to nie upoważnia ono do otwierania oddziałów i filii. Nie jest możliwe również przekazanie przedstawicielstwa innemu podmiotowi prawnemu, a w przypadku likwidacji firmy macierzystej automatycznie przestaje istnieć przedstawicielstwo na Ukrainie.

To rozwiązanie ma jednak swoje plusy. Otóż wykorzystanie znaku, marki firmy macierzystej bez podpisania umowy licencyjnej oraz bezpośrednie finansowanie i utrzymanie przedstawicielstwa przez spółkę matkę nie jest klasyfikowane jako dochód. Dodatkowo zobowiązania, które powstają z umów zawartych przez przedstawicielstwo są zobowiązaniami spółki macierzystej.

Kateryna Suslova, prawnik prawa ukraińskiego Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (TOB)

Procedurę utworzenia spółki z o.o. (TOB), jej działalności, rozwiązania, prawa i obowiązki wspólników oraz procedurę rejestracji regulują odpowiednie ustawy – o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i dodatkową odpowiedzialnością oraz o państwowej rejestracji podmiotów prawnych, osób fizycznych - przedsiębiorców i stowarzyszeń publicznych.

Proces rejestracji TOB trwa maksymalnie 14 dni roboczych, z uwzględnieniem czasu poświęconego na przekazanie dokumentów, tłumaczenie oraz wykonanie innych czynności organizacyjno-technicznych, a koszty rejestracji obejmują wyłącznie kwestie notarialne i administracyjne. Nie ma z góry ustalonej kwoty jak w przypadku przedstawicielstwa.

Utworzenie spółki z o.o. na terenie Ukrainy jest zdecydowanie prostsze. Faktycznie wpis o rejestracji podmiotu do rejestru przedsiębiorców dokonuje się przez rejestratora państwowego w ciągu jednego dnia roboczego. Ponad to spółka jest osobą prawną i we wszystkich sprawach działa we własnym imieniu. Rządzi się ona własnymi prawami korporacyjnymi, które można sprzedać w każdej chwili. Ponadto, nie ma żadnych przeciwwskazań co do możliwości utworzenia regionalnej struktury, tj. oddziałów czy filii. ТОВ może nabywać samodzielnie prawa własności, sposób prowadzenia kontroli nad działalnością spółki określa się w Statucie spółki, ryzyka prowadzonej działalności są ograniczone własnością spółki.

Kateryna Suslova, prawnik prawa ukraińskiego Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Idą zmiany

Denis Maliuska, Minister Sprawiedliwości Ukrainy, 24 października br. poinformował, że Gabinet Ministrów Ukrainy przyjął projekt postanowienia „O niektórych pytaniach co do rejestracji przedstawicielstw zagranicznych podmiotów działalności gospodarczej na Ukrainie”. Dokument zakłada ułatwienia dla otwarcia przedstawicielstwa w kraju przez firmy zagraniczne. Jeśli postanowienie wejdzie w życie opłata za rejestrację przedstawicielstwa zagranicznego podmiotu na Ukrainie zmniejszy się z 2 500 USD do wysokości 1 minimalnej kwoty dla utrzymania osób pełnosprawnych. W 2019 roku wynosi ona 1921 UAH, czyli około 78 USD. Dodatkowo termin rejestracji przedstawicielstwa zostanie skrócony z 60 do 20 dni roboczych.

Uproszczenia mają na celu poprawę sytuacji gospodarczej poprzez zwiększenie zagranicznych inwestycji na Ukrainie.

Polecamy serwis: Firma za granicą

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!