Biznes na Ukrainie – poradnik dla polskiego przedsiębiorcy
Ukraina jest krajem politycznie i ekonomicznie niestabilnym. Dla wielu przedsiębiorców wciąż jednak jest bardzo atrakcyjna pod względem inwestycji i rozwoju eksportu. Myśląc o internacjonalizacji biznesu należy przede wszystkim zabezpieczyć prawo własności oraz możliwość wycofania aktywów z Ukrainy w przypadku zagrożenia.
Osoba prawna na terytorium Ukrainy może prowadzić komercyjną działalność gospodarczą w formie spółek handlowych lub spółdzielni produkcyjnych. Podmioty zagraniczne nie mają w tej kwestii ograniczeń i są traktowane na tych samych zasadach co firmy ukraińskie. Mogą to czynić poprzez założenie od podstaw nowego podmiotu, nabycie całości lub części udziałów w już istniejącym podmiocie gospodarczym lub też poprzez utworzenie swojego przedstawicielstwa na Ukrainie.
reklama
reklama
Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.
Przedstawicielstwo
Zgodnie z Kodeksem Podatkowym Ukrainy stałym przedstawicielstwem jest stałe miejsce działalności, przez które nierezydent prowadzi swoją działalność na Ukrainie w całości lub w części (miejsce zarządzania, oddział, biuro, fabryka, warsztat, kopalnia, magazyn lub lokale wykorzystywane do dostawy towarów, inne).
Jeśli natomiast nierezydent nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, mówimy o przedstawicielstwie niekomercyjnym. I choć ustawodawstwo Ukrainy nie definiuje pojęcia niekomercyjnego przedstawicielstwa to w praktyce dotyczy ono wykorzystania siedziby przedstawicielstwa wyłącznie w celu przeprowadzenia działań o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.
Kateryna Suslova, prawnik prawa ukraińskiego Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Zgodnie z Instrukcją o procedurze rejestracji przedstawicielstw zagranicznych podmiotów działalności gospodarczej na Ukrainie proces rejestracji trwa 60 dni od złożenia wniosku do Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu Ukrainy. Opłata rejestracyjna wynosi 2,5 tys. USD. Przedstawicielstwo nie jest osobą prawną, a działalność prowadzi w imieniu spółki, którą reprezentuje. Ponad to nie upoważnia ono do otwierania oddziałów i filii. Nie jest możliwe również przekazanie przedstawicielstwa innemu podmiotowi prawnemu, a w przypadku likwidacji firmy macierzystej automatycznie przestaje istnieć przedstawicielstwo na Ukrainie.
To rozwiązanie ma jednak swoje plusy. Otóż wykorzystanie znaku, marki firmy macierzystej bez podpisania umowy licencyjnej oraz bezpośrednie finansowanie i utrzymanie przedstawicielstwa przez spółkę matkę nie jest klasyfikowane jako dochód. Dodatkowo zobowiązania, które powstają z umów zawartych przez przedstawicielstwo są zobowiązaniami spółki macierzystej.