REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwojem technologii coraz popularniejsze staje się współdzielenie kosztów za pośrednictwem aplikacji mobilnych czy też stron internetowych, social mediów. Jednym z takich rozwiązań jest carpooling, polegający na dzieleni kosztów pomiędzy uczestników podróży. Czy w takiej sytuacji, w której kierowca otrzymuje zwrot poniesionych wydatków powstaje przychód do opodatkowania?

Idea carpoolingu

W dniu 28 października 2019 roku  została wydana interpretacja indywidualna 0114-KDIP3-2.4011.443.2019.3.EC  przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie powstania przychodu w związku z udostępnianiem wolnego miejsca w samochodzie osobowym, innym osobom celem odbycia wspólnej podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca  jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada samochód 5-osobowy, którego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej, w szczególności nie świadczy usług transportowych. W związku z pokonywaniem wielu kilometrów dziennie swoim prywatnym samochodem Wnioskodawca zamierza skorzystać z jednej z dostępnych na rynku platform mobilnych, które pozwalają na nawiązanie kontaktu z osobami, które są zainteresowane przejazdem na pokonywanej przez Wnioskodawcę trasie. Idea aplikacji to wsparcie użytkowników w nawiązaniu kontaktu, w wyszukaniu opcji dojazdu, a także umożliwieniu rezerwacji miejsca w samochodzie. Aplikacja automatycznie przelicza koszt przejazdu i ustala wysokość dopłat od pasażerów. Wyliczenie „dopłaty” opiera się na podstawie długości trasy, współczynnika natężenia trasy ruchu oraz ilości pasażerów, zatem takich parametrów, które mają wpływ na ilość spalanego paliwa Platforma przyjmuje uśrednienie spalania na danej trasie. Tak wyliczona „dopłata” jest średnim kosztem i nie może być kwestionowana. Jednocześnie regulamin platformy zabrania uzyskiwania jakichkolwiek innych opłat od pasażerów, i jedynym roszczeniem kierowcy do pasażerów jest uregulowanie dopłaty. Otrzymane kwoty nie będą przewyższały poniesionych kosztów związanych z podróżą, tj. kosztów paliwa, ubezpieczenia, amortyzacji, zużycia części eksploatacyjnych, opłat drogowych itp.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Najistotniejszy z punktu widzenia podatkowego jest cel przejazdu

Głównym celem Wnioskodawcy ma być dojechanie do miejsca docelowego związanego z jego życiem prywatnym, a nie zabranie pasażerów. Ideą carppoling jest dzielenie się przez kierowców kosztami swoich przejazdów z pasażerami oraz to, że oferują miejsca pasażerom przy okazji podróży, którą planują odbyć. Istotnym odróżnieniem carpooling od zorganizowanego transportu zbiorowego, jest fakt, że ten pierwszy odbywa się przy okazji podróży kierowcy, a nie wyłącznie na życzenie pasażera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem o ile, kierowca działa jako osoba fizyczna, która przy okazji swojej podróży zabiera pasażerów,
i w tym czasie używa samochód do celów prywatnych nie powstaje dochód do opodatkowania.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 5a pkt.6 z działalnością gospodarczą mamy do czynienia po spełnieniu trzech przesłanek jej prowadzenia:

  1. jest ona działalnością zarobkową,
  2. ma być prowadzona w sposób zorganizowany,
  3. jest prowadzona w sposób ciągły.

W związku z powyższym działalność gospodarcza ma mieć przede wszystkim zarobkowy charakter. Nie mają natomiast zarobkowego charakteru działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

W sytuacji w której Wnioskodawca:

  1. nie uzyskuje żadnych innych kwot poza „dopłatami” skalkulowanymi przez aplikację
  2. pozyskana dopłata nie przekracza poniesionych kosztów
  3. przejazdy nie następują w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej
  4. wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych
  5. przejazdy nie mają miejsca również w trakcie trwania podróży służbowych
  6. kierowca nie zabiera pasażerów w miejsca, które wybiera pasażer, ale tam gdzie jedzie sam,
    w osobistym celu

Zdaniem Autora całokształt powyższego sprawia, że w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia po pierwsze z powstaniem nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania jak wskazuje art. 9 ust.2 ustawy PIT, ponieważ pokrywanie kosztów nie powoduje przekraczania sumy ponoszonych kosztów poniesionych przez kierowcę. Dodatkowo należy podkreślić, iż sytuacja opisana we wniosku nie wyczerpuje znamion działalności gospodarczej i jako taka nie powinna być tak traktowana. Zatem mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż „dopłaty” jakie otrzymuje kierowca nie będą stanowiły dochodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA