REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwojem technologii coraz popularniejsze staje się współdzielenie kosztów za pośrednictwem aplikacji mobilnych czy też stron internetowych, social mediów. Jednym z takich rozwiązań jest carpooling, polegający na dzieleni kosztów pomiędzy uczestników podróży. Czy w takiej sytuacji, w której kierowca otrzymuje zwrot poniesionych wydatków powstaje przychód do opodatkowania?

Idea carpoolingu

W dniu 28 października 2019 roku  została wydana interpretacja indywidualna 0114-KDIP3-2.4011.443.2019.3.EC  przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie powstania przychodu w związku z udostępnianiem wolnego miejsca w samochodzie osobowym, innym osobom celem odbycia wspólnej podróży.

REKLAMA

Wnioskodawca  jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada samochód 5-osobowy, którego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej, w szczególności nie świadczy usług transportowych. W związku z pokonywaniem wielu kilometrów dziennie swoim prywatnym samochodem Wnioskodawca zamierza skorzystać z jednej z dostępnych na rynku platform mobilnych, które pozwalają na nawiązanie kontaktu z osobami, które są zainteresowane przejazdem na pokonywanej przez Wnioskodawcę trasie. Idea aplikacji to wsparcie użytkowników w nawiązaniu kontaktu, w wyszukaniu opcji dojazdu, a także umożliwieniu rezerwacji miejsca w samochodzie. Aplikacja automatycznie przelicza koszt przejazdu i ustala wysokość dopłat od pasażerów. Wyliczenie „dopłaty” opiera się na podstawie długości trasy, współczynnika natężenia trasy ruchu oraz ilości pasażerów, zatem takich parametrów, które mają wpływ na ilość spalanego paliwa Platforma przyjmuje uśrednienie spalania na danej trasie. Tak wyliczona „dopłata” jest średnim kosztem i nie może być kwestionowana. Jednocześnie regulamin platformy zabrania uzyskiwania jakichkolwiek innych opłat od pasażerów, i jedynym roszczeniem kierowcy do pasażerów jest uregulowanie dopłaty. Otrzymane kwoty nie będą przewyższały poniesionych kosztów związanych z podróżą, tj. kosztów paliwa, ubezpieczenia, amortyzacji, zużycia części eksploatacyjnych, opłat drogowych itp.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Najistotniejszy z punktu widzenia podatkowego jest cel przejazdu

REKLAMA

Głównym celem Wnioskodawcy ma być dojechanie do miejsca docelowego związanego z jego życiem prywatnym, a nie zabranie pasażerów. Ideą carppoling jest dzielenie się przez kierowców kosztami swoich przejazdów z pasażerami oraz to, że oferują miejsca pasażerom przy okazji podróży, którą planują odbyć. Istotnym odróżnieniem carpooling od zorganizowanego transportu zbiorowego, jest fakt, że ten pierwszy odbywa się przy okazji podróży kierowcy, a nie wyłącznie na życzenie pasażera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem o ile, kierowca działa jako osoba fizyczna, która przy okazji swojej podróży zabiera pasażerów,
i w tym czasie używa samochód do celów prywatnych nie powstaje dochód do opodatkowania.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 5a pkt.6 z działalnością gospodarczą mamy do czynienia po spełnieniu trzech przesłanek jej prowadzenia:

  1. jest ona działalnością zarobkową,
  2. ma być prowadzona w sposób zorganizowany,
  3. jest prowadzona w sposób ciągły.

W związku z powyższym działalność gospodarcza ma mieć przede wszystkim zarobkowy charakter. Nie mają natomiast zarobkowego charakteru działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

W sytuacji w której Wnioskodawca:

  1. nie uzyskuje żadnych innych kwot poza „dopłatami” skalkulowanymi przez aplikację
  2. pozyskana dopłata nie przekracza poniesionych kosztów
  3. przejazdy nie następują w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej
  4. wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych
  5. przejazdy nie mają miejsca również w trakcie trwania podróży służbowych
  6. kierowca nie zabiera pasażerów w miejsca, które wybiera pasażer, ale tam gdzie jedzie sam,
    w osobistym celu

Zdaniem Autora całokształt powyższego sprawia, że w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia po pierwsze z powstaniem nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania jak wskazuje art. 9 ust.2 ustawy PIT, ponieważ pokrywanie kosztów nie powoduje przekraczania sumy ponoszonych kosztów poniesionych przez kierowcę. Dodatkowo należy podkreślić, iż sytuacja opisana we wniosku nie wyczerpuje znamion działalności gospodarczej i jako taka nie powinna być tak traktowana. Zatem mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż „dopłaty” jakie otrzymuje kierowca nie będą stanowiły dochodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA