REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej? /fot. Shutterstock
Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów na świecie. Do pracy po godzinach, a także odbierania służbowych telefonów i maili w trakcie urlopu przyznaje się blisko połowa z nas. Wyjątkiem jest branża IT. Programiści jako jedni z nielicznych wiedzą, jak naprawdę wypocząć.

3/4 polskich pracowników przyznaje się do pracy po godzinach. Dla części z nich to sytuacja wyjątkowa, ale 44% podkreśla, że to standard w ich firmach. Nie wszystkim udaje się też w pełni odpocząć w czasie urlopu. Służbowe telefony odbiera 48%, a maile - 35% badanych. Wyjątkiem jest branża IT. Tak wynika z najnowszych danych Randstad, ujętych w najnowszym “Monitorze Rynku Pracy”.

REKLAMA

Najlepiej w IT, najgorzej w finansach

REKLAMA

Wobec natłoku pracy, często ponad normę, rozwiązaniem, które może oddalić wizję wypalenia zawodowego jest solidny odpoczynek - długi urlop bez kontaktu z pracą. Tymczasem co drugi polski pracownik nie ma to szans, bo wypoczynek zakłóca mu służbowy telefon. Chyba, że mowa o programistach. To jedna z nielicznych grup zawodowych w Polsce, której znacznie częściej udaje się na wakacjach wyłączyć i wypocząć.

Jak wyjaśnia Mateusz Żydek, rzecznik prasowy Randstad: - Do firmowych maili zagląda 38% przebywających na urlopie programistów. Służbowe telefony odbiera 42% z nich. W porównaniu do innych branż to niewiele. Dla przykładu, służbowe telefony w trakcie urlopu odbiera 58% pracowników zatrudnionych w finansach i ubezpieczeniach, z kolei służbową pocztę sprawdza 53% osób z firm związanych z kulturą, rozrywką, rekreacją i sportem.

Pracują po godzinach, bo muszą czy chcą?

REKLAMA

Aż 14% polskich pracowników, którzy należą do grupy pracujących po godzinach, funkcjonuje w tym trybie prawie codziennie. 21% zostaje po godzinach co najmniej raz w tygodniu, a kolejne 21% co najmniej raz w miesiącu. Dotyczy to głównie kierowników średniego szczebla (89%), mistrzów i brygadzistów (86%) oraz pracowników z branży reklamowej i mediów (87%) czy sektora finansów i ubezpieczeń (83%). Pocieszający jest jednak fakt, że blisko połowa (48%) dostaje za to dodatkowe wynagrodzenie, a część może odebrać za to dodatkowy, płatny dzień wolny.

Po godzinach pracuje także ok. 68% programistów, ale jak zwraca uwagę Marcin Kosedowski, ekspert ds. rynku szkoleniowego w Kodilla.com, najczęściej robią to z własnej woli: - Według ostatniego raportu Stack Overflow dla ponad 80% programistów kodowanie to nie tylko praca, ale hobby i pasja, która zresztą przynosi dodatkowe profity, bo za projekty realizowane w domu na zasadzie freelance otrzymują bardzo często całkiem niezłe honorarium. Ale to także jeden z warunków do osiągnięcia wyższego szczebla na drabinie kariery w IT. Programiści zdają sobie sprawę, że nie mogą poprzestawać na pracy od 8 do 16, przez osiem godzin dziennie. Trudno oczekiwać, by kasjer z dyskontu spożywczego wracał do domu i dla zabawy zasiadał przed prywatną kasą fiskalną. Dla programisty napisanie nowych linii kodu, gry czy aplikacji to znacznie więcej niż praca. A poza tym, to procentuje i każde nowe wyzwanie daje im w niedalekiej przyszłości możliwość awansu i podwyższenia wynagrodzenia - wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rotują 4 razy rzadziej niż inni

Zauważmy, że tylko w ostatnim półroczu na zmianę pracodawcy zdecydował się co piąty polski pracownik. Największe rotacje dotyczyły kasjerów, sprzedawców, pracowników obsługi klienta (38% z nich zmieniło pracę w ciągu pół roku), robotników niewykwalifikowanych (26%), a także zatrudnionych w: branży finansowej i ubezpieczeniowej (34%), ochronie (28%) oraz handlu i naprawach pojazdów (24%).

Najrzadziej pracodawcę zmieniali natomiast zatrudnieni w kulturze, rozrywce, rekreacji i sporcie (4%), edukacji (5%) oraz telekomunikacji i IT (5%). Pracownicy branży IT rotowali średnio cztery razy rzadziej niż przedstawiciele innych zawodów!

- Wyniki badań Randstad potwierdzają utrzymujący się od lat trend rynkowy dotyczący IT. Popyt na usługi programistów jest wciąż tak duży, że pracodawcy starają się dla nich tworzyć na tyle dobre warunki, by nie zastanawiali się nad zmianą firmy. Potwierdzają to wyniki badań, zgodnie z którymi poziom satysfakcji z aktualnego zatrudnienia wśród programistów wynosi 82%. Dla porównania, w takich branżach, jak finanse i ubezpieczenia, media, reklama czy służba zdrowia odsetek ten nie przekracza 70% - podsumowuje Marcin Kosedowski.

Kodilla.com

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA