Kategorie

Transport, Logistyka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Port lotniczy 3. generacji a CPK. Do 2030 roku Międzynarodowy Port Lotniczy Incheon, a od lutego 2021 r. także doradca strategiczny Centralnego Portu Komunikacyjnego zamierza zmienić paradygmat współczesnych lotnisk przekształcając się w port lotniczy 3. generacji. Czy koncepcja azjatyckiego partnera sprawdzi się także w przypadku CPK?
Zarządzanie transportem usprawnia pracę floty pojazdów i poprawia efektywność logistyczną. Oznacza oszczędności. Co jeszcze warto wiedzieć o TMS?
Karta drogowa - zajmiemy się nią dziś. Jakie są jej zalety i czy tradycyjne dokumenty mogą zostać zastąpione wydrukami generowanymi komputerowo?
Wzrost branży e-commerce to wyzwanie dla operatorów logistycznych. Spotęgowana jest rola systemów ETA, czyli wyliczenia czasu pokonania trasy.
Wzrost handlu w Internecie stanowi motor napędowy przewozu towarów krajowych i transgranicznych. E-commerce jest wymieniany jako jeden z trendów mających wpływ na transport i logistykę w najbliższych latach.
Od przyspieszenia transportu, przez ochronę klimatu, większą widoczność i bezpieczeństwo ładunków, po ochronę zdrowia i życia zatrudnionych przy obsłudze globalnego łańcucha dostaw. Korzyści płynące z wdrażania nowości technologicznych w logistyce liczone są już w dziesiątkach, a to dopiero początek cyfrowej rewolucji. Logistyka będzie napędzać rynek robotyzacji usług profesjonalnych na świecie, już dziś wykorzystuje Blockchain, Big Data, Internet rzeczy i 5G, reszta technologii to wyłącznie kwestia czasu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w kolejnym już wyroku, podzielił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w zakresie konieczności odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej na podstawie ustawy o SENT.
Dekady zaniedbań polskiej infrastruktury towarowej sprawiły, że wkrótce możemy być postrzegani jako wąskie gardło na szlaku wymiany handlowej z Azją. Nic więc dziwnego, że słabo wypadamy w globalnych rankingach oceniających wydajność logistyczną państw, skoro brakuje tak podstawowej infrastruktury, jak elektryfikacja tras dojazdowych do terminali przeładunkowych. Od lat nie możemy uporać się także z Hamburgiem, nazywanym „największym polskim portem”, który wciąż obsługuje ok. 15 proc. wszystkich polskich operacji kontenerowych.
Od 15 czerwca 2019 r. kierowcy wykonujący usługi transportowe na terenie UE będą kontrolowani przez tzw. inteligentne tachografy. Na jakie zmiany muszą się przygotować?
Przewóz m.in. paliw, czy wyrobów zawierających alkohol etylowy będzie monitorowany elektronicznie. Za brak wyposażenia pojazdu w lokalizator są przewidziane wysokie kary pieniężne.
Citylogin to ciekawy projekt FM Logistic, który ma na celu ograniczenie negatywnych skutków dostaw towarów w centrach miast. Na czym polega i jak się rozwija ta ciekawa koncepcja?
Zawodowi kierowcy coraz częściej stają przed dylematem, czy decydować się na samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?
Czy można odliczyć podatek naliczony związany z zaliczką, w przypadku gdy faktura zaliczkowa została wystawiona zbyt wcześnie (przed 30 dniem od wpłaty)?
Firma logistyczna (polski podatnik VAT) wykonała 15.1.2017 r. na rzecz innego polskiego podatnika usługę transportową. Usługodawca przewidział rabat w formie 5% skonta, jeśli zapłata nastąpi do 10.3.2017 r. Podatnik powziął wątpliwość, czy może ująć na fakturze z tytułu sprzedaży należność z uwzględnieniem skonta oraz, jak powinien rozliczyć skonto z punktu widzenia VAT, jeżeli usługobiorca zapłaci w przewidzianym terminie.
W praktyce działalności podatników podatku od towarów i usług (podatników VAT) z branży transportowej może pojawić się sytuacja nadwyżki naliczonego podatku VAT nad podatkiem należnym.
Czy, w ciągu 3-5 lat może nastąpić całkowite wyeliminowanie dokumentacji papierowej z branży transportowej? Według ekspertów jest to możliwe, a całość będzie oparta na wykorzystaniu urządzeń telekomunikacyjnych.
Polscy podatnicy niejednokrotnie nabywają usługi transportu towarów od zagranicznych podmiotów (nieprowadzących działalności w Polsce i niezarejestrowanych na potrzeby VAT w Polsce). Usługi te mogą dotyczyć transportu wykonywanego w całości na terytorium Polski. W takich przypadkach należy pamiętać o właściwym rozliczeniu VAT.
Znamy liczbę zezwoleń na transport do Rosji w 2017 r. W porozumieniu Polski i Rosji na 2017 r. zostało przyznanych Polsce więcej zezwoleń na transport do krajów trzecich niż w 2016 r.
Polska spółka Alfa dokonała dostawy towarów na rzecz podatnika Beta z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z umową, towary miały zostać odebrane przez Beta (lub współpracującą firmę transportową) z zakładu Alfa i przetransportowane do magazynu we Wrocławiu. Ponieważ jednak Beta nie odebrała towarów w wyznaczonym terminie, Alfa zawarła umowę z przewoźnikiem w imieniu i na rzecz nabywcy towarów (Alfa opłaciła koszt tej usługi i ujęła ją w ewidencji VAT, faktura została wystawiona przez przewoźnika na podmiot Beta). Obecnie Alfa zamierza obciążyć podatnika Beta kosztami transportu. Czy powinna wystawić fakturę z tego tytułu?
Czym jest eksport pośredni towarów? Czym różni się od eksportu bezpośredniego i jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku eksportu pośredniego?
Spółka XYZ świadczy usługi transportu towarów na rzecz klientów z Polski, Unii Europejskiej i z państw trzecich. W ramach ww. działalności, Spółka przewiozła towary z Warszawy do Wrocławia na zlecenie polskiego podatnika. Z uwagi jednak na problemy z flotą, towary zostały dostarczone do Wrocławia z tygodniowym opóźnieniem. W związku z powyższym, Spółka XYZ została obciążona przez zleceniodawcę na podstawie faktury (ze stawką 23%) stosowną kwotą za ww. opóźnienie. Czy spółka XYZ może ten VAT odliczyć?
Czy w podstawie opodatkowania należy uwzględnić koszty dodatkowe, wynikające z faktur otrzymanych od spedytorów i przewoźników świadczących usługi związane z przewozem importowanych towarów? Na pytanie odpowiada Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 1.04.2016 r. sygn. IBPP4/4512-46/16/PK.
Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?
Spółka otrzymała zlecenie na transport towarów z Czech do Polski. W związku z tym, Spółka zamierza nabyć kontener w Czechach od przedsiębiorcy zagranicznego pochodzącego spoza Unii Europejskiej (który nie jest zidentyfikowany dla potrzeb VAT na terenie UE i nie posiada nr VAT UE). Po zakończeniu transportu kontenery zostaną sprzedane w Polsce innemu podmiotowi. Wobec powyższego Spółka ma wątpliwość czy transakcję zakupu kontenera może uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz czy powinna ją wykazać w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej? Spółka dowiedziała się, że sprzedawca jest osobą prawną, która prowadzi stałą działalność handlową na terenie Czech, obejmującą sprzedaż kontenerów, jednakże z nieznanych przyczyn sprzedawca nie zarejestrował się dotąd jako podatnik podatku od wartości dodanej w Czechach.
Czy odpowiedzią na pytanie, w którą stronę powinny zmierzać firmy z branży logistycznej jest rozwój transportu intermodalnego?
Logistyka przedmiotów dedykowanych do branż klimatyzacyjnych i grzewczych jest wyzwaniem m.in. ze względu na delikatność oraz dużą wartość transportowanego towaru.
Na co zwrócić uwagę i w jaki sposób sprawnie rozwiązać problem logistyki towaru, na który popyt trwa jedynie sezonowo.
Logistyka płynnych produktów spożywczych to wyzwanie dla operatorów TSL. Wystarczy nieodpowiednio przygotować cysternę, by zniszczyć transportowany towar.
W branży logistycznej w 2013 r. daje się zauważyć dalszy wzrost zainteresowania outsourcingiem, klienci modyfikują swoje oczekiwania względem dostawców usług. Przedstawiamy trendy w logistyce kontraktowej.
Co słychać w branży TSL, a ściślej w logistyce produktów świeżych 2 tygodnie po Euro.
Na czym polega reguła dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych (węgla kamiennego, koksu i węgla brunatnego) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.
Tegoroczne targi (17-18 kwietnia) w Sosnowskiej hali Expo Silesia obfitowały w branżowe spotkania i dały możliwość rozmów na tematy związane z problemami i nowymi rozwiązaniami w branży.
W 2011 port DCT w Gdańsku przeładował 650 tys. TEU, czyli o ponad 200 tys. TEU więcej niż w roku 2010. Według operatorów efektywność kosztowa i prostota wykorzystania będą dalej stymulować rozwój rynku transportu kontenerowego.
Po wejściu na polski rynek, największa sieć sklepów z zabawkami Toys”R”Us, powierzyła dystrybucję i magazynowanie towaru firmie logistycznej DSV Solutions.
DB Schenker jeden z operatorów logistycznych Euro 2012, rozpoczął już przygotowania do imprezy. 
GEFCO rozwija usługi transportowe dla producentów motocykli i skuterów. Coraz większy rynek jednośladów w Polsce sprawia, że ofertą mogą być zainteresowani także klienci indywidualni.
Hellmann Worldwide Logistics Polska uruchomił regularne, cotygodniowe połączenia drobnicowe na Ukrainie do Polski. Dzięki tym połączeniu terminale konsolidacyjne w Nowym Tomyślu, Chorzowie oraz Raszynie uzyskały połączenie z Kijowem.
Ponad 70 proc. z 300 respondentów myśli o zmianie pracy w tym roku - wynika z sondy portalu Pracujwlogistyce.pl.
Przychody spółki Balticon SA zwiększyły się o 60% w porównaniu do roku 2010, natomiast EBITDA wzrosła o 150%. Spółka zajmuje się przede wszystkim obsługą kontenerów we wszystkich terminalach morskich w Polsce.
Obsługa tego typu imprez nie jest dla DB Schenker niczym nowym. Nasza firma bierze czynny udział w logistyce dużych imprez sportowych od wielu lat, a polski zespół również w tym uczestniczy i jesteśmy przygotowani do obsługi czerwcowych mistrzostw w piłce nożnej - mówi Paweł Bulanda, Dyrektor Regionów Schenker Sp. z o.o.
Tournée pucharu Ligi Angielskiej- Champ19ns Trophy Tour- zdobytego 19 razy przez Manchester United, organizowane będzie przy wsparciu logistycznym DHL. Puchar odwiedzi 27 miast i pokona trasę ok. 77 000 km.
Jeszcze pod koniec roku przedsiębiorcy z branży TSL prognozowali wzrost sprzedaży i stabilność cen usług, ale optymizm rozwiewają wzrastające w szybkim tempie koszty działalności w transporcie drogowym. Niepokój rodzi pytanie - kto za to zapłaci w największym wymiarze - przewoźnik, klient, czy operator logistyczny?
 Po ponad 80 latach została reaktywowana w Szanghaju Polska Izba Handlowa. Inicjatorem przedsięwzięcia jest grupa Polaków przebywających obecnie w Chinach w celach głównie biznesowych, m.in. przedstawiciela DHL.
Właśnie mija pierwszy rok funkcjonowania naszego nowego serwisu - www.logistyka.infor.pl. Staraliśmy się, i nadal dołożymy wszelkich starań, aby skutecznie dostarczać Państwu informacje i porady z branży TSL.
W I kwartale 2012 r. najlepsze perspektywy zatrudnienia będą w sektorze transportu i logistyki - wynika z raportu Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia na I kw. 2012 r.
Świadczenie usług logistycznych dla rynku farmaceutycznego staje się coraz bardziej popularne i coraz więcej operatorów zabiega o tę grupę klientów. Rozwój tych usług zmierza w znacznie szerszym kierunku. Z drugiej strony rynek tych usług jest też najmniej podatny na wahania rynkowe, gdyż zawsze istnieje zapotrzebowanie na usługi medyczne.
Portal Pracujwlogistyce.pl zaprasza do lektury kolejnego wydania Przeglądu Tygodniowego Pracujwlogistyce.pdf nr 17, w którym m.in podsumowuje rynek pracy w logistyce w roku 2011.
To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji. Jaki był dla branży 2011 rok?
Spółka Raben Polska, która jest jednym z liderów w dziedzinie logistyki, rozszerzyła swoją działalność o Klienta z branży alkoholowej – firmę CEDC. Jest to największy producent wódki na świecie. Wśród marek należących do CEDC można wymienić m.in. takie jak: Bols, Żubrówka, Absolwent i Soplica.