REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ten rok dla logistyki będzie przełomowy. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eksperci zapowiadają rok przełomu w logistyce. Firmy postawią na SI
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w logistyce jest już praktycznie na porządku dziennym. Ale to dopiero początek wykorzystywania potencjału AI. Rewolucja jest blisko, a nawet jeszcze bliżej. 

Rewolucja w branży logistycznej 

To już nie fikcja rodem z fantastyki naukowej, to nowa rzeczywistość. W ciągu najbliższego roku możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w branży logistycznej! Aż połowa największych firm z branży planuje wdrożyć najnowszą technologię generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), co może całkowicie zmienić sposób, w jaki zarządzamy dostawami.

REKLAMA

Plany to jedno, a co dalej? Ankieta przeprowadzona przez Gartner jednoznacznie wskazuje, że za deklaracjami branży logistycznej stoi także gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji. Środki, jakie zostały zabudżetowane na rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję są o niemal 6 proc. większe niż w roku ubiegłym. W przypadku miliardów euro czy dolarów, daje to ogromne kwoty. Czy to oznacza, że już niedługo zaawansowane algorytmy AI będą wspierać logistyków w ich codziennej pracy? - W miarę upowszechniania i lepszego zrozumienia, jaki potencjał drzemie w SI, ta technologia ma szansę istotnie zaznaczyć swoją obecność w przyszłości handlu i logistyki - zauważa Bartłomiej Rychtarski zajmujący się rozwiązaniem opartym o SI w poznańskiej spółce PSI Polska. Jego zdaniem zmiany, które nas czekają, będą tak duże, że firmy, które nie zdecydują się na wdrożenia, mogą mieć kłopoty na rynku. - W obliczu tak dynamicznych zmian technologicznych, firmy, które nie przyjmą innowacji, ryzykują utratę konkurencyjnej przewagi na rynku - kończy Rychtarski. 

Polacy przodują w nowych technologiach

REKLAMA

Jak to wszystko wygląda w praktyce? Okazuje się, polska firma LPP, znana z marek takich jak Reserved, Cropp, czy House, jest już o krok przed konkurencją, adaptując inteligentne algorytmy w praktyce. W wybranych magazynach obsługujących sprzedaż e-commerce LPP,  działa system Warehouse Intelligence firmy PSI Polska, bazujący na sztucznej inteligencji. A jak funkcjonuje system? – Platforma WI, analizuje różne scenariusze operacji magazynowych i dostarcza rekomendacje do ich usprawnienia. A to wszystko przy pomocy rozwiązań sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zintegrowanych bezpośrednio z PSIwms. To przekłada się na poprawę wydajności w rzeczywistych procesach – w skrócie wyjaśnia Bartłomiej Rychtarski. 

Jednak mechanika działania jest znacznie bardziej zaawansowana. Dla branży logistycznej i handlowej ważniejsze od technologicznych niuansów są możliwości systemu związane z poprawą efektywności. Kluczową cechą Warehouse Intelligence jest jego zdolność do usprawnienia procesu kompletacji zamówień. Podczas pierwszych testów w centrum dystrybucyjnym LPP, system wykazał zdolność do skrócenia tras kompletacji zamówień o około 30 proc., dotychczasowe działania algorytmów WI pozwoliły usprawnić procesy o ponad 20%. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę pozycję LPP jako ważnego gracza na rynku e-commerce w Polsce i Europie, obsługującego około 44 miliony zamówień rocznie.

Czy branża logistyczna stoi na progu rewolucji, którą przewiduje Gartner? Wszystko wskazuje na to, że zmiany są bliskie. Połowa głównych firm z sektora już planuje inwestycje w sztuczną inteligencję i zarezerwowała na to środki w swoich budżetach. To sygnalizuje, że era, w której zaawansowane algorytmy SI wspomagają zarządzanie dostawami, staje się codziennością. Wkrótce nasze codzienne zakupy mogą być zarządzane przez nowoczesne technologie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA