REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczna trasa dla europejskich łańcuchów dostaw w 2023

Oprac. Paulina Karpińska
Bezpieczna trasa dla europejskich łańcuchów dostaw w 2023
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niepewność geopolityczna i inflacja coraz mocniej wpływają na procesy decyzyjne menedżerów łańcuchów dostaw. Daleko idące konsekwencje wojny na Ukrainie pozostają wśród największych obaw ponad 2/3 (68%) organizacji w regionie EMEA – wskazuje najnowszy raport JLL i Reuters Events: Supply Chain : „The State of European Supply Chains 2022”.

Bezpieczna trasa dla europejskich łańcuchów dostaw w 2023

Badanie oparte na ankietach przeprowadzonych wśród 170 aktywnych najemców parków magazynowych, w tym operatorów logistycznych (TSL), producentów, dystrybutorów i przedstawicieli sieci handlowych, identyfikuje największe wyzwania dla sektora w bieżącym roku. Opracowanie wskazuje również potencjalne kroki, które należy podjąć, aby ograniczyć wpływ rosnących kosztów, słabnącego popytu na towary i zwiększonego ryzyka związanego z zakłóceniami łańcuchów dostaw. Ponadto, przyjmując, że szczyt inflacji w strefie Euro osiągnięty został już w październiku 2022, raport dostarcza najemcom szeregu wskazówek, jak najlepiej poprawić odporność i wydajność w nadchodzących, bardziej sprzyjających warunkach.

REKLAMA

REKLAMA

Co wpływa na łańcuch dostaw w 2023?

Wyniki raportu wskazują na dwa główne czynniki wpływające obecnie na proces decyzyjny najemców sektora logistycznego i przemysłowego – wojna w Ukrainie oraz presja inflacyjna. Dotyczy to zwłaszcza obaw związanych z transportem oraz zużyciem energii, które wskazało odpowiednio 72% i 63% respondentów badania.

Ponad połowa biorących udział w badaniu najemców (51%) wskazała, że planuje kolejne kroki zmierzające ku optymalizacji ich łańcuchów dostaw. Dotyczyć ma to przede wszystkim lokalizacji nowych magazynów, dla których priorytetem będzie bliskość do znaczących węzłów transportowych oraz rynków zbytu. Biorąc jednak pod uwagę ograniczoną dostępność gruntów w najlepszych lokalizacjach, spodziewać można się potrzeby modernizacji istniejących już parków magazynowych, tak aby spełniały nowe wymagania najemców w zakresie automatyzacji, zrównoważonego budownictwa, wykorzystania zielonej energii oraz jakości i standardu powierzchni.

„Biorąc pod uwagę zakłócenia łańcuchów dostaw, z którymi europejski i światowy rynek mierzył się w ostatnich latach, możemy spodziewać się pewnej restrukturyzacji i zmian w strategiach dotyczących nieruchomości logistycznych i przemysłowych, szczególnie w zakresie lokalizacji, przeznaczenia i standardu magazynu. Kluczowe wydaje się zrozumienie wyzwań, zidentyfikowanie możliwości i przedstawienie rozwiązań, które pozwolą najlepiej wykorzystać poprawiające się perspektywy gospodarcze. Badanie przeprowadzone przez JLL i Reuters Events to nie tylko wskazówki dla najemców, ale również możliwość lepszego zrozumienia rynku dla deweloperów, inwestorów i innych graczy na rynku nieruchomości.” – mówi Tomasz Mika, Head of Industrial Agency, JLL

REKLAMA

Badanie potwierdza, że zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe pozostanie względnie stabilne w perspektywie sześciu-dziewięciu miesięcy. Pozwoli na to m.in. nieco złagodzony, jednak ustabilizowany popyt generowany przez najemców, którzy wypracowują nowe strategie dotyczące zarządzania zapasami. Co więcej, większość respondentów (81%) przewiduje zaledwie częściowe przeniesienie rosnących kosztów na klientów w 2023 roku, co dodatkowo potwierdza oczekiwania związane ze słabnącą inflacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Prawie 50% ankietowanych planuje zwiększenie poziomu zapasów w 2023 roku. Z drugiej strony 36% przewiduje ich zmniejszenie. Przewaga pierwszych, wskazuje na potencjał dotyczący rynku nieruchomości i generowany przez nich popyt. Może to być szczególnie widoczne w przypadku Polski, która wyróżnia się doskonałym położeniem w regionie, rozbudowaną infrastrukturą transportową, rynkiem pracy, relatywnie niskimi czynszami oraz wciąż oferuje atrakcyjne lokalizacje pod budowę centrów dystrybucji i fabryk.” – zauważa Maciej Kotowski, Director, Research & Consultancy, JLL.

Zauważyć można także malejące obawy dotyczące przepustowości portów i skutków pandemii Covid-19 – wskazało je zaledwie 18% respondentów. Niższe koszty transportu morskiego, większa dostępność i stabilizacja na rynku nieruchomości to kolejne czynniki wpływające na zmniejszenie napięcia europejskich łańcuchów dostaw w drugiej połowie roku.

 

O badaniu:

JLL wraz z Reuters Events przeprowadzili ankietę wśród 171 przedstawicieli najemców, w tym operatorów logistycznych (TSL), producentów, dystrybutorów i sieci handlowych. Raport ma na celu pomóc zrozumieć perspektywy rynku i popytu w nadchodzących miesiącach 2023 roku. Pytania w ankiecie dotyczyły priorytetów oraz wyzwań spodziewanych w bieżącym roku, popytu na towary, konsumpcji, rosnących kosztów operacyjnych, stategii dotyczących zapasów, technologii, zapotrzebowania na powierzchnię magazynową oraz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

REKLAMA

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA