REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża DIY: Pięć kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
kontenery, logistyka
kontenery, logistyka
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża DIY, jak zdobyć przewagę konkurencyjną? W 2020 roku światowy rynek DIY wzrósł o blisko 14 proc. do łącznej wartości 701 mld euro. Duży w tym udział mają polscy eksporterzy, którzy systematycznie zwiększają wolumen dostawy swoich towarów do europejskich sieci sklepów typu „home improvement”, zwłaszcza w Niemczech. Na tak wysoce konkurencyjnym rynku, z ustabilizowanym asortymentem i stabilnym poziomem cen, szczególnego znaczenia nabiera efektywna logistyka.

Logistyka i stabilność łańcucha dostaw

Coraz częściej wysokiej jakości produkt, czy dobra cena to za mało, by wygrać w wyścigu o klienta. Rosnące wymagania konsumentów, zmiana zwyczajów zakupowych czy rozwój e-commerce skłaniają dostawców oraz sieci handlowe do poszukiwania nowych rozwiązań. Ostatnie miesiące pokazały jednak, jak ważną rolę w procesie budowania przewagi konkurencyjnej ma logistyka i stabilność łańcucha dostaw.

REKLAMA

W dzisiejszych czasach konsumenci bardzo cenią swój czas oraz komfort zakupów, dlatego dostępność towarów w sklepie jest dla nich jednym z priorytetów. Stabilność i terminowość dostaw mają fundamentalne znaczenie w budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych. Z kolei efektywna logistyka to dla dostawców szansa na zostanie preferowanym partnerem i osiągnięcie realnej przewagi rynkowej – Juliusz Pakuński, kierownik rozwoju biznesu DACHSER DIY Logistics w Polsce.

Pięć kluczowych parametrów dla logistyki dostaw

Dobra strategia logistyczna pomaga polskim producentom z branży DIY nie tylko w budowaniu pozycji rynkowej, ale też nawiązywaniu czy rozwijaniu współpracy z europejskimi sieciami handlowymi. Warunkiem jest odpowiednie zaplanowanie i wykorzystanie zasobów oraz procesów logistycznych. Oto pięć elementów, które mogą stanowić źródło przewagi konkurencyjnej:

Minimum logistyczne

Jednym ze sposobów na zwiększenie przewagi konkurencyjnej we współpracy z sieciami handlowymi jest ustalenie miarodajnego minimum logistycznego. Pozwala to klientowi oszacować cenę sprzedaży uwzględniającej koszty transportu i uniknąć sytuacji, kiedy koszt realizacji zamówienia przewyższa lub znacznie zmniejsza zyski. Kluczowa w tym kontekście jest korelacja pomiędzy ujęciem wartościowym a logistycznym. W tym celu konieczne jest precyzyjne określenie parametrów zamówienia, czyli objętości oraz wagi ładunku. Do tego potrzebna jest analiza danych historycznych dotyczących przepływu zamówień lub określenie średniej wielkości zamówienia w oparciu o prognozę sprzedaży szacowaną na podstawie rotacji zalistowanych w sieci artykułów.

Optymalna droga dostawy

Ważnym czynnikiem sukcesu jest również sprawny przepływ towarów z linii produkcyjnych na regały sklepowe. Wybór odpowiedniego modelu dystrybucji zależy od ilości zamawianego towaru i częstotliwości dostaw. Sieci DIY sukcesywnie zmniejszają wielkość zamówień, jednocześnie zwiększając ich częstotliwość. W ten sposób elastycznie zarządzają ofertą i unikają trzymania zapasów, które generują koszty i wymagają dodatkowej powierzchni magazynowej. Takie podejście wymaga od producentów nie tylko utrzymywania odpowiedniego poziomu zapasów, ale przede wszystkim zintegrowanej sieci transportowej, która pozwala realizować dostawy według zapotrzebowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminowość dostaw

Terminowość powinna być najwyższym priorytetem we współpracy z sieciami handlowymi. Podstawą jest ustalenie terminu dostawy, ewentualnych awizacji oraz określenie realnego czasu realizacji zamówienia od momentu przygotowania zamówienia do transportu. W przypadku współpracy z marketami DIY uzgodnienie tzw. okien czasowych to sposób na uniknięcie kolejek i szybsza droga do sklepowej półki. W tym obszarze warto korzystać z usług operatorów logistycznych, którzy dzięki zawartej z siecią umowie, są w stanie zagwarantować terminowe dostawy ładunków i unikają czekania w kolejce na rozładunek.

Odchylenia

Kartą przetargową jest też przejrzystość w łańcuchu dostaw. Czasami zdarzają się opóźnienia, uszkodzenia, braki – najważniejsze jest, by potrafić odpowiednio nimi zarządzać. Klienci oczekują dziś pełnego wglądu w swoje zamówienia. Dlatego istotne jest zapewnienie płynnego przepływu informacji oraz możliwości śledzenia przesyłki na każdym etapie procesu logistycznego. Wykrycie nieprawidłowości i poinformowanie odbiorcy o ewentualnych opóźnieniach odpowiednio wcześnie, umożliwia mu podjęcie działań pozwalających na uniknięcie lub zminimalizowanie negatywnych skutków takich zmian, w tym także strat finansowych czy wizerunkowych.

Sezonowość

Sezonowy wzrost sprzedaży to nieodłączny element działalności w branży DIY. Nie mówimy tu tylko o ofercie dostosowanej do pory roku, ale do każdego ważniejszego wydarzenia czy świąt w kalendarzu. Wymaga to odpowiedniego zarządzania zapasami i dostawami. Przygotowania powinny rozpocząć się odpowiednio wcześnie tak, aby operator logistyczny mógł zarezerwować odpowiednie zasoby do obsługi większej liczby zamówień. Warto w tym przypadku rozważyć skorzystanie z usług w magazynach typu multi-user, które są w stanie elastycznie zarządzać sprzętem i ludźmi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA