Kategorie

Tarcza Antykryzysowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Straciłeś pracę po 15 marca 2020 r.? Tylko do końca sierpnia masz czas, aby otrzymać 1400 zł w ramach dodatku solidarnościowego. Sprawdź, jakie są warunki do uzyskania dodatku oraz ile czeka się na wypłatę pieniędzy.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że o dodatek solidarnościowy można wnioskować do 31 sierpnia. Można go otrzymać najwcześniej za miesiąc, w którym osoba uprawniona złożyła wniosek.
Są efekty apelu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw w sprawie utrudnień dla firm, polegających na tym, że przedsiębiorcy w restrukturyzacji nie mogą korzystać ze wsparcia przewidzianego ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tarcza antykryzysowa).
Środki przyznano w ramach zwolnienia z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek do ZUS za okres marzec - maj 2020 r., odroczenia/rozłożenia na raty składek do ZUS oraz w ramach świadczenia postojowego.
W I półroczu 2020 r. komornicy zlicytowali o 52 proc. mniej nieruchomości niż rok wcześniej. Wyegzekwowali też o 30 proc. mniej z wynagrodzeń. Przyczyn tego zjazdu komornicy upatrują nie tyle w gorszej sytuacji ekonomicznej dłużników, ile w przepisach ustawy o tarczy 3.0 - pisze "DGP".
Rusza program pomocowy dla firm jednoosobowych z terenu Małopolski. Przedsiębiorcy otrzymają bezzwrotne bony rekompensacyjne. Na ten cel zarezerwowano 16 mln zł.
ZUS we współpracy z Krajową Administracją Skarbową będzie weryfikował prawdziwość danych przekazanych we wnioskach o przyznanie świadczenia postojowego oraz o zwolnienie z obowiązku opłacania składek w ramach Tarczy antykryzysowej.
W razie zmiany wymiaru czasu pracy podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie ustalone dla nowego wymiaru czasu pracy. Warunkiem ustalenia nowej podstawy jest, aby zmiana etatu nastąpiła w miesiącu, w którym powstała niezdolność do pracy, lub w okresie maksymalnie 12 miesięcy poprzedzających tę niezdolność. Zasada ta dotyczy również m.in. zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego.
Mam pytanie dotyczące ustawy Covid-19 4.0 Chodzi mi o art. 15j, dotyczący zmiany terminu opłaty za użytkowanie wieczyste za rok 2020 do 31 stycznia 2021 r. Czy zmiana terminu dotyczy również opłaty przekształceniowej?
Podmiot, który otrzymał wsparcie na ochronę miejsc pracy z FGŚP, musi rozliczyć pobrane na ten cel środki w wojewódzkim urzędzie pracy, w którym składał wniosek o ten rodzaj dofinansowania. Rozliczenia należy dokonać w terminie 30 dni od dnia, w którym zakończono udzielanie wsparcia, korzystając z elektronicznego formularza, który należy złożyć przez konto na praca.gov.pl.
Pracodawca nie ma obowiązku informowania pracowników o otrzymanej pomocy do ich wynagrodzeń w ramach Tarczy Antykryzysowej. Jednak lepiej poinformować o tym zespół, niż tłumaczyć się w trakcie kontroli PIP.
O zwolnienie ze składek ZUS można było starać się tylko do końca czerwca. Teraz przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z rynkiem bez wsparcia rządu.
Od 24 lipca zaczną obowiązywać nowe regulacje chroniące przed przejęciem krajowe firmy. Co się zmieni z punktu widzenia przedsiębiorców?
Wnioski dot. tzw. tarczy antykryzysowej, w tym o świadczenie postojowe, zwolnienie z obowiązku opłacania składek oraz o dodatek solidarnościowy, można teraz składać do ZUS wyłącznie drogą elektroniczną.
Praca zdalna pracowników urzędów wywołuje wiele problemów praktycznych w zakresie form jej zlecania, ewidencji czasu pracy, użytego sprzętu czy form komunikacji. Przepisy tarczy antykryzysowej 4.0 doprecyzowują przepisy dotyczące warunków wykonywania pracy zdalnej, rozwiewając niektóre z tych wątpliwości.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii kierownicy urzędów gminy, czyli wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast, otrzymali dodatkowe uprawnienie dotyczące możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do innych jednostek organizacyjnych. Takie przesunięcie będzie możliwe nawet do innej miejscowości. I co ważne, nie będzie konieczne uzyskanie na to zgody pracownika.
Nasza spółka zajmująca się sprzedażą mebli w związku z istotnym ograniczeniem działalności oraz wyraźnym spadkiem sprzedaży w kwietniu i maju 2020 r. spowodowanym wprowadzeniem stanu epidemii COVID-19 podpisała z przedstawicielami załogi porozumienie o obniżeniu wymiaru etatu i wynagrodzenia przez 3 miesiące o 20%. Czy w związku z obniżeniem wymiaru etatu na podstawie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej zmniejsza się wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika w 2020 r.? Jeśli tak, to jak go wyliczyć?
Przyjmowane kolejne „tarcze antykryzysowe” mają na celu pomoc przedsiębiorcom. Co jednak z wierzycielami, którzy już teraz mają problem z odzyskaniem należności? Stanowisko w tej sprawie zajęła Krajowa Rada Komornicza.
Jeżeli za ostatnie dwa miesiące (kwiecień i maj) przychód w firmie wynosi 0 zł i nie spadł w stosunku do miesiąca poprzedniego o co najmniej 15%, to w takiej sytuacji firma nie otrzyma świadczenia postojowego.
Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania firm dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii i ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych, które wynikają ze skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej.
Ubiegając się o dofinansowanie do wynagrodzeń z WUP w ramach tarczy antykryzysowej 1.0. w porozumieniu ze Z.Z. był zapis mówiący o obniżeniu wynagrodzeniu i wymiaru etatu o 20%. Zapis ten obejmował wszystkie grupy zawodowe w firmie, w tym pracowników otrzymujących minimalne wynagrodzenia. Pracownicy ci, po obniżeniu wymiaru etatu do 0,80% otrzymują wynagrodzenie 2080 zł. Uwzględniliśmy tych pracowników także w załączniku do wniosku o dofinansowanie. Teraz pojawiają się komentarze, że minimalna krajowa powinna być zachowana. Art 15g ust. 6 mówi :"Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy". Czy postąpiliśmy prawidłowo?
Zgodnie z uchwaloną 4 czerwca przez Sejm ustawą (tzw. Tarczą antykryzysową 4.0) przedsiębiorcy, którzy otrzymali mikropożyczkę w wysokości 5 tys. zł nie będą musieli składać wniosku o jej umorzenie. O wprowadzenie takiego rozwiązania apelował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Czy dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z tarczy antykryzysowej dotyczy też aktualnie przyjmowanych, np. w maju 2020 r. nowych pracowników do firmy?
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców otrzymał wydane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej objaśnienia prawne dotyczące możliwości skorzystania przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców z dofinansowania na podstawie tzw. Tarczy Antykryzysowej - poinformowało 1 czerwca biuro Rzecznika.
Od 27 maja 2020 r. Sejm pracuje nad tzw. tarczą antykryzysową 4.0. Chodzi o projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Oto najważniejsze zmiany prawne zawarte w kolejnym pakiecie antykryzysowym.
Klient mojego biura rachunkowego zawarł 6 maja 2020 r. z przedstawicielami pracowników porozumienie o obniżeniu ich wymiaru etatu o 20% i jednocześnie wynagrodzenia (na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej). Porozumienie obowiązuje od 1 maja 2020 r. do 31 lipca 2020 r. Jedna z pracownic objęta porozumieniem przebywa od 1 maja 2020 r. na zasiłku chorobowym. Klient nie jest płatnikiem zasiłków, więc 4 maja 2020 r. wysłaliśmy do ZUS zaświadczenie płatnika składek (Z-3), podając wynagrodzenie pracownicy stanowiące podstawę wymiaru zasiłku za okres 12 miesięcy poprzedzających maj oraz wskazując pełny wymiar czasu pracy. Czy w tej sytuacji powinniśmy skorygować Z-3? Czy jeżeli inny pracownik przebywa nieprzerwanie na zwolnieniu lekarskim, to również przesyłamy do ZUS nowe zaświadczenie Z-3, wskazując zmiany w jego wynagrodzeniu i etacie od 1 maja 2020 r.? Czy przerwa w pobieraniu zasiłku od 1 maja 2020 r. powoduje konieczność przeliczenia podstawy wymiaru zasiłku?
Przedsiębiorca, organizacja pozarządowa, a także podmiot prowadzący działalność w zakresie pożytku publicznego mogą wystąpić o dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS z FGŚP. Warunkiem wystąpienia o ten rodzaj wsparcia jest pogorszenie sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o pomoc wskutek zagrożenia epidemicznego, ograniczenie zatrudnienia oraz złożenie wniosku o dofinansowanie do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.
Przepisy zawarte w projekcie Tarczy Antykryzysowej 4.0 zawierają ograniczony katalog rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców. Mimo wprowadzenia np.: dopłat do oprocentowania do kredytów czy ulepszonej ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, zabrakło oczekiwanych rozwiązań - ocenili eksperci KPMG.
W związku z możliwością skorzystania z ulgi w opłacaniu składek ZUS proszę o pomoc w interpretacji przepisu. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia poniżej 49 pracowników, ale zgłasza i opłaca składki również za podopiecznych i łączna liczba osób zgłoszonych jest powyżej 49. Czy w związku z tym MOPS może skorzystać z ulgi w opłacaniu ZUS za miesiące marzec, kwiecień, maj?
– Całkowite otwarcie gospodarki 1 lipca jest nie tylko możliwe, ale wręcz niezbędne – przekonuje Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Zamrożona gospodarka oznacza katastrofę dla budżetu, bo wydatki publiczne na pomoc firmom rosną, a wpływy są mniejsze niż zwykle. – Każdy kolejny dzień zamknięcia to 1 mld zł straty dla budżetu – podkreśla. Dłuższe utrzymywanie takiej sytuacji może oznaczać, że bezrobocie znacząco wzrośnie, a wiele firm straci szanse na ratunek przed bankructwem, nawet z pomocą rządu w ramach tarczy antykryzysowej lub finansowej.
Czy w związku z epidemią koronawirusa można: - zwolnić pracownika, który jest w wieku przedemerytalnym? - obniżyć wymiar czasu pracy? - skierować pracownika do pracy na innym stanowisku (ze stanowiska pomocy kuchennej na stanowisko sprzedawca)? Czy istnieją inne rozwiązania w sytuacji kiedy pracownik nie zgadza się na jakiekolwiek zmiany powodujące zmianę warunków pracy i płacy a w restauracji zmniejszyła się ilość obowiązków, które może ten pracownik wykonywać?
Firmy korzystające z pomocy w związku z COVID-19 powinny brać pod uwagę potencjalne ryzyka prawne. W skrajnych przypadkach mogą być zobowiązane do zwrotu całej pomocy, a zarząd spółki pociągnięty do odpowiedzialności karnej - ostrzegają eksperci spółki doradczej KPMG.
28 maja 2020 r. o godzinie 10:00 rozpocznie się bezpłatny webinar „Tarcza antykryzysowa w rozliczeniach podatkowych”, który poprowadzą eksperci z Business Tax Professionals. Patronem medialnym webinaru jest portal infor.pl.
Trzecia już nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 miała przynieść stosunkowo szerokie wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego. Tarcza antykryzysowa dla samorządów miała przyczynić się do poprawy pogarszającej się sytuacji finansowej, w ocenie samorządowców nie przynosi jednak rozwiązań pożądanych.
Czy do limitu 9 osób uprawniającego do skorzystania z pełnego umorzenia składek ZUS należy zaliczać osoby przebywające na urlopie rodzicielskim lub macierzyńskim?
Przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 przesuwają terminy związane z załatwianiem spraw cudzoziemców dotyczących ich pobytu w Polsce. Ma to wpływ na długość pobytu cudzoziemców w Polsce, możliwość ich legalnej pracy oraz załatwianie spraw przez urzędy.
W Dzienniku Ustaw opublikowane zostały przepisy Tarczy antykryzysowej 3.0. Umożliwiają one skorzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej także jednoosobowym firmom, narażonym na skutki pandemii koronawirusa.
Proszę o wyrażenie Państwa opinii na temat możliwości skorzystania przez gminy i jej jednostki organizacyjne ze zwolnienia z obowiązku zapłaty nieopłaconych należności na ubezpieczenie społeczne, w oparciu o regulacje tzw. tarczy antykryzysowej. Nasze wątpliwości powstają z uwagi na ryzyko wydania przez ZUS negatywnej decyzji, w wyniku której będziemy musieli uiścić zaległe składki wraz z odsetkami, oraz obawa, czy przekazanie składek do ZUS w pomniejszonej wysokości nie będzie stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
W spółce z o.o. w marcu nastąpił spadek obrotów o 98% w stosunku do lutego (branża turystyczna). W marcu był przestój, pracownicy pracowali w takim systemie, że jedna osoba dyżurowała w biurze, każdego dnia inna. W marcu pracownicy otrzymali wynagrodzenia w takiej samej wysokości jak na umowie o pracę. Od kwietnia zawarte zostało porozumienie z pracownikami i obniżone zostało wynagrodzenie o 20%. Chciałam się dowiedzieć czy mogę przygotować dokumenty na dofinansowanie dla pracowników na utrzymanie miejsc pracy z FGŚP za miesiąc marzec 2020? Od 1 marca zatrudniona jest jeszcze jedna osoba  zgłoszona do ZUS i czy również ją obejmie dofinansowanie?
Mikroprzedsiębiorcy spełniający specjalne warunki mogą uzyskać pożyczkę z tarczy antykryzysowej. Co trzeba zrobić, aby otrzymać pożyczkę, a następnie umorzenie pożyczki wraz z odsetkami?
Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.
Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że polskie firmy radzą sobie całkiem dobrze. Podejmują odpowiedzialne działania, chronią zatrudnienie, oszczędzają i korzystają z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Jakich zmian oczekują?
Przedsiębiorcom trudniej będzie ubiegać się o pomoc w ramach tzw. tarczy finansowej. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) przyznający pomoc w ramach tzw. tarczy finansowej zmienił informacje na temat kryteriów weryfikowania statusu firm. Ustalając status firmy na potrzeby określenia do jakiej kategorii przedsiębiorstw (mikro-, małe-, średnie – czy duże) należy, obecnie brać pod uwagę również wielkość przedsiębiorstw powiązanych. Może to oznaczać, że wiele przedsiębiorstw nie otrzyma tej pomocy.
30 kwietnia 2020 r. Sejm przyjął kolejny pakiet osłonowy w związku z epidemią koronawirusa. Przedstawiamy najważniejsze zmiany przewidziane w projekcie Tarczy antykryzysowej 3.0.
Tarcza Antykryzysowa, tj. ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wydłużyła termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych o trzy miesiące.
Rząd przygotował projekt nowego pakietu antykryzysowego mającego na celu pomoc przedsiębiorcom, którzy ponoszą straty w związku z pandemią koronawirusa. Przewiduje on m.in. rozszerzenie katalogu przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać ze zwolnienia ze składek ZUS.
Wprowadzenie na dostawców VOD obowiązku uiszczania daniny w wysokości 1,5 proc. przychodu z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - zakłada jeden z zapisów projektu tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Danina została już potocznie nazwana "podatkiem od seriali". To mądre i nowoczesne rozwiązanie stosowane już w krajach, gdzie robi się najlepsze filmy - ocenił projekt przewodniczący Gildii Reżyserów Polskich Andrzej Jakimowski. Składka pobierana od nadawców VOD na rzecz polskiej kinematografii to postulat, który nasze środowisko zgłaszało od dawna i wdrożenie do polskiego systemu prawnego dyrektywy audiowizualnej, której termin wdrożenia upływa we wrześniu - powiedział PAP prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski.
W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w galeriach handlowych umowy między wynajmującymi powierzchnię a najemcami uległy z mocy prawa wygaszeniu. Wynika to z zapisów tarczy antykryzysowej. Powstaje pytanie, czy za ten okres wynajmujący mimo wszystko powinni wystawić faktury i rozliczyć VAT oraz jak powinno wyglądać rozliczenie po odwieszeniu zakazu handlu.