REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

RODO, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ostatnie dni na zgłoszenie do "Małego ZUS" - termin 2 marca 2020 r.

Dnia 2 marca 2020 r. (najbliższy poniedziałek) mija termin na zgłoszenie się do programu "Mały ZUS". Sale obsługi klientów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych będą otwarte do godz. 18:00.

Rzecznik MŚP proponuje zmiany w przepisach dotyczących RODO

Propozycje Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców byłyby sporym ułatwieniem. Dotyczą one wyłączenia przedsiębiorców w jak najszerszym zakresie z obowiązków informacyjnych wynikających z RODO.

Ile może trwać kontrola u przedsiębiorcy? Rewolucyjny wyrok NSA

Nie można przychodzić do firmy przez cały rok, po jednym dniu w każdym miesiącu. Limit czasu na kontrolowanie mikroprzedsiębiorcy to 12 kolejno następujących po sobie dni roboczych – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Jak dbać o ochronę know-how firmy?

O odpowiednią ochronę know-how firmy należy zadbać na bardzo wczesnym etapie. W razie wystąpienia problemów pozwoli to na sprawniejsze rozwiązanie potencjalnego kryzysu. Wartości niematerialne są zasadniczą wartością przedsiębiorstwa.

REKLAMA

MŚP w 2020 roku - problemy, wyzwania, zmiany

Rok 2020 może przynieść wiele zmian dla polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Firmy powinny odpowiednio przygotować się na najważniejsze wyzwania. Które mogą być najdotkliwsze i wpływać na większość sektora? Zdaniem eksperta Siemens Financial Services spowolnienie gospodarcze, gorsza kondycja finansowa, sytuacja na rynku pracy i potrzeba inwestycji to cztery najtrudniejsze z nich.

Przedsiębiorca internetowy na tle wyzwań stawianych przez ustawodawstwo

Jak prowadzić działalność gospodarczą za pośrednictwem Internetu zgodnie z przepisami prawa? Zobacz na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Kilka zagadnień z budowy biznesu z majątkiem w tle

Świadomość użytkowników związana z zarządzaniem składnikami majątku przedsiębiorstwa jest dziedziną, która historycznie rzecz ujmując rozwija się z dwóch kierunków, określających potrzeby użytkowników.

Problemy ze składaniem ofert przez Internet

Przedsiębiorca, któremu nie udało się przesłać oferty, musi dowieść, że wynikało to z błędów w działaniu platformy. Problem w tym, że nie bardzo ma jak.

REKLAMA

Ochrona danych osobowych - strategie biznesowe i informatyczne

Kwestie ochrony danych osobowych i prywatności do niedawna zajmowały jedynie wąską grupę specjalistów w przedsiębiorstwach i instytucjach. Jeśli ktoś nie był konsultantem ds. informatyki albo prawnikiem, nie interesował się zgodnością procedur z zasadami ochrony prywatności. W jaki sposób zatem udało się osiągnąć stan, w którym wiele organizacji jest prawnie zobowiązanych do zatrudnienia inspektora ochrony danych? Dlaczego menedżerowie tak bardzo interesują się strategią ochrony danych i polityką prywatności swoich przedsiębiorstw?

Mały ZUS plus 2020 - najmniejsi przedsiębiorcy zaoszczędzą kilkaset złotych miesięcznie

Nawet 320 tysięcy przedsiębiorców może od lutego 2020 r. skorzystać z tzw. małego ZUS-u plus. Jakie korzyści niesie nowy program dla najmniejszych przedsiębiorców?

Jakie składki zapłacą przedsiębiorcy w 2020 roku - rekordowy wzrost

GUS opublikował dane o przeciętnym wynagrodzeniu w czwartym kwartale 2019 r., które były ostatnią brakującą informacją potrzebną do obliczenia wysokości składek ZUS w oparciu o obowiązujący algorytm. O ile wzrosną składki w 2020 r?

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

RODO w BHP

Gdy analizujemy kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, bardzo często skupiamy się na właściwym przeprowadzaniu rekrutacji (zwłaszcza w kontekście stosunkowo niedawnych zmian w Kodeksie pracy) i na pułapkach, w które można wpaść w trakcie procesu zatrudnienia. Poświęcamy więc czas i uwagę odpowiedniej konstrukcji klauzul informacyjnych, uregulowaniu monitoringu pracowników czy dostosowaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wymagań ustawy. Możemy jednak przeoczyć z pozoru nieistotne, wąskie zagadnienia związane z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO?

W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.

Kontrola Prezesa UODO

Tylko w 2018 roku przeprowadzono łącznie 72 kontrole przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych – wynika ze sprawozdania UODO. Do sierpnia 2019 r. ta liczba wzrosła do 113. Co więcej, Prezes UODO wydał ponad 130 decyzji administracyjnych, w tym trzy o nałożeniu administracyjnych kar pieniężnych na: spółkę Bisnode, za niespełnienie obowiązku informacyjnego z art. 14 RODO w sytuacji, w której zdaniem organu spółka nie mogła powołać się na wyłączenie z art. 14 ust. 5 lit. b (niewspółmiernie duży wysiłek), na Dolnośląski Związek Piłki Nożnej za upublicznienie imion, nazwisk, adresów zamieszkania i numerów PESEL sędziów na stronie WWW i w końcu na Morele.net za naruszenie zasady poufności danych (art. 5 ust. 1 lit. f RODO).

Współpraca z mediami w sytuacjach kryzysowych – warsztat Krajowej Izby Gospodarczej

Firma z kryzysu może wyjść obronną ręką, jednak warto, aby opracowała strategię współpracy z mediami zanim znajdzie się w podbramkowej sytuacji. Jak poradzić sobie z kryzysem, jak pracować z dziennikarzami i jak reagować w mediach społecznościowych? Jakie mamy prawa i jak możemy z nich skorzystać? Już 23 stycznia 2020 r. w Centrum Kreatywności Targowa odbędzie się warsztat przygotowany przez Kancelarię WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr. Wstęp wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm w 2020 roku

Większa ochrona mniejszych firm przed zatorami płatniczymi, prawo do błędu dla początkujących przedsiębiorców, ułatwienia dla rzemiosła - takie będą niektóre efekty ustaw, które wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku. Z kolei 1 lutego przyszłego roku zacznie obowiązywać tzw. mały ZUS Plus, czyli niższe składki na ZUS dla najmniejszych przedsiębiorców. W 2020 roku przedsiębiorcy będą też mogli po raz pierwszy skorzystać z ulgi podatkowej (w PIT i CIT) IP box, która daje im prawo do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2019 r. z komercjalizacji wytworzonych bądź rozwiniętych i udoskonalonych praw własności intelektualnej według preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 5%.

Prowadzenie firmy w 2019 r. - podsumowanie i perspektywy w 2020 r.

Business Centre Club przedstawia podsumowanie badania ankietowego na temat prowadzenia firmy w 2019 r. oraz perspektyw dla biznesu w 2020 r. Z jakimi problemami przedsiębiorcy zmagali się w tym roku? Czym w pierwszej kolejności rząd powinien zająć się w nowym roku?

Krajowa Administracja Skarbowa przekaże do GUS dane statystyczne

Dzięki uchwalonej 31 lipca 2019 r. ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, może zostać zmniejszony zakres sprawozdawczości statystycznej wymaganej wobec przedsiębiorców. Postulat ograniczenia obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych nakładanych na firmy był zgłaszany w ramach serwisu Głos Przedsiębiorcy. Za pośrednictwem formularza online Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii każdy przedsiębiorca może zgłaszać swoje pomysły i inicjatywy ustawodawcze, które następnie są oceniane przez internautów oraz merytorycznie analizowane i przekazywane do prac legislacyjnych.

Jak złożyć wniosek o interwencję do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Jeśli prawa przedsiębiorcy są naruszane może on zgłosić sprawę do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jak to zrobić krok po kroku?

Roczna opłata telekomunikacyjna - wysokość w 2020 roku

Minister Cyfryzacji wydał komunikat o wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej w 2020 roku. Czy trzeba będzie zapłacić więcej?

Administracyjne kary pieniężne nakładane przez PUODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych może nakładać administracyjne kary pieniężne. Jaka jest wysokość kar nakładanych przez PUODO? Jakie czynniki Prezes UODO bierze pod uwagę przy wymierzaniu kary?

500 plus dla przedsiębiorców

Na czym ma polegać tzw. 500 plus dla przedsiębiorców i jak do projektowanych zmian odnoszą się sami przedsiębiorcy? Przedstawiamy opinię BCC.

Nowe prawo UE. Czy naprawianie rzeczy uratuje świat?

Nowa dyrektywa unijna nakładająca na producentów sprzętu RTV i AGD obowiązek produkowania elementów urządzeń w sposób pozwalający na ich naprawę i wymianę to krok w kierunku wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Jest to jedna z realnych możliwości ograniczenia ilości odpadów.

Szacowanie ryzyka zgodnie z RODO

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane „RODO”, zobowiązuje organizacje wykonujące operację lub zestaw operacji na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie (art. 4 pkt 2 RODO), do zarządzania ryzykiem ich przetwarzania.

Akademia ABC Spółek: Czy zdasz test przedsiębiorcy?

Portal ABC Spółek oraz Kancelaria Oniszczuk & Associates zapraszają Państwa na kolejne szkolenie z cyklu biznesowych spotkań Akademii ABC Spółek: Czy zdasz test przedsiębiorcy? Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Podpowierzenie danych do państwa trzeciego a standardowe klauzule umowne

Praktyka pokazuje, że zdarzają się sytuacje, gdy dostawca (kontrahent) – aby zapewnić prawidłowość świadczonych usług – musi korzystać z usług podwykonawców z krajów poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG). Jeżeli w związku ze świadczoną usługą będzie dochodzić do powierzenia danych osobowych w rozumieniu art. 28 RODO, należy uregulować transfer danych do państwa trzeciego.

Firmowe urządzenia mobilne ofiarą cyberataków

Z przeprowadzonych badań wynika, że 74 proc. firm doświadczyło naruszenia ochrony danych w wyniku niewłaściwie zabezpieczonych urządzeń mobilnych. Liczba jest o tyle niepokojąca, że pomimo odgórnego zakazu nadal osoby zarządzające oraz pracownicy używają służbowych telefonów do celów prywatnych.

Zasada przyjaznej przedsiębiorcom interpretacji przepisów uwzględniona przez WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po wstąpieniu do postępowania Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, uchylił niekorzystną dla przedsiębiorcy decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych

Formą promocji, z jakiej korzysta wiele podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, jest fanpage na Facebooku. Założenie go nie wymaga skomplikowanej wiedzy. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że pomimo tego, iż administratorem serwisu jest Facebook, to podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych.

Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów

Jak budować własną firmę krok po kroku? Jak zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy? Jak pozyskać do współpracy utalentowanych pracowników?

Wtyczka „Lubię to” a RODO

Wtyczka "Lubię to" pojawia się na wielu stronach internetowych. Czy użycie wtyczki „Lubię to” prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi?

Kodeks Ochrony Danych Osobowych w Rekrutacji - co oznacza dla pracodawców?

Zakończyły się konsultacje branżowe pierwszej części Kodeksu Ochrony Danych Osobowych w Rekrutacji. Dokument ma pomóc pracodawcom w stosowaniu regulacji prawnych dotyczących przetwarzania oraz ochrony danych osobowych. Głównym celem projektu jest zebranie i popularyzacja dobrych praktyk związanych ze stosowaniem w rekrutacji przepisów wynikających z RODO. Inicjatywa powstania Kodeksu spotkała się z pochlebną opinią branżowych ekspertów, którzy chętnie zaangażowali się w opracowanie dokumentu.

Ułatwienie dla biznesu - Prawo do popełnienia błędu od 2020 r.

W ramach Pakietu Przyjazne Prawo, Rząd przyjął kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu. Projekt zmian w ponad 60 ustawach został przekazany do Sejmu. Wśród nich znalazła się nowa instytucja dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców “prawa dla popełnienia błędu”. Czego będzie dotyczyć prawo dla popełnienia błędu? Kto będzie mógł z niego skorzystać? Jak długo będzie można korzystać z nowej instytucji prawa?

Jak stworzyć użyteczną dokumentację ochrony danych?

Prowadzenie dokumentacji ochrony danych to obowiązek, który nie ogranicza się do posiadania wewnętrznych procedur na wypadek kontroli UODO. Funkcją dokumentacji jest przede wszystkim uświadamianie pracowników, w jaki sposób powinni postępować z danymi osobowymi. Poniżej udzielamy wskazówek, jak osiągnąć ten cel.

Ustawa wdrażająca RODO – o czym powinien wiedzieć dział kadr? Rekrutacja i zatrudnienie

Nowe przepisy wdrażające RODO w aż 162 ustawach doprecyzowały, a niekiedy dodały nowe wymogi związane z ochroną danych osobowych. Dla działu kadr oznacza to konieczność weryfikacji zakresu przetwarzanych danych, podstaw prawnych i klauzul informacyjnych, kierowanych do kandydatów do pracy, pracowników i członków ich rodzin. Szczegóły omówiono poniżej.

Przedsiębiorco! Opóźniasz się z zapłatą faktur - będziesz płacił kary

W Sejmie procedowany jest aktualnie projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych opracowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, który ma wejść w życie 1 stycznia 2020 roku.

RODO - podsumowanie pierwszego roku

RODO weszło w życie w maju 2018 r. Jak nowe przepisy uregulowane w Rozporządzeniu o ochronie danych osobowych stosuje się w Polsce? Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania RODO.

Kontrola RODO w firmie - pytania i odpowiedzi

Rozporządzenie unijne RODO obowiązuje już od roku. Prezes UODO zapowiedział kontrole firm. Czego powinni spodziewać się przedsiębiorcy? Jakie ewentualne działania mogą podjąć? Jakie mają uprawnienia?

Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

Fizjoterapeuta to zawód, który podlega konkretnym regulacjom prawnym i zasadom. Przedstawiamy pięć najważniejszych wymogów, które decydują o możliwości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Rok od wprowadzenia RODO - wnioski 2019

Minął rok, odkąd 25 maja 2018 r. w UE rozpoczęto stosowanie RODO. Budziło to wiele obaw, niepewności i wątpliwości. Jakie po roku stosowania możemy wyciągnąć wnioski na temat tych przepisów?

Early Warning Europe - pomoc dla MŚP w kryzysie

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Fundacja Firmy Rodzinne realizują projekt Early Warning Europe, który oferuje pomoc firmom i przedsiębiorcom w sytuacjach kryzysowych. O wsparcie mogą ubiegać się mikro, mali lub średni przedsiębiorcy (MŚP), którzy działają na terenie Polski. Już blisko 600 firm zdecydowało się skorzystać z pomocy w ramach projektu.

Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w świetle wykładni Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych

Każdy przedsiębiorca powinien rozeznać, w jakim momencie pozyskuje dane i odpowiednio przygotować klauzulę z art. 13 RODO. Warto zapoznać się z decyzjami Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ponieważ w nich znajduje się wykładnia przepisów, która może się różnić od wykładni zawartej w dostępnych komentarzach.

Urzędniku – czego możesz dowiedzieć się z poradnika ministerstwa cyfryzacji?

Wychodząc naprzeciw najbardziej palącym, praktycznym problemom administracji publicznej, związanym ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych nr 679/2016 (RODO), a także innych przepisów dotyczących tej materii, Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik RODO dla administracji, mający za zadanie rozwiać wątpliwości urzędników. Czego możemy się z niego dowiedzieć?

Jak wybrać odpowiedni software house?

Software house to inna nazwa przedsiębiorstwa zajmującego się tworzeniem oprogramowania. Współcześnie takie firmy, tworząc rozwiązania IT, dużą wagę przywiązują do analizy procesów i potrzeb biznesowych klienta, tworzenia specyfikacji funkcjonalnej, testowania aplikacji oraz jej integracji z innymi systemami. Przedsiębiorstwa z tej branży zajmują się przede wszystkim tworzeniem aplikacji dedykowanych i oprogramowania na zamówienie.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w usługach on-line na nowych zasadach

Ważne zmiany, dotyczące udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych przez podmioty świadczące usługi on-line wynikają z nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli UODO

Do warunków formalnych wszczęcia kontroli w świetle ustawy o ochronie danych osobowych należy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kto wystawia upoważnienie i co powinno zawierać?

Udział kontrolowanego w kontroli - UODO

Czy zgodnie z UODO udział kontrolowanego w kontroli jest obowiązkowy? Jak wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli?

Telemarketing a RODO

Wielu z nas nękają telefony z różnymi ofertami. Jak się bronić przed telemarketerami? Czy na gruncie RODO legalnie pozyskują oni nasze numery telefonów?

Rejestracja podmiotów w systemie śledzenia produktów tytoniowych Track&Trace

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) udostępniła system elektronicznej rejestracji podmiotów zajmujących się obrotem wyrobów tytoniowych na polskim rynku. Sieci handlowe, sklepy i punkty zajmujące się handlem wyrobami tytoniowymi, już od 10 maja 2019 r., na dziesięć dni przed rozpoczęciem obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej systemu Track&Trace, mogą swobodnie dokonać procesu rejestracji swojej działalności.

REKLAMA