REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów

Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów /fot. Shutterstock
Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak budować własną firmę krok po kroku? Jak zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy? Jak pozyskać do współpracy utalentowanych pracowników?

Wizerunek firmy jako pracodawcy

Employer branding to już nie modne pojęcie, ale konieczność. Pewnie zdążyłeś już się przekonać, jak bardzo zmienił się w ostatnich latach rynek pracy. Trzeba więc zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od tego, że jeśli traktowałeś ludzi godnie, nie masz problemu. Ludzie więcej wiedzą o firmach z branży, niż się może wydawać. Nie tylko dlatego, że łatwo znaleźć w internecie opinie o pracodawcach, które w większości są wpisami botów lub osób chcących się wyżalić. Kiedy firma działa od co najmniej kilku lat, z łatwością można dotrzeć do obecnego lub byłego pracownika i spytać, jak tam jest naprawdę.

Na zachowania ludzi działają różne czynniki – dotyczy to także miejsca pracy. Coraz częściej standardem stają się dodatkowe – poza wynagrodzeniem – benefity. Przyglądasz się rynkowi pracy i zaczynasz rozpieszczać pracowników różnymi atrakcjami. Starasz się, żeby panowały przyjazne warunki. Ale nie przesadzaj, bo ludzie zaczną cię postrzegać jak bezpieczną przystań. Wtedy zgłaszają się kandydaci, którzy myślą o posadzie wyłącznie w kategoriach bezpiecznego miejsca do emerytury. Może to i nie jest złe podejście, ale przecież nadal w twoich żyłach płynie awanturnicza krew i chciałbyś coś więcej od pracujących u ciebie ludzi niż firmowe przetrwanie.

W przypadku gwałtownego rozrośnięcia się firmy odkryjesz, że znaczną część twoich obowiązków nie stanowi pożądane myślenie o przyszłości firmy, a rozwiązywanie problemów psychicznych i interpersonalnych pracowników. Dobre relacje z doświadczonymi stażem pracownikami pozwalają trzymać rękę na pulsie. Nie chodzi o donosicielstwo, lecz szczerość w relacjach. Dzięki temu dowiesz się o większości problemów, zanim staną się prawdziwą kulą u nogi całej organizacji bądź któregoś z działów.

REKLAMA

Dobrze jest na tym etapie dysponować sformalizowanym procesem rekrutacji, wypracowaną strukturą i jasno zdefiniowaną ścieżką kariery. Ideałem byłoby, by w firmie był dział HR. W innym wypadku, czekają cię problemy z niezadowoleniem wśród pracowników wynikającym z niejasnych reguł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek pracownika to jedno, a skala zjawiska – to drugie. To prawda, że ludzie nie przychodzą na rozmowy o pracę, naprawdę zdarza się też, że nie przychodzą pierwszego dnia do pracy. W poprzedniej fazie rozwoju firmy, kiedy pracowało 20 osób i jednego miesiąca odeszły 4, oznaczało to niemal rekonstrukcję zespołu. Gdy masz na pokładzie ich 100, odejście 4 traktujesz jak fluktuację spowodowaną przyczynami naturalnymi. To etap w rozwoju firmy, kiedy staje się ona instytucją. Wszyscy pracujący wierzą w instytucję, a nie w twoje słowo. To nie ty osobiście gwarantujesz – jak było do tej pory – a firma stojąca za twoimi plecami. Trudne do zrozumienia, kiedy rosłeś od jedno- czy dwuosobowej organizacji.

Pozyskiwanie talentów

Masz dwie możliwości: albo szukasz na rynku młodych i zdolnych sprawdzonych już w innych firmach, albo rozwijasz talenty w swojej organizacji. Jeżeli masz czas i odpowiednio wcześniej o tym pomyślisz, to łatwiej jest samodzielnie wykształcić i utrzymać utalentowanych ludzi. W początkowej fazie rozwoju firmy jest duża rotacja pracowników, ale łatwo dostrzeżesz, kto pozytywnie działa i bez kogo trudno będzie ci firmę rozwijać. Otocz takie osoby opieką, zadbaj o nie, a by nie zmieniły pracy. Niech doświadczeni pracownicy staną się mentorami tych, którzy dopiero budują swoje kompetencje. Działa to pozytywnie na rozwój zarówno młodych, jak i na doświadczonych pracowników.

Druga opcja to pozyskanie ludzi z rynku. Każda nowa osoba powinna przynajmniej wzmacniać podstawowe kompetencje firmowe, a najlepiej je rozszerzać. Musisz mieć świadomość, że nie utrzymasz długo prawdziwie utalentowanych ludzi, jeśli nie postawisz przed nimi ciekawych wyzwań. Nowe pokolenie pracowników poszukują nieustannych inspiracji, bodźców do działania. Kiedy je tracą, rozglądają się na rynku i odchodzą tam, gdzie mogą włączyć się w kolejne energetyzujące wyzwanie.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Czy warto wyciągać ludzi z konkurencji? Nie, ponieważ narobisz sobie wrogów w branży wśród takich jak ty właścicieli firm. Wyciąganie dobrych ludzi od konkurencji to bardzo osobista sprawa. Trzeba doprowadzić do sytuacji, kiedy osoba, na której ci zależy, sama się odezwie, a przynajmniej tak będzie myśleć. Z moich obserwacji wynika, że taką osobę wystarczy „urabiać” przez rok. W ciągu tego czasu z reguły u każdego zdrowego człowieka pojawia się myśl, że może jednak warto zmienić pracę. Ważne, abyś wtedy był wysoko na jego liście potencjalnych pracodawców, żeby wiedział, że u ciebie czeka na niego atrakcyjna posada.

Tak to prawda, pokolenie Z i milenialsi – z punktu widzenia pracodawców – są inni. Sposobem na nich jest skonkretyzowanie oczekiwań i jasny system weryfikacji tych zadań. Oni traktują pracodawcę wedle prostych reguł: daje pracę. Kiedy nie chce pracować, nie przychodzi i tyle. Więcej na temat ich oczekiwań i postaw pisałem już wcześniej. W tym miejscu dodam, że w przypadku talentów trzeba pomyśleć o ich ambicjach i o tym, żeby nie rozsadziły one firmy od środka.

Artykuł stanowi fragment książki pt. Własna firma krok po kroku. Jej autor, Grzegorz Krzemień, twórca jednej z największych agencji interaktywnych (GoldenSubmarine) w Polsce, przedstawia praktyczny zbiór wskazówek - jak prowadzić własną działalność - dostosowanych do polskich realiów rynkowych. Krok po kroku pokazuje m.in. jak rozwijać ofertę, uwzględniając trendy oraz zmienne potrzeby klientów, jak budować sprawną strukturę, zarządzać ludźmi i motywować ich, a także jak rozwijać kompetencje marketingowe firmy.

Własna <a class=firma krok po kroku, Grzegorz Krzemień"/>

Własna firma krok po kroku

Grzegorz Krzemień

MT Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA