REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów

Subskrybuj nas na Youtube
Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów /fot. Shutterstock
Wizerunek firmy i pozyskiwanie talentów /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak budować własną firmę krok po kroku? Jak zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy? Jak pozyskać do współpracy utalentowanych pracowników?

Wizerunek firmy jako pracodawcy

Employer branding to już nie modne pojęcie, ale konieczność. Pewnie zdążyłeś już się przekonać, jak bardzo zmienił się w ostatnich latach rynek pracy. Trzeba więc zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od tego, że jeśli traktowałeś ludzi godnie, nie masz problemu. Ludzie więcej wiedzą o firmach z branży, niż się może wydawać. Nie tylko dlatego, że łatwo znaleźć w internecie opinie o pracodawcach, które w większości są wpisami botów lub osób chcących się wyżalić. Kiedy firma działa od co najmniej kilku lat, z łatwością można dotrzeć do obecnego lub byłego pracownika i spytać, jak tam jest naprawdę.

Na zachowania ludzi działają różne czynniki – dotyczy to także miejsca pracy. Coraz częściej standardem stają się dodatkowe – poza wynagrodzeniem – benefity. Przyglądasz się rynkowi pracy i zaczynasz rozpieszczać pracowników różnymi atrakcjami. Starasz się, żeby panowały przyjazne warunki. Ale nie przesadzaj, bo ludzie zaczną cię postrzegać jak bezpieczną przystań. Wtedy zgłaszają się kandydaci, którzy myślą o posadzie wyłącznie w kategoriach bezpiecznego miejsca do emerytury. Może to i nie jest złe podejście, ale przecież nadal w twoich żyłach płynie awanturnicza krew i chciałbyś coś więcej od pracujących u ciebie ludzi niż firmowe przetrwanie.

W przypadku gwałtownego rozrośnięcia się firmy odkryjesz, że znaczną część twoich obowiązków nie stanowi pożądane myślenie o przyszłości firmy, a rozwiązywanie problemów psychicznych i interpersonalnych pracowników. Dobre relacje z doświadczonymi stażem pracownikami pozwalają trzymać rękę na pulsie. Nie chodzi o donosicielstwo, lecz szczerość w relacjach. Dzięki temu dowiesz się o większości problemów, zanim staną się prawdziwą kulą u nogi całej organizacji bądź któregoś z działów.

REKLAMA

Dobrze jest na tym etapie dysponować sformalizowanym procesem rekrutacji, wypracowaną strukturą i jasno zdefiniowaną ścieżką kariery. Ideałem byłoby, by w firmie był dział HR. W innym wypadku, czekają cię problemy z niezadowoleniem wśród pracowników wynikającym z niejasnych reguł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek pracownika to jedno, a skala zjawiska – to drugie. To prawda, że ludzie nie przychodzą na rozmowy o pracę, naprawdę zdarza się też, że nie przychodzą pierwszego dnia do pracy. W poprzedniej fazie rozwoju firmy, kiedy pracowało 20 osób i jednego miesiąca odeszły 4, oznaczało to niemal rekonstrukcję zespołu. Gdy masz na pokładzie ich 100, odejście 4 traktujesz jak fluktuację spowodowaną przyczynami naturalnymi. To etap w rozwoju firmy, kiedy staje się ona instytucją. Wszyscy pracujący wierzą w instytucję, a nie w twoje słowo. To nie ty osobiście gwarantujesz – jak było do tej pory – a firma stojąca za twoimi plecami. Trudne do zrozumienia, kiedy rosłeś od jedno- czy dwuosobowej organizacji.

Pozyskiwanie talentów

Masz dwie możliwości: albo szukasz na rynku młodych i zdolnych sprawdzonych już w innych firmach, albo rozwijasz talenty w swojej organizacji. Jeżeli masz czas i odpowiednio wcześniej o tym pomyślisz, to łatwiej jest samodzielnie wykształcić i utrzymać utalentowanych ludzi. W początkowej fazie rozwoju firmy jest duża rotacja pracowników, ale łatwo dostrzeżesz, kto pozytywnie działa i bez kogo trudno będzie ci firmę rozwijać. Otocz takie osoby opieką, zadbaj o nie, a by nie zmieniły pracy. Niech doświadczeni pracownicy staną się mentorami tych, którzy dopiero budują swoje kompetencje. Działa to pozytywnie na rozwój zarówno młodych, jak i na doświadczonych pracowników.

Druga opcja to pozyskanie ludzi z rynku. Każda nowa osoba powinna przynajmniej wzmacniać podstawowe kompetencje firmowe, a najlepiej je rozszerzać. Musisz mieć świadomość, że nie utrzymasz długo prawdziwie utalentowanych ludzi, jeśli nie postawisz przed nimi ciekawych wyzwań. Nowe pokolenie pracowników poszukują nieustannych inspiracji, bodźców do działania. Kiedy je tracą, rozglądają się na rynku i odchodzą tam, gdzie mogą włączyć się w kolejne energetyzujące wyzwanie.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Czy warto wyciągać ludzi z konkurencji? Nie, ponieważ narobisz sobie wrogów w branży wśród takich jak ty właścicieli firm. Wyciąganie dobrych ludzi od konkurencji to bardzo osobista sprawa. Trzeba doprowadzić do sytuacji, kiedy osoba, na której ci zależy, sama się odezwie, a przynajmniej tak będzie myśleć. Z moich obserwacji wynika, że taką osobę wystarczy „urabiać” przez rok. W ciągu tego czasu z reguły u każdego zdrowego człowieka pojawia się myśl, że może jednak warto zmienić pracę. Ważne, abyś wtedy był wysoko na jego liście potencjalnych pracodawców, żeby wiedział, że u ciebie czeka na niego atrakcyjna posada.

Tak to prawda, pokolenie Z i milenialsi – z punktu widzenia pracodawców – są inni. Sposobem na nich jest skonkretyzowanie oczekiwań i jasny system weryfikacji tych zadań. Oni traktują pracodawcę wedle prostych reguł: daje pracę. Kiedy nie chce pracować, nie przychodzi i tyle. Więcej na temat ich oczekiwań i postaw pisałem już wcześniej. W tym miejscu dodam, że w przypadku talentów trzeba pomyśleć o ich ambicjach i o tym, żeby nie rozsadziły one firmy od środka.

Artykuł stanowi fragment książki pt. Własna firma krok po kroku. Jej autor, Grzegorz Krzemień, twórca jednej z największych agencji interaktywnych (GoldenSubmarine) w Polsce, przedstawia praktyczny zbiór wskazówek - jak prowadzić własną działalność - dostosowanych do polskich realiów rynkowych. Krok po kroku pokazuje m.in. jak rozwijać ofertę, uwzględniając trendy oraz zmienne potrzeby klientów, jak budować sprawną strukturę, zarządzać ludźmi i motywować ich, a także jak rozwijać kompetencje marketingowe firmy.

Własna <a class=firma krok po kroku, Grzegorz Krzemień"/>

Własna firma krok po kroku

Grzegorz Krzemień

MT Biznes

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA