REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych. Przełomowy wyrok TSUE

Dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych. W celu walki z praniem pieniędzy działający na terytorium UE przedsiębiorcy są zobowiązani do ujawniania w publicznym rejestrze informacji na swój temat, jak również do ujawniania danych identyfikacyjnych swoich beneficjentów rzeczywistych. Najnowszy wyrok TSUE z 22 listopada 2022 r. stwierdza, że przepis umożlwiający każdej osobie uzyskanie dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów o charakterze korporacyjnym jest nieważny. W Polsce działa blisko 0,5 miliona spółek, fundacji, stowarzyszeń i spółdzielni, dla których wyrok ten może mieć bezpośrednie znaczenie.

Ustalenie beneficjentów rzeczywistych niemożliwe?

Ustalenie beneficjentów rzeczywistych może okazać się niemożliwe do wykonania. Czy jest to sytuacja bez wyjścia?

Nowe obowiązki w zakresie zgłaszania informacji do CRBR

Zmiany w zakresie zgłaszania informacji do CRBR wprowadziła nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Co to oznacza?

Ustawa AML - nowelizacja

Nowelizacja ustawy AML coraz bliżej. Jedną z najważniejszych zmian jest rozszerzenie listy podmiotów, które mają obowiązek zgłosić informacje o swoim beneficjencie rzeczywistym. Co jeszcze ma się zmienić?

REKLAMA

17 lipca - nowy termin zgłoszeń do CRBR

System informatyczny działa bez zarzuty, tym samym termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych upływa 17 lipca.

Nawet 1 milion złotych kary dla firm, które nie wpiszą się do CRBR. 13 lipca mija termin

To ostatni dzwonek, aby wpisać firmę do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Obowiązek zgłoszenia dotyczy spółek, które zostały wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r.

13 lipca upływa termin zgłoszenia firm do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Obowiązek zgłoszenia dotyczy spółek, które zostały wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r.

Beneficjent rzeczywisty - 5 najczęstszych błędów

Pozostało już tylko 11 dni do ujawnienia beneficjenta rzeczywistego w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Na chwilę obecną wciąż wiele spółek nie spełniło jeszcze tego wymogu. W praktyce powstaje bowiem wiele wątpliwości interpretacyjnych, takich jak np. kwestia podmiotów zależnych spółek notowanych na giełdach papierów wartościowych czy też spółek Skarbu Państwa. Przedstawiamy 5 najczęściej popełnianych przez spółki błędów tym zakresie - w ocenie radcy prawnego Rafała Semczyszyn.

REKLAMA

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych a COVID-19

Tarcza Antykryzysowa, tj. ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wydłużyła termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych o trzy miesiące.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych 2020 – kto ma obowiązek dokonać zgłoszenia i kim jest beneficjent rzeczywisty?

Od dnia 13 października 2019 roku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, nałożono na niektóre podmioty gospodarcze, obowiązek zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych do nowopowstałego Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Informacja ta jest istotna, z uwagi na fakt, wysokich kar jakie mogą być nakładane za niedokonanie stosowanego zgłoszenia.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - obowiązki firm w 2020 r.

Centralny Rejestr Beneficjentów Bezpośrednich funkcjonuje od października 2019 r. Ma zapobiegać praniu brudnych pieniędzy oraz zmniejszyć ryzyko terroryzmu.

Nowe obowiązki dla spółek – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych rozpoczyna działalność

W dniu 13 października 2019 r. teoretycznie funkcjonować rozpoczęła nowa instytucja – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. W praktyce, w pełni rozpocznie ona swoją działalność dopiero za 6 miesięcy, tj. 13 kwietnia 2020 r. i najpóźniej z tym dniem bardzo wielu przedsiębiorców będzie musiało spełnić nowy obowiązek – dokonać zgłoszenia do Rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych. To pojęcie jednak budzi wiele kontrowersji i może wiązać się z problemami dla części spółek.

Ruszył Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

13 października 2019 r. ruszył Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Kto jest beneficjentem rzeczywistym? Jakie dane podlegają wpisowi?

Nowa skala podatkowa od 1 października 2019 - co oznacza dla przedsiębiorców?

Od 1 października 2019 r. obowiązują zmiany w podatku dochodowym. Najważniejszą zmianą jest obniżenie progu podatkowego z 18% na 17%, przy kwocie granicznej bez zmian. Dodatkowo zwiększone zostaną: kwota wolna od podatku oraz koszty uzyskania przychodów dla pracowników. Co w praktyce oznaczają powyższe rozwiązania?

Split payment obowiązkowy już od listopada 2019 r.

Podatnicy, którzy dotychczas stosowali krajowe odwrotne obciążenie, będą bezwzględnie zobowiązani do dokonywania płatności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP, ang. split payment). Obowiązek ten ma wejść w życie 1 listopada 2019 roku. Do tej pory korzystanie z rozwiązania było dobrowolne.

Obrót paliwami opałowymi - zmiany od 1 września 2019 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 września 2019 r. zmienią się zasady dokumentowania obrotu paliwami opałowymi. Przedsiębiorcy sprzedający paliwa opałowe nie będą pobierać i przechowywać papierowych oświadczeń zawierających deklaracje przeznaczenia takich olejów do celów grzewczych. Oświadczenia te będą składane elektronicznie w systemie SENT. Uczestnicy obrotu paliwami opałowymi muszą dokonać rejestracji jako tzw. pośredniczące podmioty olejowe (sprzedawcy) lub zużywające podmioty olejowe (nabywcy).

Specjalne sądy rozstrzygną spory dotyczące praw własności intelektualnej

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.

25 groszy za każdą torbę foliową w sklepie od 1 września 2019 r.

Od 1 września 2019 r. za każdą torbę foliową, oprócz tzw. zrywek, trzeba będzie zapłacić 25 groszy, w tym VAT - powiedział 21 sierpnia 2019 r. minister środowiska Henryk Kowalczyk. Nowe przepisy to efekt obchodzenia przepisów przez sklepy, które wydawały klientom torby nieobjęte opłatą recyklingową.

Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019

Z początkiem lipca 2019 r. weszły znaczące zmiany w emisji obligacji korporacyjnych. Nowe przepisy mają na celu w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów. Choć zostały uchwalone by przeciwdziałać publicznym aferom pokroju GetBack, mogą w konsekwencji znacząco zmniejszyć rynek obligacji prywatnych.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Zmiana celu użytkowania wieczystego w 2019 r. – zielone światło dla inwestorów

15 sierpnia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Wprowadza ona zmiany m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dzięki którym inwestorzy będą mogli łatwiej doprowadzić do zmiany celu użytkowania wieczystego nieruchomości.

Obowiązkowy split payment w wybranych branżach od 1 września 2019

Rząd przyjął projekt który wprowadza m. in. obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP) w wybranych branżach. Kto będzie musiał stosować split payment?

Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?

Nowe karty warsztatowe (2. generacji) do tachografów cyfrowych

Prawie 50% kart warsztatowych 2. generacji do tachografów cyfrowych (inteligentnych) wydała do 17 maja 2019 r. pory Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Wszyscy zainteresowani otrzymaniem nowych kart do tachografów, którzy złożyli wnioski po 15 maja br. otrzymają już karty współpracujące z nowymi tachografami inteligentnymi. Od 15 czerwca 2019 r. PWPW rozpocznie wydawanie pozostałych rodzajów kart do tachografów – kart kierowcy, kart przedsiębiorstwa oraz kart kontrolnych.

Uszczelnienie obrotu olejem opałowym od 1 września 2019 r.

14 maja 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Projekt ten zawiera rozwiązania, które umożliwią wykorzystanie narzędzi informatycznych do odbiurokratyzowania obrotu olejem opałowym i uszczelnienia systemu obrotu tym paliwem.

Rejestracja podmiotów w systemie śledzenia produktów tytoniowych Track&Trace

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) udostępniła system elektronicznej rejestracji podmiotów zajmujących się obrotem wyrobów tytoniowych na polskim rynku. Sieci handlowe, sklepy i punkty zajmujące się handlem wyrobami tytoniowymi, już od 10 maja 2019 r., na dziesięć dni przed rozpoczęciem obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej systemu Track&Trace, mogą swobodnie dokonać procesu rejestracji swojej działalności.

Zwiększony nadzór nad zawodem doradcy restrukturyzacyjnego

Nowelizacja ustawy o licencji doradcy restrukturyzacyjnego, którą 23 kwietnia 2019 r. podpisał prezydent Andrzej Duda wprowadza nowe zasady kontroli wykonywania zawodu doradcy restrukturyzacyjnego. Ustawa ta przekazuje ponadto dodatkowe uprawnienia nadzoru nad doradcami ministrowi sprawiedliwości. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 roku.

CEIDG 2019 - zdublowane wpisy będą usunięte

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że po 30 kwietnia 2019 r. z CEIDG wykreślone zostaną "zdublowane" wpisy przedsiębiorców, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Działanie to ma celu poprawę przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem dotyczy ok. 2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1% wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.

Postęp technologiczny wymusił nowelizację przepisów dotyczących znaków towarowych

16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.

Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r.

Sejm pracuje nad projektem ustawy o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA). Rząd planuje wejście w życie nowej spółki na 1 marca 2020 r.

Leasing po nowemu 2019

Od początku nowego roku obowiązują zmienione przepisy dotyczące sposobu rozliczania przez firmy kosztów podatkowych samochodów osobowych. Zmiany obejmują zarówno kwestie zakupu, używania jak i leasingu. Nowe przepisy budziły wiele kontrowersji, dlatego poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany oraz konkretne wyliczenia.

Informacje i oświadczenia marketingowe na opakowaniach kosmetyków - zmiany 2019

W 2019 roku branża kosmetyczna ma do czynienia z ważnymi nowymi przepisami. Od 1 stycznia obowiązuje nowa ustawa z 4 października 2018 r.o produktach kosmetycznych, zaś od 1 lipca stosują się załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych dotyczące nowych zasad w ocenie poprawności stosowania deklaracji „free from” („nie zawiera”/”wolny od”) i „hipoalergiczny”.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wzrosło minimalne wynagrodzenia za pracę, a także minimalna stawka godzinowa. To ważna informacja dla przedsiębiorców, ponieważ oznacza również podwyżkę składek ZUS.

Informacja dla pracownika o wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy do 22 stycznia 2019 r.

1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy, które wprowadziły zmianę w zasadach wypłacania wynagrodzenia. Od tej pory regułą jest wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy. Pracodawca musi poinformować pracownika o zmianie formy wypłaty wynagrodzenia do 22 stycznia 2019 r.

Mały ZUS 2019 - nowelizacja ustawy

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw Adam Abramowicz zapowiedział przedstawienie propozycji nowelizacji ustawy o Małym ZUS. W tym celu przeprowadza konsultacje z przedsiębiorcami.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.

Wyjaśnienie na temat krótkiego terminu zgłoszeń do Małego ZUS-u

Z czego wynika tak krótki termin na zgłoszenie do tzw. Małego ZUS-u? Przedstawiamy wyjaśnienie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Jak zgłosić się do małego ZUS-u 2019 - instrukcja

Od 1 stycznia 2019 r. wchodzi w życie tzw. Mały ZUS. Jak się do niego zgłosić? Przedstawiamy instrukcję krok po kroku.

Jak obliczyć wysokość składek na mały ZUS - współczynnik 2019

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podał kwotę współczynnika potrzebnego do ustalenia najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wynosi on w 2019 roku 0,5083.

Jak zgłosić się do Małego ZUSu od 2019 r?

Do 8 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy mogą zgłosić się do Małego ZUS-u. Sprawdź jak to zrobić.

Zgłoszenie do Małego ZUS-u do 8 stycznia 2019 r.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę mogą od 1 stycznia 2019 r. zgłosić się do "Małego ZUS-u". Zostało już mało czasu.

Mały ZUS od 1 stycznia 2019 r. - wszystko co musisz wiedzieć

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje Mały ZUS. Przedstawiamy poradnik pokazujący na przykładach zasady opłacania niższych składek.

Pracownicze Plany Kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) są nową formą oszczędzania. Będą tworzone w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia. Dla podmiotów zatrudniających - wdrożenie i obsługa PPK to nowe obowiązki. W pierwszej kolejności obowiązek utworzenia PPK spoczywa na pracodawcach zatrudniających co najmniej 250 osób.

Jak przygotować się do zmian 2019 w prawie pracy i ZUS

W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.

Stawka CIT 9% dla przedsiębiorców od 2019 r.

Z początkiem przyszłego roku mocą nowelizacji ustawy o CIT stawka 15% zostanie obniżona do 9%. Nowa stawka co prawda będzie miała zastosowanie do dochodów osiągniętych w 2018 r., lecz z obniżonej stawki nie skorzystają wszyscy, a część firm nawet straci ulgę.

Czyje dane trafią do Krajowego Rejestru Zadłużonych od 2019 r.

Od 1 lipca 2019 r. ma powstać Krajowy Rejestr Zadłużonych. Jego powstanie uderzy w nieuczciwych przedsiębiorców oraz dłużników alimentacyjnych.

Dokumentacja pracownicza po zmianach od 1 stycznia 2019 r.

Krótszy okres przechowywania akt, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej także w wersji elektronicznej - m.in. te zmiany wejdą w życie już od 1 stycznia 2019 r. Co jeszcze się zmieni?

Pracownicze Plany Kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców od 2019 r.

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych - dalej PPK wchodzi w życie od 1.01.2019 r., a już od 1.07.2019 r. największe firmy, zatrudniające co najmniej 250 osób, będą objęte obowiązkiem otworzenia PPK. Następnie co pół roku obowiązkiem tym będą obejmowane także mniejsze podmioty. Docelowo wszystkie przedsiębiorstwa będą musiały założyć i prowadzić PPK, chyba że obejmie je ustawowe zwolnienie z tego wymogu. W związku z objęciem podmiotów zatrudniających wymogiem założenia i prowadzenia PPK nałożone zostaną na nie nowe, nieznane wcześniej obowiązki, w szczególności w zakresie zawierania umów: o zarządzanie PPK i o prowadzenie PPK, obliczania i dokonywania należnych wpłat do PPK, jak również obowiązki informacyjne i obowiązki związane z samą obsługą administracyjną programu.

REKLAMA