REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym /fot. Shutterstock
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Dwa sposoby podpisania zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Udostępniona platforma Ministerstwa Finansów domyślnie kieruje nas jako użytkowników do podpisania przygotowanego zgłoszenia podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Niemniej pojawia się pytanie co w wypadku gdy takiego podpisu nie posiada osoba uprawniona do reprezentacji spółki? Wówczas, zgodnie z przepisami, osoba taka ma możliwość podpisania dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, co już nie jest takie proste oraz intuicyjne, jak mogłoby się wydawać.

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Ministerstwo Finansów o zasadach podpisywania zgłoszeń do CRBR podpisem elektronicznym

Informacja udostępniona przez Ministerstwo Finansów ogranicza się do stwierdzenia, że w celu podpisania zgłoszenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym należy wyeksportować dane do pliku XML w dedykowanej aplikacji służącej do podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, którym dysponuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki. Tak skonstruowany opis sprowadza problem praktycznie do konieczności wybrania opcji „eksportuj” na ostatniej stronie zgłoszenia, na platformie Ministerstwa Finansów. Po pobraniu pliku na naszym komputerze powinien pojawić się plik z rozszerzeniem .xml, który należy podpisać za pośrednictwem oprogramowania dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Konfigurowanie podpisu przed podpisaniem zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

W tym miejscu pojawia się pierwszy problem, albowiem nie każdy użytkownik oprogramowania ma w sposób prawidłowy skonfigurowane ustawienia podpisu. Ponownie odwołując się do informacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wiemy, że zgłoszenie informacji o beneficjencie rzeczywistym jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym (podpis wewnętrzny dołączony – Enveloped XAdES). Niemniej posiadając ww. wiedzę, dalej nie wiemy jak dokonać konfiguracji ustawienia podpisu. Każdy z dostawców kwalifikowanego podpisu elektronicznego używa własnych określeń oraz oznaczeń dotyczących poszczególnych opcji czy ustawień. Dla przykładu oprogramowanie udostępnione przez Spółkę Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. - Szafir 2.0, posługuje się określeniem m.in. „podpis wbudowany (kontrasygnata)” oraz „podpis otaczany”. Poza tym istnieje możliwość wyboru opcji „zapisz podpisywane dane razem z podpisem”. Do nas jako użytkowników należy teraz wybór prawidłowych ustawień, nie mówiąc już o pozostałych dostępnych do zmodyfikowania elementach podpisu takich jak format (XAdES, PAdES, ASiC-S czy CAdES), wariant (znacznik czasu, certyfikatu, listy), funkcja skrótu (SHA-1, SHA-256) czy rodzaj zobowiązania (dowód nadawcy, dowód dostawcy, formalne zatwierdzenie itd.).

REKLAMA

Po wybraniu prawidłowych ustawień podpisu, w efekcie otrzymujemy dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zdziwi się jednak ten, kto teraz spróbuje wczytać otrzymany dokument na platformę Ministerstwa Finansów. Po wybraniu zapisanego pliku pojawi się bowiem następująca informacja: Nieprawidłowe rozszerzenie pliku. Dopuszczalne rozszerzenie: .xml. Zdziwienie będzie tym większe, po tym jak sprawdzimy, że nasz dokument ma takie właśnie rozszerzenie. Zespół Pomocy Technicznej, wskazuje w tym przypadku, że należy usunąć z nazwy pliku ostatnie znaki .XAdES. Rozwiązanie zdaje się proste tylko, że w naszym wypadku ostatnie znaki w pliku to właśnie xml.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy teraz sięgnąć do głęboko zakorzenionej u każdego prawnika wiedzy informatycznej, w szczególności tej dotyczącej funkcjonalności naszego systemu operacyjnego, który to domyślnie ukrywa rozszerzenia znanych mu plików. Mając zainstalowane oprogramowanie dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, system operacyjny ukryje nam rozszerzenie .XAdES pokazując wyłącznie .xml. Po odznaczeniu ww. opcji okaże się, że nasz plik posiada nazwę .xml.XAdES. Po usunięciu, zgodnie z instrukcją, z nazwy pliku ostatnich znaków .XAdES z sukcesem możemy wczytać dokument na platformę Ministerstwa Finansów gdzie powinna pokazać się informacja o osobie, która podpisała plik.

Przygotuj się wcześniej na zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Zapewne z czasem pojawi się mniej lub bardziej rozbudowana instrukcja podpisywania oraz składania dokumentów do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, która będzie udzielała odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące prawidłowego składania zgłoszeń lub ich podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Termin na złożenie dokumentów przez spółki założone przed dniem wejścia w życie przepisów tj. przed dniem 13 października 2019 roku upływał pierwotnie w dniu 13 kwietnia, niemniej w związku z epidemią koronawirusa został on przedłużony do dnia 13 lipca 2020 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA