REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym /fot. Shutterstock
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Dwa sposoby podpisania zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Udostępniona platforma Ministerstwa Finansów domyślnie kieruje nas jako użytkowników do podpisania przygotowanego zgłoszenia podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Niemniej pojawia się pytanie co w wypadku gdy takiego podpisu nie posiada osoba uprawniona do reprezentacji spółki? Wówczas, zgodnie z przepisami, osoba taka ma możliwość podpisania dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, co już nie jest takie proste oraz intuicyjne, jak mogłoby się wydawać.

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Ministerstwo Finansów o zasadach podpisywania zgłoszeń do CRBR podpisem elektronicznym

Informacja udostępniona przez Ministerstwo Finansów ogranicza się do stwierdzenia, że w celu podpisania zgłoszenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym należy wyeksportować dane do pliku XML w dedykowanej aplikacji służącej do podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, którym dysponuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki. Tak skonstruowany opis sprowadza problem praktycznie do konieczności wybrania opcji „eksportuj” na ostatniej stronie zgłoszenia, na platformie Ministerstwa Finansów. Po pobraniu pliku na naszym komputerze powinien pojawić się plik z rozszerzeniem .xml, który należy podpisać za pośrednictwem oprogramowania dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Konfigurowanie podpisu przed podpisaniem zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

W tym miejscu pojawia się pierwszy problem, albowiem nie każdy użytkownik oprogramowania ma w sposób prawidłowy skonfigurowane ustawienia podpisu. Ponownie odwołując się do informacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wiemy, że zgłoszenie informacji o beneficjencie rzeczywistym jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym (podpis wewnętrzny dołączony – Enveloped XAdES). Niemniej posiadając ww. wiedzę, dalej nie wiemy jak dokonać konfiguracji ustawienia podpisu. Każdy z dostawców kwalifikowanego podpisu elektronicznego używa własnych określeń oraz oznaczeń dotyczących poszczególnych opcji czy ustawień. Dla przykładu oprogramowanie udostępnione przez Spółkę Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. - Szafir 2.0, posługuje się określeniem m.in. „podpis wbudowany (kontrasygnata)” oraz „podpis otaczany”. Poza tym istnieje możliwość wyboru opcji „zapisz podpisywane dane razem z podpisem”. Do nas jako użytkowników należy teraz wybór prawidłowych ustawień, nie mówiąc już o pozostałych dostępnych do zmodyfikowania elementach podpisu takich jak format (XAdES, PAdES, ASiC-S czy CAdES), wariant (znacznik czasu, certyfikatu, listy), funkcja skrótu (SHA-1, SHA-256) czy rodzaj zobowiązania (dowód nadawcy, dowód dostawcy, formalne zatwierdzenie itd.).

REKLAMA

Po wybraniu prawidłowych ustawień podpisu, w efekcie otrzymujemy dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zdziwi się jednak ten, kto teraz spróbuje wczytać otrzymany dokument na platformę Ministerstwa Finansów. Po wybraniu zapisanego pliku pojawi się bowiem następująca informacja: Nieprawidłowe rozszerzenie pliku. Dopuszczalne rozszerzenie: .xml. Zdziwienie będzie tym większe, po tym jak sprawdzimy, że nasz dokument ma takie właśnie rozszerzenie. Zespół Pomocy Technicznej, wskazuje w tym przypadku, że należy usunąć z nazwy pliku ostatnie znaki .XAdES. Rozwiązanie zdaje się proste tylko, że w naszym wypadku ostatnie znaki w pliku to właśnie xml.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy teraz sięgnąć do głęboko zakorzenionej u każdego prawnika wiedzy informatycznej, w szczególności tej dotyczącej funkcjonalności naszego systemu operacyjnego, który to domyślnie ukrywa rozszerzenia znanych mu plików. Mając zainstalowane oprogramowanie dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, system operacyjny ukryje nam rozszerzenie .XAdES pokazując wyłącznie .xml. Po odznaczeniu ww. opcji okaże się, że nasz plik posiada nazwę .xml.XAdES. Po usunięciu, zgodnie z instrukcją, z nazwy pliku ostatnich znaków .XAdES z sukcesem możemy wczytać dokument na platformę Ministerstwa Finansów gdzie powinna pokazać się informacja o osobie, która podpisała plik.

Przygotuj się wcześniej na zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Zapewne z czasem pojawi się mniej lub bardziej rozbudowana instrukcja podpisywania oraz składania dokumentów do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, która będzie udzielała odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące prawidłowego składania zgłoszeń lub ich podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Termin na złożenie dokumentów przez spółki założone przed dniem wejścia w życie przepisów tj. przed dniem 13 października 2019 roku upływał pierwotnie w dniu 13 kwietnia, niemniej w związku z epidemią koronawirusa został on przedłużony do dnia 13 lipca 2020 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA