Kategorie

Mikroprzedsiębiorca, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najnowszy odczyt nastrojów i planów inwestycyjnych przedsiębiorstw sektora MŚP wskazuje, że firmy działają już w klimacie recesji. Zastój i dekoniunktura to dla wielu firm już nie czarnowidztwo, lecz realna ocena gospodarczej rzeczywistości – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał monitoruje sektor MŚP.
Poprzednia fala kryzysu nie zamroziła rynku pracy. Wśród ofert pracy nadal znajdują się branże, w których to pracownicy dyktują warunki. O jakich zawodach mowa?
Telepraca oznacza pracę wykonywaną z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, przy użyciu współczesnych technologii teleinformatycznych. Umożliwia godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy polegającej na możliwości jej wykonywania „w każdym miejscu i o każdej porze”. Niewątpliwie, korzyści wprowadzenia telepracy są duże, także dla pracownika.
Nowe formy nadzoru i kontroli pracowników stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z takich form monitoringu jest geolokalizacja, tj. lokalizowanie przez pracodawcę miejsca pobytu pracowników wyposażonych w telefony komórkowe. Nadzorowanie pracowników w taki sposób nie jest bezpośrednio uregulowane w przepisach. Nie oznacza to jednak, że taka praktyka nie jest w ogóle objęta prawem i pewnymi ograniczeniami.
Telepraca jest postrzegana jako forma zatrudnienia umożliwiająca pracownikom godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy. Czy z punktu widzenia pracodawcy ma ona równie atrakcyjny charakter?
Pojęciami emerytury w niższym wieku emerytalnym oraz wcześniejszej emerytury zamiennie posługują się dziennikarze, politycy a nawet prawnicy, mimo że są to odrębne rodzaje świadczeń, o odrębnej konstrukcji prawnej.