REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne rozwiązywanie problemów daje energię

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Beata Drzazga
LIDIA SKUZA
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Zespoły są bardziej kreatywne i bardziej skuteczne niż jednostki, dlatego warto je doceniać – mówi przedsiębiorca i mentor biznesowy Beata Drzazga.

Zacznijmy naszą rozmowę od bardzo podstawowego pytania. Dlaczego pracujemy w zespołach, a nie indywidualnie?

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego, że współpraca przynosi lepsze efekty niż praca indywidualna. I to w wielu wymiarach. Chodzi nie tylko o to, że działając w zespole jesteśmy bardziej produktywni. Mając poparcie zespołu chętniej podejmujemy ryzyko, wprowadzamy innowacje, szybciej się rozwijamy ucząc się od siebie nawzajem, czujemy większą satysfakcję z pracy i mniejszy stres. Połączenie wiedzy i zdolności członków zespołu daje przewagę, dlatego zespoły lepiej pracują nad problemami, sprawniej wypracowują właściwe rozwiązania i sprawniej potrafią uniknąć błędów.

Pracownicy działający w zespołach z reguły czują się też bardziej pewni siebie, oczywiście pod warunkiem, że szanują się wzajemnie i wiedzą, że grają do jednej bramki. Szczególnie użyteczną metodą jest burza mózgów - wspólne omawianie najważniejszych tematów jest bardzo ważne bo przedsiębiorstwo jest jednym organizmem. Nawet jeżeli właściciel firmy na końcu musi podjąć decyzję jednoosobowo i być za nią odpowiedzialnym, bardzo dobrze jest wcześniej omówić problem z współpracownikami.

W takim razie porozmawiajmy o szczegółach. Aby wypracować jakąkolwiek przewagę na współczesnych rynkach potrzebujemy kreatywności, skuteczności, jakości i zdolności uczenia się.

REKLAMA

Zgadzam się w stu procentach. Zacznijmy od tego, że zespoły, z całą pewnością są bardziej kreatywne niż jednostki. Każdy z członków zespołu ma swoje unikalne cechy takie jak wiek, wykształcenie, wiedzę, kompetencje czy zainteresowania, przekłada się to na inne spojrzenie na problemy i inne podejście do ich rozwiązywania. Rozdzielanie projektów na poszczególnych członków zespołu to też praca, którą bardzo dobrze jest wykonywać wspólnie. Arbitralne podejmowanie takich decyzji może powodować, że potencjał pracowników nie będzie optymalnie wykorzystany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważny jest też udział zespołów w podejmowaniu decyzji strategicznych. Prowadząc firmę należy wyprzedzać trendy oraz oferować unikalną wartość. Omówienie wszystkich „za i przeciw” pozwala unikać błędów, na przykład przy podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w środki trwałe.

Jednak to wszystko nie jest takie proste. W ramach zespołów pojawiają się konflikty, różni członkowie mają swoje indywidualne cele, często sprzeczne z celami organizacji i sprzeczne ze sobą nawzajem.

I niestety, często wielu menedżerów nie radzi sobie z takimi sytuacjami. Pracowników należy traktować poważnie. Jeżeli pracownicy mają swoje własne cele, należy z nimi o tym rozmawiać i pomagać w rozwoju. Z resztą w większości korporacji rozmowy o celach pracowników to sformalizowany proces.

Kiedyś myślałam, że prowadząc firmę będę poświęcać większość czasu na sprawy operacyjne. Tymczasem okazuje się, że bardzo dużo tego czasu trzeba poświęcić na rozwiązywanie problemów pracowników. Przede wszystkim nie wolno dopuścić do pojawienia się różnego rodzaju zachowań agresywnych i mobbingu. To kolejny cel, który znacznie łatwiej osiągnąć jeżeli pracownicy pracują w grupach i pasują do siebie charakterami.

Ale sytuację w zespole psują nie tylko konflikty. Problem stanowią też nieudane projekty czy niepotrzebna sprawozdawczość.

To oznacza, że pracę zespołu należy właściwie organizować. Najważniejszym zadaniem menedżera jest umożliwienie pracownikom koncentracji na wykonywaniu kluczowych zadań.

Pracownicy, szczególnie tacy, którzy pracowali wcześniej w korporacjach są nauczeni rozmawiania ze sobą mailami. Tymczasem powinniśmy znacznie większą uwagę zwrócić na spotkania osobiste. Pracownicy muszą się znać ze sobą. Maile mogą być niewłaściwie odczytywane, tekst pisany w zły sposób przekazuje emocje, co może powodować niepotrzebne konflikty. Komunikacja przez maile powoduje też spadek efektywności. Czasami tygodniami czekamy na odpowiedź na maila zamiast załatwić sprawę natychmiast w krótkiej rozmowie. Mail jest bardzo dobrym narzędziem do tego, aby inicjować działania lub je kończyć, ale w czasie trwania projektu pracownicy powinni się kontaktować ze sobą bezpośrednio. Wspólne rozwiązywanie problemów daje pozytywną energię, z której korzysta cała organizacja.

A więc, bezpośrednie spotkania i praca zespołowa nie tylko rozwiązują problemy i konflikty, ale również inspirują. Bardzo ważne są również spotkania integracyjne - pomagają rozładowywać stres, łączyć ludzi i rozwiązywać konflikty.

Inwestycja w pracowników to duże obciążenie finansowe dla przedsiębiorstwa. Wiele firm stara się maksymalnie redukować personel, tymczasem BetaMed S.A. zatrudnia ponad 3 250 pracowników i ta liczba cały czas rośnie.

Redukcje personelu z reguły powodują nadmierne obciążenie tych, którzy zostają w firmie. Jeżeli nie zatrudnimy ludzi, wszystko będzie miało gorszą jakość. Właściciel firmy nie może siedzieć w biurze do dwunastej w nocy i pracować jako księgowy. Trzeba zatrudniać ludzi i trzeba się z nimi dzielić zasobami firmy. Dzięki temu poszczególne obszary działania są pod opieką specjalistów, nie boimy się kontroli, możemy się zająć strategią, rozwojem, jakością.

Należy zatrudniać ludzi z pasją, o pozytywnej energii. Tę energię łatwo zauważyć już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Ja często widzę ją już po kilku zdaniach. Dlatego lubię zatrudniać pracowników osobiście. Wtedy wiem, że mnie znają, jeżeli trzeba mają ze mną kontakt, czują się ważną częścią organizacji.

Już dawno doszłam do wniosku, że zatrudniając pracowników musze im zaoferować więcej niż inni pracodawcy. Dlatego w moich firmach pracownicy mają wolny dzień w urodziny, to jest dzień, kiedy mają świętować, a ja za to płacę. Wprowadziłam też o dwie godziny krótszy czas pracy w piątki. Pracownicy nie są niewolnikami, oni współtworzą firmę, a więc cały czas musimy myśleć, co możemy dla nich zrobić, dzięki temu będą oddani i lojalni. Zresztą widzę, że coraz więcej firm zaczyna działać podobnie.

Oczywiście, trzeba również znaleźć równowagę między empatią i byciem wymagającym. Musimy być konkretni, wytyczać konkretne cele, mówić jasno o co nam chodzi i kontrolować. Jednak pracownik nie może czuć strachu, niektórzy pracodawcy lubią pokazywać, że są twardzi, silni i nieugięci. To jest błąd, bo każdy menedżer może się mylić, i właśnie wtedy dobrze, że może liczyć na pracowników. Dlatego warto mieć dookoła siebie ludzi mądrzejszych od siebie i mających inne poglądy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA