REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą

Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą
Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Beata Drzazga o pewności siebie, odwadze i samoakceptacji w biznesie.

Czym jest pewność siebie? Jakie jest jej znaczenie w biznesie?

REKLAMA

REKLAMA

Należy tutaj poruszyć kilka zagadnień, po pierwsze czy jesteśmy w stanie właściwie ocenić własną wartość, wiedzę, kompetencje i możliwości? Czy mamy świadomość własnych wad i zalet, silnych i słabych stron? Czy czujemy się dobrze sami ze sobą? To wszystko jest tak ważne dlatego, że jeżeli potrafimy we właściwy sposób ocenić swoje możliwości, będziemy również w stanie stawiać sobie realistyczne cele. Jeżeli oceniamy swoje możliwości niewłaściwie, to istnieje niebezpieczeństwo, że postawimy sobie cel, którego nigdy nie będziemy w stanie osiągnąć, albo zrezygnujemy z projektów, które moglibyśmy zakończyć z sukcesem.

Problem dotyczy więc nie tylko osób o zaniżonej samoocenie, ale również osób zbyt pewnych siebie. W jednym i w drugim przypadku osiąganie założonych efektów będzie mocno utrudnione. W efekcie nawet osoby nadmiernie pewne siebie mogą popaść w niską samoocenę. A rozmawiamy o rzeczy niebywale istotnej, gdyż jeżeli zdefiniujemy biznes jako sztukę osiągania celów, to nie potrafiąc postawić sobie właściwego celu wypadamy z gry na samym początku. Realizując bezsensowne projekty zmarnujemy czas i zasoby.

Od czego zależy pewność siebie?

REKLAMA

W zdecydowanej większości przypadków pewność siebie zależy od wiedzy, doświadczenia i kompetencji. Naturalne jest, że w biznesie niepewnie czuje się osoba niedoświadczona. Problem jednak pojawia się wtedy, gdy niepewnie czuje się ktoś, kto obiektywnie świetnie sobie radzi ze swoimi zadaniami. I niestety są to sytuacje częste. Przyczyn może być mnóstwo, zaczynając od relacji w rodzinie czy w szkole, a kończąc na wpływie zbiurokratyzowanych instytucji, w których źle widziana jest kreatywność i kwestionowanie istniejącego porządku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pewność siebie jest tak istotna również dlatego, że jedną z najważniejszych cech, jakie powinna posiadać osoba chcąca odnieść sukces jest samodzielność. Samodzielność jest kluczem do sukcesu zarówno w korporacjach, jak i w niewielkich, prywatnych biznesach. Jest ona jednak nienaturalna jeżeli nie jest poparta pewnością siebie. Na stanowiskach kierowniczych samodzielność jest związana z umiejętnością realizacji postawionych celów. Osoba samodzielna ma inicjatywę, mobilizuje innych, ale potrafi również zmobilizować siebie. A tak jak już mówiłam przed chwilą, realizacja celów to rzecz absolutnie kluczowa - organizacje istnieją po to, żeby realizować cele.

W takim razie porozmawiajmy o jeszcze jednym pojęciu – o odwadze. Jaki jest związek między pewnością siebie i odwagą?

Mówiąc w ogromnym uproszczeniu, odwaga to coś, co powoduje, że podejmujemy walkę zamiast uciekać. Dzięki odwadze, po pierwsze nie rezygnujemy ze stawiania sobie celów, po drugie, walczymy o ich osiągnięcie mimo pojawiających się trudności. Pewność siebie i odwaga są ze sobą nierozerwalnie związane – można powiedzieć, że pewność siebie jest źródłem odwagi, podobnie jak jest źródłem samodzielności. Również tu brak pewności siebie powoduje, że odwaga przestaje być autentyczna, zamienia się w ryzykanctwo.

W tym kontekście powinniśmy porozmawiać o jeszcze jednym pojęciu - samoakceptacji. Źródło samoakceptacji leży również w pewności siebie. Samoakceptacja powoduje, że zgadzamy się na własne wady i słabe strony. Rozumiemy przyczyny własnych niepowodzeń. Jesteśmy w stanie reagować konstruktywnie na krytykę, wyciągać właściwe wnioski z niepowodzeń. To wszystko są cechy, które ułatwiają nam osiąganie celów biznesowych, gdyż dzięki nim jesteśmy w stanie skoncentrować się na istocie problemu zamiast toczyć jałowe dyskusje oparte na emocjach.

Co zrobić, jeżeli dochodzimy do wniosku, że mamy problemy z pewnością siebie?

Najważniejsze jest zdobywanie wiedzy i nabywanie doświadczenia. Pewność siebie jest ich naturalną konsekwencją. Jeżeli to nie wystarczy, powinniśmy zacząć od próby zrozumienia źródeł problemów. O tym rozmawialiśmy przed chwilą, dodajmy jednak, że osoby niewystarczająco pewne siebie często niepotrzebnie polegają na ocenach formułowanych przez kogoś innego. Należy więc budować zaufanie do własnej oceny sytuacji. Znowu, będzie to tym łatwiejsze, im większe będzie nasze doświadczenie w biznesie.

Nadawanie nadmiernego znaczenia ocenom formułowanym przez innych może być też przyczyną niewłaściwej samooceny. W dodatku nie ma znaczenia czy te oceny są pozytywne czy negatywne. Jeżeli jesteśmy zbyt często krytykowani, będziemy unikać podejmowania niektórych działań. Jeżeli jesteśmy zbyt często chwaleni, nie będziemy potrafili zrozumieć przyczyn swoich porażek. Poleganie na własnej ocenie sytuacji jest też ważne z innych powodów. Po pierwsze skraca proces podejmowania decyzji, po drugie daje pewność, że decyzja będzie podjęta tylko i wyłącznie w naszym interesie. Inni ludzie nie zawsze będą zainteresowani tym, aby właściwie oceniać nasze działania.

Wracamy tutaj po raz kolejny do samodzielności. Trzeba jednak pamiętać o jednej rzeczy. Najlepiej, jeżeli samodzielna ocena naszych własnych działań będzie oparta o obiektywne czynniki, takie jak ilość pozyskanych klientów czy procent realizacji celów sprzedażowych. Nie powinna być natomiast oparta o emocje, gdyż wtedy bardzo łatwo wpaść w różne mentalne pułapki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA