REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą
Jak zaprzyjaźnić się z samym sobą
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Beata Drzazga o pewności siebie, odwadze i samoakceptacji w biznesie.

Czym jest pewność siebie? Jakie jest jej znaczenie w biznesie?

REKLAMA

REKLAMA

Należy tutaj poruszyć kilka zagadnień, po pierwsze czy jesteśmy w stanie właściwie ocenić własną wartość, wiedzę, kompetencje i możliwości? Czy mamy świadomość własnych wad i zalet, silnych i słabych stron? Czy czujemy się dobrze sami ze sobą? To wszystko jest tak ważne dlatego, że jeżeli potrafimy we właściwy sposób ocenić swoje możliwości, będziemy również w stanie stawiać sobie realistyczne cele. Jeżeli oceniamy swoje możliwości niewłaściwie, to istnieje niebezpieczeństwo, że postawimy sobie cel, którego nigdy nie będziemy w stanie osiągnąć, albo zrezygnujemy z projektów, które moglibyśmy zakończyć z sukcesem.

Problem dotyczy więc nie tylko osób o zaniżonej samoocenie, ale również osób zbyt pewnych siebie. W jednym i w drugim przypadku osiąganie założonych efektów będzie mocno utrudnione. W efekcie nawet osoby nadmiernie pewne siebie mogą popaść w niską samoocenę. A rozmawiamy o rzeczy niebywale istotnej, gdyż jeżeli zdefiniujemy biznes jako sztukę osiągania celów, to nie potrafiąc postawić sobie właściwego celu wypadamy z gry na samym początku. Realizując bezsensowne projekty zmarnujemy czas i zasoby.

Od czego zależy pewność siebie?

REKLAMA

W zdecydowanej większości przypadków pewność siebie zależy od wiedzy, doświadczenia i kompetencji. Naturalne jest, że w biznesie niepewnie czuje się osoba niedoświadczona. Problem jednak pojawia się wtedy, gdy niepewnie czuje się ktoś, kto obiektywnie świetnie sobie radzi ze swoimi zadaniami. I niestety są to sytuacje częste. Przyczyn może być mnóstwo, zaczynając od relacji w rodzinie czy w szkole, a kończąc na wpływie zbiurokratyzowanych instytucji, w których źle widziana jest kreatywność i kwestionowanie istniejącego porządku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pewność siebie jest tak istotna również dlatego, że jedną z najważniejszych cech, jakie powinna posiadać osoba chcąca odnieść sukces jest samodzielność. Samodzielność jest kluczem do sukcesu zarówno w korporacjach, jak i w niewielkich, prywatnych biznesach. Jest ona jednak nienaturalna jeżeli nie jest poparta pewnością siebie. Na stanowiskach kierowniczych samodzielność jest związana z umiejętnością realizacji postawionych celów. Osoba samodzielna ma inicjatywę, mobilizuje innych, ale potrafi również zmobilizować siebie. A tak jak już mówiłam przed chwilą, realizacja celów to rzecz absolutnie kluczowa - organizacje istnieją po to, żeby realizować cele.

W takim razie porozmawiajmy o jeszcze jednym pojęciu – o odwadze. Jaki jest związek między pewnością siebie i odwagą?

Mówiąc w ogromnym uproszczeniu, odwaga to coś, co powoduje, że podejmujemy walkę zamiast uciekać. Dzięki odwadze, po pierwsze nie rezygnujemy ze stawiania sobie celów, po drugie, walczymy o ich osiągnięcie mimo pojawiających się trudności. Pewność siebie i odwaga są ze sobą nierozerwalnie związane – można powiedzieć, że pewność siebie jest źródłem odwagi, podobnie jak jest źródłem samodzielności. Również tu brak pewności siebie powoduje, że odwaga przestaje być autentyczna, zamienia się w ryzykanctwo.

W tym kontekście powinniśmy porozmawiać o jeszcze jednym pojęciu - samoakceptacji. Źródło samoakceptacji leży również w pewności siebie. Samoakceptacja powoduje, że zgadzamy się na własne wady i słabe strony. Rozumiemy przyczyny własnych niepowodzeń. Jesteśmy w stanie reagować konstruktywnie na krytykę, wyciągać właściwe wnioski z niepowodzeń. To wszystko są cechy, które ułatwiają nam osiąganie celów biznesowych, gdyż dzięki nim jesteśmy w stanie skoncentrować się na istocie problemu zamiast toczyć jałowe dyskusje oparte na emocjach.

Co zrobić, jeżeli dochodzimy do wniosku, że mamy problemy z pewnością siebie?

Najważniejsze jest zdobywanie wiedzy i nabywanie doświadczenia. Pewność siebie jest ich naturalną konsekwencją. Jeżeli to nie wystarczy, powinniśmy zacząć od próby zrozumienia źródeł problemów. O tym rozmawialiśmy przed chwilą, dodajmy jednak, że osoby niewystarczająco pewne siebie często niepotrzebnie polegają na ocenach formułowanych przez kogoś innego. Należy więc budować zaufanie do własnej oceny sytuacji. Znowu, będzie to tym łatwiejsze, im większe będzie nasze doświadczenie w biznesie.

Nadawanie nadmiernego znaczenia ocenom formułowanym przez innych może być też przyczyną niewłaściwej samooceny. W dodatku nie ma znaczenia czy te oceny są pozytywne czy negatywne. Jeżeli jesteśmy zbyt często krytykowani, będziemy unikać podejmowania niektórych działań. Jeżeli jesteśmy zbyt często chwaleni, nie będziemy potrafili zrozumieć przyczyn swoich porażek. Poleganie na własnej ocenie sytuacji jest też ważne z innych powodów. Po pierwsze skraca proces podejmowania decyzji, po drugie daje pewność, że decyzja będzie podjęta tylko i wyłącznie w naszym interesie. Inni ludzie nie zawsze będą zainteresowani tym, aby właściwie oceniać nasze działania.

Wracamy tutaj po raz kolejny do samodzielności. Trzeba jednak pamiętać o jednej rzeczy. Najlepiej, jeżeli samodzielna ocena naszych własnych działań będzie oparta o obiektywne czynniki, takie jak ilość pozyskanych klientów czy procent realizacji celów sprzedażowych. Nie powinna być natomiast oparta o emocje, gdyż wtedy bardzo łatwo wpaść w różne mentalne pułapki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA