REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca zdalna dobrostan wellbeing work-life balance work-life integration pracownik generacja pokolenie
Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

Praca, praca, praca…

Aktywni zawodowo Polacy poświęcają na pracę przeciętnie ponad 43 godziny tygodniowo. Co trzecia osoba czuje, że przez pracę nie poświęca bliskim tyle czasu, ile by chciała. 

REKLAMA

Polacy znaleźli się na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby godzin przepracowanych w tygodniu. Polskę pod tym względem wyprzedziła tylko Grecja.

Równowaga między życiem prywatnym i zawodowym

Zbyt długi czas pracy może przyczyniać się do pracoholizmu czy wypalenia zawodowego. Odpowiedzią na te problemy społeczne jest koncepcja work-life balance, która opiera się na wyraźnym oddzieleniu pracy od życia prywatnego.

Równowagę między życiem prywatnym i zawodowym pracownicy traktują priorytetowo. Dla większości życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Równowaga między tymi sferami jest dziś na liście priorytetów pracowników na równi z wynagrodzeniem. Aż 71% Polaków stawia granicę pomiędzy pracą a domem, znajomymi i rodziną.

Można też inaczej – łączenie pracy z życiem prywatnym

REKLAMA

Ostatnio coraz więcej mówi się jednak o innym trendzie, a mianowicie work-life integration. Koncepcja ta zakłada upłynnienie granic pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Zgodnie z tą ideą łatwiej jest łączyć sfery zawodową i prywatną niż je rozdzielać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Work-life integration ma dla pracowników wiele zalet i umożliwia im np. wyjście w trakcie pracy do lekarza, urzędu czy odebranie dziecka ze szkoły. W zamian pracodawca może oczekiwać, że pracownik odbierze telefon czy odpisze na maila poza godzinami pracy.

Niektórzy pracodawcy umożliwiają nawet workation, czyli łączenie pracy zawodowej z wakacjami. Pracownik przebywa w atrakcyjnym turystycznie miejscu, które umożliwia mu zarówno odpoczynek, jak i komfortowe warunki pracy.

Różne generacje – różne podejście do życia zawodowego i prywatnego

Pokolenie Z, czyli najmłodsza grupa na rynku pracy, rzadziej od starszych generacji ceni sztywny podział życia zawodowego i prywatnego, czyli work-life balance. Osoby z tej generacji wyróżnia chęć pracy zdalnej. 

Natomiast Millenialsi, czyli Pokolenie Y, częściej marzą o karierze freelancera. Zdaniem pracodawców Pokolenie Y wysoko ceni możliwość integracji czasu pracy i czasu prywatnego.

Z kolei najstarsi na rynku pracy, czyli Pokolenie X, rzadziej ocenia work-life integration jako zjawisko pozytywne. 

Wybór modelu pracy w danej firmie jest dużym wyzwaniem dla pracodawców. Niezależnie od tego, na co się zdecydują, najważniejsze jest, aby wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników, a także dbać o ich dobrostan psychiczny.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA