REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo chcą zatrudniać pracodawcy? Specjaliści IT najbardziej poszukiwani

Kogo chcą zatrudniać pracodawcy? Specjaliści IT najbardziej poszukiwani
Kogo chcą zatrudniać pracodawcy? Specjaliści IT najbardziej poszukiwani
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej poszukiwani przez pracodawców w I półroczu 2022 r. byli specjaliści ds. IT , do których kierowano blisko co czwartą ofertę - wynika z raportu serwisu Pracuj.pl. Pracowników poszukiwały najczęściej przedsiębiorstwa specjalizujące się w finansach i bankowości - stwierdzono.

Kogo szukali pracodawcy w I półroczu 2022 roku?

Między styczniem a czerwcem 2022 r. w serwisie Pracuj.pl ukazało się 597 tys. ogłoszeń o pracę, czyli o 35 proc. więcej niż w analogicznym okresie w ub.r.; Rekordowy okazał się okres między styczniem a marcem, gdy ukazało się 312 tys. ofert - dowodzi raport "Rynek Pracy Specjalistów: I półrocze 2022".

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazano, na pierwszym miejscu w zestawieniu najbardziej popularnych specjalizacji, po raz pierwszy w historii badania, znaleźli się specjaliści ds. IT. Kierowano do nich 24 proc. ofert w Pracuj.pl w badanym okresie. "Na wynik ten złożyły się oferty dla specjalistów ds. rozwoju oprogramowania (16 proc. wszystkich ogłoszeń) oraz administracji IT (8 proc.)" - wyjaśniono.

Drugie miejsce (24 proc. ofert na portalu) zajęli specjaliści ds. sprzedaży – dotychczasowy lider zestawienia. Na trzecim miejscu znaleźli się natomiast pracownicy obsługi klienta, do których kierowano 13 proc. ogłoszeń w serwisie. Za nimi uplasowali się pracownicy fizyczni, którzy również mogli wybierać spośród 13 proc. ogłoszeń.

Jakie branże szukają pracowników?

Wskazano, że w I półroczu 2022 r. pracowników poszukiwały najczęściej przedsiębiorstwa specjalizujące się w finansach i bankowości, odpowiedzialne za 11 proc. ofert pracy w Pracuj.pl. Na drugim miejscu znalazła się branża IT, z której pochodziło co dziesiąte ogłoszenie. Na trzecim miejscu uplasowali się pracodawcy z obszaru handlu detalicznego/B2C, czyli m.in. operatorzy sieci sklepów spożywczych, dyskontów, galerii handlowych (9 proc. ogłoszeń).

Dodano, że "stosunkowo wysoką aktywnością" wykazywały się firmy z branży produkcyjnej (7 proc.), budowlanej (6 proc.) oraz z obszaru handlu i sprzedaży B2B (5 proc.). "Szczególnie w przypadku obszaru produkcji i budownictwa na aktywność rekrutacyjną mógł mieć wpływ znaczący odpływ wielu pracowników z Ukrainy płci męskiej, którzy w obliczu agresji Rosji na swój kraj postanowili do niego wrócić" - oceniono.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich województwach jest najwięcej ofert pracy?

Jak wynika z raportu, 20 proc. ogłoszeń publikowanych na Pracuj.pl w I półroczu 2022 r. pochodziło od pracodawców z województwa mazowieckiego. W czołówce znalazły się też: dolnośląskie (10 proc.), a także śląskie, małopolskie i wielkopolskie (po 9 proc.). Zwrócono uwagę, że w związku ze wzrostem popularności pracy zdalnej ostatecznie zrekrutowany pracownik niekoniecznie będzie faktycznie wykonywać obowiązki w tym województwie. "Trend ten widoczny jest m.in. w branży IT, kreatywnej czy w usługach biznesowych, gdzie dostrzegalne są migracje części pracowników do mniejszych miast czy rodzinnych regionów" - wskazano.

Zawody, specjalizacje, kompetencje

Według raportu 36 proc. ofert dotyczyło specjalizacji, w których rola kompetencji cyfrowych jest wysoka lub dynamicznie rośnie – w tym IT, marketingu, reklamy, grafiki, e-commerce czy badań i rozwoju.

Zwrócono uwagę, że w I półroczu 2022 r. pracownicy fizyczni stanowili czwartą najbardziej popularną specjalizację w serwisie Pracuj.pl. "Na zapotrzebowanie pracodawców na tę grupę kandydatów niewątpliwie wpływa zniknięcie z polskiego rynku pracy mężczyzn pochodzących z Ukrainy" - oceniono. Jak stwierdzono, w pierwszych sześciu miesiącach br. do pracowników fizycznych kierowano 50 tys. ogłoszeń. W II półroczu 2021 r. było ich 70 tys., a w ostatnich sześciu miesiącach br. liczba ta wzrosła do 77 tys.

Praca zdalna i hybrydowa

Zgodnie z raportem, 27 proc. ogłoszeń na portalu Pracuj.pl pod koniec I półrocza 2022 r. dotyczyło pracy zdalnej lub hybrydowej. Wykonywanie zadań w pełni poza siedzibą firmy umożliwiało 16 proc. ofert. "W stosunku do sytuacji z końca 2021 r. widoczny jest niewielki spadek liczby ofert w pełni zdalnych, ale najwyższy w historii udział ofert umożliwiających przynajmniej częściową pracę spoza biura" - zaznaczono.

Wynagrodzenia - jawne "widełki"

REKLAMA

Autorzy raportu wskazali też na "zmiany w podejściu do jawności widełek wynagrodzenia". Pod koniec I półrocza 2022 r. 12 proc. aktywnych ogłoszeń w Pracuj.pl zawierało informacje o możliwym przedziale zarobków na danym stanowisku. "To liczba wyraźnie wyższa od tej sprzed wybuchu pandemii" - podano.

Wśród specjalizacji, w których dostrzegalny jest najwyższy odsetek ogłoszeń z widełkami zarobków, wyróżniają się te związane z kompetencjami cyfrowymi. Na informacje o kwocie wynagrodzenia na poziomie oferty mogą często liczyć eksperci z obszaru e-commerce i usług internetowych (25 proc.) oraz zajmujący się rozwojem oprogramowania (23 proc.). Powyżej średniej plasują się także m.in. pracownicy z obszaru marketingu (18 proc.), nieruchomości (16 proc.) oraz transportu i logistyki (15 proc.).

"I półrocze 2022 r. dowiodło, że osoby będące na początku karier zawodowych mają obecnie spory wybór możliwości rozwoju" - stwierdzono. Między styczniem i czerwcem ukazało się łącznie ponad 88 tys. ogłoszeń kierowanych do stażystów, praktykantów, młodszych specjalistów i asystentów - to 15 proc. wszystkich ofert w serwisie. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ drag/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA