REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o zaangażowanie pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaangażowanie pracowników jako kluczowy czynnik sukcesu. Jak mierzyć i budować
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest zaangażowanie pracownika? Dlaczego warto o nie dbać? Czy można je zmierzyć? 

Co świadczy o zaangażowaniu pracownika?

Zaangażowanie pracownicze - co to tak naprawdę jest? To pytanie otwiera drzwi do zrozumienia głębokości relacji między pracownikiem a organizacją. Zaangażowanie nie jest jedynie kwestią liczby przepracowanych godzin czy fizycznej obecności w miejscu pracy. Wręcz przeciwnie, to skomplikowany stan umysłu, który obejmuje silne poczucie przynależności, akceptacji wartości organizacji, oraz zrozumienie celów firmy. Pracownik zaangażowany identyfikuje się z misją przedsiębiorstwa, a jego motywacja przejawia się nie tylko w wysiłku, ale także w innowacyjności, kreatywności i chęci przekazywania pozytywnej energii.

REKLAMA

REKLAMA

- Angażujący się pracownik to kapitał, którego wartość przekracza jedynie obecność fizyczną w miejscu pracy. Przede wszystkim, absencja wśród takich pracowników jest znacznie niższa, co przekłada się na stabilność zespołu i ciągłość działań organizacji. Statystyki wskazują, że osoby zaangażowane generują aktywną stratę o 35% niższą niż ich mniej zaangażowani współpracownicy. Ponadto, poziom wydajności oraz innowacyjności w firmie, gdzie pracownicy przejawiają zaangażowanie, może wzrosnąć nawet o 20-22%. Taki pracownik to nie tylko wykonawca zadań, lecz także źródło kreatywności, efektywności i pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. W dłuższej perspektywie przekłada się to na zyski organizacji oraz rozwój jej potencjału – komentuje Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej badaniu zaangażowania pracowników.

Inicjatywa w kontekście organizacyjnym wykracza poza indywidualne działania pracowników. Stanowi ono także odzwierciedlenie umiejętności zarządzania organizacją, której istotą jest włączanie pracowników na różnych poziomach decyzyjnych. Zaangażowanie pracowników nie tylko świadczy o ich lojalności wobec firmy, lecz także pełni kluczową rolę w kształtowaniu ogólnej efektywności i rentowności przedsiębiorstwa. Aby w pełni zrozumieć głęboką istotę zaangażowania, konieczne jest również przyjrzenie się jego przeciwnościom, a także zrozumienie metod i praktyk, które prowadzą do jego budowania i skutecznego utrzymywania w strukturze organizacyjnej.

Kiedy brak zaangażowania?

A co z brakiem zaangażowania? Skąd on się bierze? Może wynikać z różnorodnych przyczyn. Po pierwsze, istotnym czynnikiem jest brak poczucia sensu wykonywanej pracy oraz brak poczucia sprawczości. Pracownicy, którym brakuje jasnych celów i zrozumienia wartości swojej pracy, mogą odczuwać brak zaangażowania i satysfakcji. Dodatkowo, nieprawidłowe stawianie oczekiwań, niewłaściwe wsparcie ze strony kierownictwa oraz brak możliwości rozwoju i awansu to kolejne czynniki wpływające negatywnie również na motywację. Niesprawiedliwe traktowanie, brak uznania i doceniania to również aspekty, które mogą prowadzić do obniżenia zaangażowania pracowników.

REKLAMA

Dodatkowo, kultura organizacyjna odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu zaangażowania pracowników. Brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także niechęć do korzystania z urlopów czy nadmierna presja i stres w miejscu pracy to czynniki, które wpływają na obniżenie motywacji, a tym samym zaangażowania. Warto zaznaczyć, że każda organizacja jest wyjątkowa i nawet wewnątrz nich różnice między zespołami mogą być znaczące. Dlatego istotne jest dostosowanie działań do konkretnych potrzeb i charakterystyki danego zespołu, w celu efektywnego budowania zaangażowania pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście badania zaangażowania pracowników, istnieją narzędzia i metody, które pozwalają na skuteczny pomiar i ocenę efektywności działań budujących zaangażowanie. - Platforma Enpulse koncentruje się na wykorzystaniu zwalidowanych kwestionariuszy. Ankiety składają się z zamkniętych pytań co znacząco ułatwia ich zrozumienie i udzielenie odpowiedzi przez pracowników. Kluczowe jest tutaj zwalidowanie tych pytań, czyli ich statystyczna poprawność, aby faktycznie mierzyć to, co jest istotne dla zaangażowania pracowników. Oprócz tego, ważne jest, aby poza pytaniami zamkniętymi pozostawić miejsce na otwartą wypowiedź, co pozwala doprecyzować informacje oraz zrozumieć kontekst i subiektywne doświadczenia pracowników w organizacji – dodaje Magda Pietkiewicz.

Jak dbać z zaangażowanie pracownika

Troska o zaangażowanie pracowników wymaga holistycznego podejścia, uwzględniającego różnorodne aspekty ich doświadczeń w miejscu pracy. Bardzo ważne jest zapewnienie jasnych celów i oczekiwań, co pozwala pracownikom na zrozumienie sensu wykonywanej pracy. Szkolenia i możliwości rozwoju są ważnym narzędziem, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie pracownicy zwracają uwagę na rozwijanie swoich kompetencji. Należy także promować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, wspierając pracowników, między innymi, w korzystaniu z urlopów i dbając o zdrową atmosferę w miejscu pracy. Dodatkowo, docenianie pracowników, udzielanie konstruktywnego feedbacku oraz proste słowa uznania czy podziękowania mogą znacząco wpłynąć na ich zaangażowanie w pracę.

Współczesne organizacje coraz bardziej zdają sobie sprawę z kluczowej roli, jaką odgrywa zaangażowanie i motywacja pracowników w osiąganiu sukcesu biznesowego. Zaangażowany pracownik nie tylko przyczynia się do stabilności i efektywności firmy, ale także stanowi wartość dodaną poprzez swoją aktywną postawę i zaangażowanie w realizację celów organizacji. Zrozumienia potrzeb pracowników oraz dostosowanie działań do konkretnych sytuacji i charakterystyki zespołu to w dzisiejszym świecie podstawa skutecznego przywództwa Budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, opartej na zaufaniu, współpracy i szacunku wzajemnym, stanowi fundamenty utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania w organizacji.

Zobacz także: Kto dostanie pracę? Na te zawody będzie "istotne zapotrzebowanie" w największym województwie w Polsce
Chciwe big techy dociskają białe kołnierzyki. Murarze i tynkarze mogą spać spokojnie [OPINIA]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA