REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień?

Subskrybuj nas na Youtube
sprzedawca
sprzedawca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczyna się najgorętszy czas sprzedażowy – okres przedświąteczny i Święta Bożego Narodzenia. To także wysoki sezon na rynku pracy tymczasowej. Wzrost zamówień w listopadzie i grudniu to z jednej strony duże zyski, a z drugiej problem wielu film produkcyjnych i usługowych. Okazuje się jednak, że w tym roku brak pracowników sezonowych doskwiera szczególnie. Jak sobie z nim poradzić? Przedstawiamy kilka wskazówek.

Brak pracowników. Gdzie ich szukać?

Święta Bożego Narodzenia są najbardziej wyczekiwanym okresem praktycznie we wszystkich branżach. Na każdym etapie, począwszy od produkcji, przez sprzedaż, aż po logistykę, firmy liczą na wysokie zyski. Jest to oczywiście związane z zakupową gorączką i przygotowaniem świąt. Zarówno sprzedaż stacjonarna, jak i online, jest w tym okresie u szczytu swojej efektywności. Na przeszkodzie do sprawnej obsługi klientów stoi jednak brak pracowników sezonowych. Bez nich bardzo ciężko firmom wywiązać się ze zobowiązań danych konsumentom. Co zatem robić?

REKLAMA

REKLAMA

Obcokrajowcy, studenci... jak sobie radzić z brakiem pracowników?

Czynników jest kilka. Specjaliści zwracają uwagę na ogólny brak pracowników wynikający z sytuacji demograficznej w kraju. Jednak w tym roku najbardziej doskwiera pokłosie pandemii. Koronawirus na długi czas pozostawił poza granicami obcokrajowców, którzy każdego roku stanowili bardzo duży odsetek pracowników sezonowych. Najwięcej z nich pochodziło zza wschodniej granicy, nie bez znaczenia pozostaje więc sytuacja polityczna. Kolejna kwestia to zasady wewnętrzne firm, które dopuszczają do pracy jedynie osoby zaszczepione, ograniczającym tym samym możliwość dużej części, zwłaszcza bardzo młodych osób. Młodzież, a zwłaszcza studenci, stanowią zawsze bardzo cenną grupę pracowników sezonowych. O ile jednak w okresie wakacyjnym mają dużo czasu wolnego na pracę, o tyle miesiące zimowe muszą poświęcić na naukę. Ci, którzy chcą i mogą pracować, szukają dłuższego zatrudnienia. Należy podkreślić, że zainteresowanie pracą tymczasową nie słabnie, ale z każdym rokiem zwiększa się liczba firm i rośnie zapotrzebowanie. Głównym zadaniem firm jest więc zapewnienie odpowiedniego zaplecza i warunków płacowych dla tych, którzy pozostają niezdecydowani – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Jak w praktyce poradzić sobie z brakiem pracowników sezonowych?

Gdzie szukać pracownika i czym go zachęcić?

Firmy szukają pracowników na wiele sposobów: agencje pośrednictwa pracy, urzędy pracy, portale internetowe, lokalne bazy ogłoszeń. Wszystkie drogi są dobre, pod warunkiem, że przyniosą efekt. Dużym problemem jest fakt, że firmy zbyt późno decydują się na zwiększenie oferty sprzedażowej czy rozszerzenie usług. Brak pracowników sezonowych potrafi niektórych zaskoczyć. Poszukiwania pracowników należy zacząć odpowiednio wcześniej, mierząc siły na zamiary. Jak przekonać tych, którzy wyrażą chęć zatrudnienia? Podstawa to zapewnienie odpowiednich warunków. Kandydaci boją się wykorzystania ich i nadmiernego eksploatowania w krótkim okresie. Wielogodzinne zmiany, mało przerw, nadmiar zamówień przeznaczony do realizacji jednej osoby – to bardzo zniechęca. Pracodawcy narzekają, że wiele osób rezygnuje w szczycie sezonu. Mamy teraz ostatni moment, aby temu zapobiec – podkreśla Sebastian Kopiej. Jakie rady powinien wziąć pod uwagę każdy pracodawca?

  • Rozpocznij rekrutację odpowiednio wcześnie. Dobrze zaplanuj, ilu pracowników potrzebujesz. Może okazać się, że koszt zatrudnienia będzie niewspółmierny z zyskami, jeśli nie zrobisz precyzyjnych planów. Albo przeciwnie – niezrealizowane z powody braku pracowników zlecenia obniżą zyski i zburzą zaufanie do firmy.
  • Zapewnij pracownikom odpowiednie i jasne warunki od samego początku. Stawka godzinowa w przypadku zatrudnienia czasowego powinna przewyższać najniższą krajową. To może zachęcić osoby o stałym zatrudnieniu to podjęcia dodatkowej pracy w zbliżającym się okresie.
  • Poszukaj stażystów, którym zapewnisz zatrudnienie także po zakończeniu sezonu. Brak pracowników tymczasowych może z czasem przerodzić się w ogólny brak. Zyskasz pomoc w najgorętszym okresie, a także potencjalnego wykwalifikowanego już pracownika. Możesz zgłosić się do Urzędu Pracy odpowiednio wcześniej i skorzystać z programów stażowych.
  • Dbaj o przestrzeganie kodeksu pracy, także jeśli zatrudniasz pracowników na podstawie umowy zlecenie. Jak wynika z doniesień wielu prawników, firmy, które nie przestrzegają podstawowych norm, cierpią podwójnie – tracą pracowników oraz zyski. Zła opinia o pracodawcy owocuje brakiem zaufania klientów.
  • Wykorzystaj różne kanały, aby dotrzeć do młodych osób, które być może nie myślały o podjęciu pracy. Pamiętaj o ogromnym potencjale mediów społecznościowych i efektywnej komunikacji. Dobry pomysł i wartościowa rekrutacja to klucze do sukcesu.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA