REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień?

sprzedawca
sprzedawca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczyna się najgorętszy czas sprzedażowy – okres przedświąteczny i Święta Bożego Narodzenia. To także wysoki sezon na rynku pracy tymczasowej. Wzrost zamówień w listopadzie i grudniu to z jednej strony duże zyski, a z drugiej problem wielu film produkcyjnych i usługowych. Okazuje się jednak, że w tym roku brak pracowników sezonowych doskwiera szczególnie. Jak sobie z nim poradzić? Przedstawiamy kilka wskazówek.

Brak pracowników. Gdzie ich szukać?

Święta Bożego Narodzenia są najbardziej wyczekiwanym okresem praktycznie we wszystkich branżach. Na każdym etapie, począwszy od produkcji, przez sprzedaż, aż po logistykę, firmy liczą na wysokie zyski. Jest to oczywiście związane z zakupową gorączką i przygotowaniem świąt. Zarówno sprzedaż stacjonarna, jak i online, jest w tym okresie u szczytu swojej efektywności. Na przeszkodzie do sprawnej obsługi klientów stoi jednak brak pracowników sezonowych. Bez nich bardzo ciężko firmom wywiązać się ze zobowiązań danych konsumentom. Co zatem robić?

REKLAMA

Obcokrajowcy, studenci... jak sobie radzić z brakiem pracowników?

Czynników jest kilka. Specjaliści zwracają uwagę na ogólny brak pracowników wynikający z sytuacji demograficznej w kraju. Jednak w tym roku najbardziej doskwiera pokłosie pandemii. Koronawirus na długi czas pozostawił poza granicami obcokrajowców, którzy każdego roku stanowili bardzo duży odsetek pracowników sezonowych. Najwięcej z nich pochodziło zza wschodniej granicy, nie bez znaczenia pozostaje więc sytuacja polityczna. Kolejna kwestia to zasady wewnętrzne firm, które dopuszczają do pracy jedynie osoby zaszczepione, ograniczającym tym samym możliwość dużej części, zwłaszcza bardzo młodych osób. Młodzież, a zwłaszcza studenci, stanowią zawsze bardzo cenną grupę pracowników sezonowych. O ile jednak w okresie wakacyjnym mają dużo czasu wolnego na pracę, o tyle miesiące zimowe muszą poświęcić na naukę. Ci, którzy chcą i mogą pracować, szukają dłuższego zatrudnienia. Należy podkreślić, że zainteresowanie pracą tymczasową nie słabnie, ale z każdym rokiem zwiększa się liczba firm i rośnie zapotrzebowanie. Głównym zadaniem firm jest więc zapewnienie odpowiedniego zaplecza i warunków płacowych dla tych, którzy pozostają niezdecydowani – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Jak w praktyce poradzić sobie z brakiem pracowników sezonowych?

Gdzie szukać pracownika i czym go zachęcić?

Firmy szukają pracowników na wiele sposobów: agencje pośrednictwa pracy, urzędy pracy, portale internetowe, lokalne bazy ogłoszeń. Wszystkie drogi są dobre, pod warunkiem, że przyniosą efekt. Dużym problemem jest fakt, że firmy zbyt późno decydują się na zwiększenie oferty sprzedażowej czy rozszerzenie usług. Brak pracowników sezonowych potrafi niektórych zaskoczyć. Poszukiwania pracowników należy zacząć odpowiednio wcześniej, mierząc siły na zamiary. Jak przekonać tych, którzy wyrażą chęć zatrudnienia? Podstawa to zapewnienie odpowiednich warunków. Kandydaci boją się wykorzystania ich i nadmiernego eksploatowania w krótkim okresie. Wielogodzinne zmiany, mało przerw, nadmiar zamówień przeznaczony do realizacji jednej osoby – to bardzo zniechęca. Pracodawcy narzekają, że wiele osób rezygnuje w szczycie sezonu. Mamy teraz ostatni moment, aby temu zapobiec – podkreśla Sebastian Kopiej. Jakie rady powinien wziąć pod uwagę każdy pracodawca?

  • Rozpocznij rekrutację odpowiednio wcześnie. Dobrze zaplanuj, ilu pracowników potrzebujesz. Może okazać się, że koszt zatrudnienia będzie niewspółmierny z zyskami, jeśli nie zrobisz precyzyjnych planów. Albo przeciwnie – niezrealizowane z powody braku pracowników zlecenia obniżą zyski i zburzą zaufanie do firmy.
  • Zapewnij pracownikom odpowiednie i jasne warunki od samego początku. Stawka godzinowa w przypadku zatrudnienia czasowego powinna przewyższać najniższą krajową. To może zachęcić osoby o stałym zatrudnieniu to podjęcia dodatkowej pracy w zbliżającym się okresie.
  • Poszukaj stażystów, którym zapewnisz zatrudnienie także po zakończeniu sezonu. Brak pracowników tymczasowych może z czasem przerodzić się w ogólny brak. Zyskasz pomoc w najgorętszym okresie, a także potencjalnego wykwalifikowanego już pracownika. Możesz zgłosić się do Urzędu Pracy odpowiednio wcześniej i skorzystać z programów stażowych.
  • Dbaj o przestrzeganie kodeksu pracy, także jeśli zatrudniasz pracowników na podstawie umowy zlecenie. Jak wynika z doniesień wielu prawników, firmy, które nie przestrzegają podstawowych norm, cierpią podwójnie – tracą pracowników oraz zyski. Zła opinia o pracodawcy owocuje brakiem zaufania klientów.
  • Wykorzystaj różne kanały, aby dotrzeć do młodych osób, które być może nie myślały o podjęciu pracy. Pamiętaj o ogromnym potencjale mediów społecznościowych i efektywnej komunikacji. Dobry pomysł i wartościowa rekrutacja to klucze do sukcesu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA