REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień?

sprzedawca
sprzedawca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczyna się najgorętszy czas sprzedażowy – okres przedświąteczny i Święta Bożego Narodzenia. To także wysoki sezon na rynku pracy tymczasowej. Wzrost zamówień w listopadzie i grudniu to z jednej strony duże zyski, a z drugiej problem wielu film produkcyjnych i usługowych. Okazuje się jednak, że w tym roku brak pracowników sezonowych doskwiera szczególnie. Jak sobie z nim poradzić? Przedstawiamy kilka wskazówek.

Brak pracowników. Gdzie ich szukać?

Święta Bożego Narodzenia są najbardziej wyczekiwanym okresem praktycznie we wszystkich branżach. Na każdym etapie, począwszy od produkcji, przez sprzedaż, aż po logistykę, firmy liczą na wysokie zyski. Jest to oczywiście związane z zakupową gorączką i przygotowaniem świąt. Zarówno sprzedaż stacjonarna, jak i online, jest w tym okresie u szczytu swojej efektywności. Na przeszkodzie do sprawnej obsługi klientów stoi jednak brak pracowników sezonowych. Bez nich bardzo ciężko firmom wywiązać się ze zobowiązań danych konsumentom. Co zatem robić?

REKLAMA

Obcokrajowcy, studenci... jak sobie radzić z brakiem pracowników?

Czynników jest kilka. Specjaliści zwracają uwagę na ogólny brak pracowników wynikający z sytuacji demograficznej w kraju. Jednak w tym roku najbardziej doskwiera pokłosie pandemii. Koronawirus na długi czas pozostawił poza granicami obcokrajowców, którzy każdego roku stanowili bardzo duży odsetek pracowników sezonowych. Najwięcej z nich pochodziło zza wschodniej granicy, nie bez znaczenia pozostaje więc sytuacja polityczna. Kolejna kwestia to zasady wewnętrzne firm, które dopuszczają do pracy jedynie osoby zaszczepione, ograniczającym tym samym możliwość dużej części, zwłaszcza bardzo młodych osób. Młodzież, a zwłaszcza studenci, stanowią zawsze bardzo cenną grupę pracowników sezonowych. O ile jednak w okresie wakacyjnym mają dużo czasu wolnego na pracę, o tyle miesiące zimowe muszą poświęcić na naukę. Ci, którzy chcą i mogą pracować, szukają dłuższego zatrudnienia. Należy podkreślić, że zainteresowanie pracą tymczasową nie słabnie, ale z każdym rokiem zwiększa się liczba firm i rośnie zapotrzebowanie. Głównym zadaniem firm jest więc zapewnienie odpowiedniego zaplecza i warunków płacowych dla tych, którzy pozostają niezdecydowani – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Jak w praktyce poradzić sobie z brakiem pracowników sezonowych?

Gdzie szukać pracownika i czym go zachęcić?

Firmy szukają pracowników na wiele sposobów: agencje pośrednictwa pracy, urzędy pracy, portale internetowe, lokalne bazy ogłoszeń. Wszystkie drogi są dobre, pod warunkiem, że przyniosą efekt. Dużym problemem jest fakt, że firmy zbyt późno decydują się na zwiększenie oferty sprzedażowej czy rozszerzenie usług. Brak pracowników sezonowych potrafi niektórych zaskoczyć. Poszukiwania pracowników należy zacząć odpowiednio wcześniej, mierząc siły na zamiary. Jak przekonać tych, którzy wyrażą chęć zatrudnienia? Podstawa to zapewnienie odpowiednich warunków. Kandydaci boją się wykorzystania ich i nadmiernego eksploatowania w krótkim okresie. Wielogodzinne zmiany, mało przerw, nadmiar zamówień przeznaczony do realizacji jednej osoby – to bardzo zniechęca. Pracodawcy narzekają, że wiele osób rezygnuje w szczycie sezonu. Mamy teraz ostatni moment, aby temu zapobiec – podkreśla Sebastian Kopiej. Jakie rady powinien wziąć pod uwagę każdy pracodawca?

  • Rozpocznij rekrutację odpowiednio wcześnie. Dobrze zaplanuj, ilu pracowników potrzebujesz. Może okazać się, że koszt zatrudnienia będzie niewspółmierny z zyskami, jeśli nie zrobisz precyzyjnych planów. Albo przeciwnie – niezrealizowane z powody braku pracowników zlecenia obniżą zyski i zburzą zaufanie do firmy.
  • Zapewnij pracownikom odpowiednie i jasne warunki od samego początku. Stawka godzinowa w przypadku zatrudnienia czasowego powinna przewyższać najniższą krajową. To może zachęcić osoby o stałym zatrudnieniu to podjęcia dodatkowej pracy w zbliżającym się okresie.
  • Poszukaj stażystów, którym zapewnisz zatrudnienie także po zakończeniu sezonu. Brak pracowników tymczasowych może z czasem przerodzić się w ogólny brak. Zyskasz pomoc w najgorętszym okresie, a także potencjalnego wykwalifikowanego już pracownika. Możesz zgłosić się do Urzędu Pracy odpowiednio wcześniej i skorzystać z programów stażowych.
  • Dbaj o przestrzeganie kodeksu pracy, także jeśli zatrudniasz pracowników na podstawie umowy zlecenie. Jak wynika z doniesień wielu prawników, firmy, które nie przestrzegają podstawowych norm, cierpią podwójnie – tracą pracowników oraz zyski. Zła opinia o pracodawcy owocuje brakiem zaufania klientów.
  • Wykorzystaj różne kanały, aby dotrzeć do młodych osób, które być może nie myślały o podjęciu pracy. Pamiętaj o ogromnym potencjale mediów społecznościowych i efektywnej komunikacji. Dobry pomysł i wartościowa rekrutacja to klucze do sukcesu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA