REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultura doceniania w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Jak dowartościować pracownika?
Jak dowartościować pracownika?
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Jak docenić pracownika. Relatywnie niska stopa bezrobocia i obserwowany od kilku lat rynek pracownika znacząco wpływają na podejście firm do employer brandingu. Kultura doceniania coraz mocniej zakorzenia się w świadomości polskich przedsiębiorców, którzy chętnie wykorzystują różne okazje do okazania wdzięczności swoim pracownikom. Na jakie daty warto zwrócić uwagę w 2023 roku i dlaczego należy wziąć pod uwagę również okazje nietypowe? Podpowiadamy!

REKLAMA

Chociaż powszechnie uznaje się, że employer branding w Polsce wciąż nie dorównuje poziomowi wielu firm zagranicznych, z pewnością od kilku lat można zaobserwować wyraźną zmianę w tym zakresie wśród polskich pracodawców. Ostatnie kwartały stanowiły nie lada wyzwanie także dla rodzimych biznesów i zmieniły sposób zarządzania oraz politykę wielu z nich. Od pracodawcy oczekujemy dziś bardziej „ludzkiego” nastawienia, doceniania oraz wyrozumiałości. Jak wynika jednak z raportu „People at Work 2021: A Global Workforce View”, niespełna 6 na 10 pracowników ma poczucie, że ich praca spotyka się z uznaniem pracodawcy. Mimo że stanowi to większość, wciąż nie jest w pełni zadowalającym odsetkiem. Eksperci podkreślają, że przed nami jeszcze wiele pracy, której beneficjentami będą zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. 

REKLAMA

Jednym z obszarów employer brandingu, stanowiącym podstawę dobrych praktyk w firmie, jest docenianie pracownika. Choć mogłoby się wydawać, że jest to zupełnie naturalne, czasem trudno określić, w jakim momencie lub z jakiej okazji powinniśmy to w sposób szczególny okazywać. Jakie momenty warto uwzględnić w swoim biznesowych kalendarzu? 

Święta tradycyjne: Boże Narodzenie i Wielkanoc

REKLAMA

Jednymi z najważniejszych okazji w roku – nie tylko życiu osobistym, ale też w życiu każdej firmy – jest Wielkanoc i Boże Narodzenie. Okres świąteczny to czas, w którym wiele firm organizuje spotkania oraz integracje, podczas których współpracownicy wymieniają się życzeniami oraz upominkami świątecznymi. Atmosfera w pracy, partnerskie podejście oraz estetyczny upominek wpływają nie tylko na wizerunek firmy, ale także na relacje w zespole i motywację pracownika. Co o świątecznych podarunkach mówią eksperci z branży upominkowej?

Święta, szczególnie Bożego Narodzenia, to wyjątkowy czas, w którym szefowie mają okazję podziękować swoim pracownikom za cały rok pracy. W naszej branży wierzymy, że nawet drobny, lecz jakościowy upominek nie tylko zapada w pamięć obdarowanego, ale stanowi też doskonałą wizytówkę firmy. My stawiamy na to, co kochają wszyscy, czyli słodkości premium – mówi Anna Garmada, właścicielka marki specjalizującej się w produkcji brandowanych słodyczy reklamowych.

Dni świąteczne w 2023 roku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wielkanoc – 9–10 kwietnia (niedziela–poniedziałek)
  • Boże Narodzenie – 25–26 grudnia (poniedziałek–wtorek)

Firmowe spotkanie czy upominki warto zaplanować minimum na miesiąc przed zbliżającymi się świętami. Im mamy więcej czasu, tym lepsze możliwości na zaplanowanie atrakcyjnych eventów czy miłych niespodzianek. Z pewnością pomocne będzie w tym ustawienie przypomnienia w służbowym kalendarzu.

Dni pracownicze

Kultura wdzięczności to dla wielu firm wciąż dość nowe pojęcie. Chociaż święta, takie jak Dzień Doceniania Pracownika, dalej figurują jedynie w kalendarzu dni nietypowych, w Polsce zaczyna mówić się o nich coraz więcej. Warto zwrócić także uwagę na Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który zyskuje coraz większe znaczenie również w kontekście działań employer brandingowych.

W 2023 roku święta te przypadają na:

  • Dzień Doceniania Pracownika – 5 marca (niedziela)
  • Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – 10 października (wtorek)

Święta branżowe

Planując kalendarz ważnych dat w kontekście działalności propracowniczej, warto wziąć pod uwagę również dni poświęcone konkretnym branżom lub nawet pracownikom. Drobny upominek czy życzenia w Dzień Grafika czy Informatyka na pewno będą pozytywnie odebrane przez zespół. W kalendarzu świąt nietypowych z pewnością znajdziesz dni, które będą ważne z punktu widzenia Twojej firmy. 

Przykłady dni branżowych w 2023 roku:

  • Dzień Piekarza i Cukiernika – 15 marca (środa)
  • Dzień Grafika – 27 kwietnia (czwartek)
  • Dzień Informatyka – 8 czerwca (czwartek)
  • Dzień Kierownika – 17 września (niedziela)
  • Dzień Biznesmena – 13 listopada (poniedziałek)

Jubileusze, urodziny, awanse – okazje wewnętrzne

Niektórych okazji nie znajdziesz w żadnym kalendarzu. Awans, rocznica pracy, sukcesy firmowe czy nawet urodziny pracowników to okazje zdecydowanie warte uwzględnienia w 2023 roku. Celebrowanie i docenianie sukcesów firmy, które są przecież sukcesami mrówczej pracy pracowników oraz kontrahentów, stanowią bardzo ważny element budowania relacji biznesowych. Niewielki upominek i kilka ciepłych słów prosto z serca z pewnością zostaną zapamiętane przez współpracownika czy partnera na długo. Jak komentuje Anna Garmada: Firmowe eventy z okazji jubileuszy czy świętowanie wygranego przetargu to z pewnością momenty, kiedy warto pokazać, że doceniamy pracę, oddanie i sumienność zespołu. Widzimy też, że firmy chcą iść właśnie w tę stronę i coraz bardziej zależy im na tworzeniu unikatowych upominków.

Obdarowywanie często kojarzymy z podarunkami, na które trzeba przeznaczyć spory budżet. Nic bardziej mylnego! Często nawet drobny, miły gest jest w stanie rozpromienić twarz drugiej osoby. Mini czekoladki z motywującym cytatem na biurku, czy słodkie cukierki w przestrzeni wspólnej to zdecydowanie dobry pomysł na miły początek pracowitego tygodnia. 

Święta nietypowe

Wiele firm w ciągu roku szuka także dodatkowych pretekstów, poza świętami ustawowymi czy jubileuszami, do miłego spędzenia czasu ze swoimi pracownikami czy obdarowania ich drobnymi upominkami. W ten sposób przedsiębiorcy budują także swego rodzaju przewagę na tle konkurencji, prezentując się jako marka kreatywna, której prawdziwym kapitałem są tworzący ją ludzie. Croissant na Dzień Rogalika, pizza (również w wariancie z ananasem dla fanów hawajskiej) w Dzień Pizzy czy krótszy dzień pracy z okazji Dnia Wagarowicza – to tylko niektóre przykłady kreatywnego podejścia do employer brandingu. Z pewnością są one nie tylko oryginalne, ale stanowią też przykład nieszablonowego podejścia i propracowniczej postawy pracodawcy. 

Przykłady nietypowych świąt w 2023 roku:

  • Blue Monday – 17 stycznia (poniedziałek)
  • Dzień Rogalika – 30 stycznia (poniedziałek)
  • Dzień Pizzy – 9 lutego (czwartek)
  • Tłusty Czwartek – 16 lutego (czwartek)
  • Światowy Dzień Drzemki w Pracy – 12 marca (niestety niedziela)
  • Dzień Wagarowicza – 21 marca (wtorek)
  • Dzień Czekolady – 12 kwietnia (środa), 7 lipca (piątek)
  • Dzień Dziecka – 1 czerwca (czwartek)
  • Mikołajki – 6 grudnia (środa)

Planując kalendarium wyjątkowych okazji, w których można docenić pracownika, warto pamiętać nie tylko o upominkach i akcjach specjalnych, ale też o niskobudżetowym, acz najważniejszym słowie ,,dziękuję”. Nawet najbardziej kosztowny prezent nie zastąpi szczerego feedbacku, podziękowania za zaangażowanie czy szczerej pochwały. Kultura doceniania rozpoczyna się od małych gestów, które mają wielkie znaczenie. Warto pamiętać o nich nie tylko od święta! 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA