REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Subskrybuj nas na Youtube
Lider w oczach pracowników
Lider w oczach pracowników
Personel i Zarządzanie

REKLAMA

REKLAMA

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Jak wynika z raportu EY Academy of Business „Jutro zaczyna się dziś. Przewodnik po szkoleniach przyszłości” z 2024 r., kompetencje przyszłości to nie tylko umiejętności techniczne, lecz także te, które dotyczą relacji interpersonalnych opartych m.in. na empatii i zrozumieniu innych ludzi. Empatia umożliwia efektywną pracę w zespole, kreatywność, innowacyjność i adaptację do zmian; pozwala na rozwiązywanie problemów, zarządzanie stresem i emocjami oraz podejmowanie trafnych decyzji. KLUCZOWE TRENDY

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje, które będą miały szczególne znaczenie w nadchodzących latach, to tzw. power skills, ponieważ stanowią o sile i zdolności organizacji do przetrwania oraz rozwoju w nadchodzących latach. Potwierdzają to wyniki badań zawarte w raporcie EY Academy of Business. Okazuje się, że najważniejsze trendy społeczne i kulturowe, które zdaniem respondentów wpłyną na rynek szkoleniowy w perspektywie kolejnych trzech lat, są następujące:

  • rozwój technologii i ich wpływ na sposób pracy i nauki (automatyzacja, sztuczna inteligencja, big data) 25,8 proc.,
  • zwiększona potrzeba ciągłego doskonalenia i uczenia się przez całe życie (lifelong learning) 24,5 proc.,
  • rosnące zapotrzebowanie na personalizowane ścieżki kariery i rozwój zawodowy 19,9 proc.,
  • ewolucja modeli zarządzania i przywództwa, w tym przeniesienie nacisku na style bardziej współpracujące i mniej hierarchiczne 19,3 proc. Aby sprostać kluczowym trendom społeczno-kulturowym, trzeba mieć w organizacji odpowiednich liderów, których postawa i zachowania są zgodne z włączającym, a nie hierarchicznych modelem zarządzania i opierają się w dużej mierze na empatii.

Wyzwania dla liderów

Raport jasno wskazuje, z jakimi wyzwaniami muszą sobie poradzić liderzy firm w najbliższych trzech latach. Na pierwszym miejscu jest adaptacja do szyb kich zmian technologicznych i rynkowych (33,5 proc. odpowiedzi twierdzących), następnie – dostosowanie treści szkoleniowych do indywidualnych potrzeb pracowników (32 proc.) oraz motywowanie pra cowników do ciągłego doskonalenia umiejętności (31 proc.). Postawa lidera, którego uwaga skoncen trowana jest na zespole złożonym z osób o różnych doświadczeniach, potrzebach, odmiennym stylu uczenia się i rozmaitych czynnikach motywacji, ma tu ogromne znaczenie. Zarazem sposób myślenia i postępowania lidera wpływa bezpośrednio na postawę oraz zachowania członków zespołu i na jego efektywną pracę. Okazuje się, że obszary, w których – zdaniem re spondentów – aby efektywnie pracować, niezbędny jest rozwój w najbliższych pięciu latach, dotyczą przede wszystkim kwestii miękkich, czyli związanych z relacjami międzyludzkimi. To m.in.: • empatia i współpraca zespołowa (13,3 proc. twierdzących odpowiedzi), • zarządzanie emocjami (13,3 proc.), • rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji (13,3 proc.), • samodyscyplina i samokontrola 12,3 proc.

Formy rozwoju

W obecnych dynamicznie zmieniających się warunkach społecznych i rynkowych umiejętność zarządzania zespołem wymaga ciągłego doskonalenia. Menedżerowie i liderzy mogą brać udział w specjalnie przygotowanych dla nich programach rozwoju kompetencji lub w szkoleniach otwartych w wybranym zakresie.

REKLAMA

– Z jednej strony przygotowujemy programy rozwojowe „szyte na miarę” zgodnie z zasadą, że firma wskazuje kompetencje, które chce u siebie doskonalić, my zaś dobieramy do tego optymalne metody i narzędzia szkoleniowe. Z drugiej strony mamy rozbudowaną formułę otwartą, w jakiej oferujemy takie programy, jak choćby Akademia Menedżera czy Dyplomowany Menedżer Biznesu z akredyta cją EY Academy of Business, dzięki którym można poznać różne techniki zarządzania organizacją, ale też wzmocnić kompetencje interpersonalne, jak budowanie i motywowanie zespołu, kształtowanie własnego autorytetu czy wzmocnienie swojej roli jako przywódcy. Można więc zdecydować się na dłuższy całościowy program rozwoju albo wybrać oddzielne szkolenia dotyczące zagadnień, które w danym momencie dla menedżera są najbardziej istotne, np. jak doceniać i motywować pracowników – mówi Sylwia Kacprzak, senior manager EY Academy of Business.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy mają więc różne możliwości rozwoju, zarów no w formule specjalnie opracowanej pod kątem potrzeb firmy, jak i formule otwartej. Szkolenia otwarte prowadzone w EY Academy of Business są traktowane jako wspólne doświadczenie pracy w grupie, w której biorą udział liderzy z różnych organizacji.

– Ponieważ duży nacisk kładziemy na budowanie wizerunku lidera, proponujemy szkolenia, podczas których menedżerowie mogą spojrzeć na siebie z różnych perspektyw, zarówno oczami innego lidera – uczestnika programów otwartych, jak też oczami swojego zespołu, swojego szefa czy klienta, z którymi współpracuje – i skonfrontować to z oso bistym wyobrażeniem siebie. Jak jestem odbierany przez innych? W jaki sposób się komunikuję i na ile jest to zrozumiałe dla odbiorców: przez mój zespół, moich klientów, mojego szefa, ale także w jakim stopniu jest to zgodne ze mną samym? To pytania, na które menedżerowie mogą znaleźć odpowiedź i sprawdzić się również w czasie szkoleń otwartych, gdzie wartością jest także poznanie perspektyw menedżerów z innych branż – wyjaśnia Sylwia Kacprzak.

Nowoczesne narzędzia

Umiejętność nieustannego oglądania się w oczach swojego zespołu, swojego szefa, swoich klientów jest jednym z ważnych elementów w zestawie kluczowych kompetencji lidera. Bo niejednokrotnie nasze wyobrażenie o sobie różni się od tego, w jaki sposób widzą nas inni. Świadomość, co chcę jako lider przekazać i jak to powinno być odebrane, ma ogromne znaczenie, jeżeli mówimy o budowaniu takiej kompetencji, jak autorytet lidera.

– W naszych programach rozwojowych wykorzystujemy nowoczesną technologię VR, aby liderzy mogli indywidualnie przećwiczyć swoje umiejętności w symulowanych sytuacjach biznesowych i zobaczyć, jakie wywołują reakcje u odbiorców i jak to może wpływać na dalsze podejmowane przez nich decyzje. Technologię VR stosujemy także wtedy, kiedy np. ćwiczymy wystąpienie publiczne mene dżera i potem wspólnie analizujemy, jak ono może zostać przyjęte przez inne osoby w jego zespole, ale także przez inne zespoły w organizacji. Nowoczesna technologia okazuje się więc bardzo pomocna we wszystkich szkoleniach, także tych, które dotyczą tzw. sfery miękkiej i których podstawą jest inteligencja emocjonalna – mówi Sylwia Kacprzak.

Wirtualna rzeczywistość (VR) pozwala więc na tworzenie realistycznych symulacji, które mogą być wykorzystywane w rozwoju kompetencji liderskich. Uczestnicy szkoleń realizowanych za pomocą nowo czesnej technologii mogą ćwiczyć swoje umiejętności w wirtualnym środowisku, które wiernie odwzoro wuje rzeczywiste warunki pracy i rozmaite sytuacje, z którymi może mieć do czynienia szef zespołu.

Warto dodać, że nowoczesna technologia, w tym sztuczna inteligencja, to jeden z najważniejszych tren dów w szkoleniach przyszłości. Spośród uczestników badania EY Academy of Business duża część respon dentów (40 proc.) widzi efektywne zastosowanie AI w tworzeniu spersonalizowanych programów eduka cyjnych, które dostosowują się do poziomu wiedzy, stylu uczenia się oraz tempa postępów uczestnika. Zwiększa to efektywność nauki i motywację do dalszego rozwoju. A personalizacja i indywidualne podejście do doskonalenia swoich kompetencji jest dzisiaj podstawą budowania wizerunku autentycznego i skutecznego lidera.

Sylwia Kacprzak - Senior manager EY Academy of BusinessW naszych programach rozwojowych wykorzystujemy nowoczesną technologię VR, aby liderzy mogli indywidualnie przećwiczyć swoje umiejętności w symulowanych sytuacjach biznesowych i zobaczyć, jakie wywołują reakcje u odbiorców i jak to może wpływać na dalsze podejmowane przez nich decyzje.

Portret lidera

W Grupie Maspex rozwijamy model przywództwa, który zawiera pełen zestaw kompetencji liderskich tworzących inspirujące i angażujące środowisko pracy. Kładziemy szczególny nacisk na stosowanie wszystkich narzędzi i metod wspierających lidera w angażowaniu, motywowaniu oraz rozwijaniu podlegających mu zespołów, przy zachowaniu wysokiej efektywności pracy. Nazwaliśmy ten model Portretem Lidera, ponieważ jesteśmy przekonani, że w perspektywie długofalowej wspierający i inspirujący liderzy są warunkiem stabilnego rozwoju firmy. Lider wspiera, inspiruje, okazuje uznanie, buduje poczucie wpływu, tworzy przyjazne środowisko pracy sprzyjające zaufaniu, otwartości i zaangażowaniu pracowników.

Jednym z elementów Portretu Lidera, a zarazem wyznacznikiem rozwoju kompetencji przywódczych, jest budowanie autorytetu. Jest to ściśle związane ze sposobem, w jaki lider tworzy swój wizerunek wewnątrz organizacji. Chcemy, aby liderzy prezentowali postawy i zachowania zgodne z wartościami zawartymi m.in. w Kodeksie korporacyjnym, które uznajemy w naszej firmie za kluczowe i do których przestrzegania wszyscy jesteśmy zobowiązani. Na to, jak istotne jest budowanie autorytetu, zwracamy uwagę liderom już w chwili, kiedy rozpoczynają program rozwojowy przygotowujący do objęcia funkcji liderskich.

Kolejnym, nie mniej istotnym dla nas, elementem Portretu Lidera jest docenianie, które wpisuje się w szerszy kontekst w Grupie Maspex, czyli w projekt budowania i wspierania kultury feedbacku. Docenianie ma ogromne znaczenie: pokazuje właściwe kierunki działania, buduje zaangażowanie i motywuje pracowników do tego, aby chcieli realizować zadania w ponadstandardowej jakości. Jednocześnie motywuje pracowników do rozwoju i poszerzania swoich możliwości zawodowych, co jest istotne dla firmy, takiej jak Maspex, gdzie wewnętrzne ścieżki awansów są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Wzmacnianie postawy lidera zachowującego równowagę między inspirującym przywództwem, przy jednoczesnym stanowczym wyznaczeniu celów oraz ich egzekwowaniu, jest wymagającym zadaniem. Dlatego nasi menedżerowie i liderzy systematycznie podnoszą swoje kompetencje, uczestnicząc w szkoleniach i spotkaniach inspiracyjnych dotyczących Portretu Lidera.

Niezależnie od posiadanego poziomu kompetencji i doświadczenia rola lidera bywa trudna i frustrująca. W związku z tym mocno promujemy wszystkie działania rozwijające inteligencję emocjonalną. Warsztaty, indywidualne działania rozwojowe, inspiracje wspierające uważność na siebie i na innych, twórcze wykorzystanie naturalnych predyspozycji to niezwykle ważne dla nas działania. Wyposażają one liderów w świadomość i umiejętność efektywnego zarządzania swoimi talentami i wspierają ich na drodze wykorzystania potencjału zawodowego.

Dla zespołu HR kluczowym zadaniem jest propagowanie działań rozwojowych odpowiadających na zindywidualizowane potrzeby liderów o różnym doświadczeniu, pracujących w zróżnicowanym środowisku, tak aby wszyscy menedżerowie i dyrektorzy rozwijali swoje kompetencje zarządcze zgodnie z tym, jak są one ujęte w Portrecie Lidera. Stąd wielopoziomowe, wieloaspektowe ścieżki rozwoju w ramach Grupy Maspex, początkowo realizowane jako program obowiązkowy dla awansowanego pracownika, a wraz ze stażem i nabywanym doświadczeniem realizowane w ramach kafeterii działań rozwojowych.

Katarzyna Smyłła - Menedżer ds. szkoleń i rozwoju, Grupa Maspex

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA