REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Subskrybuj nas na Youtube
Lider w oczach pracowników
Lider w oczach pracowników
Personel i Zarządzanie

REKLAMA

REKLAMA

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Jak wynika z raportu EY Academy of Business „Jutro zaczyna się dziś. Przewodnik po szkoleniach przyszłości” z 2024 r., kompetencje przyszłości to nie tylko umiejętności techniczne, lecz także te, które dotyczą relacji interpersonalnych opartych m.in. na empatii i zrozumieniu innych ludzi. Empatia umożliwia efektywną pracę w zespole, kreatywność, innowacyjność i adaptację do zmian; pozwala na rozwiązywanie problemów, zarządzanie stresem i emocjami oraz podejmowanie trafnych decyzji. KLUCZOWE TRENDY

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje, które będą miały szczególne znaczenie w nadchodzących latach, to tzw. power skills, ponieważ stanowią o sile i zdolności organizacji do przetrwania oraz rozwoju w nadchodzących latach. Potwierdzają to wyniki badań zawarte w raporcie EY Academy of Business. Okazuje się, że najważniejsze trendy społeczne i kulturowe, które zdaniem respondentów wpłyną na rynek szkoleniowy w perspektywie kolejnych trzech lat, są następujące:

  • rozwój technologii i ich wpływ na sposób pracy i nauki (automatyzacja, sztuczna inteligencja, big data) 25,8 proc.,
  • zwiększona potrzeba ciągłego doskonalenia i uczenia się przez całe życie (lifelong learning) 24,5 proc.,
  • rosnące zapotrzebowanie na personalizowane ścieżki kariery i rozwój zawodowy 19,9 proc.,
  • ewolucja modeli zarządzania i przywództwa, w tym przeniesienie nacisku na style bardziej współpracujące i mniej hierarchiczne 19,3 proc. Aby sprostać kluczowym trendom społeczno-kulturowym, trzeba mieć w organizacji odpowiednich liderów, których postawa i zachowania są zgodne z włączającym, a nie hierarchicznych modelem zarządzania i opierają się w dużej mierze na empatii.

Wyzwania dla liderów

Raport jasno wskazuje, z jakimi wyzwaniami muszą sobie poradzić liderzy firm w najbliższych trzech latach. Na pierwszym miejscu jest adaptacja do szyb kich zmian technologicznych i rynkowych (33,5 proc. odpowiedzi twierdzących), następnie – dostosowanie treści szkoleniowych do indywidualnych potrzeb pracowników (32 proc.) oraz motywowanie pra cowników do ciągłego doskonalenia umiejętności (31 proc.). Postawa lidera, którego uwaga skoncen trowana jest na zespole złożonym z osób o różnych doświadczeniach, potrzebach, odmiennym stylu uczenia się i rozmaitych czynnikach motywacji, ma tu ogromne znaczenie. Zarazem sposób myślenia i postępowania lidera wpływa bezpośrednio na postawę oraz zachowania członków zespołu i na jego efektywną pracę. Okazuje się, że obszary, w których – zdaniem re spondentów – aby efektywnie pracować, niezbędny jest rozwój w najbliższych pięciu latach, dotyczą przede wszystkim kwestii miękkich, czyli związanych z relacjami międzyludzkimi. To m.in.: • empatia i współpraca zespołowa (13,3 proc. twierdzących odpowiedzi), • zarządzanie emocjami (13,3 proc.), • rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji (13,3 proc.), • samodyscyplina i samokontrola 12,3 proc.

Formy rozwoju

W obecnych dynamicznie zmieniających się warunkach społecznych i rynkowych umiejętność zarządzania zespołem wymaga ciągłego doskonalenia. Menedżerowie i liderzy mogą brać udział w specjalnie przygotowanych dla nich programach rozwoju kompetencji lub w szkoleniach otwartych w wybranym zakresie.

REKLAMA

– Z jednej strony przygotowujemy programy rozwojowe „szyte na miarę” zgodnie z zasadą, że firma wskazuje kompetencje, które chce u siebie doskonalić, my zaś dobieramy do tego optymalne metody i narzędzia szkoleniowe. Z drugiej strony mamy rozbudowaną formułę otwartą, w jakiej oferujemy takie programy, jak choćby Akademia Menedżera czy Dyplomowany Menedżer Biznesu z akredyta cją EY Academy of Business, dzięki którym można poznać różne techniki zarządzania organizacją, ale też wzmocnić kompetencje interpersonalne, jak budowanie i motywowanie zespołu, kształtowanie własnego autorytetu czy wzmocnienie swojej roli jako przywódcy. Można więc zdecydować się na dłuższy całościowy program rozwoju albo wybrać oddzielne szkolenia dotyczące zagadnień, które w danym momencie dla menedżera są najbardziej istotne, np. jak doceniać i motywować pracowników – mówi Sylwia Kacprzak, senior manager EY Academy of Business.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy mają więc różne możliwości rozwoju, zarów no w formule specjalnie opracowanej pod kątem potrzeb firmy, jak i formule otwartej. Szkolenia otwarte prowadzone w EY Academy of Business są traktowane jako wspólne doświadczenie pracy w grupie, w której biorą udział liderzy z różnych organizacji.

– Ponieważ duży nacisk kładziemy na budowanie wizerunku lidera, proponujemy szkolenia, podczas których menedżerowie mogą spojrzeć na siebie z różnych perspektyw, zarówno oczami innego lidera – uczestnika programów otwartych, jak też oczami swojego zespołu, swojego szefa czy klienta, z którymi współpracuje – i skonfrontować to z oso bistym wyobrażeniem siebie. Jak jestem odbierany przez innych? W jaki sposób się komunikuję i na ile jest to zrozumiałe dla odbiorców: przez mój zespół, moich klientów, mojego szefa, ale także w jakim stopniu jest to zgodne ze mną samym? To pytania, na które menedżerowie mogą znaleźć odpowiedź i sprawdzić się również w czasie szkoleń otwartych, gdzie wartością jest także poznanie perspektyw menedżerów z innych branż – wyjaśnia Sylwia Kacprzak.

Nowoczesne narzędzia

Umiejętność nieustannego oglądania się w oczach swojego zespołu, swojego szefa, swoich klientów jest jednym z ważnych elementów w zestawie kluczowych kompetencji lidera. Bo niejednokrotnie nasze wyobrażenie o sobie różni się od tego, w jaki sposób widzą nas inni. Świadomość, co chcę jako lider przekazać i jak to powinno być odebrane, ma ogromne znaczenie, jeżeli mówimy o budowaniu takiej kompetencji, jak autorytet lidera.

– W naszych programach rozwojowych wykorzystujemy nowoczesną technologię VR, aby liderzy mogli indywidualnie przećwiczyć swoje umiejętności w symulowanych sytuacjach biznesowych i zobaczyć, jakie wywołują reakcje u odbiorców i jak to może wpływać na dalsze podejmowane przez nich decyzje. Technologię VR stosujemy także wtedy, kiedy np. ćwiczymy wystąpienie publiczne mene dżera i potem wspólnie analizujemy, jak ono może zostać przyjęte przez inne osoby w jego zespole, ale także przez inne zespoły w organizacji. Nowoczesna technologia okazuje się więc bardzo pomocna we wszystkich szkoleniach, także tych, które dotyczą tzw. sfery miękkiej i których podstawą jest inteligencja emocjonalna – mówi Sylwia Kacprzak.

Wirtualna rzeczywistość (VR) pozwala więc na tworzenie realistycznych symulacji, które mogą być wykorzystywane w rozwoju kompetencji liderskich. Uczestnicy szkoleń realizowanych za pomocą nowo czesnej technologii mogą ćwiczyć swoje umiejętności w wirtualnym środowisku, które wiernie odwzoro wuje rzeczywiste warunki pracy i rozmaite sytuacje, z którymi może mieć do czynienia szef zespołu.

Warto dodać, że nowoczesna technologia, w tym sztuczna inteligencja, to jeden z najważniejszych tren dów w szkoleniach przyszłości. Spośród uczestników badania EY Academy of Business duża część respon dentów (40 proc.) widzi efektywne zastosowanie AI w tworzeniu spersonalizowanych programów eduka cyjnych, które dostosowują się do poziomu wiedzy, stylu uczenia się oraz tempa postępów uczestnika. Zwiększa to efektywność nauki i motywację do dalszego rozwoju. A personalizacja i indywidualne podejście do doskonalenia swoich kompetencji jest dzisiaj podstawą budowania wizerunku autentycznego i skutecznego lidera.

Sylwia Kacprzak - Senior manager EY Academy of BusinessW naszych programach rozwojowych wykorzystujemy nowoczesną technologię VR, aby liderzy mogli indywidualnie przećwiczyć swoje umiejętności w symulowanych sytuacjach biznesowych i zobaczyć, jakie wywołują reakcje u odbiorców i jak to może wpływać na dalsze podejmowane przez nich decyzje.

Portret lidera

W Grupie Maspex rozwijamy model przywództwa, który zawiera pełen zestaw kompetencji liderskich tworzących inspirujące i angażujące środowisko pracy. Kładziemy szczególny nacisk na stosowanie wszystkich narzędzi i metod wspierających lidera w angażowaniu, motywowaniu oraz rozwijaniu podlegających mu zespołów, przy zachowaniu wysokiej efektywności pracy. Nazwaliśmy ten model Portretem Lidera, ponieważ jesteśmy przekonani, że w perspektywie długofalowej wspierający i inspirujący liderzy są warunkiem stabilnego rozwoju firmy. Lider wspiera, inspiruje, okazuje uznanie, buduje poczucie wpływu, tworzy przyjazne środowisko pracy sprzyjające zaufaniu, otwartości i zaangażowaniu pracowników.

Jednym z elementów Portretu Lidera, a zarazem wyznacznikiem rozwoju kompetencji przywódczych, jest budowanie autorytetu. Jest to ściśle związane ze sposobem, w jaki lider tworzy swój wizerunek wewnątrz organizacji. Chcemy, aby liderzy prezentowali postawy i zachowania zgodne z wartościami zawartymi m.in. w Kodeksie korporacyjnym, które uznajemy w naszej firmie za kluczowe i do których przestrzegania wszyscy jesteśmy zobowiązani. Na to, jak istotne jest budowanie autorytetu, zwracamy uwagę liderom już w chwili, kiedy rozpoczynają program rozwojowy przygotowujący do objęcia funkcji liderskich.

Kolejnym, nie mniej istotnym dla nas, elementem Portretu Lidera jest docenianie, które wpisuje się w szerszy kontekst w Grupie Maspex, czyli w projekt budowania i wspierania kultury feedbacku. Docenianie ma ogromne znaczenie: pokazuje właściwe kierunki działania, buduje zaangażowanie i motywuje pracowników do tego, aby chcieli realizować zadania w ponadstandardowej jakości. Jednocześnie motywuje pracowników do rozwoju i poszerzania swoich możliwości zawodowych, co jest istotne dla firmy, takiej jak Maspex, gdzie wewnętrzne ścieżki awansów są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Wzmacnianie postawy lidera zachowującego równowagę między inspirującym przywództwem, przy jednoczesnym stanowczym wyznaczeniu celów oraz ich egzekwowaniu, jest wymagającym zadaniem. Dlatego nasi menedżerowie i liderzy systematycznie podnoszą swoje kompetencje, uczestnicząc w szkoleniach i spotkaniach inspiracyjnych dotyczących Portretu Lidera.

Niezależnie od posiadanego poziomu kompetencji i doświadczenia rola lidera bywa trudna i frustrująca. W związku z tym mocno promujemy wszystkie działania rozwijające inteligencję emocjonalną. Warsztaty, indywidualne działania rozwojowe, inspiracje wspierające uważność na siebie i na innych, twórcze wykorzystanie naturalnych predyspozycji to niezwykle ważne dla nas działania. Wyposażają one liderów w świadomość i umiejętność efektywnego zarządzania swoimi talentami i wspierają ich na drodze wykorzystania potencjału zawodowego.

Dla zespołu HR kluczowym zadaniem jest propagowanie działań rozwojowych odpowiadających na zindywidualizowane potrzeby liderów o różnym doświadczeniu, pracujących w zróżnicowanym środowisku, tak aby wszyscy menedżerowie i dyrektorzy rozwijali swoje kompetencje zarządcze zgodnie z tym, jak są one ujęte w Portrecie Lidera. Stąd wielopoziomowe, wieloaspektowe ścieżki rozwoju w ramach Grupy Maspex, początkowo realizowane jako program obowiązkowy dla awansowanego pracownika, a wraz ze stażem i nabywanym doświadczeniem realizowane w ramach kafeterii działań rozwojowych.

Katarzyna Smyłła - Menedżer ds. szkoleń i rozwoju, Grupa Maspex

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA