REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do biura: lekcja z pracy zdalnej

91% managerów dostrzega potencjał wynikający z cyfrowych usprawnień w organizacji pracy.
91% managerów dostrzega potencjał wynikający z cyfrowych usprawnień w organizacji pracy.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm myśli o powrocie do biur, przynajmniej w modelu hybrydowym. Jak zorganizować pracę na nowo, szczególnie w okresie urlopowym? I jakie lekcje można wyciągnąć z wielu miesięcy home office?

Lockdown zredefiniował znane nam modele pracy i wymusił wprowadzenie wielu rozwiązań, które były niezbędne w czasie pracy z domu. W wielu firmach konieczna była reorganizacja, żeby móc zapewnić łatwy dostęp do wszystkich potrzebnych dokumentów, przepływ pracy czy ustalić zasady zastępstw na projektach. Część tych zmian może być szansą na efektywne zarządzanie również po powrocie do wcześniejszego modelu.

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne zarządzanie projektami w modelu hybrydowym

Jednym z kluczowych wyzwań związanych z pandemią i organizacją pracy w trybie zdalnym było zadbanie o to, żeby zachować ciągłość pracy na projektach. Wymagało to sprawnej komunikacji między pracownikami i skutecznej kontroli managerów, którzy odpowiednio szybko reagują na wszelkie informacje o opóźnieniach, zmianach i postępach prac. Ważnym elementem organizacji pracy było zarządzanie zastępstwami, w sytuacji gdy np. rodzice musieli z powodów zamknięcia przedszkoli czy żłobków zaopiekować się dziećmi. Doświadczenia warto przełożyć na sezon urlopowy, który jest o tyle łatwiejszy w organizacji, że jest bardziej przewidywalny, można go więc zaplanować z wyprzedzeniem.

- Jasny podział obowiązków, wcześniejsze ustalenie, kto jakie zadania przejmuje i zapewnienie pełnego dostępu do wszelkich wiadomości, dokumentów i informacji o danych projektach, znacznie ułatwia ten okres, w którym w zespole pracuje mniej osób. Tak jak dostęp do dokumentów w formie elektronicznej umożliwiał pracę zdalną, tak samo pozwoli upoważnionym osobom na kontrolę czy dostęp do potrzebnych informacji podczas delegacji czy spotkań poza biurem. Praca na dokumentach lub systemach wdrożonych w chmurze, umożliwia ich aktualizację czy wprowadzanie zmian w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co może ułatwić realizowanie wspólnych zadań w tych firmach, które zdecydują się na model hybrydowy. – mówi Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.

Firmowa chmura i elektroniczny obieg dokumentów

Jednym ze sposobów ułatwienia pracy zdalnej było przeniesienie zasobów do chmury, tak aby zapewnić dostęp do potrzebnych plików w dowolnej lokalizacji. W wielu organizacjach konieczne było również wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, który pozwala na procesy akceptacji, księgowanie i procedowanie bez potrzeby fizycznej obecności w biurze. To rozwiązania, na których korzystają niemal wszyscy. Działy księgowości zyskały zdalny dostęp do plików finansowych oraz zintegrowane oprogramowanie do rozliczania projektów, co pozwala na automatyzację wielu procesów, znacznie usprawnia operacje księgowe oraz minimalizuje ryzyko ewentualnych pomyłek. Wiele firm wprowadziło również elektroniczne podpisy, dzięki którym pracownicy i kadra zarządzająca nie muszą już specjalnie przyjeżdżać do firmy, aby podpisać jakiś dokument. Pozwala to oszczędzać czas, usprawnić pracę i przyspieszyć procesy akceptowania decyzji. W sezonie wakacyjnym szczególnie przydadzą się rozwiązania pozwalające na elektroniczne zarządzanie wnioskami urlopowymi czy planowanie zastępstw w oparciu o dostępne dla wszystkich harmonogramy. Działy kadr mogą teraz w trybie zdalnym zarządzać kartotekami pracowników, śledzić ich rozwój i w zależności od potrzeb i celów firmy oraz rynkowych trendów proponować zindywidualizowane szkolenia. To rozwiązania, które usprawniają pracę również w biurze i pozwalają pracownikom skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.

REKLAMA

Usprawnienie procesów rekrutacyjnych

Duże zmiany można zaobserwować również w obszarze rekrutacji. W trakcie pandemii większość firm nowych pracowników szukała zdalnie i sporo wskazuje na to, że tak już zostanie. Badania pokazują, że ta forma odpowiada również poszukującym zatrudnienia – pozytywny lub neutralny stosunek do rekrutacji zdalnej wyraziło aż 91% badanych.[i] Procesy rekrutacyjne online pozwalają firmom na dotarcie do znacznie szerszego grona potencjalnych pracowników, co w połączeniu z pracą zdalną daje niemalże nieograniczone możliwości w zakresie pozyskiwania specjalistów. Firmy mogą wybierać spośród kandydatów z różnych miast czy nawet krajów oraz zatrudniać tych najlepiej wykwalifikowanych, posiadających najbardziej poszukiwane na rynku umiejętności. Nowe technologie pozwalają rekruterom na przeprowadzanie z kandydatami spotkań online, co oszczędza czas i może być istotne np. wtedy, gdy przedsiębiorstwo dynamicznie się rozwija, poszerza swoją działalność i pilnie potrzebuje uzupełnić braki kadrowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redefinicja modelu pracy

91% managerów dostrzega potencjał wynikający z cyfrowych usprawnień w organizacji pracy. Podczas pandemii wprowadziło je aż 27% firm.[ii] System rotacyjny, oparty na podziale tygodnia na dni pracy zdalnej oraz stacjonarnej z biura umożliwia pracownikom większą elastyczność w zarządzaniu czasem pracy i obowiązkami domowymi czy rodzinnymi. Czas, który oszczędzają na codziennych dojazdach i staniu w korkach mogą poświęcić na realizowanie pasji lub rozwój osobisty, co korzystnie wpływa na ich samopoczucie i przekłada się na większą efektywność. Model hybrydowy jest korzystny również dla pracodawców, m.in. ze względu na możliwość redukcji kosztów najmu powierzchni biurowych – jeśli do biura na co dzień przyjeżdża tylko część zespołu, sensownym rozwiązaniem wydaje się być rezygnacja z części wynajmowanych pomieszczeń. Zaoszczędzone pieniądze można zainwestować w rozwój firmy lub szkolenia pracowników.

Pandemia przyspieszyła procesy cyfryzacji polskich przedsiębiorstw i była bodźcem do wprowadzania rozwiązań, które świetnie sprawdzą się np. w modelu pracy hybrydowej. Nie warto z nich rezygnować. Badania pokazują jednak, że polscy przedsiębiorcy w kwestii technologicznych ulepszeń wciąż mają wiele do zrobienia. Ze specjalistycznego oprogramowania dostosowanego stricte do ich potrzeb i umożliwiającego holistyczne zarządzanie przedsiębiorstwem korzysta zaledwie 14%[iii] firm. Coraz więcej organizacji dostrzega jednak korzyści płynące z zastosowania nowych technologii i można się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości będą one szukać możliwości cyfryzacji swoich procesów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

[i] Praca: hybrydowo, zdalnie i z biura. Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/134158-praca-hybrydowo-zdalnie-i-z-biura-badanie-pracujpl

[ii] Transformacja cyfrowa firm. Badanie EY: https://www.ey.com/pl_pl/raporty-analizy/transformacja-cyfrowa-firm-2020

[iii] Transformacja cyfrowa firm. Badanie EY: https://www.ey.com/pl_pl/raporty-analizy/transformacja-cyfrowa-firm-2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA