Kategorie

E-firma, Internet

Sektor B2B jest ukierunkowany na wprowadzanie nowego sposobu komunikacji, obsługi klienta i pracy wewnątrz firmy. Wprowadzanie technologii mobilnej oraz mobilnego Internetu jest elementem strategii przedsiębiorstw krajowych i międzynarodowych.
Cyberprzestępcy atakują z dwóch stron, co zapewnia im dużo większą skuteczność. Skuteczna obrona wymaga więc podjęcia działań na obu frontach. Tak, jak zmniejszenie ilości zainfekowanych komputerów będzie skutkować w mniejszej ilości zainfekowanych stron, tak i ograniczenie infekcji stron spowoduje spadek infekcji stacji roboczych. Czy istnieje sposób, jaki mogłyby zastosować firmy hostingowe, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się szkodników w plikach przechowywanych na ich serwerach?
Skutecznie, znaczy przez przeglądarkę! Metoda "Drive-by download" jest w dzisiejszych czasach jedną z najczęstszych metod infekcji systemu. Na czym polega i jak sobie z nią poradzić? Przeczytaj, co radzi ekspert.
Coraz częściej firmy dzielą się niemal każdą informacją na blogach, w polach informacyjnych i profilach wpisują numery komunikatorów i telefonów kontaktowych. Nie zdają sobie jednak wtedy sprawy z tego, że te wszystkie drobne czynności mogą w przyszłości być dużym problemem. Jednym z największych jak brak kontroli nad opublikowanymi treściami.
Powiedzenie "wiedza to potęga" jest również prawdziwe w odniesieniu do ochrony przed oszustwami internetowymi. Czasami, aby zorientować się, że ktoś próbuje nas oszukać, wystarczy tylko znać różne taktyki stosowane przez cyberprzestępców. Poniżej przedstawiamy najpowszechniejsze rodzaje oszustw.
W Internecie nie nikt nie jest anonimowy. Nawet przy wielu staraniach, korzystaniu z serwerów pośredniczących, unikania wysyłania maili z przypadkowych miejsc. Zawsze jest mozliwość, że gdzieś popełniliśmy błąd. Dotyczy to również pracowników Twojej firmy.
Pracownicy, którzy odwiedzają portale społecznościowe w godzinach pracy, narażają firmę na znaczne straty. Portale te mogą być bowiem wykorzystane do różnego rodzaju ataków mających na celu zbieranie informacji, przechwytywania loginów i haseł, a także do reklamowania i spamowania.
Bardzo często w natłoku pracy, w ciągłym pośpiechu i stresie zdarza się, że przez przypadek zamkniemy przeglądarkę z uruchomionymi ważnymi stronami internetowymi. Po ponownym uruchomieniu wita nas strona startowa, a my chcemy ponownie dostać się na poprzednie witryny. Może to stanowić nie lada problem, gdy po prostu nie pamiętamy adresów stron. Wtedy konieczne jest przeszukiwanie historii, jednak nie jest to ani szybkie, ani wygodne.
Mimo że stabilność nowej wersji Internet Explorera została znacznie poprawiona, przeglądarka i tak od czasu do czasu może się zawiesić. Zazwyczaj przyczyną tego problemu są dodatki, takie jak formaty ActiveX lub paski narzędzi. Aby dowiedzieć się, czy są one przyczyną problemu, warto uruchomić Internet Explorer bez dodatków.
Najnowsza wersja przeglądarki Microsoftu, to również sprzętowa akceleracja elementów stron web. Jeśli jednak chcemy oszczędzić kartę grafiki, istnieje prosty sposób na wyłączenie tej funkcji. Pamiętajmy również, że wyłączenie sprzętowej akceleracji powoduje automatyczne uruchomienie programowego mechanizmu przyspieszania elementów witryn internetowych.
Bardzo często zdarza się, że posiadamy świetny film, klip lub ciekawy materiał, który chcielibyśmy zamieścić w Internecie. Niestety wtedy okazuje się, że wcale nie jest to takie proste. Jakich kodeków należy użyć w takiej sytuacji?
Wielu użytkowników po zamknięciu przeglądarki usuwa pliki, które zostały zapisane podczas przeglądania stron WWW. Powodem są głównie względy bezpieczeństwa, ale i prywatności szczególnie, gdy używamy komputera, z którego korzysta wiele osób. Jeśli jednak ciągłe powtarzanie procedury usuwania jest męczące i nie chcemy tracić czasu na zacieranie śladów swojej obecności w Internecie, możemy skonfigurować program Internet Explorer do wykonywania tego zadania automatycznie, dzięki temu przeglądarka zadba o to każdorazowo przy jej zamykaniu.
Jeżeli kupiliśmy nowy komputer bez zainstalowanego systemu operacyjnego lub też wymieniliśmy uszkodzony dysk twardy i nie mamy zainstalowanego systemu Windows, nie my wyboru i musimy instalować system od podstaw. Jeśli jednak mamy Windows XP lub Vistę i chcemy zmienić system na nowszy, możemy skorzystać z dwóch sposobów: instalacji lub aktualizacji.
Komunikaty zwane potocznie „dymkami”, pojawiające się w zasobniku systemowym w systemach Windows. Komunikaty te informują użytkownika o występujących w systemie zdarzeniach, problemach czy zagrożeniach. Co prawda dla początkujących użytkowników są one bardzo pomocne, jednak po dłuższej pracy z systemem stają się zbędne, a niekiedy wręcz irytujące. Na szczęście można się ich pozbyć.
Pakiet Office 2010 oferuje swoim użytkownikom mnóstwo nowych możliwości. Jedną z nich jest możliwość umieszczania za pomocą najnowszego PowerPointa filmów bezpośrednio z Internetu. Po umieszczeniu filmu w prezentacji, możemy je odtwarzać jak w tradycyjnej przeglądarce. Dzięki temu można uatrakcyjnić i zilustrować pokaz na przykład materiałem z YouTube.
Wstążka pojawiła się w Office 2007. Dzięki niej, mamy wiele dodatkowych funkcji pod ręką. W aktualnej wersji pakietu wstążka jest bardziej elastyczna. Producent umożliwił jej modyfikowanie i dostosowywanie do własnych potrzeb. Warto zaznaczyć, że modyfikacja Wstążki w jednym programie pakietu nie ma wpływu na interfejs pozostałych aplikacji.
W starszych wersjach pakietu Office użytkownicy cenili sobie funkcję, która umożliwiała błyskawiczny dostęp do ostatnio otwieranych dokumentów. Najczęściej wystarczyło rozwinąć menu Plik i po prostu wybrać dowolny interesujący nas dokument. W najnowszej wersji pakietu Office, funkcja ta co prawda została rozbudowana, ale nie wiedzieć czemu, została również ukryta. Obecnie, aby dostać się do dokumentów trzeba wykonać więcej kroków. Na szczęście można to zmienić.
Jakiś czas temu światło dzienne ujrzał nowy pakiet biurowy Office w wersji 2010. Powoli, acz systematycznie nowy pakiet zacznie wypierać z biur i domów starszą wersję z 2007 roku. Wiele osób obawia się, że nowa wersja wprowadzi spore zamieszanie oferując nowe, nieznane funkcje i rozwiązania, a także problemową kompatybilność z poprzednimi wersjami. Dla tych, którzy ciągle obawiają się nowości, z pewnością pomocny okaże się poradnik pokazujący, jak korzystać z najnowszego dzieła Microsoftu.
Plany lub inaczej nazywając, schematy zasilania to zestawy ustawień dla sprzętu i systemu określające sposób, w jaki komputer zużywa energię. Schematy te pomagają oszczędzać energię albo maksymalizować wydajność komputera. Plany zasilania są szczególnie ważne dla użytkowników note– i netbooków. Czasami przez nieumyślne mieszanie opcjami możemy doprowadzić do niemałego bałaganu. Schematy można dowolnie modyfikować, ale na szczęście nie da się przypadkowo usunąć domyślnych ustawień. Jeśli narobiliśmy bałaganu w ustawieniach, przywrócenie ustawień fabrycznych na szczęście nie jest żadnym problemem.
Jeśli jakiś plik chcemy otworzyć w notatniku, możemy skorzystać z poleceń Otwórz za pomocą, Wybierz program domyślny… etc. Oczywiście, że możemy otworzyć dany plik za pomocą notatnika w taki właśnie sposób, ale jeśli naprawdę często otwieramy coś za pomocą tego prostego programu, warto zatroszczyć się o skuteczniejszą i o wiele wygodniejszą metodę. Wystarczy mała przeróbka w rejestrze systemowym i po sprawie.
Lista widocznych ikonek w zasobniku systemowym jest ograniczana, żeby zapobiec zajęciu przez nie zbyt dużej powierzchni paska zadań. Na szczęście istnieje możliwość, aby samodzielnie dokładnie określić, które z ikon mają być widoczne przez cały czas, a które tylko po rozwinięciu zasobnika.
Po prawej stronie głównego menu BIUS-u, znajdują się opcje związane z zapisywaniem i odzyskiwaniem ustawień oraz ochroną dostępu do komputera. Pamiętajmy, że ich wybranie powoduje natychmiastowe wykonanie konkretnej akcji bez otwierania podrzędnych stopni menu. Poznajmy nieco bliżej opcje związane z ochroną dostępu i zapisywaniem ustawień.
Podczas ustawiania BIOS-u warto zwrócić uwagę na opcje zebrane na karcie PC Health Status (w zależności od modelu płyty głównej, nazwa karty może być różna). Opcje te odpowiadają za kontrolę napięć i temperatury najważniejszych komponentów oraz umożliwiają sterowanie podłączonymi do płyty wentylatorami.
Przeglądarki internetowe standardowo pozwalają nam na ustawienie tylko jednej strony startowej. Na szczęście w przeglądarce Forefox możliwe jest uruchamianie programu z kilkoma otwartymi stronami naraz. Dzięki temu szybciej przejrzymy interesujące Cię strony internetowe, które często odwiedzasz. Przydaje się to szczególnie rano, gdy z kubkiem kawy zasiadamy do komputera, włączamy przeglądarkę, która wyświetla nam wszystkie konta pocztowe i najświeższe informacje z kraju i ze świata.
Jak już wielokrotnie zaznaczaliśmy w poprzednich częściach poradnika dotyczącego ustawień BIOS-u, w zależności od modelu płyty głównej, a przede wszystkim, w zależności od producenta, nazewnictwo wielu opcji może się od siebie różnić. Nie mniej jednak, nawet początkujący użytkownik powinien zorientować się, o co chodzi, wystarczy podstawowa znajomość języka angielskiego lub słownik pod ręką. Tym razem zajmiemy się kartą o nazwie Integrated Peripherals.
Wiele osób chciałoby zmienić tło ekranu logowania w Windows 7. Niestety, podobnie jak w starszych wersjach systemu Windows, tak samo w przypadku „siódemki”, nie udostępniono żadnych narzędzi systemowych. Na szczęście można skorzystać z zewnętrznych aplikacji, które umożliwią zmianę tła logowania.
Czasami zdarza się, że po długich latach chcemy zmienić operatora poczty elektronicznej. W takich wypadkach chcielibyśmy przenieść całą dotychczasową korespondencję do nowej skrzynki, aby mieć do niej dostęp także z poziomu nowego konta. Wiele osób rezygnuje z tego pomysłu myśląc, że jest to skomplikowane i czasochłonne. Istnieje jednak na to pewna recepta.
Czasami po instalacji nowych programów lub aktualizacji sterowników, system wymaga od nas ponownego uruchomienia komputera w celu załadowania nowej konfiguracji. Jest to szczególnie uciążliwe, jeśli mamy otwarte inne programy, na przykład przeglądarkę internetową lub odtwarzacz filmów. Jest jednak sposób na to, aby przeładować konfigurację nie restartując systemu.
Nawet, jeśli podczas instalacji systemu nie mieliśmy najmniejszych problemów i wszystko szło zgodnie z planem, nie oznacza to jeszcze, że komputer uruchomi się poprawnie po raz pierwszy. Co zrobić, gdy po instalacji systemu mamy problem z uruchomieniem komputera?
Już nie raz było głośno o najpopularniejszej przeglądarce Internet Explorer. Niestety nie był to rozgłos spowodowany zaletami. Chodziło raczej o poważne luki w zabezpieczeniach tego programu. Co prawda jest wiele alternatyw, jeśli chodzi o przeglądarki, ale nie każdy chce lub może z nich skorzystać. Inne przeglądarki internetowe mogą niepoprawnie wyświetlać treść witryn, które są dla nas istotne. Wówczas jesteśmy zdani na aplikację Microsoftu. Wtedy warto wiedzieć, jak szybko i wygodnie skonfigurować Internet Explorer 8, aby podnieść poziom bezpieczeństwa w trakcie przeglądania ulubionych stron internetowych.
Bootowanie to w skrócie podstawowy start komputera, jeszcze przed załadowaniem systemu operacyjnego. Nad powyższym zadaniem piecze sprawują opcje z karty Advanced BIOS Features. Jest to szczególnie przydatne, gdy w komputerze mamy zainstalowane dwa lub więcej dysków, wówczas dzięki opcji Hard Disk Boot Priority możemy wskazać, na którym z nich w pierwszej kolejności ma być poszukiwany system operacyjny. Takie rozwiązanie przyspiesza uruchamianie komputera.
Większość osób na świecie, to osoby praworęczne i nie da się tego ukryć. Nawet w świecie komputerów, praworęczni są wyraźnie faworyzowani. Dla przykładu, zobaczcie ile myszek oferowanych jest dla prawo-, a ile dla leworęcznych - różnica jest kolosalna. Osoby leworęczne mogą kupić mysz uniwersalną, niemniej ciągle pozostaje problem w systemie, gdyż wskaźniki myszy są dostosowane dla praworęcznych. Na szczęście można to zmienić.
Czasami chcemy zobaczyć listę dokumentów, które ostatnio przeglądaliśmy lub stworzyliśmy. W tym celu wystarczy w menu Start kliknąć ikonę Niedawno używane elementy. Niestety lista jest ograniczona domyślnie do 10 najnowszych pozycji. Na szczęście za pomocą Edytora rejestru możemy ją nieco wydłużyć.
Zapisywanie stron w wersji offline przydaje się w wielu sytuacjach. Między innymi wtedy, gdy nie mamy dostępu do Internetu, a chcemy przypomnieć sobie przeczytany rano news ze strony głównej jakiegoś serwisu. Z pewnością na drugi dzień zastąpią go już świeże wiadomości, dlatego warto byłoby zapisać aktualny wygląd strony internetowej. Jak to zrobić?
BIOS – przez wiele osób uważany za miejsce, w które niedoświadczony użytkownik nie powinien zaglądać. Prawda jest taka, że nie wszystko jest takie straszne, jak inni to opisują. Niektóre funkcje mogą być ustawione nawet przez użytkownika, który nie zna się na komputerach tak, jak doświadczony informatyk. Poznajmy kolejną część poradnika. Tym razem dowiemy się jak ustawić rozpoznawanie napędów.
Czasami ciągłe schylanie się pod biurko w celu wysunięcia tacki napędu jest męczące. Czasami też, po prostu chcielibyśmy wysunąć napęd bez naciskania przycisku na obudowie. Jest to oczywiście możliwe. Można bowiem utworzyć skrót na pulpicie do wysuwania napędu, a taki skrót zaś można stworzyć na co najmniej kilka sposobów. Najwygodniejszym sposobem jest prawdopodobnie skorzystanie z narzędzia NirCmd. Narzędzie to oferuje znacznie więcej funkcji, więc warto się z nimi zapoznać na oficjalnej stronie programu.
Dla wielu osób samo hasło „raport diagnostyki wydajności zasilania” jest nieco abstrakcyjne i kojarzy się, co najwyżej z elektrownią atomową. Otóż taki raport możemy uzyskać również w naszym komputerze, a służy on do oceny efektywności energetycznej dla rodziny systemów Windows. Powstał bardziej z myślą o producentach niż zwykłych użytkownikach, ale odrobina silnej woli pozwala go stworzyć w zaciszu domowym. Czy warto się postarać? Owszem warto, ponieważ dzięki niemu poznamy wyniki analizy naszego komputera, co ma z kolei duże znaczenie, gdy korzystamy z notebooka. W takim przypadku przedstawione przez raport błędy mogą służyć za porady mające na celu wydłużenie czasu pracy na baterii.
Przeglądarka Google Chrome stara się dbać o swoich użytkowników, zastosowano w niej bowiem dość pomysłowe rozwiązanie, rzadko stosowane w przeglądarkach. W Chrome każda karta i każde rozszerzenie uruchamiane jest, jako oddzielny proces systemowy. Ma to spore znaczenie dla komfortu pracy użytkownika. Jeśli któraś zakładka czy rozszerzenie ulegnie awarii, to zawiesza się tylko jedna zakładka, a nie cała aplikacja.
Zanim przejdziemy do tego, jak przyspieszyć komputer dzięki ReadyBoost, warto sprawdzić, czy taka operacja w ogóle będzie miała sens. Jeśli posiadamy szybki komputer z pamięcią RAM o pojemności 4 GB lub więcej, prawdopodobnie nie zauważymy żadnej różnicy w działaniu komputera po zastosowaniu poniższej porady. Teoretycznie funkcja ReadyBoost to tańsza alternatywa dla tych, którzy mają mało pamięci RAM i nie mogą jej zwiększyć. Warunkiem jest jednak posiadanie w miarę szybkiego pendrive’a o pojemności przynajmniej 2 GB. Co prawda pamięć flash nie jest tak szybka jak RAM, ale i tak wydajniejsza niż przeciętny dysk twardy dla losowych odczytów i zapisów.
Foldery udostępnione w sieci są powszechnie widoczne. Na szczęście istnieje sposób na to, aby dostęp do tych folderów odpowiednio skonfigurować i zdecydować, które osoby mogą z niego korzystać i na jakich zasadach. Ponadto istnieje pewna sztuczka, która ukryje udostępniony folder a dostęp do niego otrzymają osoby, które będą znały jego nazwę. Jak to zrobić?
Tworzenie folderu i nadanie mu nazwy to czynność, którą potrafi wykonać każdym, nawet „komputerowy żółtodziób”. Wystarczą bowiem dwa kliknięcia myszką i uzupełnienie etykiety. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy chcemy utworzyć więcej folderów. Wtedy to za każdym razem tworzenie i uzupełnianie informacji może być nużącym zajęciem, zajmującym dużo czasu. Wyobraźmy sobie, że musimy utworzyć kilkadziesiąt folderów na różne zdjęcia czy dokumenty. W takim przypadku warto skorzystać z aplikacji, która skróci czas potrzebny na tworzenie folderów z różnymi nazwami.
Znajomość opcji BIOS’u może się przydać nie tylko miłośnikowi podkręcania i wyciskania z komputera wszystkiego, co się da. BIOS, jeśli jest właściwie skonfigurowany, sprawia, że komputer pracuje stabilniej, wydajniej, sprawia mniej problemów, a nawet zużywa mniej prądu i mniej hałasuje. Poznajmy, więc najważniejsze oraz mniej znane opcje BIOS’u.
Czasami zdarza się, że chcemy iść spać, ale nie zdążyliśmy pobrać pliku z Internetu, lub dziecko nigdy nie dotrzymuje słowa i zawsze wyłącza komputer długo po ustalonej porze. W pierwszym przypadku można zostawić komputer na noc, a w drugiej przymknąć oko i nie egzekwować wcześniej ustalonych zasad. Na szczęście istnieje możliwość ustalenia godziny automatycznego wyłączenia systemu. W systemie Windows 7 możemy w łatwy sposób ustawić odpowiednie zadanie.
Często zdarza się, że dźwięk zawarty w pliku mp3 jest zbyt cichy. Nawet, jeśli ustawimy głośność w odtwarzaczu lub głośnikach na maksymalne wartości, głośność nie jest zadowalająca. Aby wzmocnić głośność utworu mp3 warto posłużyć się odpowiednim programem.
Wiele osób, zamiast z domyślnego apletu logowania do systemu Windows, wciąż korzysta ze starej konsoli znanej na przykład z systemu Windows 98. Głównym powodem takiego działania jest wyższy poziom bezpieczeństwa, gdyż podczas logowania nie widać nazw profili użytkowników. Jednak domyślnie w konsoli zapisywana jest nazwa użytkownika, który poprzednio logował się do systemu. Jak ukryć tą nazwę?
Jak już wiemy, czas reakcji na poszczególne akcje w systemie Windows 7 nie zawsze jest odpowiednio ustawiony. Może to być czas reakcji podglądu miniatur okien w pasku zadań, czy pojawienie się menu Start. Wszystkie ustawienia można dopasować osobno, ale aby nie ustawiać dla każdego elementu czasu reakcji oczekiwania, możemy wprowadzić zmiany w rejestrze systemu i ustawić globalnie wartość odpowiedzialną za opóźnienia. Jak to zrobić?
Podobnie jak w poprzedniej wersji systemu Widnows, tak samo w „siódemce” użytkownicy mogą korzystać z podglądu okien w miniaturach na pasku zadań. Oprócz podglądu można wyróżnić takie okno, aby szybko przedostać się do konkretnej otwartej aplikacji. Niestety jak to zazwyczaj bywa z systemem Windows, dla niektórych czas reakcji od najechania na ikonę na pasku zadań do pojawienia się podglądu okien w miniaturce może być za wolny. Jest jednak pewien sposób na przyspieszenie oczekiwania na podgląd w miniaturce okna. Jak to zrobić?
Jeśli w swoim komputerze mamy zainstalowany jeden z dwóch najnowszych systemów Windows, po wciśnięciu klawiszów Alt + Tab możemy przełączać się pomiędzy oknami z ich podglądem. Jeśli jednak widok miniatur okien jest dla nas zbyt mały a w dodatku chcemy mieć czytelną listę z nazwami otwartych okien, możemy skorzystać z aplikacji VistaSwitcher.
Aplet Programy i funkcje w Panelu sterowania środowisk Vista i Windows 7 lub w przypadku Windowsa XP - Dodaj lub usuń programy, wyświetla tylko najbardziej podstawowe informacje o zainstalowanym oprogramowaniu. Bardzo często przydałoby się dowiedzieć stąd nieco więcej o poszczególnych aplikacjach, na przykład wzmianka o nazwie folderu, w którym jest zainstalowana dana aplikacja, a także jego ścieżka dostępowa. Jak uzyskać takie informacje?
Bardzo często chcemy wysłać kilka zdjęć z wakacji swoim znajomym lub rodzinie. Niestety zdjęcia z nowoczesnych aparatów fotograficznych często mają po 2 MB i więcej. Przesłanie, np. 20 zdjęć to 40 MB danych, a to jest dość kłopotliwe. Pewnym rozwiązaniem jest kompresja, ale nie jest tajemnicą, że zdjęcia kompresują się bardzo kiepsko, więc niewiele zyskamy tą metodą. Dlatego pozostaje ich zmniejszenie, co jest czasochłonne przy większej liczbie zdjęć. Jak sobie poradzić z taką sytuacją?