REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie płacić w internecie?

Kinga Witko
doradca w zakresie testowania oprogramowania i zarządzania jakością
Zakupy przez Internet Fot. Shutterstock
Zakupy przez Internet Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia koronawirusa sprawiła, że duża część naszego życia przeniosła się do internetu. Nie tylko praca, nauka czy rozmowy są obecnie prowadzone online. Coraz więcej Polaków robi też zakupy przez internet, korzystając z popularnych portali aukcyjnych lub sklepów wirtualnych. Płacimy za naukę, wizyty lekarskie online, opłacamy rachunki i subskrypcje. Metod płatności jest dużo, która z nich jest najlepsza?

O ile w cyber-rzeczywistości czujemy się coraz bardziej swobodnie, o tyle społeczna świadomość zagrożeń, wynikających z korzystania z sieci jest mała. Płatności online obwarowane są wieloma mitami, które chciałabym obalić w tym artykule.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Mit 1: Zakupy online nie są bezpieczne

Są osoby, które boją się kupować przez internet, twierdząc, że brak możliwości pooglądania danego przedmiotu z bliska, uniemożliwia podjęcie decyzji zakupowej.

REKLAMA

Pojawia się wiele wątpliwości: A co jeśli zostanę oszukany? Co jeśli kupię bluzkę i okaże się, że jest za mała? Buty za duże? Nowy stół do salonu w nieodpowiednim kolorze, a zamówiona książka - zniszczona i nie będzie się nadawała do podarowania w prezencie?

Aby zminimalizować ryzyko nietrafionego zakupu, wiele platform i sklepów internetowych (których nazw nie wymienię, bo żadna z nich nie sponsoruje tego postu :D), oferuje możliwość bezpłatnego i bardzo wygodnego zwrotu - kurierem, paczkomatem lub pocztą. W zasadzie bez wychodzenia z domu można daną rzecz zamówić, opłacić, otrzymać, obejrzeć, przymierzyć i, jeśli nie jest odpowiednia - nadal nie wychodząc z domu - zwrócić. Wystarczy mieć taśmę klejącą, aby zabezpieczyć ponownie opakowanie, w którym produkt do nas dotarł i odesłać go z powrotem bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdego sprzedawcę obsługującego klientów na odległość - czy to przez internet czy telefonicznie - Ustawa z 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta zobowiązuje do oddania pieniędzy za zwrócony przedmiot bez podania przyczyny. Na taki zwrot mamy ustawowo 14 dni od momentu otrzymania przesyłki, ale wiele sklepów, zwłaszcza odzieżowych, wydłuża możliwość zwrotu do 30 dni. Jest to całkiem długi okres czasu na ponowne przemyślenie zakupu i ewentualne odesłanie danego przedmiotu do sprzedawcy.

Według ustawy - konsument opłaca przesyłkę zwrotną towaru - ale ma możliwość domagania się od sprzedającego zwrotu tej kwoty wraz z należnością za towar. W praktyce - wiele sklepów oferuje darmowy zwrot, a nawet dołącza już na etapie sprzedaży, wstępnie wypełniony formularz zwrotu wraz z instrukcją jak tego zwrotu dokonać.

Proste. Wystarczy się przełamać. Wiele zależy też od nas. Przed dokonaniem zakupu - warto zweryfikować wiarygodność sprzedawcy, sprawdzając jego dane teleadresowe.

Mit 2: Najbezpieczniej jest płacić BLIKiem

Nie. BLIKiem płaci się najszybciej, ale to płatność kartą jest najbezpieczniejszą formą płatności.

Mit 3: Przecież płacenie kartą w internecie jest niebezpieczne

Wiele osób obawia się płacenia kartą w internecie sądząc, że jest to bardzo niebezpieczny sposób płacenia. Jeśli upubliczniamy dane osobowe oraz numer karty w bramce płatności - ktoś może te dane pozyskać i nieuczciwie wykorzystać.

Nie. To znaczy może, ale w łatwy sposób jesteśmy w stanie zapobiec katastrofie.

Karty płatnicze - kredytowe i debetowe - są obecnie najbezpieczniejszym środkiem płatniczym, ponieważ jako jedyne podlegają mechanizmowi chargeback. Czym jest i na czym on polega?

REKLAMA

Chargeback (z ang. obciążenie zwrotne) – rodzaj zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą, realizowany przez wystawcę karty i inicjowany przez klienta w sytuacji, gdy konsument nie był zadowolony z produktów albo usług, za które zapłacił, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosi znamiona oszustwa. (Wikipedia)

Powołując się na ten mechanizm - można wycofać w banku każdą transakcję - którą dokonano kartą i poprosić operatora o zwrot pieniędzy. Zazwyczaj na cofnięcie transakcji i wniesienie reklamacji mamy 90 dni. Co więcej, nie tylko wadliwe i nieuczciwe transakcje podlegają temu mechanizmowi, ale także transakcje, które nie doszły do skutku z różnych przyczyn - np. podwójnie pobrana kwota, kradzież karty, niezadowolenie z usługi, czy anulowanie biletu lotniczego przez przewoźnika z przyczyn od niego niezależnych.

Podstawowa procedura chargeback wygląda następująco:

  • Posiadacz karty otrzymuje zestawienie transakcji dokonanych kartą płatniczą i zgłasza ewentualne niezgodności w tym zakresie,
  • Wydawca sprawdza pod względem formalnym reklamację i nadaje jej kod chargeback (każda organizacja płatnicza posiada kody na oznaczenie reklamacji) i przekazuje dokumenty do organizacji płatniczej (np. Visa, MasterCard),
  • Organizacja płatnicza weryfikuje reklamację i przekazuje ją do agenta rozliczeniowego
  • Agent rozliczeniowy przelewa kwotę reklamowanej transakcji na konto wydawcy karty, blokuje te środki pieniężne do czasu, aż otrzyma dokumenty, które pozwolą na potwierdzenie dokonanej transakcji oraz przyczynę nieprawidłowości,
  • Po dostarczeniu dokumentów do agenta rozliczeniowego i uznaniu reklamacji, następuje odblokowanie środków pieniężnych i zawiadomienie organizacji płatniczej, która przekazuje reklamację wydawcy karty,
  • Pieniądze znajdują się z powrotem na rachunku posiadacza karty.

Mit 4: Jeśli już coś kupować - to płacić gotówką za pobraniem

Ta forma jest chyba największym koszmarem wszystkich sprzedawców. Jest to też najdroższa forma płatności online. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego?

Zacznijmy od pytania - Z jakiego powodu ludzie wybierają formę płatności za pobraniem? Zazwyczaj dzieje się tak dlatego, że:

a) boją się zapłacić przez internet

b) nie potrafią zapłacić przez internet

c) chcą jak najszybciej otrzymać zamówiony produkt.

O ile każdą z tych racji można zrozumieć i podpowiedzieć, że wszystkiego się można nauczyć - o tyle są osoby, które wykorzystują możliwość płatności za pobraniem w sposób bardzo cyniczny.

Przed Świętami Bożego Narodzenia/ Dniem Dziecka, czy inną popularną okazją zakupową, konsumentom zależy na tym, aby zamówiony produkt dotarł na czas. Zdarza się, że zamawiamy prezenty w ostatniej chwili.

Zdarza się, że klient zamawia ten sam przedmiot za pobraniem z kilku sklepów jednocześnie i  odbiera tylko tę przesyłkę, która dotrze do niego jako pierwsza. I tylko za tę jedną przesyłkę płaci. Koszt przesyłki pozostałych paczek ponosi sprzedawca.

Powinniśmy sobie zdać sprawę z tego, że płatność za pobraniem jest droga dlatego, że kurier przewozi fizycznie gotówkę i jest to obarczone ryzykiem, ale także, a może przede wszystkim dlatego, że ryzyko finansowe dotyczące kosztów przesyłki za nieodebrane paczki spoczywa po stronie sprzedawcy. Aby to ryzyko minimalizować - sklep ponosi ceny przesyłki za pobraniem. Błędne koło.

Mit 5:Jeśli mam program antywirusowy zainstalowany na komputerze, to jestem całkowicie bezpieczny w sieci

To zależy. Przestępcy, którzy chcieliby pozyskać nasze dane, włamują się na konta i komputery, aby zarobić. Sam program antywirusowy jest dobrym pomysłem, jednak dużo ważniejsze jest zastanawianie się nad swoimi działaniami. W internecie należy być uważnym.

Przez uważność rozumiemy:

  • instalowanie aktualizacji na komputerze i telefonie
  • nie klikanie w przypadkowe linki i reklamy
  • nie otwieranie załączników w emailach od nieznanych osób
  • robienie backupów plików na swoim komputerze

Tylko w ten sposób, nawet w przypadku zainfekowania urządzenia, będzie można przejść nad tym faktem do porządku dziennego. Tylko tak można zamknąć furtki, które pozwalają przestępcom na cyber-ataki.

Zakupy online są proste

Mogą być także równie bezpieczne i bezproblemowe jak zakupy w sklepach stacjonarnych, a nawet dużo przyjemniejsze, bo unikamy kolejek, bezcelowych poszukiwań, tłumu, noszenia maseczek i stania w korkach, aby do sklepu dojechać.

Pamiętaj o tych podstawowych zasadach:

Używaj tylko komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą

Korzystaj ze znanych i sprawdzonych portali internetowych

Płać kartą

Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, zamiast zamówionego produktu dostaniesz puste pudełko, lub przysłowiową cegłę, zadzwoń na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

Udanych zakupów!

Kinga Witko

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Informacja o zaległości w ZUS na 0,01 zł wysyłana jest listem poleconym, a najwięksi gracze nie płacą milionowych zadłużeń

    Zadłużenie aktywnych płatników w ZUS rośnie. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln zł. Czy ZUS może sam zmieniać przepisy? 

    Według danych udostępnionych przez ZUS, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Rok wcześniej była o 3,5 mln zł mniejsza. Wśród komentujących te dane ekspertów nie brakuje opinii, że dopuszczenie do takiej sytuacji jest skandalem. Z kolei Zakład przekonuje, że sam nie może zmieniać przepisów. Jednak według znawców tematu, ZUS ma odpowiednie narzędzia do ściągania należności i nawet niewielkie kwoty są skutecznie egzekwowane od przedsiębiorców. Do tego po danych widać, że średnie zadłużenie aktywnych płatników wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

    Czy trzeba płacić ZUS gdy działalność gospodarczą się zawiesi, czy przerwę w biznesie można zrobić tylko raz w roku czy wiele razy

    Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników. Dlatego co do zasady nie trzeba dodatkowo załatwiać formalności w ZUS.

    Przestępstwa finansowe. Zorganizowane grupy zajmują się praniem brudnych pieniędzy i korumpowaniem urzędników: co trzeba wiedzieć

    Korupcja, pranie pieniędzy, wyłudzenia, ataki hakerskie – to realne zagrożenia XXI wieku. Obecnie przestępczość finansowa, cyberprzestępczość oraz nowoczesne technologie są mocno ze sobą związane.

    Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

    W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

    REKLAMA

    Zboża ozime wiosną - jak nawozić dolistnie. 5 kluczowych wskazówek

    Jedną z najefektywniejszych form pielęgnacji (dokarmiania) zbóż ozimych wiosną jest nawożenie dolistne. Dobrze przemyślane działania agrotechniczne wraz z odpowiednim wyborem samego nawozu to korzyść dla roślin, a przede wszystkim dla rolnika. 

    Wakacje składkowe – zmiany w projekcie nowelizacji

    Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) została opublikowana nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza tzw. wakacje składkowe. Przewiduje ona m.in. zmiany w zakresie podmiotów uprawnionych do takiej ulgi.

    Firma, która dopuściła do wycieku danych jej klientów traci renomę a także chętnych na zakup jej produktów

    Firmy pracują nad rozwojem marki i jej rozpoznawalnością wiele lat, po czym jedno fatalne zdarzenia burzy cały ten wysiłek. Takim incydentem w naszych czasach jest przede wszystkim wyciek danych klientów. Straconej w ten sposób reputacji marka nie jest w stanie odbudować.

    Zdaniem ZUS należy opłacać składki od wynagrodzenia wspólnika sp. z o.o. za czynności wykonywane na rzecz spółki

    ZUS w swoich najnowszych interpretacjach stwierdził, że wspólnik sp. z o.o., który za czynności wykonywane na rzecz spółki (tj. czynności określone w umowie spółki), bez zawierania ze spółką odrębnej umowy cywilnoprawnej otrzymuje wynagrodzenie, będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu jako zleceniobiorca.

    REKLAMA

    ARiMR - ostatnie 2 dni na wnioski o dofinansowanie ubezpieczenia zwierząt!

    Zostały ostatnie 2 dni dla rolników na złożenie wniosków o zwrot części kosztów ubezpieczenia zwierząt. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    AI Act zatwierdzony. Kiedy wejdzie w życie? 5 wniosków, które są szczególnie ważne dla firm z sektora biomedycznego

    Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków. 

    REKLAMA